Дидактичні ігри на уроках читання на формування навичок читання у дітей 6-ти річного віку

Про матеріал
Навчання молодшого школяра має бути цікавим, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Ігрова діяльність – один з ефективних засобів підвищення якості сприймання молодшими школярами художніх творів на уроці читання. У структурі уроку читання ігрова діяльність має форму дидактичної гри, ігрової ситуації, ігрового прийому, ігрової вправи.
Перегляд файлу

 

Дидактичні ігри на уроках читання на формування навичок читання у дітей 6-ти річного віку

 

 

   Навчання молодшого школяра має бути цікавим, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу.

Ігрова діяльність – один з ефективних засобів підвищення якості сприймання молодшими школярами художніх творів на уроці читання. У структурі уроку читання ігрова діяльність має форму дидактичної гри, ігрової ситуації, ігрового прийому, ігрової вправи.

Гра активізує психічні процеси діяльності учня молодшого шкільного віку (відчуття, сприймання, мислення, уяву, пам’ять, увагу, волю, мову), які призводять до позитивних зрушень у розвитку школяра. Використання на уроках читання дидактичних ігор та ігрових моментів робить процес навчання цікавим, створює у дітей бадьорий, творчий настрій, полегшує засвоєння навчального матеріалу.

Гра знімає нервове перевантаження. Саме завдяки ігровим формам занять вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати дитині можливість відчути успіх, повірити у свої сили.

З метою реалізацїї завдань початкової школи пропоную зразки  ігор на формування навичок читання у дітей 6-річного віку.

 

 

 

«Скільки речень?»

 

Учитель читає речення. Учасники гри  картками з цифрами показують, скільки в ньому речень.

Виграє той, хто менше припуститься помилок.

 

 

«Скільки слів у  реченні?»

 

 Учитель читає речення. Учасники гри  картками з цифрами показують, скільки в ньому слів.

Виграє той, хто менше припуститься помилок.

 

«Так» чи «ні»

 

Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «так» чи «ні». Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою! Відповідай, коли мастак, чи «ні», чи «так».

У слові  «білка» чуємо голосні звуки [ і ],  [а]?

-  Звук [а] у слові “береза” чуємо  на початку слова?

-У слові “жолудь” два склади?

    -  У слові “лопата” наголос падає на третій

    -  У слові “день” чотири звуки?

 

 

“Короткі і довгі слова”

 

      Учитель називає коротке слово, діти повинні сказати довге, додаючи до нього звуки. У довгому слові слід назвати кількість звуків (зуб – зуби – зубний і т.д.).                                                 

 

“Жива сцена”

 

До дошки викликають хлопчика та дівчинку. Діти повинні  визначити кількість складів в іменах  хлопчика і дівчинки. Далі вчитель пропонує подумати, скільки

складів у їх власних іменах. Учитель швидко опитує дітей, які пошепки відповідають йому.

Потім учитель просить дітей стати за тим учнем (дівчинкою та хлопчиком), в імені якого стільки ж складів, скільки й у вашому.

Далі  вчитель  пропонує подумати над тим, як  змінити ім’я, щоб у ньому було більше або менше складів.

 

«Листоноша приніс листа»

 

Всі діти отримують конверти з малюнками, уважно розглядають зображені на них предмети і за завданням вчителя відбирають спочатку ті, назва яких складається з двох складів, потім ті, назва яких має три склади. Відповідають діти по черзі. Інші уважно слухають і перевіряють правильність відповіді на слух.

 

“Хто більше?”

 

В гості приходить Мальвіна і приносить в корзинці слова, що містять у собі інші слова.

Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова. (Соловейко – соло, коло, воло, колеса, косо).

Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка, листоноша.

 

 

 

 

“Екскурсія”

 

Учитель створює ситуацію: учні на екскурсії. Звертається до дітей: “Сьогодні, діти, ми вирушимо на екскурсію до зоопарку”.

Діти розповідають, що там можна побачити

На табличках (“Вовк”, “Лисичка”, “Бегемот”, “Слон”, “Тигр” і так далі), учні читають і розповідають, що вони знають про цих тварин.

      Такі екскурсії можна проводити на природу, до аптеки, до магазину, на зупинках транспорту.

 

«У світі тварин»

 

Ведучий телепередачі (вчитель) викликає по черзі бажаючих, які зображають різних тварин.

Глядачам потрібно назвати цих тварин і підняти сигнальні картки (складові моделі):

                      []    [][]       [][][]       [][][][]

- Назвіть тварин, в назві яких наголос падає на другий склад.     

 

“Капітани”

 

Виготовляють човни з буквами, що позначають приголосні звуки, і карту подорожі з буквами, що позначають голосні звуки.

Човен підпливає до острова, капітан читає назву острова: КА, ХО, КІ і т.д. Клас доповнює склад-злиття до повного слова.

 

“Подаруй іграшку”

 

Листоноша приносить до класу листа, в якому говориться, що у клоуна Бобі день народження.

Давайте подаруємо клоуну іграшки, в назвах яких чується звук [ а ], - пропонує вчитель. Учні вимовляють слова, що означають іграшки, і визначають місце звука у слові: автомобіль, качка, курочка, трактор, літак, кран, машина, м’яч.

 

“Що я бачив?”

 

Ігровий  матеріал: картки із зображенням овочів і фруктів.

Грають представники від кожного ряду (по 3 чоловіки).

      Учень бере одну з карток, що лежать зображенням вниз, запам’ятовує малюнок, складає звукову модель слова. Представники пропонують запис звукових моделей на дошці для свого ряду. Учні кожного ряду повинні здогадатися, до якого з овочів чи фруктів написана модель. Виграє той ряд, який перший дасть правильні відповіді. Потім представники команд змагаються між собою в доборі ознак до предметів, що вибрали. Ознаки предметів називають за кольором, розміром, смаком. Виграє той, хто більше назве ознак до свого предмета.

 

 

 

“Посади клумбу”

 

Для двох команд є по одній клумбі, на яких намальовані квіти. На набірному полотні – картки із записами квітів. Кожна команда вибирає квіти, які намальовані на її клумбі.

Квіти: мак, волошка, пролісок, троянда, фіалка, конвалія, барвінок, мальва, кульбаба, ромашка, жоржина, гвоздика, тюльпан.                                                                                            

 

“Цікаві слова”

 

На дошці написані слова: дід, мир, кіт, сир та інші.

- У нашій мові дуже багато слів, серед них є багато цікавих. Ось подивіться на ці слова. Чим вони цікаві? А спробуйте їх прочитати навпаки, справа наліво. Які слова одержали?

Потім пропонується ряд слів, до яких треба додати по одній літері на початку чи в кінці слова і утворити  слова з новим значенням: линок, буря, міх, буква, їжа, база.

 

“Ходить буква рядами”

 

Виготовляють два круги з однією кишенькою в меншому з них. Вставляють туди букву, що позначає приголосний звук.

Навколо стоять інші, що позначають голосні. Учитель показує букву, що позначає голосний звук, а діти називають склад.

 

“Будуємо будинок”

 

Уявімо, що будуємо будинок. Стіни і дах є. Домальовуємо частини будинку, в яких є звуки [р],

  [р‘] (двері, рами, труба, ручка, перила, веранда).

Посадимо дерева й квіти, у назвах яких є звуки  [р], [р‘]  (береза, горобина, груша, ромашка, троянда, чорнобривці).       

 

“Вкажи слово”

 

Учитель пише на дошці слова і закриває їх. Викликані три учні стають спиною до дошки. Учитель відкриває слово і, вказуючи на одне з них, ставить запитання: “Скільки у даному слові складів, скільки голосних?”. Усі за допомогою  карток дають відповідь. Учні, що стоять біля дошки, показують те слово, про яке йдеться. Виграє той, хто правильно вкаже слово.

Гру можна повторювати три-чотири рази.

 

 

 

 

“Фініш”

 

До тексту ставлять запитання. Діти повинні читати текст до знаходження відповіді на певне запитання.

 

 

 

“Кому дзвонила жирафа”

 

На таблиці написані назви тварин, біля кожної з яких стоїть цифра.

Учитель звертається до класу:

Діти, здогадайтеся, кому жирафа дзвонила і привітала зі свят ами. Я буду набирати номер телефона, а ви – читати назву тварини, яка відповідає цьому номеру, але вголос не говоріть, а піднімайте малюнок із зображенням цієї тварини. Так буде зрозуміло, чи правильно ви прочитали.

1- зебра,   2 – слон, 3 – лев, 4 – крокодил, 5 – носорог, 6 – гепард.

 

“Відгадай назви професій”

 

Кожному в пісочниці

Дуже грати хочеться,

Бо не просто в ній пісок –

Тісто в ній на пиріжок.

Для фортеці цегла в ній.

Для машин – гараж новий.

Ось чому в пісочниці

Всім погратись хочеться.

Допоможіть Старій Вороні написати назви професій, в які граються дітлахи в пісочниці, бо вона написала тільки те, що знала.Намальована ворона, а біля неї – склад “кар”. Діти пишуть на дошці слова: перукар, лікар, пекар.

“Одягни мишку»

Гра  починається з вірша-зачину:

Спала мишка під мостом,

Укривалася хвостом.

Стала мерзнути мала –

До ялиночки прийшла.

Тут чудові подарунки …

Та не хоче брати мишка

  Ні цукерок, ні горішків.

 Хоче шапку і пальто,

Щоб не мерзнуть під мостом.

На таблиці написані назви предметів. Серед них треба вибрати слова, що означають назву одягу.

 

СИР

ШАПКА

ПАЛЬТО

КОСТЮМ

ГОРІХИ

ШУБА

ЦУКЕРКИ

ЧОБОТИ

 

 
“Слова з Левом”

 

Лев уміє стрибати, як у цирку, з одного слова  в інше. Відгадайте в які слова стрибнув лев.

На місці запису “лев” зображена тварина. Діти читають слова: СТАЛЕВАР, ВОЛЕВИЯВЛЕННЯ, ТЕЛЕВІЗОР, ЛЕВАДА та пояснюють їх значення.

“Назви одним словом”

 

На дошці записані слова:

Граки, сова, горобець, ластівка, чайка - …

Шарф, рукавиці, пальто, шапка - …

Слива, яблуко, груша, черешні - …

Вовк, білка, ведмідь, лисиця, заєць - …

Діти з букв розрізної азбуки складають потрібне слово. Потім дають характеристику кожній групі слів.

 

“Слідчі”

 

Діти уважно читають пари слів. Їм треба сказати, що саме змінилося в словах.

Слова: сорт – трос, серп – прес, шрам – марш, куб – бук, сир – рис. У першу чергу учні помічають, що букви змінені місцями. За допомогою додаткових питань вони роблять висновок, що із зміною місця букв змінюється і значення слова.

 

“Придбай квиток”

 

Дітям пропонують вирушити в подорож автобусом.

 - Без чого не можна їхати?

     -  Правильно, без квитків.

       Щоб купити квиток, треба правильно прочитати слова, що означають дію предмета. Потім сказати, про кого ти читаєш. Квитками служать листочки дерев, зроблені з кольорового паперу. Слова для квитків: нявчить, хрюкає, крякає, тьохкає, шипить, кукурікає, реве, цвірінчить, пищить, дзижчить, кує.

 

 

“Незвичайний поїзд”

 

У кожний вагон “посадіть” слова-пасажири.

Перший вагон – слова, що означають назви птахів.

Другий  вагон – слова, що є назвами риб.

Третій вагон – слова, що означають назви звірів.

Четвертий вагон – слова, що є назвами комах.

Слова на таблиці: вовк, кит, голуб, їжак, олень, лящ, качка, коза, дятел, заєць, півень, муха, хом’як, щука, вуж, вівця, тюлень, корова, собака, синиця, ведмідь, змія, кінь, оса, сом, шпак, зозуля, кішка, рись.

 

Допоможи Червоному Капелюшку”

 

Червоний Капелюшок переплутала літери в деяких словах. Їй потрібно допомогти!

Роза пасеться на галявині. Івась одягнув теплу лапку. Зайчик поранив собі шапку. З нірки виглядає сіренька мушка. У вікні дзижчить мишка.

 

“Посади парашути”

 

Парашути опускаються на галявину. Кожний парашут   треба посадити на свою галявину.

 

 Слова на парашутах: щітка,  рушник, порошок, гребінець.

 

Слова на галявинах: махровий, зубна, густий, білий.

 

 

“Хто більше?”

 

На дошці записані слова “Зайчик-побігайчик”, Галочка- чорнявочка” вчитель пропонує дітям згадати подібні слова.

Прочитавши слова на дошці, учні підносять руки. За вказівкою вчителя один з учнів каже, наприклад, “сорока-білобока”, учитель записує це слово і т. ін. Виграє той учень, після відповіді якого ніхто вже подібного слова сказати не зможе. Для пожвавлення гри слова можна і не записувати, тоді вчитель повторює слова, сказані учнями, щоб діти краще їх запам’ятали. Цю гру  проводять і для виявлення того, хто більше знає назв птахів, свійських тварин і т.ін.; на добір епітетів, порівнянь.

 

“Відгадай квітку за кольором”

 

На дошці записані назви кольорів. Вчитель по черзі вказує на кожен з них. Діти повинні назвати квіти, пелюстки яких мають такий колір.

Наприклад:

білий – конвалія, підсніжник;

жовтий – кульбаба, …

Інший варіант гри: на дошці записані назви квітів, а учні відповідно до квітки піднімають кружечки певного кольору.

 

“Знайти правильну відповідь”

 

Матеріал до гри написаний на таблицях.

 

 “Хто що їсть”

Зайчик                                      трава

Півник                                      морква

Корова                                      зерно

Котик                                        мед

Ведмідь                              

 

“Хто де працює”

Токар                                        школа

Вчитель                                    магазин

Лікар                                        ферма

Продавець                                лікарня

Агроном                                   фабрика

Ткаля                                         завод

Доярка                                       поле

 

“Як кого звати”

Собака                                      Мурка

Дівчинка                                   Оленка

Хлопчик                                    Дмитрик

Кішка                                        Дружок  

 

 

 

Рибак”

 

 Картки із зображенням щуки, карася, окуня, сома, черевика, консервної банки, калоші.

Картки перемішують і кладуть на фон “озера” зворотним боком, промовляючи слова:

А озеро глибоке – вдалий буде лов.

 Зараз спіймає любитель-риболов…

Учень показує класу картки із зображенням карася, окуня, щуки чи ін. Якщо учень взяв картку із зображенням калоші, консервної банки чи черевика, то останні слова будуть “горе-рибачок”.

 

вовк

 лис

їжак

борошно

дятел

кавун

абрикос

вишня

молоко

масло

ворона каша

коса

школа

урок

дзвоник

 

 Якщо учень “спіймає” рибу, то поряд із зображенням рибичитає слова і називає зайве серед них.

 

Слово навпаки”

 

Учитель читає слово зліва направо, а учні – справа наліво.

Куж, куж, куж - … (жук, жук, жук).

Жув, жув, жув - … (вуж, вуж, вуж).

Риж, риж, риж - … (жир, жир, жир).

Абаж, абаж, абаж - … (жаба, жаба, жаба)

- Який звук є у кожному слові?

 

“Казочки з помилками”

 

На картках багаторазового використання записані уривки з казок, в них допущенні помилки. Треба закреслити помилкові букви і написати зверху правильні.

Гра починається з читання вірша:

В країні Навпакинії

Є місто Помилок.

На вулиці Безглуздості

Живе Казкар-дідок.

          Свої казки розказує

          Він на ніч дітлахам…

          А помилки ти випраиш,

          Якщо побачиш,сам!

* Але яку ж тоді казочку сьогодні розповісти? Мабуть ось цю:Жили собі Лід та Жаба.

Спекла якось жаба колосок.

А він скік-поскік та й утік!

*  Ні, краще таку казочку послухай:

  Зустрілися якось миска та бабка.

Бабка й питає: “Як ти можеш в дірці шити?

    От я живу в ручці…”

*  Що не знаєш цієї казки? А цю, мабуть, всі знають:

Посіяв Лід річку.

Виросла річка велика-велика.

 *  Ой, та ти зовсім не знаєш мої казочки!

Образився Казкар-дідок,

Пішов собі додому.

І де тепер його шукать –

Він не сказав нікому.

 

 

“Допоможи лікарю Айболить”

 

Сьогодні ми з вами вирушимо разом із сміливим лікарем Айболить прямо до Африки. Там нам треба буде вилікувати декілька тварин і визначити, які ліки переплутані.

Подивіться уважно на малюнки із зображенням тварин і з букв розрізної азбуки викладіть їх назву. Ці тварини прийшли на прийом до лікаря Айболить. Для їх лікування лікареві потрібні ліки. Хтось неправильно підписав їхні назви.

Дивіться уважно на таблицю, слова записані у зворотному порядку:

      АРУТСКІМ, ТНИБ, АТАВ, ИКТЕЛБАТ, ЬЗАМ.

 

“Допоможи олівцю”

 

У гості до школярів приходить веселий Олівець з плакатом, на якому записані слова. Олівець замислився: як йому краще намалювати картину? Діти допомогають Олівцевцеві, вони складають оповідання, використовуючи слова з плакату:

  Діма, кіт, качка, річка,

вудочка, літо, качечка.

 

    Коли в класі заслуховуються 4-5 оповідань, всі бачать, що сталося диво – Олівець намалював картину. Вчитель перевертає плакат з опорними словами на зворотний бік, і перед дітьми відкривається готова картина. Учні бачать результат своєї праці: всі діти допомогали Олівцеві, і він намалював картину.

 

“Добери для слів суперників”

 

Учитель називає слово, а учні добирають слово, протилежне за значенням (антонім).

 

ніч                                       знайшов

початок                               веселі

холод                                  наїв

 

“Зарядка для язичка”

 

Де ж наш пустун-язичок?

Заховався за біленький тиночок.

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо!

- Поплямкали губками.

- Поклацали зубками.

- Посичали гускою: с-с-с.

- Подзижчали комариком: з-з-з.

- Подирчали трактором: др-р-р.

   - Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.   

 

Кмітливчики”

 

Назвіть групу слів одним словом.

Ялинка, береза, ромашка, соняшник – це … (рослини).

Заєць, собака, лисиця, жаба – це … (тварини).

Тетяна, тато, Карпо Іванович, лісник – це … (люди).

Рослини, тварини, люди – це … (жива природа).

 

“Кучугури”

 

Робота з індивідуальними карточками для розширення кута зору. Читання гнізд споріднених слів.

- З’їдемо “на санчатах” із “кучугур” слів. Очима “тримайтесь” за першу букву і намагайтесь прочитати усе слово.

сніг                                     мороз

сніги                                   морози

снігом                                 морозно

снігова                                морозець

сніговик                              морозний

снігурочка                          морожений

 

«Закінчи слово»

 

Учитель читає рядочки вірша, не дочитуючи останній звук, а діти хором промовляють його.

 Я піду гуляти те… (ж).

Нащо ти свій зошит мне… (ш)?

Скільки у дворі калю… (ж).

Сірників, малий, не ру… (ш).

Ми підем влітку на пля… (ж).

Хлопці, м’ячик цей не ва… (ш).

 

“День і ніч”

 

На команду “Ніч!” учні заплющують очі і слухають. Учитель повільно називає звуки. Учні з’єднують їх у слова і на команду “День!” називають утворене слово.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
1495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку