Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти "Розвиток громадянської свідомості в першокласників"

Про матеріал

Дидактичні ігри в навчальному процесі використовуються як метод активного навчання, вони дають змогу формувати знання, професійні уміння, уміння самостійної роботи в учнів шляхом залучення їх до інтенсивної діяльності.

Дидактичні ігри відповідають природним потребам молодших школярів, оскільки поєднують у собі елементи навчання, прикладної, репродуктивної та творчої діяльності, що дає змогу розвивати емоційну сферу дитини, її пізнавальні інтереси, інтелектуальні та духовні потреби. Уміле використання ігор підвищує навчальну активність учнів, інтенсивність мислення, пам'яті та уяви.

Дидактичні ігри можна застосовувати на всіх уроках у початковій школі. Важливе місце вони мають у структурі уроку навчання грамоти. Використовувати ігрові фрагменти можна на різних його етапах: під час засвоєння нових знань, у процесі відпрацювання практичних навичок, формування умінь, при перевірці результатів навчання.

Наводжу приклади деяких ігор, які можна використати на уроці навчання грамоти у першому класі з метою розвитку громадянської свідомості учнів, адже « ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь.»( В.О.Сухомлинський)

Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи і урізноманітнюючи їх у міру нагромадження в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам'яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості тощо.

Перегляд файлу

Дидактичні ігри на уроках навчання грамоти для розвитку громадянської свідомості в учнів

  1. «Так чи ні»

А)У слові «Україна»-3 склади;

Б)У реченні «Я люблю свій край»-4 слова;

В)У реченні «Дубище моє рідне селище»-3 слова;

Г)У слові «Волинь»-кінцевий приголосний звук мякий.

      2. «Телеграф»

(вистукати кількість складів олівцем у словах)

А)країна;

Б)Київ;

В)земля;

Г)прапор.

      3. «Збери букет»

(вибрати квіти,що є символами України і скласти їх звукові моделі)

Ромашка,лілія,півонія,барвінок.чорнобривці,мальви,троянда,тюльпан

     4. «Ланцюжок»

(Пропонуємо слово,а учні продовжують ланцюжок,підбираючи слова,що описують його.)

Україна-наша,рідна,дорога…

(Пропонуємо назву дерева нашого краю,а учні продовжують їх перелік і т.д.)

    5. «Буква заблукала»

(Пропонуємо переставити букви)

Й,Р,К,А-край; Л,Е,З,М,Я-земля;Н,В,І,К,О-вінок

    6. «Правда чи неправда»

А)Лелек бережуть і люблять українці;

Б)Кури-дикі птахи України;

В)Подорожник росте на Волині;

Г)Зайці в наших лісах шукають м'ясо для їжі;

Д)Українці щирі та гостинні люди.

  7. «Скільки слів реченні»

В рідну Україну прийшла сніжна зима.

Родючі землі  Волині вкрив сніг.

Щасливі  дорослі і діти.

        8. «Хто що робить»

(Називаємо професії рідного краю і,передаючи м’яч,говоримо що вони роблять)

Лісник,учитель.пожежник,поліцейський,лікар.будівельник,ветеринар і т.д.

        9. «Відгадай слово»    

А)багата,солов’їна,українська,рідна (мова)

Б)незалежна,вільна,багата,велика (Україна)

В)білий,гарний,вишитий,домашній (рушник)

         10. «Злови слово»

(Називаємо кілька слів,наприклад,Україна,мир,війна,захисник.Діти ловлять ці слова в реченнях.)

А)Я живу в чудовій країні,що зветься Україна.

Б)Наша держава не хоче війни.

В)Весь український народ прагне миру.

Г)На сході України наші захисники борються з ворогом.

         11. «Уважні долоньки»   

(«впіймати»слова,що характеризують наш український народ;слова ,що мають певний звук,наприклад,звук «р»)

А)Працьовиті.творчі,ліниві,грубі,гостинні,ввічливі,культурні,неохайні;

Б)Рідний голос,рідне слово-

   Все народжене з любові.

  Ранки роси в трави трусить,

   Вітер роси в травах сушить.

   На землі,що родить щиро,

   Ростемо під сонцем миру.

                                      Г.Чубач

         12. «Збери слово»

(Із розсипаних складів скласти слова-назви ягід рідного краю)

МА   НА ЛИ; О НА ЖИ; РО БИ НА ГО; ЦІ СУ НИ;НА КА ЛИ;НИ ЧОР ЦІ

       13. «Чарівна торбина»

(Виймають предметні малюнки –рослинні символи України іскладають речення про них)

Вишита сорочка,віночок,барвінок,червоні чоботи,верба,калина,чорнобривці,вишитий рушник…

       14. «Хто уважний»

(Слова,записані під предметними малюнками.з помилками)

Карпити-Карпати,Крис-Крим,Чирне море-Чорне море,озеро Світям-світязь,річка Днапро-Дніпро

        15. «Живі слова»

(скласти речення зі слів)

України,діти,ми,щасливі;

Столиця,Київ-,Батьківщини,нашої.

Край,ми,свій,любимо,рідний.

     16. «Знавець-молодець»   

(Учитель називає початок прислів’я про рідний край,а учні повинні закінчити його)

А) Без верби і калини немає    (України);

 Б)Вкраїна – мати, за неї треба головою     ( стояти);

 В)Жити – Вітчизні   ( служити);

 Г) Людина без Вітчизни, як соловей     (без пісні).

    17. «Там-там»

(На дошці розвішані предметні малюнки-український прапор,герб,козаки,вишиванка,українка)

Учитель вистукує назви предметів,а діти повинні відгадати слово по кількості складів.Вгадане слово знімається.Можна ускладнити завдання і розвісити предметні малюнки,що мають однакову кількість складів,але наголошений склад звучатиме голосніше.

     18. «Поетичні мрії»

(Учитель читає вірш,не дочитуючи останнє слово (звуки).Діти називають слова,користуючись підказкою за потреби)

                  ПРО УКРАЇНУ
Я тримаю у руці
Кольорові  ….. (олівці).
Хочу я намалювати
Кримські гори і ……які ще гори? (Карпати).
І озера, і ….які ще водойми?(ставки),
І барвінок, і….яку ще рослину-символ?( калину),
Чорне море і ….яку річку? (Дніпро) –
Все це наша….. (Україна),
Наш чудовий рідний …..(край!)
Наталія Зарічна

       19. «Шифрувальники»

(Вчитель «шифрує» прислів’я,учні розгадують спосіб шифрування і самостійно виконують подібне завдання)

Зразок: Кожном умил асво ясторона.(Кожному мила своя сторона.)

Зашифрувати:Всяка пташка своє гніздо знає.

                           Всюди на світі добре, а вдома найкраще.

    20. «Мисливці слів»

(Учитель називає слова,а учні визначають зайве)

А)українець,поляк, дядько,італієць;

Б)Україна,Білорусь,Дніпро,Франція;

В)прапор.гімн,герб,книга

      21. «Підбери риму»

(Діти допомагають скласти чистомовку,добираючи останнє слово;відгадують загадки на риму).

А)Ай-ай-ай- я люблю свій рідний (край),

   Ду-ду-ду –бережу чарівну навколишню (природу),

  Ей-ей-ей-поважаю працьовитих українських (людей),

  Ня-ня-ня-в школі отримую міцні (знання),

  На-на-на-хочу,щоб процвітала люба (Україна).

Б)Красивий,щедрий рідний край

   І мова наша-соловїна.

   Люби,шануй.оберігай

   Усе.що зветься…(Україна). 

                                     І.Січовик

 

 

          22. «Хто у складі командир?»

(Вчитель читає вірш.а учні ловлять певний склад у кожному слові. на який падає наголос і піднімають карточку з буквою,що позначає наголошений голосний звук.)

Буду я навчатись мови золотої,

У трави-веснянки,у гори крутої,

В потічка веселого,що постане річкою,

В пагінця зеленого,що зросте смерічкою.

                                А.Малишко

        23. «Мишка»

(Учитель звертається до дітей:

-Слова спокійно жили в книжці,

В яку вдалось пролізти мишці.

Вона початки відкусила,

У себе в нірці схоронила.

Школярам пропонуємо повернути букви словам.Виграє той,хто першим правильно запише в зошит усі слова.)

…ітчизна(Вітчизна),…ідна …емля(рідна земля),..країнська …існя(українська пісня),

…ародні …вичаї(народні звичаї),…агатий …рай(багатий край).

             24. «Хто швидше»

(Пропонуємо дітям послухати і вивчити  скоромовку.Перемагає той,хто швидше і краще розкаже).

Ходять лелеки по лузі,

Ходять лелеки у тузі.

Завтра у вирій далекий

Будуть летіти лелеки.

               М.Познанська

        25. «Заповни віконечка »

(На дошці малюємо два віконечка.В лівому написані слова з пропущеними буквами,а в правому у довільному порядку ці букви.Діти повинні здогадатися,які слова записані на дошці і правильно переписати їх у зошит.Кмітливі учні складають з них прислів’я).

    Кожному мила своя сторона.

м..ла                               о

ст..рона                          и

Кожном..                        я

сво..                                 у 

 

docx
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку