Альона Володимирівна Лаврентьєва
вчитель початкових класів
Харківська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №31
Харків, Україна
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА
УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ (НУШ).
Всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб молодшого школяра, формування у нього цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості, як зазначено у Державному стандарті - чинному нормативному документі, що визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання і компетентностей здобувачів освіти на першому рівні повної загальної середньої освіти, є метою початкової освіти [3]. Досягненню цієї мети та реалізації, пов’язаних із нею завдань сприяє створення вчителем у класі відповідного освітнього середовища та використання у педагогічному процесі широкого арсеналу різноманітних методів і засобів навчання.
У ході наукового пошуку було встановлено, що значні можливості для всебічного розвитку дитини молодшого шкільного віку містять дидактичні ігри. У доступній формі, враховуючи вікові особливості дітей, вони ознайомлюють молодших школярів із різноманітними явищами, предметами та їх властивостями; допомагають закріпити знання, здобуті школярами за такими освітніми галузями, як мовно-літературна, математична, природнича, технологічна, інформативна, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська та історична.
Сьогодні в освітній роботі з учнями початкових класів використовують різні види дидактичних ігор, що відповідає вимогам Нової української школи. Це – і ігри з предметами (іграшками, природним матеріалом), і настільно-друковані ігри (парні картинки, різні види лото, доміно), і словесні ігри.
Під час ігор з предметами та настільно-друкованих ігор молодші школярі вчаться порівнювати, встановлювати схожість і відмінність предметів, об’єднувати предмети за певною ознакою, складати з частин ціле, що сприяє розвитку у них спостережливості та логічного мислення, а також таких розумових операцій, як аналіз, синтез, узагальнення та класифікація.
Під час словесних ігор діти вчаться описувати предмети, виділяючи їх характерні ознаки, відгадувати за описом, класифікувати їх за різними ознаками тощо. Ці ігри розвивають у учнів увагу, кмітливість, швидкість мислення, а також сприяють розширенню словникового запасу, формуванню зв’язної мови, правильної звуковимови тощо [4]. Вони не потребують особливого устаткування, що значно відрізняє їх від інших. Спільним же між цими видами ігор є те, що всі вони обов’язково мають правила, обумовлені змістом гри, вимагають від молодших школярів певних ігрових дій (полягають у перестановці, порівнянні предметів, доборі за ознакою тощо) і спрямовані на результат (для учнів – це вдале виконання завдань, для вчителя - засвоєння дитиною програмового матеріалу).
Методична скарбничка кожного вчителя багата різноманітними дидактичними іграми з предметами. Це, перш за все, прості та цікаві ігри «Знайди зайвий предмет», «Чого не стало?», «Склади візерунок», «Знайди на дотик» або «Чарівний мішечок», які не потребують детального опису; «Наведи порядок» (дидактичним завданням для дітей є упорядкування групи однакових предметів у певному порядку (наприклад, стрічок – від найдовшої до найкоротшої, будинків – від найбільшого до найменшого і т.п.)), «Навколо себе» (під час цієї дидактичної гри учні мають знайти у класі предмети певної геометричної форми або кольору (ознаку визначає вчитель відповідно до мети уроку)); а також ігри з природним матеріалом «Від якого дерева листя?», «Розклади листя за величиною, яка убуває», «Серед листя та плода знайти пару не біда» та інші, у яких закріплюються знання про навколишнє природне середовище, формуються різні розумові процеси (аналіз, синтез, класифікація).
Цікавим прикладом настільно-друкованих дидактичних ігор є: «Математичне лото», «Літературне лото», «Мовне лото», «Зоологічне лото»; дидактичні ігри з парними картками на різну тематику, які використовуються на уроках з навчальних предметів «Я досліджую світ» (дидактичні ігри «Хто де живе?», «Хто чим харчується?», «Чиї сліди?», «Вершки та корінці», «З якої гілки дітки?», «Листя та плоди», «Знайди родича», «Що кому потрібно для роботи?», «Добери ознаку», «Добре та погано», «Безпечно – небезпечно», «Що чим буде», «Міста України та їх видатні місця» та ін., що допомагають розширити знання дітей про навколишнє середовище: предмети, рослинний і тваринний світи, природні та суспільні явища, характер стосунків між людьми), «Математика» (наприклад, дидактичні ігри «Знайди вірну відповідь», «Знайди пару», «Стільки, скільки в мене») і «Українська мова» (дидактичні ігри «Створи словосполучення», «Добери до букви звук», «Склади слово», «Протилежності», «Знайди синонім», «Знайди антонім», «Знайди тлумачення слова», «Друковані – рукописні» та ін.), доміно.
До настільно-друкованих ігор належать і дидактичні ігри «Математичний потяг», «Збери робота з фігур», «Впізнай силует», «Збери картинку», «Де помилився художник?», «Вилучи зайве». Усі вони дозволяють систематизувати, поглибити та закріпити знання молодших школярів за різними освітніми галузями відповідно до Базового навчального плану початкової освіти для закладів загальної середньої освіти та сприяють формуванню ключових компетентностей, визначених Концептуальними засадами Нової української школи.
Прикладами словесних дидактичних ігор, які використовуються сьогодні на уроках у початковій школі, можуть бути: «Впіймай звук» (учитель називає ряд слів, серед яких є слова з певним звуком; якщо учні чують звук у слові, мають плеснути у долоні); «Схожі хвостики» (за правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував вчитель); «Нові слова» (додавши приголосний, учні утворюють нові слова від поданих вчителем слів), «Перетворення слів» (змінивши у запропонованому вчителем слові першу букву на іншу, учні утворюють нові слова, що мають інше значення, та придумують речення з ними), «Хто більше?» (учні називають прикметники до заданого вчителем іменника), «Знайди помилку» (учитель розповідає про якесь явище чи об’єкт та навмисно припускається помилки, помітивши яку, учні плескають у долоні); а також ігри «Вгадай за описом», «Назви одним словом», «Назви зайве слово», «Кому що потрібно», «Назви тварин (комах, птахів, риб, звірів, квіти), що мають у назві звук….», «Де помилився письменник», «Що буде, якщо…» і т.п.
Концепцією Нової української школи передбачено використання у навчанні учнів початкових класів конструктора LEGO. Тому сьогодні у практику сучасних закладів загальної середньої освіти активно впроваджуються дидактичні ігри з шістьма цеглинками LEGO.
Вони проводяться на уроках математики і дозволяють вчителеві наочно показати молодшим школярам, як утворюються числа, познайомити учнів зі складом числа і закріпити його, дозволяють дітям повправлятись з арифметичними діями і сприяють формуванню у них обчислювальних навичок. На уроках української мови – допомагають учням визначати частини тексту, будувати схему речення або звукову модель слова, а можливість здійснення самостійних дій з елементами конструктора, їх опису та порівняння сприяють формуванню у молодших школярів взаємопов'язаного комплексу семантичних, звукових, морфологічних і ритмічних операцій, що дає можливість, крім збільшення лексичного запасу, перевести слова з пасивного словника в активний.
Ігри, організовані вчителем з LEGO на уроках читання допомагають учням переказувати твір.
На уроках природознавства – пізнати навколишній світ (наприклад, вивчити ланцюг живлення) [5].
Дидактичні ігри з LEGO розвивають у молодших школярів логіку і мислення, творчі здібності; формують уміння працювати у групі, спілкуватися, бути толерантним один до одного; виховують акуратність і чіткість у роботі, колективізм.
Спираючись на сучасні методичні розробки, вчителі початкових класів інтегрують в освітній процес ігри з LEGO, представлені у посібниках «Гра по-новому, «Навчання по-іншому», «Шість цеглинок в освітньому просторі школи», схвалених для використання у закладах загальної середньої освіти Міністерством освіти і науки України [2; 6] та апробовують власні методичні напрацювання.
Серед них – представлені колегами у мережі Інтернет дидактичні ігри «Математичний ланцюжок», «Більше, менше», «Порахуємо та побудуємо», «Хто живе поруч?», «Додавайлики – віднімайлики», «Склад числа», «Голосний – приголосний», «Створи склад», «Прямий – обернений», «Знайди букву», «Виклади літеру», «Хитрі звуки», «Склади за схемою», «Побудуй речення», «Ерудіт» та інші, що дозволяють вирішити цілий спектр дидактичних завдань та закріпити у дітей початкової школи знання, отримані ними під час вивчення основних навчальних дисциплін.
Не менш цікавими за перелічені ігри для дітей молодшого шкільного віку є й дидактичні ігри з кольоровими паличками Кюізенера. За допомогою цього дидактичного матеріалу діти закріплюють склад числа, опановують дії «додавання» та «віднімання», вчаться орієнтуватися у просторі. При цьому ігрові завдання, через які реалізується мета гри, можуть бути різними: скласти поїзд із паличок-вагонів від найкоротшої до найдовшої (дидактична гра «Мандрівка на поїзді»); побудувати за «планом», представленим у вигляді карток з числами, які задають кількість поверхів та довжину, будиночки для іграшок (дидактична гра «Будівельники»); розв’язати вираз на картці для відновлення номеру будинку, куди треба віднести «листівку» (дидактична гра «Вітальні листівки»); обставити кімнату меблями, перелік яких надає вчитель (меблі викладаються з паличок на картоні формату А4 з урахуванням співвідношення один до одного їх розмірів (дидактична гра «Новосілля»)) [1]. Учні вчаться моделювати предмети із заданої кількості деталей та в обмеженому просторі, відтворювати предмети за уявою, визначати напрямок руху, діяти за словесною вказівкою (дидактичні ігри «Журавушка», «Телевізор», «Виставка собак», «Море хвилюється» та ін.). Все це відбувається природно та ненав’язливо, у доступній для дітей формі.
Чудовим дидактичним посібником, кількість ігор з яким можна назвати «безмежною», є геоборд - багатофункціональна геометрична дошка для конструювання плоских зображень. Найпоширенішими з них є: «Літери грають у хованки», «Зачарована цифра», «Частина та ціле», «Просторове орієнтування», «Скільки цвяхів усередині», «Неуважний художник», «Дзеркальне відображення», «З яких фігур складено картинку» та ін. Під час цих дидактичних ігор учні молодших класів повторюють літери, цифри, вивчають склад числа, вправляються в об'єднанні, доповненні множин, видаленні з цілого частини, відпрацьовують навички рахування. Крім того, ігри з геобордом розвивають логічне, асоціативне, просторове, творче мислення, пам'ять та увагу дітей молодшого шкільного віку.
Це, звісно, не повний перелік дидактичних ігор, які використовуються сьогодні в освітньому процесі початкової школи. Незалежно від свого виду та дидактичного устаткування, обираються вони відповідно до теми уроку з урахуванням вікових особливостей дітей та спираючись на наявні у них знання, вміння, навички. При цьому запропоновані вчителем дидактичні завдання мають бути зрозумілими учням і пропонуватися молодшим школярам з поступовим ускладненням.
Працювати над завданнями учні можуть як індивідуально, так і у парах та у підгрупах, що розвиває у молодших школярів як самостійність, так і навички спілкування та регуляції спільної діяльності, навчає працювати у команді.
Висновки. Отже, враховуючи власний досвід використання дидактичних ігор в освітньому процесі початкової школи та досвід колег, презентований ними у мережі Інтернет, можемо констатувати, що дидактичні ігри є дієвим і цікавим засобом навчання дітей молодшого шкільного віку, який підвищує його ефективність. Дидактичні ігри дають змогу індивідуалізувати та диференціювати роботу учнів на уроці, давати завдання, посильні кожному учню, в ігровій формі максимально розвивати їх здібності та збагачувати знання. Різноманітні ігрові, практичні, дослідницькі дії, за допомогою яких розв’язується те чи інше завдання, не тільки підтримують, але й посилюють інтерес учнів до навчального предмета, активізуючи школярів до пізнавальної діяльності.
Список використаної літератури: