16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Дидактичні ігри на уроках української мови в початковій школі

Про матеріал
Матеріали для друку допоможуть вчителеві під час підготовки до уроків, ці різноманітні дидактичні ігри на уроках української мови в початковій школі.
Перегляд файлу

Систематизувала вчитель початкових класів 

Лозуватської філіі

Ертман Катерина Григорівна

 

Дидактичні ігри на уроках української мови при вивченні теми «Будова слова»

1.                 Гра «Знайди зайве слово».

Матеріал для гри.

Бережливий, бережок, бережний, бережливість.

Дорогий, дорога, дорожній, подорожчати, придорожний.

Сирість, сирник, сирий, відсиріти.

Ножний, ножик, ножовий, ножівка.

Сова, совеня, совок, совиний.

Син, синок, синій, синівський.

 

2.                 Гра «Добери синонім».

Завдання. До поданих слів добери близькі за значенням слова з префіксами.

Матеріал для гри.

Тихий —... (безумний) Бесіда —... (розмова)

 Сміливий —... (безстрашний) 

Паркан —... (огорожа) 

Сумний —... (безрадісний) 

Слабкий —... (безсилий) 

Жорстокий —... (безжалісний)  Барвистий —... (безбарвний)

 

3.                 Гра «Знайди заміну».

Завдання. Заміни подані вислови одним словом. Матеріал для ГРИ.

Вести боротьбу — ... (боротися)

 Ставити вимогу — ... (вимагати) Брати під сумніви —... (сумніватися) 

одержати перемогу —... (перемогти)

 

4.                 Гра «Дружимо з префіксами».

Завдання. Добери синонім з префіксом.

Матеріал для гри.

Бездощове (літо) —... (засушливе)

. Безлюдний (острів) —... (незаселений).

 Безкрає (поле) — ... (безмежне). 

Беззвучний (сміх) — ... (безшумний).  Безрадісний (день) —... (невеселий).

 

5.                 Гра «Віддаляємо і наближуємо».

Завдання. Подані слова записати у 2 стовпчики: у 1 — слова, що означають віддалення від чогось, у 2 — наближення. 

Матеріал для ГРИ

Підповзти, від "їхати, під'їхати, відповзи, відпливти, підпливти, відчалювати, підчалювати.   

 

6.Гра «Антонім, де ти?»

Завдання. Заміни подані слова протилежними за значенням (антонімами).

Матеріал для гри.

Наступати, згорнути, підійти, замкнути, відігнути, прикрутити, прибігти, зав'язати, вивести, розібрати.

 

7.      Гра «Утвори пару».

Завдання. Від кожного слова за допомогою префіксів утвори пару слів — антонімів. Зразок.

Єднати — з'єднати, роз'єднати.

Матеріал для гри. Бігти, повзти, клепати, тягнути, в'язати.

 

8.      Гра «Утвори антоніми з не-».

Завдання. Утвори антонім з префіксом не- і добери синонім без неМатеріал для гри.

Великий —... (невеликий, малий). Ввічливість —... (неввічливість, грубість].        Спілий —... (неспілий, зелений). Веселий — ... (невеселий, сумний).

 

9.      Гра «Доповни прислів'я».

Матеріал для гри.

Дощик вимочить, а ясне сонечко... (висушить).  Старий світ зруйнували, новий — ... (збудували).

 

10.  Гра «Утвори слова».

Завдання. Від поданих слів за допомогою суфіксів утвори слова — назви ознак предметів. 

Зразок.     Ліс — лісовий, лісистий.

 Матеріал для гри. Вода, глина, земля.

 

11.  Гра «Творимо словосполучення».

Завдання. Утвори словосполучення, дібравши потрібні слова  Матеріал для гри.

(Болотний, болотистий) грунт, чоботи. (Глиняний, глинистий) півник, пагорбок.

 

12.  Гра «Знайдемо заміну».

Завдання. Заміни подані вислови словосполученнями.

 Матеріал для гри.

Грунт, в якому багато каміння — ... (кам'янистий грунт).

Ложка, зроблена із срібла — ... (срібна ложка).

 

13.  Гра «Знайди помилку».

Завдання. Знайти і виправити помилки, допущені учнем у творі. 

Матеріал для гри.

Мій брат на канікулах зібрав велику колекцію болотистих рослин. Він шукав їх у болотних лісах Білорусії.

 

14.  Гра «Впізнай частину слова».

Цеє значуща частина слова. Служить для творення нових слів. Стоїть перед коренем. [Префікс]

 

15.  Гра «Назви закінчення».

Завдання. Назвати закінчення, з якими може вживатися слово «школа».

 

16.  Гра «Впіймай значущу частину слова».

Завдання. Плесканням в долоні виділи значущі частини слів. 

Матеріал для гри.

Зим-, мовч-, сміл-, -у, -я, -ють, -ою, -ого, -а, -ем.

 

17.  Гра «Доповни корінь».

Завдання. Назвати всі слова з коренем — квіт-. 

Перевірка.

Квітень, квітка, квітує, заквітчаний, уквітчала, квітковий, квітонька.

 

18.  Гра «Утвори слова».

Завдання. Доповни частини слів, щоб одержати цілі слова.

 Матеріал для гри.

Роз-..., від-…, …-в'язувати, ...-ель, під-…, …..-ка, .......-овий.

 

19.  Гра «На гостину до профексів по- і над-».

Завдання. Придумати слова з префіксами по- і над-, які б відповідали на питання що? який? що робити? 

Перевірка. Постава, поставлений, поставити. Надбудова, надбудований, надбудувати.

 

20.  Гра «Чого не вистачає?»

Завдання. З наведених частин скласти слова, доповнивши тією, якої не вистачає.

 Матеріал для гри.

Книжк-, -к-, -ий. 

Папер-, -ий.  Трав-, -ян 21. Гра «Хто швидше».

Завдання. Скласти з даних частин усі можливі слова. Матеріал для гри.

-6-, -а-, друж- -и-и, -ти, -н-, -ий, по-, -ся, -еньк-, -о, -ок. Перевірка. Дружба, дружити, подружитися, дружок, дружненько, дружний.

 

22.  Гра «Мовний кравець».

Завдання. Розберіть за будовою подані слова. Із значущих частин складіть нові слова.  Матеріал для гри.

Глибина, дерев'яний, весела. (Деревина]  Підговорити, небо, косіння. (Піднебіння)

 

23.  Гра «Утвори слова».

Завдання. Від слова «сила» утворіть нові слова за допомогою даних суфіксів. 

Матеріал для гри.

-ач-, -ов- -оньк-, -н-.

Перевірка.

Силач, силова, силонька, сильний.

 

24.  Цікаві питання.

— Як називають того, хто вболіває за команду під час спортивних змагань?

[Болільник)

Як називається посуд, у якому кип'ятять і заварюють чай? (Чайник) Як називають посуд для цукру; солі; гірчиці; цукерок; сухарів, хліба?

 

25. Гра «Добери слівце».

Як назвати сніг пестливо? (Сніжок)

Як назвати снігову зірочку? (Сніжинка)

Як назвати дуже сильний сніг? (Сніжище)

Як називається героїня народної казки, дівчина, зліплена зі снігу? 

(Снігурочка, Снігурка, Снігуронька)

Як називається пташка, яка прилітає до нас з холодами, снігами? (Снігур) 

 

26.   Гра «Ми — творці».

Завдання. Утворіть нові слова від поданих слів. 

Матеріал для гри.

Степ, тополя, осока, ніч, субота.

Варіант гри.

Завдання. Утвори за допомогою префіксів нові слова від слова «пишу». 

 

27.   Гра «Сигнал».

У вчителя набір сигнальних карток:

По черзі він демонструє кожну. Учні добирають відповідні слова. 

 

28.   Гра «Конструюємо речення».

Завдання. Доповни речення словами, утвореними від слів у дужках.

Матеріал для гри.

Я люблю (зима, мороз) ранки.

 

30.  Гра «Здогадайся».

Завдання. Вставити слово, утворене від виділеного в тексті. 

Матеріал для гри. Юрасик любить працювати, Він юний    юннат. З юрбою малюків завзятих За школою він садить сад.

(Н.Забіла)

 

31.  Гра «Що робить колір?»

Завдання. Від поданих слів утворити такі, які б відповідали на питання що робити?

Матеріал для гри.

(Синій, білий, чорний, жовтий. [Можна демонструвати відповідну картку).

 

32.  Гра «Хто краще?»

Завдання. Заповнити порожні місця у словотворчій таблиці. (На дошці)

 

Який?

Що?

Що робити?

Сухий

?

сушити

?

?

тоншати

?

зелень

?

 

33.  Гра «Ми в природі».

Хід гри.

Вчитель з гербарію показує листок дуба. Що це? {Листок дуба)

Як сказати інакше? (Дубовий листок]

Назвіть інші предмети, назви яких можна вжити зі словом дубовий. 

(Кора, жолудь, ліс, стіл)

Варіанти. Листя клена, сосни, берези, тополі, калини, шипшини.

 

34.  Гра «Позбирай родичів».

Завдання. Назвати якомога більше спільнокореневих слів до поданих слів.

Матеріал для гри.

Ліс (лісник, лісовий, пролісок, лісочок, переліски...)

Сад (садівник, садовий, садок, посадка, саджанець...)

Казка (казочка, приказка, переказ, казати, розказати...)

Хліб (хлібний, хлібина, хлібороб...)

Мова (розмова, мовний, розмовляти, промовець...)

 

35.  Гра «Шаради».

Завдання. Вчитель читає слова і вказує, що треба взяти (корінь, префікс, суфікс, закінчення), щоб утворити нові слова.

 Матеріал для гри.

1.Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний. закінчення від слова білий. (Підводний)

2.Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка. (Квіточка)

3.Префікс від слова поїзд, корінь від слова радити, суфікс від слова лісник.

(Порадник)

4.Префікс від слова приїзд, корінь від слова казати, суфікс і закінчення від слова ніжка. (Приказка)

 

 36. Гра «Відгадай слово».

Матеріал для гри.

Слово відповідає на питання що? Спільнокореневе до нього — вишневий.

(Вишня)

Слово відповідає на питання яка? Спільнокореневе до нього — біла.

(Біленька)

Слово відповідає на питання який? Спільнокореневе до нього — сад.

(Садовий)

Слово відповідає на питання що зробив? Спільнокореневе до нього — малював. (Намалював)

Слово відповідає на питання що зробив? Спільнокореневе до нього — ніс.

(Приніс)

 

37.             Гра «Слово — корінь».

Завдання. Написати за 1 хвилину якомога більше слів, що мають лише корінь. Перевірка.

Бак, біб, гриб, мед, мак, дим, дуб, ніж, лід, рак, ніч, сніг, сад, степ, лист, лан, кіт, жук, клен, кит, піч, кущ, рік...

 

38.             Гра «Словесний конструктор».

Матеріал для гри.

Корінь лік-, суфікс -ар. Слово відповідає на питання хто? (Лікар)

Корінь син-, суфікс -очок. Слово відповідає на питання хто? (Синочок)

Префікс ви-, корінь -хід. Слово відповідає на питання що? (Вихід) Корінь голос-, суфікс -ок. Слово відповідає на питання що? (Голосок)

 

39.             Гра «Відкрий орфографічну скриньку».

Завдання. Правильно назвати пропущену орфограму і пояснити, чому Е, а не И (або навпаки).

Матеріал для гри.                                          

Ст...пи, оз...ро, з...рно, с.ни, л...сти, гр...би, м...довий, гр...чаний, р...балка, д...мар.

40.             Гра «Плутанинка».

Завдання. З букв поданих слів за 1 хвилину скласти і записати нові слова.

Матеріал для гри.

Велосипед (село, осел, довели, депо, поле, воли, оси, пил, весело, плесо,...) Гербарій [герб, рій, бій, гріб, раб, ріг, бір, гір,...)

 

41.             Гра «Спіймай спільнокореневі слова». Швидко, швидко прокидайся,  В школу вчитися збирайся!  Маєш зошит і Букварик,  Скоро будеш ти школярик.

(В. Гринько]

Будинок білий біля річки  З балконами на кожен бік.  Будують братик і сестричка,  Бо в них і батько будівник.

[Н. Забіла)

Шишки шишкар розбиває,  Швидко їжу здобуває. (Скоромовка)

На сонечко я схожий і сонечко люблю,  До сонця повертаю голівоньку свою. 

Стою стрункий, високий, в зелених шатах я, 

І золотом убрана голівонька моя. (Соняшник)

(Л.Глібов)

 

Рано на світанку 

Вибігла я з хати 

— Весноньку-веснянку  Буду зустрічати.

Квіточок весняних 

Я букет несу —

Хай вплете весна їх  У свою косу.

(Г. Белова)

У кита синочок — Китеня.

У слона синочок — Слоненя. В їжака синочки — їжачатка.

(А.Кисельов)

Прилетіли шпаки, 

Дорогі співаки, 

Прилетіли весну зустрічати, 

У шпаківнях нових 

Скоро будуть у них 

Жовтороті малі шпаченята. (Г. Бойко)

42.       Гра «Загадковий калейдоскоп».

Завдання, До слів-відгадок дібрати спільнокореневі слова. Пояснити чергування голосних і приголосних у коренях.

 Матеріал до гри. —Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти.

Білу кору, стан тоненький. 

Як я звуся, діти?

(Береза — берізка, березень, березовий, березневий, підберезник]

—Під дубочком народився,  Парасолькою накрився,  Може б, з лісу пострибав,  Якби другу ногу мав.

[Гриб — грибок, грибник, грибний, грибниця] —Що у світі найбагатше? 

Що у світі найжирніше?

 Що у світі найситніше?

[Земля — земелька, земельний, заземлення, приземлитися, землероб) —Летіла птиця по синьому небу,  Розпустила крила і сонце закрила.

[Хмара — хмарка, хмаринка, хмарний, хмарно, нахмарилося] —Хто їхні діти? Де живуть? 

[Шпак, курка, кріль, корова, кінь, свиня)

 

43.Гра «Ласкаві суфікси».

Завдання. Випишіть у ліву колонку слова зі зменшувально-пестливими суфіксами, а в праву — без них. Суфікси виділіть.

 Матеріал для гри.

Маю книжечку невеличку,

В ній живе руда лисичка

Та колючий їжачок, 

Та солом'яний бичок,

 І зайчисько — буханець,  І цвіркунчик — співанець.

(Х.Керита)

 

44.   Гра «Злови слово».

Завдання. Вибрати слова. 1 -й варіант — основи яких мають тільки корінь. 5-й варіант — основи яких мають корінь і суфікс. Матеріал для ГРИ.

Подивіться: у дворі В чорних шапках снігурі. Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки. Значить сніг і холоди Наближаються сюди. Снігурами через те їх тепер і ви звете.

(Г.Демченко)

 

 

 

 

45.   Гра «Хто краще».

Завдання. Виписати слова з префіксами і дібрати протилежні за значенням.

Префікси виділити. Матеріал для ГРИ. Пролетіли знову гуси Над долиною.

Над туманом сивовусим, Над калиною.

Пролетіли сумовито

Над озиминою,

Понесли на крилах літо Невидимкою. (П. Сингаївський)

 

46.            Гра «Доповни визначення».

Завдання. Доповніть тлумачення слів.  Матеріал для гри

Копач — той, хто...

Визволитель — той, хто... Аптекар — той, хто...

 

47.            Гра «Знайди заміну».

Назви слова, якими можна замінити подані визначення.  Матеріал для гри Той, хто доповідає —...

Той, хто слухає —... Той, хто читає —...

 

48.            Гра «Позбирай слова».

Завдання. Згрупуй слова з однаковим префіксом.

 Матеріал для гри,

Премудрий, презлий, преславний, приклеїти, предобрий, приліпити, пребагатий, пришити.

 

49.            Гра «Скажи інакше».

Завдання. Назви одним словом.

Матеріал для гри. Дуже гарний голос —... Дуже добра бабуся —... Дуже поганий почерк —...

 

50.            Гра «Продовжи рядок». Завдання. Продовжи ряд слів.

 Матеріал для три.

У словах прибудувати, пришити префікс при-. 

 

 

 

Розвиток лексичних та мовленнєвих здібностей учнів на уроках рідної мови

Вивчаючи частини мови, можна використовувати такі завдання.

 

1) Пояснити лексичне значення слів.

-   Кривда – це несправедливо зроблене зло, шкода.

-   Кривдити – комусь робити зло. - Кривдник – той, хто когось зобижає.

 

2)                Пояснити значення висловів.

Учитель – навчає дітей.

Директор – керує школою, заводом. Маляр – фарбує будови, вікна, двері.

 

3)                Дати відповіді, використовуючи дієслова.

Учитель — навчає дітей.

Артист — грає на сцені театру.

Директор — керує школою, заводом. Маляр — фарбує будови, вікна, двері.

 

4)                Замінити одним дієсловом.

Слізьми вмиватися — плакати.

Стукнуло в голову — пригадалось.

Плутатися під ногами — заважати.

Корчити дурника — прикидатися.

Повісив носа — похнюпився. Ставити вимоги — вимагати.

 

5)                Дібрати до дієслів різні іменники.

Плаче

Дрімає

Сміється

дерево

ліс

небо

верба

сад

поле

берізка

дерево

сонце

дівчинка

село

дитина

стріха

дідусь

душа

душа

кіт

серце

вікно

 

курка

земля

6)                Гра «Хто назве більше іменників з прикметником білий».

Білий пух              Біле плаття       Білий лебідь

Білий день           Білий сніг

Біла ніч                 Біле мереживо

Білий зошит       Біле обличчя

Біла лілія              Біла конвалія

 

 

7)                Визначити за ознаками назву предмета.

Дерев'яний, червоний, тонкий, загострений. (Олівець)

Зелене, кучеряве, гіллясте, струнке. (Дерево)  

-Чисте, блакитне, безхмарне, голубе. (Небо)

Рідна, добра, ніжна, ласкава. (Мама)

Теплий, тихий, весняний, погожий і т.д (День)

 

8)                Утворити з іменників словосполучення прикметників з іменниками.

Іграшка з паперу — паперова іграшка.

Бичок з соломи — солом'яний бичок.

Шишки сосни — соснові шишки.

Стіл з дерева — дерев'яний стіл.

Стежка у лісі — лісова стежка.

Поле колгоспу — колгоспне поле. Гілка берези — березова гілка.

 

9) Пояснити ознаки природних явищ.

Дощ— {коли з неба падають краплі води, небо похмуре, сіре).

Льодохід — (коли річкою пливуть крижини, буває навесні).

Сніг — {з неба падають сніжинки, може бути завірюха).

Засуха — {спека, сонце пече, довго немає дощу, все зелене жовтіє) Землетрус — {трясеться, тріскається земля, хитаються будинки). •Листопад — (сильно падає з дерев листя, буває восени)і т.д.

 

10)           Розмістити прикметники в порядку зростання:

Великий, гігантський, величезний, велетенський.  Мікроскопічний, крихітний, маленький, малий, дрібний.

 

11)           Підкреслити суспільні явища.

Голод, заморозок, мітинг, епідемія, сніжна лавина, війна, весілля, ожеледиця, завірюха.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвитку лексики та мовлення сприяють вправи на добір синонімів, антонімів, омонімів, 

слів з прямим та переносним значенням.

1)         Дібрати до прикметників близькі за значенням слова — синоніми:

Холодний вітер — пронизливий, різкий, морозний, студений. 

•Холодний погляд — суворий, безсердечний. Міцний організм — кріпкий, сильний, загартований.

 

2)         Замінити словосполучення близьким за значенням іменником.

Сильна метелиця — хуртовина.

Сильний дощ — злива. Буря в морі — шторм.

 

3)         Дібрати до дієслів близькі за значенням слова.

Іти — (крокувати, чалапати, ступати, простувати, чимчикувати, тюпати, дибати, плестися, шкандибати).

Говорити — (казати, балакати, мовити, базікати, патякати, верзти, гомоніти).

Зійшло сонце — (викотилось, з'явилось, визирнуло, виглянуло).

•Зійшли проліски — (виткнулись, проклюнулись, з'явились, проросли, виросли).

 

4)До поданих прикметників дібрати прикметники — синоніми з іншими префіксами.       

•Бездощове літо — засушливе літо.

■ Безлюдний острів — незаселений острів.

Безкрає поле — безмежне поле. Беззвучний сміх — безшумний сміх.

 

5)Дібрати до прикметників антоніми.

Свіжі яблука — сушені яблука.

Старий будинок — новий будинок.

Легка задача — важка задача. Свіже молоко — кисле молоко.

 

6)Дібрати до іменників дієслова з протилежним значенням:

•Ліс, небо (сміється, плаче).

Мала, дитина (співає, плаче).

Річка, дерево (біжить, стоїть).

•Сніг, земля (біліє, чорніє).

Пролісок, конвалія (зів'яв, розцвів) . •Дощик, сонечко (вимочить, висушить). Зима, літо (холодить, теплить).

 

 

7)  Вправа на протиставлення ознак предметів  (діти за зразком самі підбирають вислови).

Огірок довгий, а помідор круглий. 

Лимон кислий, а груша солодка. 

Дерево високе, а кущ низький.

 Хлопчик білявий, а дівчинка чорнява.

 Ніж металевий, а стіл дерев'яний. 

Вулиця широка, а стежка вузька.

 День світлий, а ніч темна. Мишка маленька, а слон великий.

 

8)  До поданих прикметників у словосполученнях дібрати протилежні за значенням прикметники.

Старі жінки — молоді. 

Старі газети — свіжі.  Старі сорочки — нові. 

 

9)  Знайти у вірші Т.Г.Шевченка «Думи мої, думи мої» омоніми.

Думи мої, думи мої, квіти мої, діти! Виростав вас, доглядав вас - де ж мені вас діти?  (Діти — іменник у множині. Діти — дієслово в неозначеній формі).

 

10)     До прикметників з переносним значенням дібрати прикметники з прямим значенням.

Срібні хмари — білі хмари.

Безхмарне дитинство — щасливе дитинство.

Срібне волосся — сиве волосся.

Волошкові очі — сині очі.

Щедрий урожай — багатий урожай.

Золоте серце — добре серце. Золоті руки — умілі, роботящі руки.

 

12)     Знайти у тексті слова з переносним значенням і замінити словами з прямим значенням.

Олег мав золоту голову, на якій було золоте волосся.

Його золоте серце було завжди відкритим.

Руки в нього були золоті. 

(Золоту голову — розумну). (Золоте волосся — світле). (Золоте серце — добре). (Золоті руки — умілі).

13)     Назвати словосполучення з прямим і переносним значенням у цих реченнях.

Насупилось небо

Насупилось дитинча і 

І плаче хмаринка,

Заплакало.

А поле сміється

Мама приголубила його і воно

Щасливо і дзвінко,

Вже сміється.

 

pdf
Додано
10 травня
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку