"Дидактичні ігри НУШ"

Про матеріал
Дидактичні ігри для початкових класів на уроках мови, читання та математики. Допомагає глибоко засвоювати програмний матеріал в ігровій формі без труднощів та легко і весело. В ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховні функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.
Перегляд файлу

Новодонецький опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

Новодонецької селищної ради

 

 

 

 

 

ранкові зустрічі

дидактичні ігри НУШ

 

 

 

 

 

Підготувала                    Ващенко Наталя Миколаївна

 

 

 

 

2022-2023

 

 

       А.С.Макаренко вважав дитячі рольові ігри такими ж важливими для розвитку дитини, як для дорослого справжню працю. Однак, зазначав він, тільки та гра є педагогічно цінною, в якій дитина активно діє, мислить, будує, комбінує, моделює людські взаємини. За цих умов вона може грати в грі різні ролі – бути командиром, виконавцем, творцем, знаходити умови для виявлення своїх здібностей та життєвої активності.

        У початкових класах, коли діти лише починають учитися, дуже важливо, щоб процес навчання їм подобався, адже від цього багато у чому залежить їхня успішність у майбутньому. Тому незамінними в освітньому процесі є різні дидактичні ігри, ребуси, ігрові вправи на розвиток кмітливості, творчого мислення, пам’яті та уяви.

       Досвід свідчить про те, що які б новітні педагогічні технології ми не впроваджували в практику, не можна забувати про такий традиційний і визнаний метод навчання і виховання молодших школярів як дидактична гра. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховні функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

     Пропоную кілька перевірених дидактичних ігор з української мови,  читання та математики. Вони розвивають увагу, кмітливість та поглиблюють знання учнів.

 

Українська мова.

 

 «Іменники на одну букву»

Ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад, на букву р; річка, рука, редиска, рукав, рослина, реп’ях.

Переможцем стає той, хто протягом визначеного часу (3 – 5 хв.) правильно назве найбільшу кількість таких слів.

 

 «Хто? чи що?»

Клас ділиться на дві команди.

На столі лежать перевернуті донизу зображення, картки. З одного боку – картки з малюнками предметів, з іншого – із запитаннями хто? що?.

Гравці попарно біжать до столу, беруть картку з малюнком, називають предмет і ставлять його на набірне полотно. Потім шукають до нього запитання і ставлять поруч.

Виграє та команда, яка швидше і з найменшою кількістю помилок справиться із завданням.

 

 «Впізнай назву предмета за описом»

Струнка, білокора, ошатна …(берізка).

Сірий, косий, боягузливий …(зайчик).

Кругле, стигле, соковите …(яблуко).

Білий, пухнастий, іскристий …(сніг).

Могутні, розлогі, гіллясті …(дерева).

- На які питання відповідають ці назви предметів?

 

 «Зимові слова»,або «Літні слова»

- Спіймайте слова – назви предметів, які живуть тільки взимку(або тільки влітку).

Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, пороша, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.

 

 

«Знайди зайве слово»

а) Донецьк, Збруч, Львів, Київ, Одеса.

б) Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.

в) Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.

г) Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

Діти з дошки читають "ланцюжки" слів, вибирають "зайве" (підкреслюють на дошці), пояснюють свій вибір.

Метелиця, хуртовина, вітрисько, завірюха.

Слухач, музика, слухавка, заслухався.

Відпочинок, відпочивати, канікули, відпочиваючі.

—  Якими словами можна доповнити кожний "ланцюжок"?

—  Складіть речення з кожним "зайвим" словом.

 

 

 

 

 

 

 «Два – один» 

Утворювати складні іменники з двох іменників:

небо і схил – небосхил;

ліс і смуга – лісосмуга;

ліс і степ – лісостеп;

птахи і ферма – птахоферма.

 

 «Хто? Що?»

Відповідай

швидко і точно:

навчає -  грає –

лікує -  співає –

малює -  пише –

продає -   варить –

замітає -  друкує –

 

 «Знайди зайве слово»

Дуб (який?) старий, високий, білокорий, гіллястий.

Вишні (які?) смачні, червоні, достиглі,міцні.

Книжка (яка?) цікава, нова, висока, улюблена.

Світло (яке?) яскраве, зелене, сонячне, світле.

 

 

Проблемна гра «Так чи ні»

(Учні стверджують або заперечують, доводять свою позицію)

- Дієслово означає дію предмет.

- Дієслово відповідає на питання хто? що?

- Дієслово змінюється разом з іменником, з яким зв’язане в реченні.

- Дієслово в реченні не є головним словом.

 

 «Продовж ряд»

Називається ряд слів, який потрібно продовжити.

(Айстра, пролісок, тюльпан…

Собака, корова, кіт,…)

Різновид цієї гри:

« Одним словом»

(шафа, стілець, ліжко -…)

 

 «Знавець слів»

 За певний проміжок часу  назвати якнайбільше слів із заданої теми ( іменники чоловічого роду, займенники 3 особи, дієслова 1 дієвідміни). За кожне слово – фішка. Переможець той, хто набере найбільшу кількість фішок.

 

 «Шторм»

Після бурі на морі розсипались слова (показуємо). Їх слід вставити в текст.


Математика

 «СКЛАДИ ПРИКЛАД»

Кожен ряд вибирає собі вид транспорту, на якому буде подорожувати. Під малюнками з вибраним видом транспорту записані числа.

За сигналом вчителя учні кожного ряду з початку ряду по порядку виходять до дошки і пишуть приклади до даної відповіді. Перемагає той ряд, який швидко і правильно запише приклади.

 

«МАТЕМАТИЧНЕ ДОМІНО»

Для цієї гри треба вирізати 28 карток розміром 3 х 4 см.

У верхній частині карток написані приклади на множення і ділення, а в нижній частині — відповіді до прикладів.

Задача дітей — підставити до прикладу картку з правильною відповіддю. Гра знімає напругу і втому, зацікавлює, а найголовніше, допомагає краще і швидше запам'ятати таблицю множення і ділення.

 

 

 «ПО ЗАМЕТАХ»

Із білого паперу виготовляємо невеликі картки, з одного боку яких записуємо приклади табличних дій.

Картки розкладаємо на підлозі білим вверх. Кожна картка — це замет.

Виходить двоє учнів. Вони по черзі піднімають картки, роблять крок вперед (крокують по заметах) і називають відповіді. Клас слідкує за відповідями цих двох учнів. Той, хто назвав відповідь неправильно, провалюється в замет.

Учень, який провалився, назначає собі заміну з дітей, які сидять за партами.

Примітка: можна грати, поділивши клас на дві команди.

При підведенні підсумків враховується швидкість виконання завдань і кількість помилок.

 

"СТРІЛЬЦІ" 

Повідомляємо  дітям,   що  на цьому   уроці   вони   —   «влучні стрільці»   —   будуть   «запускати стріли» (проводити стрілки) від прикладу до відповіді. Хто правильно і швидко знайде відповідь, яка відповідає певному прикладу, той стає найкращим стрільцем.

Завдання учні виконують за картками або в зошитах.

Наприклад:

2x4+8  15  2x3+9  16

 

 

 «МОВЧАНКА»

Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не говорячи жодного слова, а показуючи лише картку з числами.

Запитання вчителя пов'язані з вивченими таблицями множення і ділення.

Таку гру корисно проводити, коли учні збуджені і їм важко зосередитися без допомоги вчителя.

 

 «НЕ ЗІБ'ЮСЬ!»

Учні лічать від 1 до 20 по одному. Замість чисел, які діляться на 2, говорять «Не зіб'юсь».

 

 «ХТО ПЕРШИЙ»

Школярі вибирають із кожного ряду по два учні. Вибрані учні стоять напроти свого ряду, а інші учні швидко по порядку, як сидять, задають їм приклади на множення і ділення. Підраховуємо, хто розв'язав правильно більше прикладів. При підведенні підсумків ряд-переможець піднімається, клас дружно скандує «Молодці!» і плескає в долоні.

 

 

 

 «ФУТБОЛ»

Зміст гри. Клас ділиться на дві команди. Учень з першої команди називає довільний приклад (56 + 42) і вказує учня з другої команди, який відпо​відатиме. Якщо відповідь правильна, то гравець, який відбив "удар", пропонує завдання першій команді. Якщо ж відповідь неправильна, то "нападаюча" коман​да дає правильну відповідь і хором говорить "Гол". Учень, якого викликали, може звернутись по допо​могу до одного з членів своєї команди. Перемагає команда, яка заб'є більше "голів".

 

 «ЗНАЙДИ ПАРУ»

Зміст гри. На дошці - картки з прикладами. Учням потрібно з'єднати картки з однаковими відповідями.

Наприклад:

93+2   44+51

100- 4  33+62

 

  «ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ»

Зміст гри. Клас поділено на дві команди. Учні виймають з бочки картки із записаними зав​даннями і розв'язують їх. Команда, яка швидше ви​конає всі завдання, виграє.

Зразки завдань.

1) Вставити числа, щоб рівності були правильні.

63-25 = 19 + ... 25+ ... = 57-18

76-67 = 82-... ... + 36 = 80-25

2) У числі 67 закреслити цифру десятків. На скіль​ки одиниць зменшилось число? Запиши прикладом.

3) Записати число 6 різницею двох чисел, кожне з яких є числом четвертого десятка.

4) Сума трьох чисел 82. Перше число - 35, друге -28. Знайти третє число.

5) У трьох класах 84 учні. У першому класі 29 учнів, у другому - 27. Скільки учнів у третьому класі?

 

 «ВИКРУТАСИ»

Зміст гри. Учням пропонують записати дво​цифрове число (наприклад 24) і прочитати його навпаки (42), виконати віднімання (42 - 24 = 18). Прочитати утворений результат навпаки (81). Знай​ти суму двох останніх чисел (18 + 81 = 99) і т. Д.

 

 « КРАЩИЙ  МАТЕМАТИК»

Зміст гри. Треба зробити обчислення як найшвидше.

- Яка тут спостерігається закономірність?
18 + 39    24 + 35    43 + 17

18 + 41    24 + 40     43 + 27

18 + 43    24 + 45     43 + 37

 

Літературне читання

 

 

 «Літературний музей»

 Учитель проводить уявнуе кскурсію залами музею. Кожна зала отримує назву відповідно до жанрових особливостей твору.
Наприклад: зараз ми побуваємо в музеї, де є Зала Казок. У цій залі виставлено  чарівні предмети. Здогадайтеся, кому вони належать?
Яйце-райце («Яйце-райце»)...

 

"Фантазери"

Учитель читає твір або діти самостійно ознайомлюються з ним.
Завдання:
- Придумай продовження твору. Які події могли відбутися в майбутньому?
- Хто з героїв мав сильніший вплив на події? Якщо йогозабрати, як зміниться сюжет твору?
- Яка з подій вплинула на подальший розвиток сюжету?

 

 

 

 «Стань співавтором»

Діти мають придумати і записати, що могло трапитися з героями після закінчення твору, скласти кінцівки або придумати події, які могли передувати викладеним у творі.
Наприклад: «Лисичка-сестричка і Вовк-Панібрат».
(Вовк помстився Лисичці за обман.)

 

 «Приказка-казка»

На дошці записані прислів’я, вчитель читає твір і просить вибрати ті з них, які відповідають основній думці твору.
Наприклад: «Колосок» – Землю красить сонце, а людину – праця.

 

 Мовні зарядки.

- Пір’їнку здути з долоньки;

- Подути як сердитий вітрюган і т.д.

 

 Систематичне проказування скоромовок у різному темпі.

ІшовПрокіп – кипів окріп,

ПрийшовПрокіп – кипить окріп,

Як при Прокопові,

Так і при Прокописі,

І при Прокопенятах.

Промовляння чистомовок.

Ча – ча – ча – вкусила калача

Ач – ач – ач – летить пугач.

Чі – чі – чі – котик на печі.

Чу – чу – чу – нікуди не втечу.

 

 «Додай слово»

Вчительчитає початок речення, а дітимаютьйогозакінчити.

Діти, звісно, вчаться в …

А комбайн працюєв …

Ми лікуємосьв …

А стрижемось в …

Лікиберемо в …

А книжки в … .

1. Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша - …

2. Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний - …

3. Білий, холодний, пухкий, іскристий - …

                                       

 «Діряві слова»

С Л В Й

Л С Т В К

Г Р Б Ц ь

 

 

 

 «Конструктор»

Із запропонованого слова скласти всі можливі нові слова.

ЛАСТІВКА

СІТКА, СТІЛ, СТАВ, ЛАВКА, ЛІС, ЛАСКА, ВІЛ, ВАТА, ЛАТКА, СІК,ВІК…

 

 

 

 «Веселка»

Прочитай, не звертаючи уваги на колір:

ЧЕРВОНИЙЗЕЛЕНИЙ

ЖОВТИЙСИНІЙКОРИЧНЕВИЙ

ЧОРНИЙ ГОЛУБИЙЗЕЛЕНИЙ

СИНІЙ ЧЕРВОНИЙГОЛУБИЙ

ЗЕЛЕНИЙ ЧОРНИЙ ЖОВТИЙ

СИНІЙКОРИЧНЕВИЙ СИНІЙ

ЧОРНИЙЧЕРВОНИЙ

 

«Гойдалка»

Перед початком гри необхідно пояснити учням, як працює гойдалка:  вгору по черзі підіймаються краї жердини . Один ученьчитає 1 рядок, а весь клас 2 рядок і т. д. Потім знову – один рядок учень, всі – інший рядок.

 

 «На полюванні»

Ученьчитає текст «перестрибуючи» через одне слово, він зайчик. Клас слідкує. «Мисливець» (хтось із учнів) називає пропущені слова

 

 «Пошук»

Учні читають мовчки. Вчитель викликає учня читати вголос, а всі інші відшукують, де читає учень. Хто знайшов, піднімає руку.

 

 «Компас»

Вчитель вказує сторінку, абзац, речення. Дає завдання: прочитати рядок або визначити підмет, присудок, або знайти орфограми і т.д.

 

 "Знайдіть в словах зайві букви".

Ставаала, соннця, садд, заворрожений, їіжак, йялинка, земмля, свяаті, весіллля, вонии, пахошщі, квіткка, соьогодні.

—  У кожному слові прочитайте тільки зайву букву. Яке слово вийшло? (Андрій Малишко.)

 

 

 

 "Хто більше?"

— Хто більше знає слів-назв птахів, які починаються звуком [с]. (Соловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця ...)

 

 

docx
Додано
3 лютого 2023
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку