Золотоніська спеціальна
загальноосвітня школа-інтернат
Черкаської обласної ради
Дидактичні ігри,
що використовуються на уроках української мови
в спеціальній школі
Підготувала: вчитель-дефектолог,
вчитель української мови та літератури
Золотоніської СЗШІ
Чиж Валентина Михайлівна
2020 рік
Дидактичні ігри, що використовуються на уроках української мови в спеціальній школі
(авторська розробка)
Тема: Частини мови
Я – вчителька. Це – клас, а ви всі діти.
Всі назви, знає кожен достеменно
У мові нашій називаються ІМЕННИК.
( питання : хто? що? )
Ще є слова, що означають різні дії:
Учитель – вчить , кіт – спить , а вітер сильно віє.
Я бачу, ви усі сказати вже готові
Що слово означає дію й зветься ДІЄСЛОВО
( питання: що робить?.. )
Предмети всі якісь ознаки мають,
Смачненькі яблука на гілці достигають,
І ясне сонце,і меткий метелик.
А слово, що ознаки назива -ПРИКМЕТНИК.
(питання:який ?яка? яке ?які?)
Тема: Іменник
Запам’ятайте обов’язково:
Іменник-це частина мови.
Він всі предмети називає,
«Хто?»та «Що?» -відповідає.
Хто?- матуся,жук,дівча.
Що? - калина,мир,дзвінок.
Всім іменник дав ім’я,
Це про нього наш урок.
Мовна гра: «Відгадай іменник» (назви тварин та назви явищ природи )
Молоко для всіх – здоров’я .
Молоко нам дасть КОРОВА.
Ображать його не слід
Друг дітей – ласкавий КІТ.
Уночі весь ліс замовк
Тільки виє сірий ВОВК.
Угорі хитнулась гілка,
По ялині скаче БІЛКА.
Утікати довелось
Нам назустріч вийшов ЛОСЬ.
На деревах гнуться віти ,
Мабуть віє сильний ВІТЕР.
Утікай-но хоч не хоч
Бо рясний періщить ДОЩ.
Наче ковдра чиста ліг
Скрізь на землю білий СНІГ.
Сніг колючий ліпить в спину
Завиває ХУРТОВИНА.
От злякалася коза
В небі гримнула ГРОЗА.
Обережно йти нам слід,
Бо сьогодні ГОЛОЛІД.
Тема: Власні назви
В нас про іменники мова йде –
Ми їх читали і писали,
А тут іменники самі
До нас у гості завітали.
Іван Петрович я – іменник,
Який людину назива.
Ім’я людини – власна назва
Велика буква в цих словах.
А я Дружок – маленький песик,
У мене ім’я теж своє.
В тварин домашніх кличка гарна
Та ще й господар добрий є.
От я – « Буквар», наприклад, книга.
Газета я - «Нова доба».
Я річка всім усім відома –
Дніпро великий дужий я.
Велика буква на початку
Погляньте – це моє ім’я.
Я місто славне українське
Золотоношею зовусь.
Як назви міст і сіл повсюди
Із букв великих я пишусь.
А я – веселе гарне свято,
Читайте , хто я – Новий рік.
Мене усі і скрізь чекають.
Мені радітимуть по вік.
Я – вулиця Черкаська,
Мене всі добре знають.
Хоч по мені і їздять,
І пішки всі гуляють.
Та рада я, що власним
Іменником зовуся.
Згубить велику букву
У місті не боюся.
А я – чудове рідне ймення.
Країні назву я даю.
Читайте швидше – Укрвїна,
Так Батьківщину звуть мою!
До власних іменників, це споконвічно,
Належать назви географічні.
Імення своє має місто й рівнина,
І гори, і річка, і кожна країна.
На карті їх знайдете, лиш пошукайте,
Із букви великої їх величайте.
Газети, журнали і книги цікаві
Теж мають чудові свої імена.
Їх назви – це власні іменники - значить,
І буква велика у них недарма.
Є назва у фільма і в кінотеатру,
У фірми є назва, і в фабрики є,
В заводу, театру і в дитсадочка,
Є ім’я чудове і тільки своє.
І ці імена не прості, хоч і різні,
Від інших та чимось різняться таки,
Як пишемо ми ці іменники власні –
Берем на письмі їх в маленькі лапки.
Гра « Так» чи «Ні»
Учитель :
Уважні, діти, будьте
І зараз ви мені
На всі мої питання
Скажіть-но: «так» чи «ні»
Мороз малює квіти
Сріблясті на вікні.
Мороз іменник власний?
Чи може скажем – ні.
А Дід Мороз веселий
На пустощі мастак.
Без нього – то не свято.
Іменник власний? – так.
Дівчатка Оля й Віта
Згубились поміж жита,
Волошки в ньому рвали.
Ми ж думали – гадали:
Іменники одні загальні а чи – ні.
І груша, й слива, й вишня
Приємні нам на смак.
Іменники це власні?
Скажіть швиденько – ні.
Наш Мурчик із Барбосом
Пішли гулять самі.
Іменники це власні?
Кажіть швиденько – так.
Кіт, курка і собака,
Корова і гусак
Іменники загальні?
Кажіть всі разом – так.
Волошка і ромашка,
Піон, троянда, мак.
Іменники це власні?
Кажіть, це правда? – ні.
І Гена, й Чебурашка,
І навіть Шапокляк.
Іменники це власні?
Кажіть по правді?- так.
Журнал, газету, книгу
Ми любимо читать.
Іменники це власні?
Звичайно скажем – ні.
Тема: Рід іменників
Сьогодні ми з вами заглянемо, діти,
У світ, де іменники дружно живуть.
Сім’я в них велика, така різнобарвна.
Та тихо й спокійно завжди у них тут.
Не чутно ні шуму, ні голосу й сварок:
В усьому порядок і спокій, і лад.
В шеренгах іменники, мов на нараді
І кожен на місці своєму стоять.
Є в них головний командир – це іменник,
У світі іменників він голова.
А рід і число це у нього міністри,
Вони у порядку тримають слова.
От рід свою свиту усім представляє:
У нього щаслива і дружна сім’я.
Є рід чоловічий – в сім’ї наче тато,
Жіночий, як мама, середній маля.
Гра «Впізнай рід іменника»
Якщо скажемо картина, ніч, цукерка чи нора –
Це звичайно рід …жіночий
Ми замінимо…вона.
Якщо скажемо кіт, хлопчик,
Хоровод, горіх, загін.
Рід це буде …чоловічий.
Допоміжне словом….він.
А тепер курча і сонце, кошенятко і вікно.
Буде рід уже ….середній.
Одним словом – це….воно.
Тема: Займенник
Велика гра у Займенника
Вчитель:
Я сьогодні чарівниця.
Дивувати вас годиться.
Тож сьогодні всіх беру
До Займенника на гру.
Ось Займенник сам іде,
Всю сім’ю свою веде,
А родина в нього класна.
Хто є хто, ще нам не ясно.
Але гра сьогодні ця
Всіх розставить на місця.
Займенник:
Я, Займенник, знайте діти,
Вам без мене не прожити!
Я така частина мови,
Що важлива для розмови.
На осіб вкажу на всіх,
На предмети, кількість їх,
Тільки їх не називаю,
На сусіда це складаю,
Вам підкаже неодмінно
То іменник, то числівник,
То прикметник допоможе
Підказать ознаку зможе!
Є в Займенника Розряди
Познайомитися раді.
Перший, зважте, ОСОБОВІ.
Їх зустріти ви готові?
Зараз буде нова гра.
Буть уважними пора.
Дидактична гра « Дай відповідь» (особові займенники)
Вчитель:
На уроці хто щодня
в нас отримує знання? - Я!
Краще друга не знайти.
Друг у мене , звісно - ТИ.
Мчить Василько навздогін,
Здоганяє мене - ВІН
В Яни печиво щодня.
Пригощає нас - ВОНА
Вранці світить у вікно.
Ясне сонечко - ВОНО!
Листя пада восени,
Загрібаєм його - МИ!
Де кущі із кропиви,
Загрібайте листя - ВИ.
А з другої сторони,
Загрібають хай - ВОНИ!
Я, ТИ.ВІН. ВОНА. ВОНО –
Дружать з нами вже давно,
Множина МИ. ВИ й ВОНИ
Їх від себе не гони!
Зворотний займенник
Є в займенників цабе,
Він один такий: СЕБЕ,
Він ЗВОРОТНИЙ, особливий,
Дуже він самолюбивий.
Називного він не має,
Родовий найкраще знає.
Як давати – то СОБІ,
Не комусь же, далебі.
Милуватись – так СОБОЮ,
Не ватагою ж чужою.
НА СОБІ усе найкраще.
Не поступиться нізащо.
От такий займенник цей,
Будем знать його в лице!
Присвійні займенники
Господарські і надійні
Це займенники ПРИСВІЙНІ,
За порядком вони стежать,
Знають, що кому належить.
МІЙ, ТВІЙ, НАШ , ВАШ, ЇХНІЙ, СВІЙ
На своєму твердо стій!
Дидактична гра «Що кому належить» (присвійні займенники)
Вчитель:
Зошит брати цей не смій,
Він підписаний, він МІЙ!
Олівець, бери мерщій,
Ти згубив його. Він – ТВІЙ!
Крихти в класі ти не сій,
З’їж обід в їдальні СВІЙ!
Ось лунає бравий марш,
Марширує клас весь НАШ.
Чий прибув у порт вантаж?
Ні, не наш, напевне ВАШ!
Капелюх знайшовся літній..
Ваш? Не ваш? Тоді він ЇХНІЙ!.
Вказівні займенники
Є займенники чудові.
Показати нам готові
ТОЙ, ОЦЕЙ, а чи ТАКИЙ,
СТІЛЬКИ? Рідні це брати.
Називаються ВКАЗІВНІ.
Дружні, між собою рівні,
Тільки різних друзів мають,
З ними разом проживають.
ТОЙ і ЦЕЙ вказав предмет,
А ТАКИЙ – ознаку.
СКІЛЬКИ – змусить рахувать,
Звечора до ранку.
Ти про них не забувай,
Добре їх запам’ятай.
Означальні займенники
Гра «Відгадай займенник»
Вчитель:
Ну а зараз відгадайте
Займенники разом,
Відгадаєте назву їх,
Тож не гаймо часу.
По калюжах йшов Олесь
У багнюці він УВЕСЬ
Від грози в нас переляк,
Та грозу боїться ВСЯК.
На дорозі – знак дорожний,
Знать його повинен КОЖНИЙ.
Змій в казках всіх завжди зліший,
А козак - він добрий, ІНШИЙ.
Не малюк вже Саша вам,
Одягнувся швидко САМ.
Молодці ви всі в навчанні.
Відгадали ОЗНАЧАЛЬНІ.
Це ЗАЙМЕННИКИ чудові.
Означать завжди готові.
Питальні, відносні, заперечні, неозначені займенники
Без ЗАЙМЕННИКІВ ПИТАЛЬНИХ
Все зупиниться негайно!.
Ні про що не будем знати.
Як без них нам запитати?
ХТО це? ЩО це? Він ЯКИЙ?
Світ такий багатий!
СКІЛЬКИ, КОТРИЙ? Як без них?
Все це будем знати?
ХТО? та ЩО? – іменник вкажуть,
Шлях до його ймення,
А ЯКИЙ? все про прикметник
Вкаже достеменно.
СКІЛЬКИ? – все нам порахує,
Точну вкаже мірку.
А без них ти б не дізнався
Про весну і зірку!
Ще ВІДНОСНІ й ЗАПЕРЕЧНІ
Близнюки ПИТАЛЬНИХ,
Ці займенники цікаві і відповідальні.
НЕОЗНАЧЕНІ – двійнята
Теж ПИТАЛЬНИХ, знайте,
Тож про них, складних, таємних
Ви не забувайте.
Лиш ВІДНОСНІ знак питальний
Давно загубили,
ЗАПЕРЕЧНІ «НІ» придбали
І кричать щосили,
Що НІХТО, НІЩО, НІЯКИЙ,
НІКОТРИЙ, НІСТІЛЬКИ!
Та немає від них ляку,
їх всього лиш кілька!
НЕОЗНАЧЕНІ не вкажуть,
Хто зробив подію,
Засекречені тут дані,
Нічого не вдієм.
ДЕХТО, ДЕЩО, що вам скаже?
І ДЕЯКИЙ, звісно.
ХТОСЬ чи ЩОСЬ,
ЯКИЙСЬ, ЩО-НЕБУДЬ –
Теж таємна пісня.
БУДЬ-ХТО, БУДЬ-ЩО, БУДЬ-ЯКИЙ
КАЗНА-ХТО, звичайно,
КАЗНА-ЩО і АБИХТО
АБИЯКИЙ , знаймо.
Ці ЗАЙМЕННИКИ по ЧАСТЦІ
Собі приєднали,
І ПИТАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ
Так зашифрували.
І попробуй дізнатися,
про кого ідеться.
В НЕОЗНАЧЕНИХ так здавна
Розмова ведеться!
Привітала вас сьогодні велика родина.
Тож ЗАЙМЕННИКИ вживайте відтепер щоднини,
Щоб була багата мова на слова чудові.
Будьте грамотні, розумні і шануйте мову!