Позакласний захід "Український гравіккон"

Про матеріал
Позакласний захід розроблено для збірних команд 5 -11класів. Можна використати до Дня рідної мови,тижня української мови тощо.
Перегляд файлу

                                                     «УКРАЇНСЬКИЙ ГРАВІККОН»

                                                           (До Дня рідної мови)

1-й ведучий. Мово рідна! В тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, і зойк матерів у годину лиху,і переможний гук лицарів у днину побідну,і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого, в тобі,мово,неосяжна душа народу –його щирість і щедрість,радощі і печалі,його труд і піт, і кров,і сміх ,і безсмертя його.

2-й ведучий. Мова,наша мова –

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова, наша мова –

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

Мова,наша мова –

Мрійнику –жар-птиця,

Грішнику –спокута,

Спраглому –криниця.

А для мене,мово,

Ти,мов синє море,

У якому тоне

І печаль, і горе.

Мова,наша мова –

Пісня стоголоса.

 Нею мріють весни,       

Нею плаче осінь.

Нею марять зими,

Нею кличе літо.

В ній криваві рими

Й сльози «Заповіту».

Я без тебе,мово, -

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці,

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,    

Слово незабутнє.

1-й вед. Кожен народ має свою мову. Мов у світі дуже багато. На земній кулі налічують понад три тисячі мов. Для кожної людини найдорожча –рідна,материнська мова.

Послухайте бувальщину про рідну мову.

2-й  вед. Було це на початку ХХстоліття. У купе поїзда їхали чотири пасажири: англієць,німець,італієць та українець. Заговорили про мови – чия краща,чия багатша і якій належить світове майбутнє . Кожен почав вихваляти свою мову. Англієць говорив:

«Англія - країна  великих завойовників, мандрівників і мореплавців,які славу англійської мови рознесли по всьому світу. Це мова Шекспіра, Байрона, Ньютона та інших великих літераторів і вчених».

Німець гордовито заявив: «Німецька мова - це мова філософії,техніки,армії,медицини,мова Шиллера, Гете,Гейне».

Італієць усміхнувся і промовив: «Італійська мова – це мова музики й кохання, а про кохання мріє кожен. Нею написані кращі твори Данте, Петрарки,Боккаччо, опери Верді, Пучіні та інших великих італійців.»

Українець довго думав і ,нарешті, промовив: «Я міг би сказати,що моя мова – це мова незрівнянного сміхотворця Котляревського,геніального Шевченка,
ліричної Лесі Українки,мислителя Івана Франка,який вільно володів 16-ма мовами. Нашою мовою звучить 300тисяч народних пісень! Але ж ви нічого не сказали про багатства й можливості ваших мов. Чи могли б ви,скажімо, написати оповідання, в якому б усі слова починалися з однакової букви?»

«Ні, ні. Це неможливо»,  - відповіли разом англієць,німець й італієць.

«Авжеж,вашими мовами це неможливо, а моєю це зовсім просто.Прошу послухати вірш «Самотній сад».

1-й вед.  Сипле,стелить сад самотній

                  Сірий смуток – срібний сніг,

                   Сумно стогне сонний струмінь,

Серце слуха скорбний сміх.

Серед саду страх сіріє,

Сад солодкий спокій снить –

Сонно сипляться сніжинки,

Струмінь стомлено сичить.

Стихли струни,стихли співи,

Срібні співи серенад, -

Срібно стеляться сніжинки.

Спить самотній сад.

Вчитель. Ось і сьогодні учні нашої школи покажуть нам багатства і можливості української мови. Ми раді вітати вас на українському гравікконі, що присвячений Дню рідної мови.

2-й вед. А що таке гравіккон?

Вчитель. Це гра, вікторина, конкурс!

1-й вед. Представляємо вам  2команди гравців:

1команда називається…………….До неї входять:………………..

2команда  -……………………До неї входять:…………………………..

2-й вед. У компетентній команді журі сьогодні: ………………..

Вчитель. 1-й конкурс «Розминка». Кожній команді  по10 питань:

1)Скільки букв в українському алфавіті?(33)

2)Який знак в українській мові не є розділовим?(дефіс,апостроф)

3)Поставте займенник «себе» в Н.в.(немає).

4)В якому реченні одна його частина залежить від іншої?(СПР)

5)Марко Вовчок – це псевдонім письменника чи письменниці?(письменниці М. Вілінської)

6)Слово,що вживається лише в певній місцевості (діалектизм)

7)Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків (додаток)

8)Чуже мовлення,передане дослівно (пряма мова)

9)Скільки звуків у слові «ходжу»?(4)

10)Закінчіть приказку «Слово до слова – зложиться…(мова).

1)Скільки голосних в українській мові? (6)

2)Назвіть сьомий відмінок української мови (клична форма)

3)Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових? (вигук)

4)Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

5)Рід іменника «сирота» (спільний)

6)Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

7)Слово,яке щойно з’явилося в мові (неологізм)

8)Яка частина мови вказує на предмет,але не називає його?(займенник)

9)що вивчає морфологія? (частини мови)

10)Поставте дієслово «вивчати» у наказовий  спосіб (вивчай!)

2-й конкурс «Добери синонім».Дібрати синоніми до слів:дім,йти,говорити.(3хвилини).

3-й конкурс «Словникар». Скласти із  букв запропонованого слова якомога більше інших слів – іменників. Час -5хвилин. Слово «ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО».

ГЕЙМ З ГЛЯДАЧАМИ. Питання:

1)Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (юначе).

2)Скільки відмін має іменник?(4)

3)Суть Емського указу (заборона розмовляти і писати українською).

4)Розділ науки,який вивчає звуки (фонетика)

5)Що знаходиться між стелею і підлогою? (буква і).

6)Назвіть слова з префіксом прі-. (прізвисько,прізвище,прірва).

7)Поставте іменник «мати» у З.в. (матір).

8)Віршований твір,який призначений для співу.(пісня)

9)Як називається вірш,що не має рими? (білий)

10)Що знаходиться всередині школи? (буква о)

11)Чим закінчується і зима,і весна? (буквою а)

12)Чим закінчується і день,і ніч? (приголосним)

13)Як написати слово робота п’ятьма літерами?(праця).А чотирма? (труд).

14)Що треба зробити,щоб майка злетіла? (замінити М на Ч).

15)Сорок п’ят і сорок п’ят – скільки буде? (80)

4-й конкурс. «Ланцюжок імен». Дібрати якнайбільше жіночих й чоловічих імен так, щоб остання буква  була першою в наступному імені. Виграє команда,яка останньою напише ім’я.

5-й конкурс. «Я –творча особистість».Скласти речення або навіть оповідання, всі слова якого починаються з однакової букви.Сьогодні ми вже чули поезію,всі слова якої починалися на «С». Пропоную вам букви «П» і «К».(команди обирають). Скільки слів –стільки й балів.

6-й конкурс. «Літературний». Питання з літератури задаються по черзі кожній команді:

1)Всі види невіршованої мови художніх творів –це…(проза).

2)Назвіть будь –який художній твір,в назві якого було б ім’я. (Захар,Микола,Маруся,Тарас)

3)Книжка ця вийшла у 1840році й містила 8 віршованих творів.(«Кобзар»)

4)Алегоричний твір повчального характеру – це…(байка).

5)Гурток,до складу якого входили М.Шашкевич,І.Вагилевич,Я.Головацький. («Руська трійця»)

6)Зупинка голосу під час читання (пауза).

7)Художнє означення –це…(епітет).

8)Автор поезії «Пісня про рушник» (А.Малишко).

9)Справжнє ім’я Лесі Українки (Лариса Петрівна Косач)

10)Який літературний псевдонім  матері Лесі  Українки? (Олена Пчілка).

7-й конкурс. «Я –юний поет».Скласти вірші  з поданими римами:

……………………….біла                                   ……………………..на ялинки

……………………покрила                              ……………………….сніжинки

…………………..дуба                                       ……………………..пори

……………………..у шубу .                               ……………………..дітвори!

8-й конкурс «Вперед,капітане!».Капітанам команд треба дібрати по 5слів –велетнів. Чим більше букв у слові –тим більше балів отримує капітан.

ГЕЙМ З ГЛЯДАЧАМИ.

Потрібно 2 учасників. Завдання: проговорити якнайшвидше скоромовки.

1)Бабин біб розцвів у дощ, буде бабі біб у борщ.

2)Глянь: у лелечій оселі в білих льолях милі лелі, леленьки малі, у кубельці,у теплі. (переможець визначається оплесками).

9-й конкурс «Домашня робота».Пригадати якомога більше прислів’їв,приказок та загадок,де б звучали імена людей. Зачитати їх так,щоб вразити журі,а глядачів спонукати  використовувати їх  в своєму мовленні.

Підведення підсумків,нагородження переможців.

Заключне слово вчителя. Пройдуть роки й ви,діти,станете дорослими,і хтозна,куди закине вас доля. Пам’ятайте,якого народу ви діти,пам’ятайте свій дім,своє рідне село,батьківську хату. Вам у спадок батьки передали найдорожчий скарб –українську мову. Любіть її,бережіть її чистоту,щоб передати наступним поколінням.

 

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку