Дидактичні ігри та творчі вправи
на уроках навчання грамоти
Вступ
Період навчання грамоти – один з найважливіших у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість у цілому. Діти засвоюють основні звуки української мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють , що таке речення, слово, склад; навчаються читати й писати невеличкі тексти.
Одним з найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять , що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів.
У програмі з української мови для 1-4 класів вказано на необхідність збагачувати словник дитини словами-назвами предметів, їхніми якостями, діями. Вчити розрізняти смислові відтінки слів, ознайомлювати з найчастішими випадками багатозначності, омонімами, вчити добирати слова близькі та протилежні за значенням, родову назву до ряду видових та навпаки.
Отже, учні повинні у доступній формі опанувати найпоширеніші поняття лексикології.
Лексичні уявлення і поняття доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти
Словниково-логічні та творчі вправи варто виконувати переважно в ігровій формі. Дидактичні ігри направлені на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний вплив ігрової діяльності.
Результативність дидактичних ігор та творчих вправ в першому класі залежить від методики їх застосування.
Умовою підвищення результативності дидактичних ігор та творчих вправ є планомірність їх проведення.
Вводячи гру в заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей доступним, сприяло максимальній активізації їх розумової діяльності.
Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.
Взаємозв’язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.
Вдало продумані, систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є ефективним засобом формування логічного мислення у дітей.
Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти
1. Гра «Допиши слово».
Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів.
І ряд ЛІ- ІІ ряд ЗО- ІІІ ряд СА-
-то -опарк -док
-так -шит -лат
-с- -ря -к
-нь -на -ло
-кар -лото -ни
2. Що зайве? Чому?
а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.
б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.
3. Знайти звук [л]:
- Лелеки, лелеки, куди ви літали?
- За море, далеко, - лелеки сказали.
4. Назвати ознаки предмета:
Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.
Лисиця ( яка?) – руда, хитра.
5. Дібрати синонім:
Батьківщина - … Вітчизна
Буква - … літера
Азбука – … абетка
Поле - … лан, нива
6. Скласти речення з омонімами:
ключ, лисички, коса, лист, сонечко.
7. Назвати предмети, які входять в групу:
Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).
Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).
Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).
8. «Хто більше?»
На дошці записані слова:
а) секунда, сіно, село, степ, коса, ліс;
б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор.
Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками).
9. Гра «Піймай звук».
Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком.
Дубові дрова дід рубає
в дворі під деревом старим.
А дітвора допомагає
носити дрова з двору в дім.
10. Гра «Піймай велику букву».
Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик.
11. «Добери пару».
Підібрати слова, які відрізняються одним звуком:
гайка - чайка
дуб - зуб
миска - мишка
коза - коса.
12. Утворити слова із заданим складом:
ма - мама, матрос, марля,Марія, Марина;
лі – літо, ліс, ліки, лікар, літак.
13. Скласти слово із поданих букв:
а) д, т, и, і - діти;
б) о, л, е, п - поле;
в) д, ш, о, к, а - дошка.
14. Змінити букву в слові, щоб утворилось слово з новим значенням:
кит – кіт ( и –і ) ;
бик – бік ( и – і);
Хлібороб - … ( вирощує хліб).
15. Скласти словосполучення:
Батьківщина - … рідна, дорога, наша.
Школа – світла, нова, велика, простора, кличе.
16. Хто це? Що це?
Назвати предмет за його ознаками:
а) руда, хитра -… ( лисиця):
б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):
в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).
17. «Малюк і Велетень».
Утворити від поданих слів зменшені та збільшені назви:
а) рука – ручка – ручище;
б) нога – ніжка – ножище;
в) ніс – носик – носище.
18. Дібрати склад з м’яким приголосним.
то - тьо, на – ня, ну – ню,
ло – льо, ви – ві, се – сє.
19. Наростити звуки.
Сон – слон,
пара – парта,
міст – місто – місток,
сила – носила – наносила,
коса – косар – косарка,
коло – колос – колосок.
20. Один – багато, багато – один.
Місто – міста, мости – міст,
грак – граки, брати – брат,
учень – учні, гриби – гриб.
21. Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі:
= о – о = сіно
= о – о ліки
- о – о – півень
= о = день
колос
22. Гра «Хто чи що»?
Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? :
ворона, кінь, ворота, діти, гриб,
літо, синиця, літак, льотчик.
23. Скласти слово за схемою:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
телевізор, велосипед задача, машина,магазин кіно, зошит
24. Скласти речення за схемами:
І___________ _________ .
І___________ _________ _________.
І___________ __ _______ _________ .
25. Визначити спільну частину в словах:
а) сад, садок, садівник, садочок, садити;
б) ліс, лісок, лісник, лісовий, пролісок.
26. Скільки речень?
а) Настала весна подовшав день прилетіли птахи.
б) Сяяло сонечко налетів вітер насунулись хмари пішов дощ.
27. Вставити потрібне слово.
а) Сяє … сонце. ( лагідне, веселе).
б) Катруся читає … книгу. ( цікаву, захоплюючу).
в) … берізка опустила свої віти. ( білокора, сумна).
28. Дібрати влучне слово:
а) зелена – курка, ластівка, трава;
б) солодкий – лимон, цукор, хрін;
в) рідний – батько, міст, портфель.
29. Замінити підкреслені слова назвами.
Він пише. Хлопчик пише.
Вона читає. Дівчинка читає.
Воно світить. Сонечко світить.
Вони сидять. Школярі сидять.
30. Назвати одним словом:
Карась, щука, сом - … ( риба).
Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).
Липа, дуб, сосна - … ( дерева).
31. Продовжити речення.
а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).
б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево).
32. Порівняти ознаки предметів.
Сніг м’який, а лід - … твердий.
Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий.
Помідор – червоний, а огірок - … зелений.
33. Вставити букви, що позначають голосні звуки:
п..рт.. ( парта), кл…с ( клас), р…к…в ( рукав),
…ч…нь ( учень), в…кн… ( вікно), з…ш…т ( зошит)
34. Закрити склад, щоб утворилось слово:
си… н - син,
со… м - сом,
си… р - сир,
лі… с - ліс,
ди … м - дим.
35. Йо чи ьо? вставити потрібне буквосполучення.
міль… ( йо) - мільйон
( ЙО) … сип - Йосип
Ст… ( ьо) - Стьопа
л… ( ьо) - льон
ра … ( йо).. н - район
л… ( ьо ) … х - льох
ма … ( йо)… р - майор
36. Скласти ланцюжок.
Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного:
ластівка – атлас – син – небо – орел…
37. Підібрати до складу букву, щоб утворилось нове слово:
МИ Н
ОБІ Р
ЛИМО Д
38. Утворити з пропущених букв слово:
ду …. Б
У …. рок
ш… К… ола
В … есна
п… А…рта
Р… анок
39. Гра «Хто швидше збере речі»
Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки зі словами, в яких є звук [с ] а другий – зі звуком [ ш ]: шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка.
40. Гра «Пригости друга» Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] :
риба, морозиво, торт,
цукерки, варення, сир.
41. Шаради - загадане слово розподіляється на кілька частин:
Для дівчаток – це краса,
Її щоденно заплітають.
Відкинеш на початку « К » -
Жалить, дзижчить, кусає. ( Коса – оса).
42. Метаграми – загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова.
Читати з « К » - тебе везе.
Читати з « Т » - за тобою повзе.
Якщо на « Л » ці букви замінити,
Нічого не дає робити. ( Кінь – тінь – лінь).
43. Анаграми – слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів.
Ось зернятко сипле Шура,
Збіглися до неї… кури.
Переставиш в слові букви –
Тебе обіймуть мамині … руки. ( Кури – руки).
Хто летить стрілою вгору
Вище хмар на іншу планету?
А переставиш букви в слові,
То повезе тебе … карета. ( Ракета – карета).
44. Гра «Буквена математика».
Прочитати слова: буб + ли + ки = бублики,
аз + бур – р + ка = азбука,
бом – м + рома – мА + вики – и = боровик.
1