Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти.

Про матеріал
Ці завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислительних операцій. Вдало продумані , систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є засобом формування логічного мислення у дітей.
Перегляд файлу

                                                                 

                                                                                       

Дидактичні ігри та творчі вправи

на уроках навчання грамоти

 

Вступ

 Період навчання грамоти – один з найважливіших у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість у цілому. Діти засвоюють основні звуки української  мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють , що таке речення, слово, склад; навчаються читати й писати невеличкі тексти.

Одним з найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять , що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів.

У програмі з української мови для 1-4 класів вказано на необхідність збагачувати словник дитини словами-назвами предметів, їхніми якостями, діями. Вчити розрізняти смислові відтінки слів, ознайомлювати з найчастішими випадками багатозначності, омонімами, вчити добирати слова близькі та протилежні за значенням, родову назву до ряду видових та навпаки.

Отже, учні повинні у доступній формі опанувати найпоширеніші поняття лексикології.

Лексичні уявлення і поняття доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти

Словниково-логічні та творчі вправи  варто виконувати переважно в ігровій формі. Дидактичні ігри направлені на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний вплив ігрової діяльності.

Результативність дидактичних ігор  та творчих вправ в першому класі залежить від методики їх застосування.

Умовою підвищення результативності дидактичних ігор та творчих вправ є планомірність їх проведення.

Вводячи гру в  заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей доступним, сприяло максимальній активізації їх розумової діяльності.

Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.

Взаємозв’язане  застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти  створить не тільки основу  для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.

Вдало продумані, систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є ефективним засобом формування логічного мислення у дітей.

 

 

 

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти

1.   Гра «Допиши слово».

 Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад,  щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів.

І ряд     ЛІ-               ІІ ряд      ЗО-           ІІІ ряд     СА-

            -то -опарк -док

   -так -шит -лат

   -с- -ря 

   -нь -на -ло

   -кар -лото -ни

2.   Що зайве? Чому?

а) Морква, огірок, капуста,  яблуко, помідор.

б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.

3. Знайти звук [л]:

- Лелеки, лелеки, куди ви літали?

- За море,  далеко, - лелеки сказали.

4. Назвати ознаки предмета:

Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.

Лисиця ( яка?) – руда, хитра.

5.  Дібрати синонім:

Батьківщина - …    Вітчизна

Буква - … літера

Азбука – … абетка

Поле - … лан, нива

6. Скласти речення з омонімами:

ключ, лисички, коса, лист, сонечко.

7. Назвати предмети, які входять в групу:

Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).

Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).

Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).

8. «Хто більше?»

На дошці записані слова:

а) секунда, сіно, село, степ, коса, ліс;

б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор.

Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками).

9. Гра «Піймай звук».

Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком.

      Дубові дрова дід рубає

      в дворі під деревом старим.

      А дітвора допомагає

      носити дрова з двору в дім.

10. Гра «Піймай велику букву».

Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик.

11. «Добери пару».

Підібрати слова, які відрізняються одним звуком:

гайка  -   чайка

дуб   -   зуб

миска   -   мишка

коза   -  коса.

12. Утворити слова із заданим складом:

ма -  мама, матрос, марля,Марія, Марина;

ліліто, ліс, ліки, лікар, літак.

13. Скласти слово із поданих букв:

а)   д, т, и, і -       діти;

б) о, л, е, п  -        поле;

в) д, ш, о, к, а -     дошка.

14. Змінити букву в слові, щоб утворилось слово з новим значенням:

     кит – кіт    ( и –і  ) ;

     бик – бік    ( и – і);

Хлібороб -  … ( вирощує хліб).

15. Скласти словосполучення:

Батьківщина - … рідна, дорога,  наша.

Школа – світла, нова, велика, простора, кличе.

16. Хто це? Що це?

Назвати предмет за його ознаками:

а) руда, хитра -… ( лисиця):

б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):

в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).

17. «Малюк і Велетень».

Утворити від поданих слів зменшені та збільшені назви:

а) рука – ручка – ручище;

б) нога – ніжка – ножище;

в) ніс – носик – носище.

 

18. Дібрати склад з  м’яким приголосним.

то  - тьо,         на – ня,      ну – ню,

ло – льо,         ви – ві,                 се – сє.

19. Наростити звуки.

Сон – слон,

пара – парта,

міст – місто – місток,

сила – носила – наносила,

коса – косар – косарка,

коло – колос – колосок.

20. Один – багато, багато – один.

Місто –  міста,   мости – міст,

грак – граки,  брати – брат,

учень – учні,  гриби – гриб.

21.  Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі:

= о – о =                   сіно

= о – о                      ліки

- о – о –                    півень

=  о =                       день

                                 колос

22. Гра «Хто чи що»?

Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? :

                             ворона, кінь, ворота, діти, гриб,

                             літо, синиця, літак, льотчик.

23. Скласти слово за схемою:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

телевізор, велосипед             задача, машина,магазин            кіно, зошит

24. Скласти речення за схемами:

І___________   _________ .    

І___________   _________   _________.

І___________   __   _______    _________ .

25. Визначити спільну частину в словах:

а) сад, садок, садівник, садочок, садити;

б) ліс, лісок, лісник, лісовий, пролісок.

26. Скільки речень?

а) Настала весна     подовшав день    прилетіли птахи.

б) Сяяло сонечко   налетів вітер  насунулись хмари  пішов дощ.

27. Вставити потрібне слово.

а) Сяє … сонце. ( лагідне, веселе).

б) Катруся читає … книгу.  ( цікаву, захоплюючу).

в) … берізка опустила свої віти. ( білокора, сумна).

28. Дібрати влучне слово:

а)  зелена – курка, ластівка, трава;

б) солодкий – лимон, цукор, хрін;

в) рідний – батько, міст, портфель.

29. Замінити підкреслені слова назвами.

Він пише. Хлопчик пише.

Вона читає. Дівчинка читає.

Воно світить. Сонечко світить.

Вони сидять. Школярі сидять.

30. Назвати одним словом:

Карась, щука, сом - …   ( риба).

Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).

Липа, дуб, сосна - … ( дерева).

31. Продовжити речення.

а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).

б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево).

32. Порівняти ознаки предметів.

Сніг м’який, а лід - … твердий.

Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий.

Помідор –  червоний, а огірок - … зелений.

33. Вставити  букви, що позначають голосні звуки:

п..рт..  ( парта),   кл…с  ( клас),   р…к…в  ( рукав),

…ч…нь   ( учень),  в…кн…  ( вікно),   з…ш…т  ( зошит)

34. Закрити склад, щоб утворилось слово:

си… н   - син,

со… м   - сом,

си… р    - сир,

лі… с     - ліс,

ди … м  - дим.

35. Йо чи ьо? вставити потрібне буквосполучення.

міль… ( йо)    -   мільйон

( ЙО) … сип  -  Йосип

Ст… ( ьо)  - Стьопа

л… ( ьо)  -  льон

ра … ( йо).. н   -  район

л… ( ьо )  … х  - льох

ма … ( йо)… р  - майор 

36. Скласти ланцюжок.

Діти по черзі підбирають слова, щоб  останній звук попереднього слова став початком наступного:

ластівкаатлассиннебоорел

37. Підібрати до складу букву, щоб утворилось нове слово:

МИ               Н

ОБІ               Р

ЛИМО          Д

38. Утворити з пропущених букв слово:

ду …. Б

   У …. рок

ш…  К… ола

   В  есна

п…  А…рта

   Р… анок

39. Гра «Хто швидше збере речі»

Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки  зі словами, в яких є звук   [с ] а другий – зі звуком [ ш ]:                                                          шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка.

40. Гра «Пригости друга»   Назвати слова, назви страв, в яких є звук  [Р ] :

                        риба, морозиво, торт,

                        цукерки,  варення,  сир.

41. Шаради  - загадане слово розподіляється на кілька частин:

  Для дівчаток – це краса,

  Її щоденно заплітають.

  Відкинеш на початку « К » -

  Жалить, дзижчить, кусає.      ( Коса – оса).

42. Метаграми – загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова.

  Читати  з « К » - тебе везе.

  Читати з « Т » - за тобою повзе.

  Якщо на « Л »  ці букви замінити,

  Нічого не дає робити.       ( Кінь – тінь – лінь).

43. Анаграми – слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів.

  Ось зернятко сипле Шура,

  Збіглися до неї… кури.

  Переставиш в слові букви –

  Тебе обіймуть мамині …   руки.   ( Кури – руки).

   Хто летить стрілою вгору

   Вище хмар на іншу планету?

   А переставиш букви в слові,

   То повезе тебе …  карета.       ( Ракета – карета).

44. Гра «Буквена математика».

Прочитати слова:     буб + ли + ки   =  бублики,

                          аз + бур – р + ка    =  азбука,

                                   бом – м + рома – мА + вики – и  =  боровик.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
23 вересня 2021
Переглядів
2194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку