Дидактичні ігри в початковій школі

Про матеріал
Застосування гри на уроках є одним із найефективніших методів навчання, тому що ігрові підході полегшують засвоєння досить складної інформації для дитини, активізують її уважність, а також крім того навчають «вмінню навчатися» самостійно.
Перегляд файлу

                    Універсальні дидактичні ігри.

 Пропоную описи декількох ігор, особливістю яких є універсальність. Тобто будь-який вчитель, незалежно від навчального предмету та вікових особливостей учнів, може використовувати ці ігри, наповнивши їх своїм навчальним змістом.

 «Ланцюжок»

 Зміст цієї гри в тому, що наступний гравець повинен сказати назву предмета, що починається з тієї ж букви, якою закінчується назва  предмета, запропонованого попереднім гравцем. Таким чином гравці повинні виконувати по черзі дії відповідно певному правилу. Ця гра може використовуватись на будь-якому етапі уроку: актуалізація знань, закріплення знань, етап мотивації.

Приклади

  1. Математика.  Таблиця множення (ділення): 4*4=16; 16:2=8;8*3=24 …
  2. Природознавство. Назви тварин : тигр, рись, сова …
  3. Мова. Іменники: стіл, літо, око …

 «Так чи ні?»

 Ведучий (вчитель) загадує певний об’єкт (число, літературного героя, тварину тощо). Гравці намагаються знайти відповідь, задаючи питання до ведучого, на які можна відповісти тільки «так» , «ні», «І так, і ні». Ця гра навчає складати розрізнені факти у єдину систему, уважно слухати і чути своїх товаришів. Після проведення гри обов’язково слід проаналізувати самі запитання, адже мета цієї гри – не просто відгадати об’єкт безладним переліком питань, а навчити дітей виробити стратегію пошуку раціональним шляхом.

  «Чи вірите ви ?»

 Вчитель ставить питання , що стосуються даної теми, навчального предмету. Питання починається словами: « Чи вірите ви, що …». Учні повинні сказати або «так», або «ні». Ще краще, якщо учень зможе обґрунтувати свою відповідь.

 Приклади

  1. Математика. Чи вірите ви, що 7*8 =56 ?

                                       Чи вірите ви, що 1 метр  - це 100 см ?

  1. Мова. Чи вірите ви, що прикметники означають назву предмета?

                            Чи вірите ви, що слово «жупан»  - назва верхнього одягу?

  1. Природознавство. Чи вірите ви, що всі птахи вміють літати?

Чи вірите ви, що синичка з’їдає за день стільки комах, скільки важить сама?

  «Крокуй – говори»

 Рекомендується проводити з теми, де багато таких понять, які можна було б перерахувати. Форма проведення – індивідуальна.

  «Пінг – понг»

 Додому задається завдання: придумати питання на дану тему. На уроці пари учнів ставлять свої питання одне одному. Правильна відповідь дає можливість поставити питання напарникові, а неправильна відповідь – продовжує ставити питання той, хто й до цього.

  «Знайди помилку»

 Додому задається завдання – підготувати роботу з помилками з теми, що вивчається. На уроці, працюючи в парі, учні обмінюються роботами і шукають помилки. Може вчитель перевірити.

  «Хто зайвий?», «Що зайве?»

На картках або на дошці  записані назви предметів, явищ (малюнки) тощо. Потрібно  закреслити (вибрати) зайве.

 Вікторина

 Це одна із ігрових форм проведення уроку, яка полягає у змаганні учнів у відповідях на запропоновані питання. Запитання підбираються так, щоб тему, яка вивчається, подати у зацікавлено-пізнавальній формі. Основна мета – в ігровій формі розглянути винесені на неї питання, дати кожному учневі виявити активність, показати рівень своєї ерудиції. До складання запитань можна залучити і учнів. Підготовка запитань до вікторини – це один із найважливіших кроків у розвитку мислення та пізнавальної активності учнів.

  Система ігор як один із шляхів підвищення ефективності уроків української мови в початкових класах.

 Мовні ігри мають велике значення для розвитку мови і мислення учнів; вони активізують, поширюють їхній словниковий запас, привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словом і реченням, поліпшують фонетичний слух у дітей, розвивають у них правописну зіркість, прищеплюють інтерес і любов до мови.

Цікаві вправи та ігри на уроках мови викликають емоції у школярів. Під час гри вони виявляють самостійність, ініціативу в засвоєнні та закріпленні навчального матеріалу.

Метою кожної гри має бути прагнення сформувати у дітей чіткі мовні уявлення й поняття, виробити міцні навички та вміння, навчити прийомів і способів опанування знань.

 Опишу декілька ігор, які   використовую у своїй практичній роботі.

Тема «Будова слова»  

         « Доміно префіксів та коренів»

Доміно складається з  карток, на яких написано слова або частини слів. У грі беруть участь усі учні класу. Гру починає той, у кого є чиста картка. До неї підставляється інша картка, перша половина якої чиста, а друга - з початком нового слова. Картка з закінченням цього слова підставляється до попередньої, щоб вийшло слово, і т.д. Учасники гри ставлять свої картки одна за одною. На картках цього доміно написано префікси і корені.

Матеріал для гри:

 

 

 

 

роз

 

пис

ви

 

хід

пере

 

пис

пере

 

 

 

 

 

хід

До

 

пис

під’

їзд

за

пис

при

хід

по

 

 

 

 

 

хід

про

їзд

ви

їзд

пере

їзд

від

хід

при

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ціл

Ви

стріл

при

їзд

по

літ

від

літ

з

 

 

 

 

 

мова

роз’

їзд

від’

їзд

на

пис

над

пис

при

 

 

 

 

 

літ

роз

мова

пере

літ

 

 

При розстановці карток  кожен раз можна отримувати інший варіант.

Цієї ж форми  розробила ігри на теми «Синоніми», «Антоніми», «Перевірне слово», « Апостроф» тощо.

 «Аукціон спільнокореневих слів»

Учитель показує слово. Учні добирають до нього спільнокореневі слова з різними префіксами.

 Виграє той учень (пара, група), після якого вже ніхто не добере жодного  слова.

 Для гри можна використати такі слова:

Їхати (приїхати, доїхати, проїхати, під’їхати, поїхати, від’їхати, в’їхати, заїхати);

Біг (перебігти, пробігти, прибігти, підбігти, побігти, збігти, відбігти, забігти);

 «Склади слово»

 Учні одержують конверти, в яких є частини слів: корені, префікси, суфікси, закінчення. З них треба скласти слова.

 Виграє той, хто першим правильно складає всі слова.

 Для гри можна використати:

 Префікси: на-, над-, за-, з-, с-, в-, у-, про-, при-, ви-, по-, під-,  роз-, від-, до-, пере-.

 Корені:  -пис-, -їзд-, -мов-, -ліс-, -дум-, -в’яз-.

 Суфікси: -к-, -ок-, -очк-,  та закінчення –а.

Префіксів, суфіксів і закінчень має бути кілька однакових.

  Для вчителя:

Напис, надпис, записка, список, виписка, приписка, виписка, підписка, розписка, відписка, переписка, розпис, підпис, розписочка, допис, дописка; наїзд, заїзд,з’їзд, в’їзд, проїзд, приїзд, виїзд, поїзд, поїздка, роз’їзд, від’їзд, переїзд; намова, змова, промова, підмова, примовка, розмова, відмова, умова; лісок, пролісок, перелісок, підлісок; думка, роздум, задум, видумка; в’яз, зав’язка, пов’язка, розв’язка, зв’язок, зв’язка, перев’язка.

Можна обмежити матеріал гри тільки  коренями і префіксами.

Для гри можна використати: а)префікси – від-, при-, по-, ви-, за-, під-, ви-, по-, за-, при-; б) корені - - літ, -віт, -діл, -хід, - хід, -пис,-їзд, - хід, -пис,-їзд, (відліт, привіт, поділ, вихід, захід, підпис, виїзд, похід, запис, приїзд).

Тема «Споріднені слова»

«Сходинка споріднених слів»

Учитель записує на дошці або називає два-три слова. Учні мають записати ці слова і до кожного добрати по п’ять-шість споріднених слів таким  чином, щоб кожне нове слово було більше за попереднє на однин чи два склади, а можна й букви. Наприклад:

ліс   сад   дуб

лісок   садок            дубок

лісочок  садочок  дубочок

лісничиха  садівниця  дубинонька

Виграє той учень (пара, група) , хто першим виконає усе завдання або напише найбільше слів за певний час.

Тема «Частини мови»

« Поклади в потрібний конверт»

В учнів є три конверти з написами: «іменник», «прикметник», «дієслово» і 20-30 смужок з словами. Учні повинні покласти всі слова у відповідні конверти.

Виграє той, хто першим (правильно!) виконає завдання.

З цим же змістом проводжу гру «Розсели по будиночкам слова».

Творче списування і складання тексту

На дошці написано два-три завдання. Учні повинні їх виконати і записати в свої зошити.

1.Перетвори:  в іменники слова зимовий сніговий, літній, хлібний;

В прикметник: багатіти;

 Склади і запиши з цими словами прислів’я про літо та зиму. (Зима багата снігами, літо – хлібами).

2. Перетвори в іменник слова: сніговий, водяний;

У прикметник: рідина, білила;

Склади з цими словами та з словами  а, не  загадку про молоко. (Рідке , а не вода, біле а не сніг).

 «Лото назв» (іменники).

На картках написано по декілька слів, що означають  назви предметів. Вчитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити.

Для гри можна використати такі слова (іменники): акваріум, жайворонок, асфальт, верблюд, комбайн, секунда, кукурудза, гербарій, театр, вогнище, метал, космос, телефон, зозуля, аптека, метро.

Для вчителя:

  1. Скляний ящик з водою для риб. (Акваріум)
  2. Пташка, яка співає високо у небі. (Жайворонок).
  3. Смолиста маса, якою покривають дороги та тротуари. (Асфальт)
  4. Жуйна тварина з одним чи двома горбами .(Верблюд)
  5.  Складна машина, яка косить молотить, віє. (Комбайн)
  6.  Одиниця часу, яка у шістдесят раз менша за хвилину. (Секунда)
  7.  Рослина з великими жовтими зернами, які зібрано у качани. (Кукурудза)
  8. Колекція засушених рослин. (Гербарій)
  9.  Приміщення, де відбувається вистава. (Театр)
  10.  Купа дров, або хмизу, які горять. (Вогнище)
  11.  Загальна назва для заліза, золота, міді, срібла, алюмінію. (Метал)
  12. Всесвіт, який скорили першими наші космонавти. (Космос)
  13.  Апарат для розмови на відстані. (Телефон)
  14. Установа, в якій виготовляються і продаються ліки. (Аптека)
  15.  Підземна міська залізниця. (Метро)

Виграє той, хто першим закриє всі назви на своїй картці.

Слова можна дібрати й інші.

Цієї ж форми  розробила ігри на теми «Синоніми», «Антоніми», «Перевірне слово» тощо.

        «За алфавітом»

У кожного учня таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає місцю букви в алфавіті.

1,2,7,23,15,1 (абетка)                                19,16,7,18,31 (олень)

28,7,21,7,3,11,15,11 (черевики)               16,12,23,7,21,1 (літера)

3,7,6,17,12,6,31 (ведмідь)                         15,1,16,7,18,6,1,21 (календар)

«З букв одного слова»

Керівник гри показує або пише на дошці слово, правопис якого потрібно запам’ятати. З букв цього слова учні за певний час за допомогою словничків чи й без них складають і записують слова.

 Виграє той учасник гри, у якого буде слів більше за всіх.

Ця гра сприяє зоровому запам’ятовуванню слова, а також збагачує словник учнів. Її можна використовувати для домашнього завдання.

 Матеріал для гри:

Абрикос (коси, роси, соки, бик, кора, коса, риба, рис, боки, краб, краби, сир),  понеділок (діло, Дон, депо, де, дно, коло, коні, кіло, лід, під, поні).

 «Шаради складів»    Учитель називає слова, вказуючи, які склади цих слів треба брати, щоб утворити нове слово, наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший – слова лоша, щоб утворилося слово мало.

 Матеріал для гри:

1) перший склад слова бетон , другий – слова  вересень і другий – слова ваза (береза);

2) перші склади слів  черемха, редиска, вигін, кипіти (черевики).

          «Морфологічні шаради»

 Учитель називає слова, з частин яких треба створити нове слово. Наприклад, щоб створити по-во-дир,  треба взяти з слова по-садка  префікс, із слова     вод-ити ­ -  корінь, а з слова  коман- ир -  суфікс.

 Матеріал для гри:

1. Префікс із слова  поїзд ,  корінь із слова  садівник, суфікс і закінчення з слова  поїздка  (посадка).

2. Префікс із слова  проїзд, корінь із слова лісник,  суфікс із слова каток (проводка).

   «Хто швидше передасть потрібне слово?»

Кожен учень одержує конверт, в якому є картки зі словами чи словосполученнями слів. Учитель просить передати слово на певну орфограму. Наприклад, слова з ненаголошеними голосними, які перевіряються наголосом, або слова, які пишуться з великої букви. Останній учень у ряду кладе потрібне слово у порожній конверт і передає його наперед. Кожен учень також вкладає в нього картку зі словом, яке вимагає вчитель. Виграє той ряд, який першим передасть пакет учителю.

Для гри можна використати такі слова: лисиця, темніє, медовий, димлять, синіє, кричать, читати, стелити, селяни, верба, стежки, веселий, стебло, озеро, вишневий, гриби, глибокий, пиляти,.

Добір слів залежить від матеріалу, який треба повторити.

 

 

 

 

 

88

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кучеренко Ніна
    Шановна Яніна Миколаївна, я скористалася вашою розробкою і говорю вам спасибі!!! О. Я. Савченко націлює педагогів на використання дидактичних ігор на уроках в початковій школі. Ваш матеріал змістовний і потрібний нам педагогам. Бери і використовуй!!! Головне, щоб вчитель мав бажання в проведенні уроків з елементами гри. Дякую!!!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 березня 2019
Переглядів
8668
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку