ТЕМА. ЗВ’ЯЗОК СЛІВ У РЕЧЕННІ. ВСТАНОВЛЕННЯ ЗВ'ЯЗКУ СЛІВ У РЕЧЕННЯХ ЗА ПИТАННЯМИ.
Мета: навчати учнів встановлювати зв’язок слів у реченні за допомогою питань; за-
кріплювати знання про головні члени речення; розвивати вміння добирати влучні
слова для побудови висловлювань, каліграфічні навички; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дихальні вправи
1."Повітряна кулька"
Початкове положення. Стоячи, сидячи або лежачи, поклавши руки на нижню частину ребер.
Виконання. Перед виконанням вправи треба видихнути повітря з грудної клітки ротом, щоб вона втягнулася. Потім повільно робимо вдих через ніс, а видих - ротом. При виконанні вправи обов'язково треба стежити, щоб живіт і плечі залишалися нерухомими.
2."Пінгвін"
Початкове положення. Стоячи, біля парти, руки вздовж тіла.
— Уявіть себе пінгвінчиками, зробіть максимальний вдих, затримайте дихання та пірніть. Затримуєте дихання скільки вистачає сил, а потім виринаєте.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 102, вправа 265)
— Зачитайте останнє речення.
— Про кого йде мова у реченні? Що робить художник?
2. Повторення правил про головні слова в реченні.
3. Гра "Будь уважним!"
— Прослухайте і визначте речення. Якщо почули речення - потягнулись вгору, якщо незакінчене речення - прогнулись вперед, якщо слово - стрибок з хлопком.
Наприклад : У мого дідуся великий яблуневий сад. Яблуні ростуть там ... Дерево.
У лісі ми побачили зайчика. Він там... Зайчик. У зайчика куций хвіст і довгі вуха. Вони в нього... Зайчик побачив нас і побіг. Маля. Тільки ми зайчика й бачили.
4. Каліграфічна хвилинка (слайд 2)
Пояснення написання рядкової "з".
— Починаємо писати нижче верхньої рядкової лінії. Ведемо вгору до лінії, заокруглюючи праворуч. Потім — вниз і ліворуч до нижньої рядкової лінії без заокруглення вгору. Не відриваючи руки, рухом праворуч і вниз описуємо нижній півовал, який, торкнувшись міжрядкової лінії, переходить у петлю. Лінія петлі перетинає півовал на нижній рядковій лінії. Пишемо під лічбу "і-раз, і-два-і".
Зз Зз ай еня та зайченята
Маленьке зайченя не житиме в неволі.
5. Звуковий аналіз слова
— Зараз зробимо з вами звуко-буквений аналіз слова "зайченя"
Зайченя [- =- = ]7б., 7 зв., 3 скл., 3 гол., 4 приг.
5. Цікаві факти про зайців (слайд 3)
— Зайців можна зустріти в будь-якій країні на землі, оскільки вони живуть по всій земній кулі.
Цікавий факт про зайців: у літню спеку зайцям допомагають рятуватися від перегрівання вуха. Вони активно виводять тепло з організму; під час дощу зайці підгинають вуха, щоб у них не потрапляла вода і вони не застудилися.
Для спілкування між родичами зайці використовують свій «барабанний дріб», який вони вибивають лапками. Зайці тупотять ногами по землі, попереджаючи інших звірів, що територія зайнята.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
1. Повідомлення теми
— Сьогодні ми з’ясуємо, як зв’язуються слова в реченні. Будемо вчитися
встановлювати ці зв’язки. (Перегляд відеофрагмента)
-Зверніть увагу! Як слова в реченні можна пов'язати за допомогою запитань.
Зайчик ніс моркву. Зайчик (що робив?) ніс моркву. Зайчик (що робив?) ніс (що?) моркву.(слайди 4-9)
- Що ви помітили? Від кожного слова в реченні можна поставити запитання до іншого, але тільки до того, яке пов'язане за змістом з попереднім.
- Отже, від кожного слова в реченні можна поставити запитання до іншого, пов'язаного з ним за змістом. (слайд 10)
2. Фізкультхвилинка для очей (відео)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективна пошукова діяльність (с. 102, вправа 266)
— Прочитайте і спишіть речення.
— Підкресліть головні слова в реченні.
— Назвіть цю пару слів. (Морози (що зробили?) скували.)
— Що сказано в реченні про морози? (Морози міцні.)
— На яке питання відповідає слово міцні? (Які?)
— Назвіть пару слів. (Морози (які?) міцні.)
— Чи сказано в реченні, що скували морози? (Землю)
— Від якого слова ставимо питання до слова землю? (Скували)
— Яке питання ставимо? (Що?)
— Назвіть цю пару слів. (Скували (що?) землю.)
— Запишіть парами слова, зв’язані між собою.
2. Фізкультхвилинка для рук
Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Я з цим братом вліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
Жук у жолудя питав:
─ Де ти шапочку придбав?
От якби мені таку –
Був би красень я в ліску.
3. Робота над віршем-нісенітницею (с. 102, вправа 268)
— Прочитайте вірш.
— Чому цей вірш називається нісенітницею?
4. Робота з тлумачним словником
— Що означає слово "нісенітниця"? Давайте заглянемо в тлумачні словники, які лежать у вас на парті.
Нісенітниця — це текст, у якому слова не пов'язані за змістом.
Три ведмеді вухаті Три ведмеді вухаті
пішли сіно копати, пішли сіно косити,
і картоплю косити, і картоплю копати,
і вирубувать жито, і поливати жито,
поливати будинки будувати будинки
й будувати ялинки! й вирубувать ялинки.
Косити (що?) сіно, копати (що?) картоплю, будувати (що?) будинки.
— До слів копати, косити, будувати доберіть з вірша слова, які б пов’язувалися із ними за змістом.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Інтерактивні вправи
— Перед вами речення.
Подув теплий вітер
— Поєднайте за допомогою питань що? який? що зробив? слова з цього речення.
2. Фізкультхвилинка
«Каченята»
Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
«Буратіно»
Буратіно потягнувся,
Раз — нагнувся, два — нагнувся,
Руки в сторону розвів —
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
3. Групова робота "Пошир речення"
— У вас на картках написано речення:
Білочка стрибає.
— Вам завдання поширити речення. Будівельним матеріалом для розширення речення будуть знизу слова. ((яка?) прудка, (де?) по небу, (де?) по гілках, (як?) повільно, (як?) швидко)
Прудка білка швидко стрибає по гілках.
4. Гра "Мовне лото"
(На дошці розвішані слова на картках. Діти підходять по черзі до дошки, вибирають слово, щоб утворити речення)
Ми зробили годівницю. Насипали туди різних зернят. Пташки були дуже раді.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового навчилися робити на уроці?
— За допомогою чого ми встановлюємо зв’язок слів у реченні?
— Які є головні слова в реченні?
— Як ми підкреслюємо їх?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Вам потрібно списати текст, позначаючи початок і кінець кожного речення. У третьому реченні встановити зв'язок між словами за допомогою запитань. (С. 103, вправа 269)
Ми
зробили
годівницю
Насипали
туди різних
зернят Пташки були дуже
раді