Дидактичні матеріали до теми "Іменник" (на краєзнавчому матеріалі)

Про матеріал

Матеріали містять вправи для перевірки та закріплення знань учнів 6 класу з теми "Іменник".Завдання дібрані відповідно до соціокультурної змістової лінії програми для загальноосвітніх навчальних закладів з української мови. Тексти мають краєзнавчий характер, дають змогу поширити знання учнів про історію та природу рідного краю.

Перегляд файлу

  

 

 

 

  1. Прочитайте, доберіть заголовок. Яка головна думка тексту? Випишіть  іменники і позначте їх  відмінок  та рід.

 

Ішов жорстокий бій. Горіли ворожі танки, автоцистерни. Сміливо воював у цьому бою земляк із Білиці льотчик Володимир Павлович Яковенко. Його літак підбили. Тоді відважний пілот направив свою палаючу машину на колону німецьких танків.

  • За Батьківщину ! – були останні слова сміливого льотчика.

 

    Поясніть вживання м’якого знака у виділених словах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Прочитайте, доберіть заголовок, визначте головну думку тексту. Спишіть. Визначте відміну  іменників.

 

Літак йшов на виконання бойового завдання в далекий ворожий тил. Неподалеку з’явились ворожі машини. Розпочався бій. Літак Якова Цвілодуба загорівся. Сміливий льотчик загинув.

  Під Петербургом є  селище  Цвілодубове, назване на честь  нашого відважного  земляка.

 

           Виділені слова запишіть звукописом.

 

Картинка 8 из 53463

  1. Спишіть, вибираючи літеру з дужок. Визначте рід число та відмінок іменників.

 

Фронтовою медсестрою пройшла від (Я,я)мполя до (Б,б)ерліна Ганна Василівна Дзюба. Вона допомагала воїнам звільняти від фашистів (У,у)країну, (М,м)олдову, (У,у)горщину. Сотні поранених бійців винесла Ганна Василівна з поля бою.

Пам’ять про цю скромну жінку залишиться в серцях всіх, хто знав її.

 

Поясніть вживання великої літери. Випишіть іменник ІІІ відміни і провідміняйте його.

Картинка 6 из 18

 

 

 

 

  1. Поясніть значення прислів’їв ( 3 на вибір). Запишіть правильне відмінкове закінчення іменників, вибравши його із дужок.

І. Багато дим (у,а) – мало тепла. Від  вересн (ю,я) вогонь  і  в полі  і  в  хаті. Від дощ (у,а) під борону не сховаєшся. Багато сніг(у,а) – багато хліб(у,а). Де сніг буде – хліб(у,а) прибуде, де вода розіллється – сін(у,а) набереться. До першого гром (у,а) земля не розмерзається. Дим(у,а) без вогн(ю,я) не буває.

 

ІІ. Пересів гірше недосів(у,а). Овес у трьох кожухах та вітр(у,а) боїться. Той, хто шукає в серпні холод(у,а), натерпиться взимку голод(у,а). Хто на плуг налягає – без хліб(у,а) не буває. Зима без сніг(у,а) – літо без хліб(у,а).Сніп до сноп(у,а) – буде копа. Кукурудзу посієш до дощ(у,а) – матимеш сало до борщ(у,а).

 

 

 

ІІІ. Як нема дощ(у,а) в час, то нема і хліб(у,а) в нас. Колос до колос(у,а) не  чути  й   голос(у,а). Осот та лобода  -  для льон(у,а) біда. Працю плуг(у,а) по борозні видно. Сіємо, оремо, а хліб  з  базар(у,а)   їмо. Сніп без перевесл(у,а) – солома. Хто сіно не вчасно косить, той часто у стріхи корм(у,а)  просить.

 

 

Картинка 30 из 74

 

 

 

 

 

 

  1. Поясніть значення прислів’їв ( 3 на вибір). Спишіть , визначте відміну іменників.

І.І піч годує , як плуг панує. За сошку тримайся і лиха не лякайся. Згайнуєш на жнивах хвилину – втратиш не одну зернину. Жито годує всіх, а пшениця на вибір. Добре насіння й на камені зійде. Ціп любить голодного, а коса ситого. Верещить вересень, що вже осінь. Весна багата на квітки, а осінь  - на сніпки.

 

ІІ. Весна – наші батько і мати, а як не посієш – не будеш збирати. Восени і курчата курми будуть. Красна осінь снопами, а зима намолотом. Літо збирає, а зима з’їдає. Молодий місяць не всю ніч світить. Степ, поля – розкіш моя. Казав ячмінь : «Кинь мене в грязь, то будеш князь».

   

 

 

 

1.Пояснювальний диктант

 І. І уявляється мені степ… Передранішній вітер злегка хвилює тирсу. Бліде небо мигтить зірками до блакиті, що оповила степову далечінь. У синьому тумані ледве мріють могили. Чорніють здалеку лози. Межи небом і землею якась таємна  змова… Чарами віє від того необмеженого синього простору…

 Край шляху, в долинці, догоряє вогнище. Білий димок, хвилюючись, здіймається догори понад чумацьким табором, що чорніє  у пітьмі здоровими мажами… Табір ще спить. Степова тиша жадливо підхоплює всі звуки… Ось чутно, як сопуть ситі воли, жвакаючи росяну траву… Десь за комишами в озері крякають жаби, гуде бугай… Тільки не спить чогось чумацький отаман…( За М.Коцюбинським)

 

 

 

 

ІІ . Жнива!.. Важко з чим-небудь зрівняти красу степу в оцю літню пору. Його барви виграють, міняться. З краю в край колишуться хліба. Золотом і міддю виблискують на сонці достиглі жита та пшениці. Зеленою стіною стоїть кукурудза. Барви міняються. Де недавно хвилювалися пшениці, вже відсвічують в рухливому мареві стерні. А там, де скосили жито, вже пролягли чорні гони ріллі.

 

 

2.Напишіть твір-мініатюру у художньому стилі за поданим початком та кінцівкою на тему «Цвітуть вишні». Іменники виділіть і позначте орфограми у їх закінченні.

 

 Весна стояла довга і холодна. Лише наприкінці квітня піднялися трави. Земля вкрилася розкішним зеленим килимом. І за одну ніч розквітли вишні. Стоять вони білі-білі…

 Кінець. Прийде час, і облетить. Він, мов тонке біле мереживо, стелить землю, воду ставка і буде виводити на ній хороводи, повторюючи фантазії весняного неба.

     

                                                                   

 

  

1.Прочитайте. Про що розповідається у тексті? Спишіть, вибираючи потрібну літеру з дужок. Поясніть вживання великої літери.

Північна частина (С,с)умської області , що за своєю конфігурацією нагадує великий трикутник, врізається в зону (П,п)олісся. Південна частина її виходить на широкий простір лісостепу. Річка (С,с)ейм , яка перетинає територію області зі сходу на захід ніби відмежовує одну природну зону від другої.

Випишіть із тексту слово, утворене способом складання основ. Виконайте його словотвірний розбір

 

Картинка 5 из 3374  Картинка 2 из 3374

 

  1. Прочитайте. Про що розповідається у тексті? Спишіть, вибираючи потрібну літеру з дужок. Поясніть вживання великої літери.

На (С,с)умщині знаходилися згадувані  в літописах і зниклі потім міста Вир, Попаш, Вьяхань, Заритий Воргол. Від часів давньоруської держави –(К,к)иївської (Р,р)усі – починають свою історію (Р,р)омни, (Г,г)лухів, (П,п)утивль. З іменем (П,п)утивля пов’язаний похід на половців сіверських князів увічнений у славнозвісному «Слові о полку Ігоревім»

 Випишіть із тексту приклади іменників різних відмін.

   

 

    

 

 

3. Прочитайте. Про що розповідається у тексті? Спишіть, вибираючи потрібну літеру з дужок. Поясніть вживання великої літери.

Річки, що протікають через (С,с)умщину, є лівими притоками (Д,д)ніпра. Найбільш значні з них: (Д,д)есна з (С,с)еймом, (І,і)воткою  і (К,к)левенню, (С,с)ула з (Р,р)омном, (Т,т)ерном і (С,с)мілою, (П,п)сьол з (С,с)умкою і (Г,г)рунню, (В,в)орскла з (В,в)орсклицею і (Б,б)оромлею. По берегах цих річок вже в ХІ-ХІІ століттях виникли давньоруські міста, засвідчені літописами. Тут же засновувалась і більшість сучасних поселень.

Випишіть окремо у дві колонки  приклади іменників І відміни твердої та  м’якої групи серед  назв річок.

 

  

4.Прочитайте. Про що розповідається у тексті? Спишіть, вибираючи потрібну літеру з дужок. Поясніть вживання великої літери.

На (С,с)лобожанщині зустрілися (Р,р)осійські та (У,у)країнські поселенці. Переселенський рух набрав особливо масового характеру з часу визвольної боротьби (У,у)країнського народу під проводом (Б,б)огдана (Х,х)мельницького. Українці йшли з (П,п)оділля, (Л,л)ьвівщини, (В,в)олині, (К,к)иївщини і частково з (Л,л)івобережжя. І от у 1652 році велика група переселенців  з містечка Ставищі на чолі з отаманом (Г,г)ерасимом (К,к)ондратьєвим засновує «Сумин городок» - нинішнє місто (С,с)уми. За ним виникають (А,а)хтирка, (Л,л)ебедин, (К,к)раснопілля, (Б,б)оромля та десятки інших українських населених пунктів.

   

 

  

5. Прочитайте. Про що розповідається у тексті? Спишіть, вибираючи потрібну літеру з дужок. Поясніть вживання великої літери.

Діяльність Неплюєвського Братства викликала великий громадський резонанс у (Р,р)осії, (Є,є)вропі. До нього виявляли жвавий інтерес Лев Толстой, Володимир Соловйов, Олександр Блок. Діяльну моральну підтримку  надавали Неплюєву Іоанн Кронштадтський, правляча династія Романових, представники монархічних сімей Європи . Досвід життя Трудового Братства вивчався (С,с)орбонським і (К,к)раківським університетами, йому присвятили дослідження вчені з Французької академії наук, професори (М,м)осковської та (К,к)иївської духовних академій.

    

 

  1. Прочитайте. Про що розповідається у тексті? Спишіть, вибираючи потрібну літеру з дужок. Поясніть вживання великої літери.

Територія, на якій розташований сучасний (Я,я)мпіль, була заселена ще за часів (К,к)иївської (Р,р)усі, коли на березі (Д,д)есни та (С,с)ейму жили східнослов’янські племена (С,с)іверян. Найдавнішою є південно-західна частина селища, котра довгий час називалася (К,к)лином.

 Випишіть із тексту приклади іменників різних відмін.

 

     

 

   Картинка 3 из 223

 

 

 

 

  1. З поданими іменниками складіть словосполучення. Вкажіть рід іменників. Уведіть  словосполучення у речення.

І. Шампунь, рояль, фланель, путь, біль, степ, рукопис, тюль.

ІІ. Собака, нежить, Сибір, кенгуру, поні, леді, конферансьє, насип.

 

  1. З поданими іменниками складіть словосполучення «прикметники + іменник».Запишіть. Підкресліть іменники спільного роду.

І. Професор, суддя, кіно, бідолаха, лікар, білоручка, нероба, завод, бюро, кювет, полин, математик, шофер, хлопчисько.

ІІ. Директор, секретар, радіо, базіка, незнайко, хірург, колібрі, географ, сирота, ледащо, непосида, какаду, дріб, інженер.

 

 

3. Запишіть іменники у дві колонки: у першу – іменники, що мають однину і множину, у другу іменники, що вживаються лише у однині. Поясніть орфограми у виділених іменниках.

Сталь, ліс, гнів, мед, Київ, квиток, дітвора, олень, квітка, ластівка, доброта, борошно, фізика, герой, чемпіон, студентство, книга, хмара, Дніпро, ім’я, озеро, сіль, боротьба, сміх, степ, море, світло, небо, спокій, пам’ять

 

4.Згрупуйте іменники, що вживаються лише в однині, та іменники, що вживаються лише в множині. З іменниками,  що мають форму лише множини складіть речення.

Окуляри, ворота, терпіння, дріжджі, Дністер, дрімота, граблі, канікули, радощі, жито, слово, Суми, лагідність, Черкаси, синява, листя, ножиці, спокій, жнива, гроші, свіжість, Карпати, гордощі, людство, Бориспіль.

 

5.Складіть з поданих пар слів словосполучення з прийменниками і запишіть їх.

Прийменник  на :  будинок, круча;  човен, річка;  слід, земля;  дорога, станція;  відро, криниця;  хустка, Тетяна;  трава, межа;  хвиля, море; листя, гілля.

Прийменник  над :  туман, річка; небо, голова;  робота, стаття;  гомін, площа;  верба, вода; сонце, земля;  гілля, стежка.

 

6. Розподіліть іменники за групами: твердою, м’якою та мішаною, запишіть їх у колонки.

Командир, абажур, сухар, поштар, снігур, каменяр, табір, мотор, бондар, повістяр, шахтар, буквар, школяр, комар, касир, воротар, футляр, слюсар, яр, пухир, Житомир, Армавір, сир, гейзер, секретар, гектар, семінар, скляр, удар, різьбяр, бригадир, інструктор, мармур, Сибір, кобзар, газетяр, Ігор, богатир, лицар, папір, майстер, професор, друкар, звір, еліксир, лялькар. 

7. Подані іменники поставте у формі родового відмінка однини, запишіть їх у дві колонки.

 

І. Вітер, слово, хвилювання, циліндр, міліметр, юнак, день, дощ, комар, поштар, воротар, олень, документ, промінь, гай, сад, кущ, меч, вальс, дефіс, Київ, Дністер, Крим, Харків, інститут, коридор, стенд, туман, град, снігопад.

 

ІІ. Товариш, край, клен, учитель, марш, глядач, іній, удар, ліхтар, столяр, звір, вихор, каменяр, футбол, Кавказ, гопак, хор, цукор, борщ, метр, землетрус, прогрес, біль, зошит, озеро, іспит, жовтень, радіус, рік.

 

ІІІ. Банан, Лондон, Китай, жаль, майдан, степ, вівторок, квітень, вальс, козачок, Дніпро, батько, хліб, камінь, пісок, колектив,  дуб, ніж, ранок, дід Мороз, мороз,  аптекар, гай, лісок, грип, стілець, час, кілограм, жанр.

8.Подані іменники поставте у формі родового відмінка множини. Виділені іменники у формі родового відмінка введіть у речення.

  Мрія, група, кухня, суддя, стаття, межа, вчителька, сосна, пісня, вишня, земля, війна, сусіда, операція, сім’я, операція, сім’я, надія, людина, круча, староста, дорога, школа, долоня, книжка, полиця, вулиця, миша, марка, губа.

 

9. Складіть з поданих слів словосполучення , поставивши 2-й іменник у формі давального відмінка однини. Поясніть закінчення іменників.

 Допомога, товариш; порада, учень; лист, солдат;  привітання, дідусь;  журнал, Ігор;  пам’ятник, офіцер;  подяка, лікар; квіти, артист;  хвала, життя; трава, телятко;  заява, директор.

 

 

10.Поставте іменники у формі називного відмінка множини, запишіть їх та виділіть закінчення.

 Місце, серце, обличчя, повір’я, дно, подвір’я, почуття, кінь, гість, око, плече, бій, гай, соловей, селянин, болгарин, циган, партизан, солдат, громадянин, киянин, кілограм, апельсин, помідор.

11. Запишіть подані іменники у формах орудного відмінка однини та називного та родового множини.

 Велетень, обличчя, кінь, кущ, воротар, плече, піонер, узгір’я, урожай, комиш, олень, ковзаняр, оповідання, серце, гасло, весілля, трактор, лікар, снігур, міст, річище, рій, комар.

 

 

Використана література:

1.Зелен-край.Ямпільщина на зламі тисячоліть: Нариси та портрети.-Суми:АС-Медіа, 2001.

2.Українські народні прислів’я та приказки.-Харків:МОСТ-Торнадо,2002.

3.Сумщина.Довідник-путівник.-Харківське книжкове видавництво,1963.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мороз Оксана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1791
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку