Всі сфери драмогерменевтики пронизані наближенням до життя,оприродненням навчального процесу.
Важливим елементом уроку вважаю спілкування між вчителем і учнями. Коли ж учні стають учнями-імпровізаторами, то інтерес до уроку значно активізується. Учні-глядачі стають співучасниками імпровізованого діалогу.
Драмогерменевтичні прийоми: кубик «Блума», «Диктант значень», «Так-ні», «Крок за кроком», «Кольорові поля», «Інсерт», «Феномен» (інтерпретація тексту), «Хмарки думок», «Реклама», «Оживи речі» (асоціації), «Збільшення-зменшення», творчі диктанти.
Драмогерменевтичні прийоми
Драмо –це дія,а герменевтика - наука про мистецтво розуміти.Вона була популярною в кінці ХІХ ст. для інтерпретації різних видів текстів: літературних, живописних, музичних, математичних, довідкових текстів.
Взаємозв’язок соціоігрової педагогіки з педагогічною майстерністю вчителя і практичною герменевтикою поступово стає пріоритетним в сучасній дидактиці.
Педагогічна діяльність нерідко стає механічною, штучною, втрачає зв’язок з природністю навчального процесу. Більшість учнів сприймає шкільне життя абсолютно відірваним від позашкільного. У результаті втрати цілісності свого особистого життя вони й людську культуру спримають відірвано, виокремлено від реалій. Саме драмогерменевтика поєднує зміст і форму навчального матеріалу.
Всі сфери драмогерменевтики пронизані наближенням до життя,оприродненням навчального процесу.
Важливим елементом уроку вважаю спілкування між вчителем і учнями. Коли ж учні стають учнями-імпровізаторами, то інтерес до уроку значно активізується. Учні-глядачі стають співучасниками імпровізованого діалогу.
Драмогерменевтичні прийоми: кубик «Блума», «Диктант значень», «Так-ні», «Крок за кроком», «Кольорові поля», «Інсерт», «Феномен» (інтерпретація тексту), «Хмарки думок», «Реклама», «Оживи речі» (асоціації), «Збільшення-зменшення», творчі диктанти.
Прийом «Реклама»
- Використовуючи усі знання з попередніх уроків, прорекламуйте іменник (прикметник, займенник, дієслово) так, щоб вашим наступникам хотілося їх вивчати!
-Зробіть рекламу українській мові, щоб її хотілося вивчати іноземцям.
Кубик «Блума»
На гранях кубика написані фрази типу «Придумай», «Запропонуй», «Назви», «Поясни», «Чому», «Поділись». Це можна застосувати під час вивчення будь-якої мовної теми.
- Придумай зимові прикметники.
- Назви ознаки морфологічні прикметника.
- Чому прикметник зв’язаний з іменником?
- Поясни, чому прикметник у реченні зазвичай виступає другорядним членом.
- Запропонуй прикметники твердої та м’якої групи.
- Поділись своїми думками про змінюваність прикметників.
Прийом «Диктант значень»(або цікаві завдання до заданого слово)
Із назв яких двох букв можна при готувати смачну їжу?
(Каша)
Корінь мій знаходиться в «ціні»,
Префікс дай від «оклику» мені,
Суфікс — від «лінійки» чи від «зірки»,
Разом — результати перевірки. (Оцінка)
Корінь — з «підкладки»,
Префікс — з «обшивки»,
Суфікс — з «косинки»,
А все разом—для книжки. (Обкладинка)
Слово складається з двох частин:
перша частина — корінь слова учитися,
друга—суфікс слова в'язень.
Ціле слово — синонім слова школяр. (Учень)
Яке слово складається з двох нот? (До-ля)
Який синонім слова тепер не змінює свого значення, якщо його прочитати справа наліво? (Зараз)
Які ключі до неба добираються? (Журавлині)
Які три займенники найчистіші? (Ви-ми-ти)
Я –спереду, я – ззаду, а посередині — назва породи коня. Разом буде назва країни. (Я-поні-я)
Жінка стосовно своїх дітей, може бути дієсловом. (Мати)
Дитина, що народилася в один день з іншою в однієї матері. (Близнюки)
Досвід, звичаї, норми поведінки, що склалися історично і пернедаються з покоління в покоління. (Традиція)
Група людей, обʼєднаних спільною роботою, інтересами. (Колектив)
Людина, становище якої викликає співчуття, бідолаха, сіромаха. (Неборак)
Той, хто вчиться в школі або навчається якоїсь професії, ремесла. (Учень)
Той, хто народився з ким-небудь в одній місцевості чи країні. (Земляк)
Особа з середньою медичною освіто,помічник лікаря. (Фельдшер)
Робітник, що займається грубою обробкою деревини, спорядженням деревʼяних будов. (Тесляр)
Речовина або сплав,який відзначається блиском, плавкістю, ковкістю. (Метал)
Сушені плоди слив. (Чорнослив)
Окремий листочок з віночка квітів. (Пелюстка)
Те, що не відповідає правді. (Брехня)
Однорідні предмети, скріплені мотузкою або нанизані на неї. (В’язка)
Наперед визначений обсяг і зміст роботи. (Завдання)
Суперництво учасників однієї і тієї ж справи з метою досягнення кращих результатів,перемогти у чомусь. (Змагання)
Словесне змагання двох або кількох осіб,які не погоджуються. (Суперечка)
Прийом «Крок за кроком»
- Виходячи до дошки, назви всі граматичні терміни, якими користувалися на уроці під час вивчення тієї чи іншої теми.
- Добери на кожен крок прикметники до іменника зима (весна, осінь) чи будь-якого.
- Крокуючи до дошки, називай дієслова, що стосуються школи.
- Добери тематичні іменники (за заданою темою)
Прийом «Кольорові поля»
Учні позначають за полями кольорові помітки: червоний – перевірте мою роботу і виправте помилки; зелений – відмітьте помилки,я сам їх виправлю; синій – вкажіть лише кількість помилок, я сам їх знайду і виправлю; чорний – я зробив завдання похапцем, не оцінюйте мене сьогодні.
Прийом «Феномен» (за змістом запропонованого тексту, у якому виділені певні буквосполучення чи слова,терміни, учні пердбачають, з чим працюватимуть на уроці, роблять висновки, формулюють правила на основі спостереження за мовним матеріалом)
Увечері ми поверталися з полювання. Їхали лісом. Збоку світло фар виривало з темряви стовбури дерев. Машина йшла повільно.
Раптом ми зупинилися. Перед машиною лежала темна кулька. Вона була обліплена опалим листям. Це їжачок завмер на дорозі. Я покотив звірка по осінньому листі. Їжачок засопів і поніс на своїх голочках постіль. Він поклав її внизу, під корінням дерева.
Тут сопун примоститься зимувати.
Цього року осінь порадувала всіх. Ще довго щедро усміхалося сонечко. Осіннє небо вражало своєю блакиттю. Поволі жовтіло листя і довго трималося на деревах.
- Як пишеться не з дієсловами?
1. У сусіда ума не позичиш.
2. Без праці меду не скуштуєш.
3 У невмілого руки не болять.
4. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
5. Без кореня і полин не виростає.
6. Як не вмієш, то не знайдеш.
7. Добру славу втратиш – поганої слави не знищиш.
- Як пишуться займенники з прийменниками?
1. Шапка велика, та під нею порожньо.
2. Про людину ти можеш судити тоді, коли був з нею в дорозі чи жив під однією покрівлею.
3. Щоб віл допомагав тобі, доглядай за ним.
4. Ми з тобою, як риба з водою.
5. Любується сам собою.
- Простежте,у якому відмінку вжиті прикметники?
1. Чужим добром не забагатієш.
2. З телячим хвостом у вовки не сунься.
3. Сінним конем не наробишся.
4. Довгим язиком тільки полумиски лизать.
5. Рибу солом’яним неводом не ловлять.
6. Накрив, як мокрим рядном
Асоціації «Хмарки думок»
«Збільшення-зменшення»
- Що сьогодні ви хотіли б збільшити? (оцінку, знання, перерву…)
- А що би зменшили, якби отримали чарівну паличку?
- Якби ви збільшили урок, то що ще хотіли б встигнути?