Дидактичні матеріали до уроків української мови у початковій школі

Про матеріал

Всі сфери драмогерменевтики пронизані наближенням до життя,оприродненням навчального процесу.

Важливим елементом уроку вважаю спілкування між вчителем і учнями. Коли ж учні стають учнями-імпровізаторами, то інтерес до уроку значно активізується. Учні-глядачі стають співучасниками імпровізованого діалогу.

Драмогерменевтичні прийоми: кубик «Блума», «Диктант значень», «Так-ні», «Крок за кроком», «Кольорові поля», «Інсерт», «Феномен» (інтерпретація тексту), «Хмарки думок», «Реклама», «Оживи речі» (асоціації), «Збільшення-зменшення», творчі диктанти.


Перегляд файлу

Драмогерменевтичні прийоми

Драмо –це дія,а герменевтика - наука про мистецтво розуміти.Вона була популярною в кінці ХІХ ст. для інтерпретації різних видів текстів: літературних, живописних, музичних, математичних, довідкових текстів.

Взаємозв’язок соціоігрової педагогіки з педагогічною майстерністю вчителя і практичною герменевтикою поступово стає пріоритетним в сучасній дидактиці.

Педагогічна діяльність нерідко стає механічною, штучною, втрачає зв’язок з природністю навчального процесу. Більшість учнів сприймає шкільне життя абсолютно відірваним від позашкільного. У результаті втрати цілісності свого особистого життя вони й людську культуру спримають відірвано, виокремлено від реалій. Саме драмогерменевтика поєднує зміст і форму навчального матеріалу.

Всі сфери драмогерменевтики пронизані наближенням до життя,оприродненням навчального процесу.

Важливим елементом уроку вважаю спілкування між вчителем і учнями. Коли ж учні стають учнями-імпровізаторами, то інтерес до уроку значно активізується. Учні-глядачі стають співучасниками імпровізованого діалогу.

Драмогерменевтичні прийоми: кубик «Блума», «Диктант значень», «Так-ні», «Крок за кроком», «Кольорові поля», «Інсерт», «Феномен» (інтерпретація тексту), «Хмарки думок», «Реклама», «Оживи речі» (асоціації), «Збільшення-зменшення», творчі диктанти.

 

 

Прийом «Реклама»

- Використовуючи усі знання з попередніх уроків, прорекламуйте іменник (прикметник, займенник, дієслово) так, щоб вашим наступникам хотілося їх вивчати!

-Зробіть рекламу українській мові, щоб її хотілося вивчати іноземцям.

Кубик «Блума»

На гранях кубика написані фрази типу «Придумай», «Запропонуй», «Назви», «Поясни», «Чому», «Поділись». Це можна застосувати під час вивчення будь-якої мовної теми.

- Придумай зимові прикметники.

- Назви ознаки морфологічні прикметника.

- Чому прикметник зв’язаний з іменником?

- Поясни, чому прикметник у реченні зазвичай виступає другорядним членом.

- Запропонуй прикметники твердої та м’якої групи.

- Поділись своїми думками про змінюваність прикметників.

Прийом «Диктант значень»(або цікаві завдання до заданого слово)

Із назв яких двох букв можна при готувати смачну їжу?

(Ка­ша)

Корінь мій знаходиться в «ціні»,

Префікс дай від «оклику» мені,

Суфікс — від «лінійки» чи від «зірки»,

Разом — результати перевірки. (Оцінка)

Корінь — з «підкладки»,

Префікс — з «обшивки»,

Суфікс — з «косинки»,

А все разом—для книжки. (Обкладинка)

Слово складається з двох частин:

перша частина — корінь слова учитися,

друга—суфікс слова в'язень.

Ціле слово — синонім слова школяр. (Учень)

Яке слово складається з двох нот? (До-ля)

Який синонім слова тепер не змінює свого значення, якщо його прочитати справа наліво? (Зараз)

Які ключі до неба добираються? (Журавлині)

Які три займенники найчистіші? (Ви-ми-ти)

Я –спереду, я – ззаду, а посередині — назва породи коня. Разом буде назва країни. (Я-поні-я)

Жінка стосовно своїх дітей, може бути дієсловом. (Мати)

Дитина, що народилася в один день з іншою в однієї матері. (Близнюки)

Досвід, звичаї, норми поведінки, що склалися історично і пернедаються з покоління в покоління. (Традиція)

Група людей, обʼєднаних спільною роботою, інтересами. (Колектив)

Людина, становище якої викликає співчуття, бідолаха, сіромаха. (Неборак)

Той, хто вчиться в школі або навчається якоїсь професії, ремесла. (Учень)

Той, хто народився з ким-небудь в одній місцевості чи країні. (Земляк)

Особа з середньою медичною освіто,помічник лікаря. (Фельдшер)

Робітник, що займається грубою обробкою деревини, спорядженням деревʼяних будов. (Тесляр)

Речовина або сплав,який відзначається блиском, плавкістю, ковкістю. (Метал)

Сушені плоди слив. (Чорнослив)

Окремий листочок з віночка квітів. (Пелюстка)

Те, що не відповідає правді. (Брехня)

Однорідні предмети, скріплені мотузкою або нанизані на неї. (В’язка)

Наперед визначений обсяг і зміст роботи. (Завдання)

Суперництво учасників однієї і тієї ж справи з метою досягнення кращих результатів,перемогти у чомусь. (Змагання)

Словесне змагання двох або кількох осіб,які не погоджуються. (Суперечка)

Прийом «Крок за кроком»

- Виходячи до дошки, назви всі граматичні терміни, якими користувалися на уроці під час вивчення тієї чи іншої теми.

- Добери на кожен крок прикметники до іменника зима (весна, осінь) чи будь-якого.

- Крокуючи до дошки, називай дієслова, що стосуються школи.

- Добери тематичні іменники (за заданою темою)

Прийом «Кольорові поля»

Учні позначають за полями кольорові помітки: червоний – перевірте мою роботу і виправте помилки; зелений – відмітьте помилки,я сам їх виправлю; синій – вкажіть лише кількість помилок, я сам їх знайду і виправлю; чорний – я зробив завдання похапцем, не оцінюйте мене сьогодні.

Прийом «Феномен» (за змістом запропонованого тексту, у якому виділені певні буквосполучення чи слова,терміни, учні пердбачають, з чим працюватимуть на уроці, роблять висновки, формулюють правила на основі спостереження за мовним матеріалом)

  •     Чому прислівники пишуться разом, а іменники з прийменниками окремо?

Увечері ми поверталися з полювання. Їхали лісом. Збоку світло фар виривало з темряви стовбури дерев. Машина йшла повільно.

Раптом ми зупинилися. Перед машиною лежала темна кулька. Вона була обліплена опалим листям. Це їжачок завмер на дорозі. Я покотив звірка по осінньому листі. Їжачок засопів і поніс на своїх голочках постіль. Він поклав її внизу, під корінням дерева.

Тут сопун примоститься зимувати.

  •  Чому у виділених словах подовжені приголосні?

Цього року осінь порадувала всіх. Ще довго щедро усміхалося сонечко. Осіннє небо вражало своєю блакиттю. Поволі жовтіло листя і довго трималося на деревах.

- Як пишеться не з дієсловами?

1. У сусіда ума не позичиш.

2. Без праці меду не скуштуєш.

3 У невмілого руки не болять.

4. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

5. Без кореня і полин не виростає.

6. Як не вмієш, то не знайдеш.

7. Добру славу втратиш – поганої слави не знищиш.

- Як пишуться займенники з прийменниками?

1. Шапка велика, та під нею порожньо.

2. Про людину ти можеш судити тоді, коли був з нею в дорозі чи жив під однією покрівлею.

3. Щоб віл допомагав тобі, доглядай за ним.

4. Ми з тобою, як риба з водою.

5. Любується сам собою.

- Простежте,у якому відмінку вжиті прикметники?

1. Чужим добром не забагатієш.

2. З телячим хвостом у вовки не сунься.

3. Сінним конем не наробишся.

4. Довгим язиком тільки полумиски лизать.

5. Рибу солом’яним неводом не ловлять.

6. Накрив, як мокрим рядном

Асоціації «Хмарки думок»

  •     Продовжіть асоціативний ряд. «Іменник, назва, ім`я, власна назва….»; «Весна, квіти, тепло…»; «Корінь, значення…»; «Іменні частини мови…»; «Дружба, товариш, допомога…»; «Пряме, переносне значення, антоніми…»

«Збільшення-зменшення»

- Що сьогодні ви хотіли б збільшити? (оцінку, знання, перерву…)

- А що би зменшили, якби отримали чарівну паличку?

- Якби ви збільшили урок, то що ще хотіли б встигнути?

 

 

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
1271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку