Дидактичні матеріали до уроку "Віршовані казки. Песимізм і оптимізм у казці Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Фантастичне й реальне в казці".

Про матеріал
Дидактичний матеріал допоможе сконструювати комфортний і ефективний урок української літератури відповідно до модельної навчальної програми «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.)та світоглядних орієнтирів Нової української школи Використання під час уроків таких завдань сприятиме всебічному вивченню теми, посиленню читацької компетенції, інтелектуально-емоційному взаємозбагаченню.
Перегляд файлу

 

Віршовані казки. Песимізм і оптимізм у казці Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Фантастичне й реальне в казці.

 

ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм)

Мета. Формувати ключові компетентності:

учень / учениця

розуміє значення світоглядної позиції, оцінює вчинки персонажів та життєві ситуації, у які вони потрапляють; прогнозує можливі наслідки діяльності; усвідомлює важливість мати позитивне світосприймання, не піддаватися страхам, вірити в перемогу радості й добра.

Формувати предметні компетентності:

учень / учениця

ВАСИЛЬ  СИМОНЕНКО «ЦАР ПЛАКСІЙ ТА ЛОСКОТОН»

Олена

Яблуновська

уміє порівнювати вигаданий художній світ та реальне життя; коментує зміст твору, висловлює судження про риси й поведінку героїв, засоби характеротворення, виокремлює риси, які вирізняють героя  з-поміж інших,пояснює відмінність прозової й віршової мови.

 

Словник літературних термінів

imageОпрацюйте подані терміни та поясніть, як ви їх розумієте.

Віршована мова— ритмічно організоване мовлення, здійснене на основі конкретної системи взаємодії слів з інтонацією, відмінне від прози. Найчастіше використовується в ліриці для наданя

образності та емоційної забарвленості.

Рима(грец. rhythmos — «мірність», «сумірність», «узгодженість») — суголосся закінчень у суміжних та близько розташованих словах, які можуть перебувати в середині або наприкінці віршового рядка.

Строфа (грец. strophe — «поворот», «зміна», «коло») — віршова сполука, яка повторюється в поетичному творі, об’єднана здебільшого спільнимримуванням, представлена інтонаційною цілісністю, відмежована від аналогічних сполук помітною паузою та іншими чинниками (закінчення римованого ряду, відносна змістовна завершеність тощо). «Крісло відвертості»

Перегляньте відео, скориставшись QR-кодом. Уявіть себе письменником, розкажіть відверто про життєві випробуваня, радості й переживання, захоплення й переконання. 

image 

«Літературна дуель»

(Робота в парі: учні запитують один одного по черзі, перевіряючи зання


змісту казки)  

1.   Місце розташування  країни Сльозолий? Чому автор називає її «краса-країна»?

2.   Хто правив країною? 

3.   Зовнішність Плаксія?

4.Який рід занять царської родини? 

5.       Хто ще проживав  у диво-царстві? 

6.       Як виглядавЛоскотон? 

7.       Яку мав вдачу? 

8.       Чому Лоскотон не давав спокою Плаксієві?

9.       Який наказ віддав своїм посіпакам?

10.   Чому Лоскотона нія не могли знайти цірські посіпаки? 

11.   Хто спіймав Дядька  Лоскотона? 

12.   Як звільнився Лоскотон із темниці?

13.   Як здолав Лоскотон Плаксія? 

14.   Чому переміг Лоскотон?  


 

ВАСИЛЬ  СИМОНЕНКО «ЦАР ПЛАКСІЙ ТА ЛОСКОТОН»

Олена

Яблуновська

 

«Сюжетний ланцюжок»

image

«Характеристика героїв» 

Робота в парах

З яким кольором у вас асоціюється образ Плаксія? А Лоскотона? Чому? Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку, відповідають образу царя Плаксія/Лоскотона, й підкресліть відповідним кольором. Свою думку аргументуйте цитатами із твору.

Злий, потворний, сердитий; добрий, щирий чоловік; жорстокий тиран; має лагідну вдачу; знущається з мешканців своєї країни; дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; його народ живе бідно й не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців; забороняє сміятися й радіти, жорстоко карає за бажання бути щасливим; мешканці країни піклуються про нього, як про рідного брата, коли потрапляє до в'язниці, визволяють; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність.   Відповідь побудуйте таким чином:

«На мою думку, образу царя Плаксія/Лоскотона притаманні такі риси: (твердження - доказ, твердження - доказ....)»

«Отже, цар Плаксій/Лоскотон…»

«Таємний герой»

 

image 


 

«Даємо поради»:

Плаксію – змінити методи управління, щоб громадяни не позбавили трону.

Лоскотону – стати дипломатом, уміти  домовлятися з керівництвом . Капітану Макаці, сльозівцям – служити перш за все народу, а не виконувати накази, що порушують права жителів країни.

Нудоті – як стати  щасливою й успішною молодою дівчиною.

«Ребуси»

Розгадайте ребуси, з’ясуйте значення цих слів.

image 

Розташуйте героїв залежно від їх світогляду. 

Оптимісти

Песимісти

 

 

 

 

 

 

 

Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Кому, на вашу думку, легше на світі: оптимістам, які радіють життю, чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви? Запитайте кожен сам себе.

«Народна мудрість»

image

           

«Незвичайна рима»

          Випишіть з твору якомога більше пар римованих слів, які, на вашу думку, є оригінальними.

Запитання до твору

1.     У якій країні відбуваються події, про що свідчить її назва?

2.     Яке перше враження про життя й мешканців країни? 

3.     Як цар назвав своїх дітей? Про що це свідчить?

4.     Чому Плаксій видав наказ про заборону сміху?

5.     Коли і чому приходив Лоскотон до дітей?

6.     Кому симпатизує оповідач: Плаксію чи Лоскотону?Думку доведіть.

7.     Чи можна передбачити, хто переможе? Відповідь обґрунтуйте.

8.     Як Плаксієві вдалося Ув’язнити Лоскотона?

9.     Чому Плаксієвий план провалився?

10.Як Лоскотон розвалив царський трон? Чи шкода тобі царської сім’ї?

11.Чи були члени царської родини такими грізними, коли їх позбавили влади?

12.Чи допомогає оптимізм долати труднощі? У твоєму житті були такі випадки?

Теми есе:

«Жити за законами добра»

«Сміх – найкращі ліки!»

«Краще бути лоскотонами чи плаксіями?»

 

pdf
Додано
25 січня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку