Будова слова
1.Спиши. До виділених слів добери споріднені слова:
В Україні вшановують пам’ять найкращого українського кобзаря – Тараса Шевченка. Збираються і діти , спогадують Кобзаря щирим дитячим словом, (За С. Железняком).
2.Розбери за будовою слова:
Український , народного , Батьківщина , поетичний , земляк , книга , Дніпро
3.Спиши. Підкреслені слова розбери за будовою.
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини , що там на стіні.
Читає пісні його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,
А виріс – великий дав дар:
Для всіх поколінь , для всієї Вкраїни,
Цю книгу , що зветься «Кобзар».
Л. Храплива
Частини мови
1.Прочитай. Випиши слова , які відповідають на питання хто ? , що ?
Улюбленими музичними інструментами українського народу була кобза. Грали на ній і сліпі люди. Найдавніша кобза мала тільки три струни.
Кобзарі закликали народ до боротьби за національне визволення.
2.Прочитай. Спиши , підкресли іменники:
Маю я книжок багато,
Та найбільший маю дар:
- Чемна ти! – сказав раз тато,
Дарував мені «Кобзар».
В «Кобзарі» садки квітучі
І на конях козаки,
І русалки там на кручі…
Мов найкращі це казки!
Л. Храплива
До слова дар підбери споріднені слова.
3.Прочитай. Спиши. Підкресли слова , які означають власні назви:
Тарас Григорович Шевченко у своїй поемі «Гайдамаки» створив чудовий образ кобзаря Волоха.
Геніальний поет добре розумів роль кобзарів у боротьбі за національне визволення. ( За Б. Кирданом).
4.Добери загальну назву для кожної групи власних назв і запиши:
Київ, Полтава, Харків, Полонне, Хмельницький - …… ;
Іван Франко, Леся Українка, Тарас Шевченко, Ліна Костенко - …… ;
«Садок вишневий коло хати» , «Тече вода з-під явора» , «Закувала зозуленька» - …….
Слова для довідок: міста України, поети, вірші Т.Г.Шевченка.
5.Прочитай вірш. Випиши іменники із залежними словами:
Світає . Край неба палає.
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Т. Шевченко
6.Прочитай, Спиши і визнач рід іменників:
Пошана і вдячність наповнює серця усього людства , бо Тарас Григорович – не тільки співець України , він поет на всі часи , на всі віки для всіх людей на землі. Ми гордимося тим , що він – наш земляк , а ми прагнемо бути достойними його нащадками.
7.Прочитай, визнач рід іменників. Запиши ці іменники у множині. Постав у словах наголос:
Козак, бандура, дума, співець, лірник, герой, народ, кобзар, струна, інструмент
8.Прочитай. Випиши іменники та визнач їх закінчення:
На травах роси, мов сльоза,
Під гору в’ється доріженька…
А на горі стоїть Кобзар –
Тарас Григорович Шевченко !
Стоїть край сивого Дніпра
І прозира безмежні далі…
В своє він серце увібрав
Всі наші радощі й печалі.
В. Семеновський
9.Прочитай. Випиши сполучення іменників з прикметниками. У дужках запиши питання до прикметників:
Під час короткої подорожі по Поділлю та Волині Шевченко записав рядки невідомого варіанта пісні про Кармалюка , а також інші зразки народної творчості. Учитель Кам’янець-Подільської міської чоловічої гімназії Петро Чуйкевич записав до альбома Тараса Шевченка народні пісні «Зійшла зоря ізвечора» , « Пливе щука із Кременчука».
10.Спиши. Підкресли прикметники і визнач їх рід:
Яка ж чудова гра на бандурі!
Який же втішливий спів бандуриста!
На зміну смутній пісні злітає жартівлива.
Кобзарям заборонялося з’являтися у великих містах , вільно співати та грати на ярмарках. ( За Б. Кирданом)
11.Випиши дієслова і визнач їх рід:
Ми любимо твори Кобзаря за правду , щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, дітей-сиріт, бо ж і сам зазнав сирітського життя.
Та на тільки сум і горе бачив Шевченко . Він зростав на Україні серед мальовничої природи, українського народу , які з вуст у вуста передавали , переповідали легенди , билини , казки , повір’я чумаків , козаків.
12.Прочитай. Спиши. Підкресли дієслова разом із залежними словами:
Мудрі , безстрашні , високі духом кобзарі несли людям слово правди. Вони закликали народ до єднання. Піднімали його на боротьбу з поневолювачами. Оспівували подвиги мужні героїв – лицарів. Кобзарева пісня була чи не сильнішою за будь-яку зброю…
Кобзарське мистецтво пережило віки , і народ зберіг його до наших днів.
13.Прочитай. Визнач частини мови:
Кобзарі – то мандрівні музики-співці. Вони були маленькою, але особливою часточкою нашого народу.
Кобзарі не мали ласки від долі – майже всі були невидющі, і їх водили білим світом хлопчики – поводирі. Тихою ходою кушпелив кобзар від міста до міста, від села до села, наслухав, як живуть прості люди, і оспівував їхні жалі й радощі у своїх думах-піснях.
(А. Григорук)