Дидактичні вправи з української мови для 3 класу "Шевченкове слово"

Про матеріал
Вправи,які сприяють збагаченню активного словника учнів,виробленню навичок грамотного письма,зв'язного викладу думки.
Перегляд файлу

Будова слова

 

1.Спиши. До виділених слів добери споріднені слова:

В Україні вшановують пам’ять найкращого українського кобзаря – Тараса Шевченка. Збираються і діти , спогадують Кобзаря щирим дитячим словом, (За С. Железняком).

2.Розбери за будовою слова:

Український , народного , Батьківщина , поетичний , земляк , книга , Дніпро

 

3.Спиши. Підкреслені слова розбери за будовою.

 

До мене сьогодні всміхнувся Шевченко

З картини , що там на стіні.

Читає пісні його залюбки ненька,

Розказував батько мені:

 

Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,

А виріс великий дав дар:

Для всіх поколінь , для всієї Вкраїни,

Цю книгу , що зветься «Кобзар».

                                        Л. Храплива

 

Частини мови

 

1.Прочитай. Випиши слова , які відповідають на питання хто ? , що ?

    Улюбленими музичними інструментами українського народу була кобза. Грали на ній і сліпі люди. Найдавніша кобза мала тільки три струни.

     Кобзарі закликали народ до боротьби за національне визволення.

 

2.Прочитай. Спиши , підкресли іменники:

 

Маю я книжок багато,

Та найбільший маю дар:

- Чемна ти! – сказав раз тато,

Дарував мені «Кобзар».

 

В «Кобзарі» садки квітучі

І на конях козаки,

І русалки там на кручі…

Мов найкращі це казки!

                                  Л. Храплива

 

До слова дар підбери споріднені слова.

 

3.Прочитай. Спиши. Підкресли слова , які означають власні назви:

Тарас Григорович Шевченко у своїй поемі «Гайдамаки» створив чудовий образ кобзаря Волоха.

Геніальний поет добре розумів роль кобзарів у боротьбі за національне визволення. ( За Б. Кирданом).

 

4.Добери загальну назву для кожної групи власних назв і запиши:

Київ, Полтава, Харків, Полонне, Хмельницький - …… ;

Іван Франко, Леся Українка, Тарас Шевченко, Ліна Костенко - …… ;

«Садок вишневий коло хати» , «Тече вода з-під явора» , «Закувала зозуленька» - …….

Слова для довідок: міста України, поети, вірші Т.Г.Шевченка.

 

5.Прочитай вірш. Випиши іменники із залежними словами:

 

Світає . Край неба палає.

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

                                  Т. Шевченко

6.Прочитай, Спиши і визнач рід іменників:

Пошана і вдячність наповнює серця усього людства , бо Тарас Григорович – не тільки співець України , він поет на всі часи , на всі віки для всіх людей на землі. Ми гордимося тим , що він – наш земляк , а ми прагнемо бути достойними його нащадками.

 

7.Прочитай, визнач рід іменників. Запиши ці іменники у множині. Постав у словах наголос:

Козак, бандура, дума, співець, лірник, герой, народ, кобзар, струна, інструмент

 

8.Прочитай. Випиши іменники та визнач їх закінчення:

             На травах роси, мов сльоза,

             Під гору в’ється доріженька…

             А на горі стоїть Кобзар –

            Тарас Григорович Шевченко !

 

            Стоїть край сивого Дніпра

            І прозира безмежні далі…

            В своє він серце увібрав

            Всі наші радощі й печалі.

                                      В. Семеновський

 

9.Прочитай. Випиши сполучення іменників з прикметниками. У дужках запиши питання до прикметників:

Під час короткої подорожі по Поділлю та Волині Шевченко записав рядки невідомого варіанта пісні про Кармалюка , а також інші зразки народної творчості. Учитель Кам’янець-Подільської міської чоловічої гімназії Петро Чуйкевич записав до альбома Тараса Шевченка народні пісні «Зійшла зоря ізвечора» , « Пливе щука із Кременчука».

 

10.Спиши. Підкресли прикметники і визнач їх рід:

      Яка ж чудова гра на бандурі!

      Який же втішливий спів бандуриста!

      На зміну смутній пісні злітає жартівлива.

     Кобзарям заборонялося з’являтися у великих містах , вільно         співати та грати на ярмарках. ( За Б. Кирданом)

 

11.Випиши дієслова і визнач їх рід:

Ми любимо твори Кобзаря за правду , щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, дітей-сиріт, бо ж і сам зазнав сирітського життя.

Та на тільки сум і горе бачив Шевченко . Він зростав на Україні серед мальовничої природи, українського народу , які з вуст у вуста передавали , переповідали легенди , билини , казки , повір’я чумаків , козаків.

12.Прочитай. Спиши. Підкресли дієслова разом із залежними словами:

Мудрі , безстрашні , високі духом кобзарі несли людям слово правди. Вони закликали народ до єднання. Піднімали його на боротьбу з поневолювачами. Оспівували подвиги мужні героїв – лицарів. Кобзарева пісня була чи не сильнішою за будь-яку зброю…

Кобзарське мистецтво пережило віки , і народ зберіг його до наших днів.

13.Прочитай. Визнач частини мови:

Кобзарі – то мандрівні музики-співці. Вони були маленькою, але особливою часточкою нашого народу.

Кобзарі не мали ласки від долі – майже всі були невидющі, і їх водили білим світом хлопчики – поводирі. Тихою ходою кушпелив кобзар від міста до міста, від села до села, наслухав, як живуть прості люди, і оспівував їхні жалі й радощі у своїх думах-піснях.   

(А. Григорук)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку