Українська мова, 3 клас
Тема. Розрізняю іменники – назви істот і неістот
Мета уроку: продовжувати знайомство з іменниками; вчити розрізняти – назви істот та неістот; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську; розвивати критичне мислення, пам’ять, усне та писемне мовлення, спостережливість, кмітливість; збагачувати словниковий запас; виховувати самостійність, каліграфічність письма, культуру мовлення, повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Формувати предметні компетентності:
Методи: інтерактивний, ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
1.Вітання.
-Дітки, доброго Вам ранку. Я дуже рада бачити Вас.
- А тепер, я пропоную утворити коло та взятися за руки.
-Що ви відчуваєте?
-Це підтримка ваших друзів. Потисніть їм руки. Адже нам сьогодні необхідно показати, наскільки ми повинні бути згуртованими, дружніми, то що ми живемо в одній державі. Батьківщина у нас одна.
• Помахай «Привіт»
• Дай «П’ять»
• Обійми
• Покружляй
• Затанцюй
2.Гра «Продовжи речення»
-Моя Батьківщина це…(кожен по слову закінчує фразу)
-А тепер один одному посміхнулись, подарували свої маленькі чисті українські серця і присіли на свої місця.
3.Правила уроку.
Слухаємо – уважно!
Пишемо – гарно!
Відповідаємо -точно!
- Але, щоб прочитати його, потрібно зібрати розсипані слова.
Навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.
(Добре того навчати, хто хоче все знати.)
4. Емоційне налаштування
-А вам хотілось би більше дізнатись?
-Отже, давайте налаштуємось на плідну працю за допомогою постанови на творчість:
Я - школяр
Я – особиста творчість
Я люблю і вивчаю рідну мову
Я все розумію
Я хочу все знати.
ІІ.Сенсорно-моторний етап уроку
1.«Найпрекрасніша мова» ( вчитель читає казку в супроводі музики)
Сядьте рівненько, покладіть руки зручненько. Закрийте очі, дихайте повільно. Розслабте всі м'язи свого обличчя та уважно слухайте
Релаксація під українську музику.
Мовонько рідна, мово єдина!
З тобою будемо жити – творити
Просто не можна тебе не любити!
Було це колись дуже давно. Жила на землі прекрасна країна. Звали цю країну – Україна. Була та країна настільки красивою, що коли її хтось бачив, відразу хотів навчитися її мовою розмовляти. Все живе, від пташки, до квітки в цій країні, почувши найчарівнішу, мелодійну мову говорили нею. Квіти пританцьовували. Від вітерця ледь заколишуться і повторюють слова, що немов найніжніша мелодія лунають. А сонечко, що тут й казати, ледь українську мову почує, вмить починає світити ще яскравіше. Та от біда. По сусідству з цією з найдивовижніших країн, жив один дуже заздрісний нелюдь. Був він єдиний на всьому білому світі, хто почувши українську мову, замість того, щоб її полюбити – ненавидів. Не подобалось йому, що всі навколо хвалять українську мову, а його країни мову не люблять. Позаздрив підлий і вирішив піти війною на сусідню країну, щоб раз і назавжди знищити її. Зібрав свою армію і пішов війною. Наказав він своїм воїнам, щоб вони знищили українську мову раз та назавжди. Щоб навіть пташки не сміли співати українською, квіточки не шелестіли, повторюючи ніжний шепіт найпрекраснішої мови, й навіть сонце не сміло яскравіше світити над тією землею. Послухалась армія Підлого і полетіла на сусідню країну, неначе зграя справжніх воронів. Врожаї топчуть, худобу крадуть, хати горять, народ гине, рідною мовою забороняють розмовляти. Думали, що з легкістю переможуть прекрасну країну. Але помилилися.
Вмить увесь народ піднявся захищати свою рідну землю та найпрекраснішу мову. Кожна пташка, квітка і навіть сонце робили все, щоб перемогти підлого ворога. Та згуртувавшись разом українці їх прогнали зі своєї неньки. А найпрекрасніша українська мова на світі зачаровує всіх, хто її почує.
2.Бесіда.
- Чи гарно ви відпочили?
- Який у вас настрій?
- Що ви побачили ?
- Про що дізналися? ( вислухати 2 — 3 учні )
ІІІ.Символьний етап уроку
1 Самостійна робота (образон)
Візьміть листочки та олівці і намалюйте та підпишіть те головне, що ви побачили.
2) Бесіда
- Що ви намалювали? Які слова написали?
- Які ж ви молодці! Уважно слухали, красиво намалювали, гарно пояснили.
ІV Логічний етап уроку
-Давайте ще раз подивимось на слова, які ви написали. До якої частини мови вони відносяться?
-Правильно, «Іменник».
- Ми, продовжуємо вивчати тему «Іменник» у 3 класі.
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось більше про іменники. Будемо вчитись розрізняти назви істот та неістот.
2. Вичення нового матеріалу
Вправа «Словникові слова»
• Впізнайте слово за першими літерами та запишіть його
Фарба ельф риба м’яч ельф рукавички (Фермер)
• Виконати звуко-буквений аналіз
-Давайте згадаємо, як ми виконуємо аналіз
Поділити слово на склади
Поставити наголос
Схематично позначити кожен звук
Записати це слово транскрипцією
Визначити кількість букв, звуків, та складів
• Які слова означають істоту та неістоту
Хто? Дівчина, ельф, риба.
Що? Фарба, м’яч, рукавички.
3.Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
4. Робота з підручником
Вправа 1. Робота над словами
Запишіть подані іменники у два стовпчики ( школярі, олівець, артист, ведмідь, трава, телефон, птахи, мікрофон)
ХТО? ЩО?
Школярі олівець
артист трава ведмідь телефон птахи мікрофон
• Дослідження слів
Які іменники називають людей і тварин?
-Які іменники називають усі інші предмети?
-Прочитайте правило і запам'ятайте, як називається кожна група іменників?
5.Фізкультхвилинка
V. Лінгвістичний етап уроку. (Закріплення вивченого матеріалу)
1. Вправа 2
Прочитайте повідомлення.
-Чи всі значення слів вам зрозумілі?
-Випишіть в одну колонку назви істот, а другу-назви неістот.
Хто? Видри, бобри, норки, риби
Що? Замок, фабрика, книга, майстерня
2.Вправа 3
Від поданих слів утворіть назви істот і неістот
Істоти Неістоти школярка школа садівниця сад шахтар шахта трактористка трактор фермер ферма лісник ліс
двірник двір
3.Інтерактивне завдання
https://learningapps.org/24719706
VІ. Домашнє завдання.
Дібрати по п’ять іменників, які відповідають на питання Хто? та Що?
VІІ. Підсумок.
1.Технологія « Незакінчене речення»
На уроці я дізнався, що …
Сьогодні ми гостювали у…
Для мене було цікавим…
2.Рефлексія. «Загадкові смайлики»
-Оберіть свій смайлик
1