Дидактичні завдання для подолання освітніх втрат на уроках української мови

Про матеріал
Пропоную різні види дидактичного матеріалу з української мови: картки-підказки, картки-довідки, картки-вказівки, картки-зразки та інші, які підвищують активність у процесі сприйняття, осмислення нового матеріалу, навчають прийомів раціональної діяльності, сприяють покращенню можливостей для всебічного розвитку учнів – інтелектуального, соціального, емоційного, психологічного тощо.
Перегляд файлу

Дидактичні завдання для подолання освітніх втрат на уроках української мови

У безпрецедентно складних обставинах, у яких перебуває вітчизняна освіта протягом останніх трьох років унаслідок спочатку пандемії COVID-19, а потім широкомасштабної військової агресії росії, освітяни роблять усе можливе, щоб забезпечити право молодого покоління на освіту. Водночас всі усвідомлюють, що проблеми в галузі освіти наростають, а успішність учнівства знижується.

Закономірно, що для означення цих негативних явищ необхідні були нові поняття. Так у науковій літературі й засобах масової інформації з’явилася низка нових понять, як-от «освітні втрати», «втрати в навчанні», «освітні розриви», «прогалини в навчанні» тощо.

Потрібно визнати, що у кожної дитини свій темп і ритм розвитку, свої специфічні особливості. Освітні втрати у кожного учня різні. Нам, вчителям, необхідно навчитися визначити динаміку розвитку дитини порівняно самим собою, а не з іншими учнями.

 Для цього потрібно використовувати на уроках різнорівневий дидактичний матеріал.

Так, учням,  із визначеними після діагностики найбільшими освітніми втратами,  пропоную картки-підказки, картки-довідки, картки-вказівки, картки-зразки та інші, які підвищують активність у процесі сприйняття, осмислення нового матеріалу, навчають прийомів раціональної діяльності, що сприяють покращенню можливостей для всебічного розвитку вихованців – інтелектуального, соціального, емоційного, психологічного тощо.

У роботі на уроках української мови використовую  такі види карток:

1) Картка-зразок (спочатку дається повний, детальний зразок зі скороченою  системою операцій, потім відбувається робота без зразка: учень відтворює зразок, з яким він вже працював, і виконує завдання).

Картка- зразок:

Виконай морфологічний розбір дієслова з речення за зразком.

Зразок: Мріють крилами з туману лебеді рожеві…

 (Мріють – дієслово, п. ф. мріяти, І дієвідм., перех., теп. час, особове, 3-тя ос. мн., присудок. )

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Картка-зразок

Виконай синтаксичний розбір ре­чення за зразком.

Зразок: Мріють крилами з туману лебеді рожеві…(В.Симоненко) (Розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, неускладнене)

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві. (В.Симоненко)

2) Картки –інструкції (використовуються під час вивчення теоретичних положень, які сприяють засвоєнню навчального матеріалу).

Картка -інструкція

Знайдіть змінну частину (закінчення) в прикметнику національний.

Міркуйте так: щоб знайти в даному слові змінну частину, його треба змінити за родами, числами, відмінками: національний – національна –  національне – національні; національний –  національного –  національному. Змінна частина (закінчення) -ий, -а, -і, -ий, -ого, -ому. Отже, в тій формі слова, яку ми розбираємо, закінчення -ий.

Воно має значення чоловічого роду, однини, називного відмінка, це – відмінкове закінчення.

Знайдіть змінну частину (закінчення) в прикметнику українського.

3) Картка-вказівка (містить завдання, в якому учень виконує тільки окремі його частини; такі завдання навчають учнів прийомів раціональної розумової діяльності).

Картка-вказівка

Визначте, складне це речення чи просте.

Можливо, знову загримлять гармати,

І танк зімне пшеницю на лану (В.Симоненко)

Вказівка:

а) визначте, скільки в цьому реченні пар підмета і присудка;

б) зверніть увагу, чи немає в його складі речень без підмета (безособових, неозначено-особових).

4) Картка-довідка (завдання спрямовані на формування умінь обґрунтовувати вибір тієї чи іншої дії відповідною теорією,  формують звичку контролювати вибір форми чи орфограми застосуванням певного правила).

 Картка-довідка

Порядок синтаксичного розбору простого речення.

1. Визначити тип речення за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне.

2. Встановити: окличне чи неокличне.

3. Визначити головні й другорядні члени речення. Односкладне (тип) чи двоскладне.

4. Встановити: поширене чи непоширене.

5. Повне чи неповне.

6. Ускладнене чи неускладнене.

Можна вибрать друга і по духу брата,

Та не можна рідну матір вибирати. (В.Симоненко)

5) Картка-алгоритм (допомагає осмислити правило, фіксує хід роздумів, змушує аналізувати кожну виконану операцію).

Картка -алгоритм

Поділіть слова на склади ( наприклад, о-лі-я).

Пам’ятайте:

Склад, виражений однією буквою, не переноситься в наступний рядок і не залишається в попередньому.

Одну букву від кореня при переносі відривати не можна.

(Тому слово «олія» перенести не можна)

Випишіть виділені слова і покажіть, як їх можна переносити з рядка в рядок.

Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,

Опустіться, тихі зорі, синові під вії.

6) Картка-підказка   (підказки можуть бути спрямовані на відтворення теоретичної інформації, а також практичних умінь і навичок; мета використання таких питань – допомогти учневі згадати знання, які є необхідною основою для виконання завдань).

Картка-підказка 

Спишіть. Підкресліть числівники. Які з них порядкові (означають порядок предметів при лічбі) ?
1. На шкільному подвір’ї ростуть дванадцять кущів калини. 2. Дев’ять не ділиться на чотири. 3. Вже третій рік в Україні війна. 4. Вже минуло з того часу аж чотири довгі роки (Леся Українка) 4. Двадцять помножити на чотири буде вісімдесят.

Картка-підказка 

Поясніть лексичне значення слів (те, що слово означає).
Зразок. Аеродром - місце стоянки, зльоту й посадки літаків, вертольотів.
Велосипед, шахтар, п’ять, письменний, писемний.
Картка-підказка 

До поданих слів доберіть антоніми (протилежні за значенням слова) та запишіть їх.
Зразок. Далекий - близький. Вперед - назад.

1. Високий, широкий, чорний, малий, далеко, вперед, дужий.

2. Довгий, темний, сумувати, повний, любов, дешевий, ранок.

Програма індивідуальної діяльності для подолання освітніх втрат

1. Мотивація.

2. Алгоритм планування індивідуальної учня діяльності для подолання освітніх втрат:

 ознайомитися із завданнями;

 вибрати ті, які цікавлять;

 спланувати свою діяльність;

 записати послідовність виконання.

3. Знайомство з цілями:

 що мають знати;

 які знання будуть формувати;

 що навчаться цінувати.

4. Подача теми.

5. Формування завдань:

 цільова установка;

 вибір тих завдань, які цікавлять;

 планування своєї діяльності;

 запис послідовності виконання завдань.

6. Поступове ускладнення рівня завдань:

 уміння працювати з додатковою літературою;

 уміння аналізувати;

 розвиток творчих здібностей.

7. Заключна частина програми:

 вітання учня з його досягненнями;

 самооцінка учня;

 оцінка вчителя.

Список використаної літератури

https://onlyart.org.ua/ukrainian-poets/vasyl-symonenko/

https://osvita.ua/school/88921/

https://urok-ua.com/osoblyvosti-roboty-zi-slabovstyhayuchymy-uchnyamy-na-urokah-ukrajinskoji-movy-ta-literatury/

 

docx
Додано
7 липня
Переглядів
253
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку