Фізкультхвилинки та руханки
на кожен день
Зміст
Передмова
Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми.
У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці. Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи. Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Фізкультхвилинки проводяться, як правило, після 20-30 хв. роботи Тривалість фізкультхвилинки 2-3 хвилини. Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Організація фізкультурних хвилинок передбачає підготовку приміщення та учнів, які для виконання вправ повинні закрити книжки, зошити і покласти їх на середину парти, розшпилити комірці. Черговий відкриває фрамугу або кватирку. Добре, коли учні вміють проводити фізкультурні хвилинки самостійно. Проводити фізкультурні хвилинки може черговий або фізорг. Вправи рекомендується виконувати стоячи біля парти або сидячи за партою.
Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.
Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи.
Фізкультхвилинки різних видів
Комплекс вправ 1 (сидячи за партою)
1-2 – підняти руки вгору, потягнутися;
3-4 – вернутися у вихідне положення, 2-3 рази.
2. Вихідне положення – руки за головою, лікті вперед;
1-2-3 – лікті розвести в сторони, прогнутися.
3. Вихідне положення – руки за голову;
1 – руки вгору, потягнутися;
2 – у вихідне положення;
3-4 – те ж саме, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – руки на пояс;
1 – нахил вправо;
2 – нахил вперед;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення те ж саме. Те ж саме у другий бік. 2-3 рази.
5. Вихідне положення – руки до плечей, лікті притиснути до тулуба;
1-2-3-4 – обертання рук вперед; 5-6-7-8 – те ж саме назад, 2-3 рази.
Комплекс вправ 2 (стоячи за партою)
1-2-3-4 – підняти руки вгору, стискаючи і розтискаючи пальці;
5-6-7-8 – повільно руки вниз, стискаючи і розтискаючи пальці, 2 рази.
2. Вихідне положення – основна стойка;
1 - дугами вперед руки вгору, потягнутися, вдих;
2 – опустити руки, видих;
3- круг головою вправо;
4- теж саме – вліво, 2-3 рази.
3. Вихідне положення – стійка, руки на пояс,
1- праву ногу у бік на носок ,нахил вправо;
2 – вихідне положення;
3-4 – те ж саме – у другий бік, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – стоячи, руки на пояс,
1 - нахил назад;
2 – вихідне положення;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення;
5 – нахил вперед;
6 – вихідне положення;
7 – нахил вправо;
8 – вихідне положення ;2-3 рази. 5. Вихідне положення – стоячи, руки перед грудьми,
1 – руки вгору, піднятися на носочки;
2 – руки на пояс;
3 – руки вгору, піднятися на носочки;
4 – вихідне положення ;2-3 рази.
Комплекс вправ 3 (для розвитку дихання)
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
Комплекс вправ 4 (гімнастика для очей)
1. Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
Комплекс вправ 5 (для профілактики короткозорості)
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком
великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.
3. Витягнути руку вперед.
Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Віршовані фізкультхвилинки
Слухати ми перестали
I тепер вci дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
Вгору трішки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Потім дружно всі сідаймо
І до праці приступаймо.
Сірий котик міцно спав,
(імітація дії)
Навіть пісню не співав.
Та, нарешті, пробудився
(вправи для шиї)
І довкола обдивився.
Став смачненько потягатись
(потягування)
І чистенько умиватись
(масаж дрібних м'язів обличчя)
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились,
(нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились
(імітація умивання)
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли (затупотіти)
Дев'ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли.
Йшов по лісу їжачок, (ходьба на місці)
В нього шубка з голочок.
Ніс багато грушечок,
(нахиляння тулуба в сторони)
Аж болів йому бочок.
Раз, два, три, чотири, п'ять! (стрибки)
Зупинився спочивать.
Піклувався їжачок (вправи для кистей рук)
Про маленьких діточок,
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять, дев'ять, вісім, сім! (стрибки)
Грушечки ці ніс він їм.
Хмарка сонечко закрила,
(закрити обличчя руками)
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм, (присідання)
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
(стрибки)
Політаєм, як пташата,
(помахи руками, як крилами)
Потанцюємо ще трішки,
(танцювальні рухи)
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
Сірий зайчик сів і жде, (присідання)
Спритно вушками пряде
(приклавши кисті до вух, то
розгинають, то згинають їх)
Зимно зайчику стояти
Треба трішки пострибати (стрибки)
Скік-скік, скік-скік.
Треба трішки пострибати,
Пострибавши, відпочити
Й (назва предмету) учити (сісти за парти )
Прилетіли журавлі
(помахати руками, як крилами)
І великі, і малі (руки вгору, руки вниз)
Сіли собі на ріллі, (присісти)
Заспівали: "Тра-ра-рі" (встати)
Де журавка ходила –
(ходьба з високим підніманням стегна)
Там пшениця родила,
Де журавель походив -
Там ячмінь уродив
Встало вранці ясне сонце,
(потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
(присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати,
(танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі.
Станьмо, діти, чітко в ряд
Вирушаємо у сад,
Руки вгору піднімаєм
Груші, яблука збираєм.
Назбираємо багато,
Щоб узимку ласувати.
Ширше діти, треба стати,
Будем дрова ми рубати.
Раз — підняти руки вгору,
Два змахнули всі додолу
І рубаємо завзято
Хай тепло приходить в хату
Руки на пояс ставимо усі
Будем стрибати, мов горобці
Скік вперед і скік назад
Крильця вниз всі опустили
І на місці походили
Ми лісочком йшли,
(ходьба на місці)
Грибочок знайшли,
Нагнулись, підняли,
(нахиляння тулуба вперед)
У кошик поклали
І далі пішли (ходьба на місці)
Ми лісочком йшли,
Малинку знайшли.
Трава - низенька-низенька, (присісти)
Дерева - високі-високі (потягнутися)
Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба)
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад, то вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)
А учні тихенько за парти сідають
І (назва предмету) вивчають.
Хлопчики й дівчатка!
Колони підрівняйте.
Й розминку - веселинку
Зі мною починайте.
Раз — підняти руки вгору,
Два - нагнутися додолу.
Три, чотири — прямо стати.
Будем знову починати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть і голівки потрясіть.
Нахил вліво — раз, два. три
Нахил вправо — раз, два три.
Нахилились, розігнулись.
Навкруг себе повернулись.
Раз присядьте.
Два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
Фізкультхвилинки на уроках математики:
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
3. Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири –
набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
5.Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
До хмарин дістанемо.
(Ноги на ширині стопи, руки опущені.)
Один, два, один, два,
До хмарин дістанемо.
(Підняти руки через боки вгору, стати навшпиньки, потягнутися.)
Нахилитися вперед, не згинаючи ніг, витягуючи шию.
7. Один, два, три, чотири, п'ять –
Добре вмієм рахувать!
(Стопи разом, руки на поясі.)
Скільки покажу грибочків,
Стільки ви зробіть стрибочків.
(Підстрибувати на місці на двох ногах.)
Один, два, три, чотири, п'ять,
Час усім відпочивать!
(Повторити першу вправу, сісти на місця.)
8. Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
9. Ми сьогодні рахували,
Притомились, посідали.
Раз, два, раз, два, раз -
Присідаємо гаразд!
Ми вже вправу закінчили,
Хай і руки відпочинуть!
Руки вгору,
підтягніться - раз, два, раз, два.
Щонайнижче
нахиліться - раз, два, раз, два.
10. Руки за голову ставимо сміло
И повертаємось вправо і вліво.
Зробимо чітко, діти, цю вправо
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
11. Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
12. Руки на парти, пальці в кулак —
Зробимо вправу, ми, дітоньки, так:
Пальці стискаємо і розтискаємо,
Мов пластилін розминаємо.
Будемо вправу із вами кінчати,
Буде тепер нам легше писати.
Фізкультхвилинки на використання таблиці множення
2 • 2 = 4 – Кіт живе в квартирі,
(Присісти, імітуючи кота.)
2 • 3 = 6 – Мишок він не їсть,
(Заперечувати почерговим помахом вказівних пальчиків обох рук.)
2 • 4 = 8 – Розлінився зовсім.
(Підняти руки вгору, потягнутися, стаючи навшпиньки.)
2 • 5 = 10 – Мама і дівчинка Леся
(Руки високо над головою.)
2 • 6=12 – З котиком сваряться:
(Руки нарівні грудей, зігнуті в ліктях і витягнуті вперед.)
2 • 7=14 – "Якщо будеш лінуватися,
(Помах вказівним пальчиком правої руки, поклавши її на лікоть на долоню
лівої і навпаки.)
2 • 8=16 – Можеш від нас геть податися".
(Потягнутися, стаючи навшпиньки.)
2 • 9=18 – Котик ліниво нявчить
(Помах в різні боки обома руками від середини грудей.)
2 • 10 = 20 – І за мишками біжить.
(Потягнутися, склавши пальчики в "замок" і виконуючи коловий рух.)
Мишки швиденько у нірки втікають,
(Біг на місці.)
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парти.)
З • 2 = 6 – До нас прийшов гість.
(Ходьба на місці. Підносити почергово праву і ліву руку до рота.0
З • 3 = 9 – Він буде з нами вечеряти.
(Почергово правою і лівою рукою імітувати описані рухи, відповідно нахиляючи тулуб в той чи інший бік.)
З • 4=12 – Коло гостя метушаться:
(Руки високо над головою.)
3 • 5=15 – Тато, мама, бабця
(Руки витягнуті вперед нарівні голови.)
3 • 6=18 – І маленька наша Настя.
(Руки в боки, нахил тулуба вперед.)
3 • 7 = 21– Ось уже кілька годин
(Присісти.)
З • 8 = 24 – Господарює у квартирі
(Розвести почергово праву і ліву руку від грудей.)
З • 9 = 27 – Та показує усім,
(Згинання і розгинання рук у ліктях на рівні грудей.)
3 • 10 = 30 – Чого вона вчиться.
(Розведення рук від грудей у різні сторони.)
Настуся гостя забавляє,
(Руки в боки, стрибки на правій, лівій і двох ногах разом чи танцювальні вправи.)
А ми за парти сідаєм.
(Сісти за парти.)
4 • 2 = 8 – Білченята в лісі
(Руки підняти високо над головою.)
4 • 3 = 12 – Підстрибують, веселяться.
(Стрибки на правій, лівій і обох ногах разом.
Підстрибувати, показуючи руками, як рвуть горішки.)
4 • 4=16 – Знайшли горішків шістнадцять.
(Ходьба на місці.)
4 • 5 = 20 – Тут батьки їх метушаться,
(Почергово правою і лівою рукою імітувати поділ на частини.)
4 • 6 = 24 – Щоб правильно поділили.
(Руки високо підняти над головою. Нахили голови вправо, вліво, вперед.)
4 • 7 = 28 – В дуплі на горісі
(Заперечувальний жест обома руками.)
4 • 8 = 32 – Йде розмова ділова:
(Руки витягнути вперед, долоньками доверху.)
4 • 9 = 36 – "Ледачий нехай не їсть", -
(Присісти.)
4 • 10 = 40 – Винесли ось такий вирок Малі білченята, їхні мама й тато.
(Встати.)
Білченята весело стрибають,
(Стати на пальчики, руки над головою.)
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парти.)
5 • 2 = 10 – Черешеньки висять.
(Руки підняти високо вгору.)
5-3 = 15 – Там діти юрмляться.
(Підстрибувати, ніби хочуть дотягтися до черешень.)
5 • 4 = 20 – У саду пташки гніздяться.
(Руки скласти у пригорщі, ніби гніздечко, і підняти вгору.)
5 • 5 = 25 – Діти вдячні їм за сад.
(Руки прикласти до грудей і нахилитися вперед - вклонитися.)
5 • 6 = 30 – Їх невтомні крильця
(Махи руками.)
5 • 7 = 35 – Годували пташенят.
(Витягнути голову вперед і нахилити її вправо, вліво, вперед.)
5 • 8 = 40 – Ось вже літо скоро.
(Витягнути руки вгору і махи вправо, вліво.)
5 • 9 = 45 – Діти залюбки з'їдять
(Почергово підносити до рота праву і ліву руку.)
5 • 10 = 50 – Фрукти, що дарує сад.
(Почергово правою і лівою рукою імітувати зривання фруктів.)
Весело пташки в садочку літають,
А діти тихенько за парти сідають.
(Сісти за парту.)
6 • 2 = 12 – Діти в школі вчаться.
(Стати рівненько біля парт, руки витягнути вздовж тулуба.)
6 • 3 = 18 – На перерві веселяться.
(Виконати танцювальні рухи.)
6 • 4 = 24 – Хочуть набратися сили
(Руки витягнути вгору і пальчики затиснути в кулаки, поперемінно згинати у ліктях і випрямляти, ніби піднімають гантелі.)
6 • 5 = 30 – Й на урок не запізнитись.
(Руки на поясі, біг на місці.)
6 • 6 = 36 –Учень у школі не гість.
(Поперемінні заперечувальні помахи вказівними пальчиками правої і лівої руки.)
6 • 7 = 42 – Кожен працює сповна.
(Вирівнятися, покласти рівно руку одну на другу перед грудьми.)
6 • 8 = 48 – Вчаться навіть звірі в лісі.
(Приставити кисті до голови і витягнути пальчики вгору, помахати ними.)
6 • 9 = 54 – Учні все зрозуміли
(Змах руками в сторони від середини грудей.)
6• 10 = 60 – Й математику вчать.
(Стати струнко.)
Усі тихенько сідають І працювати починають.
(Сісти за парту.)
7 • 2 = 14 – Зайчики бояться,
(Прикласти тремтячі руки до грудей, підняти плечі вгору.)
7 • 3 = 21 – Бо уже кілька годин тому
(Показати правою рукою "годинник " на зап 'ясті лівої руки.)
7 • 4 = 28 – У густому лісі
(Руки витягнути вгору і розвести від середини в різні сторони.)
7 • 5 = 35 – Хтось зумів їх налякати.
(Прикласти тремтячі руки до грудей, підняти плечі вгору.)
7 • 6 = 42 – Йде обертом голова.
(Колові рухи головою вліво і вправо.)
7 • 7 = 49 – Вовки виють в нетрях.
(Руки на поясі, голова витягнута вперед вгору.)
7 • 8 = 56 – Вовчик зайчика не з'їсть.
(Руки зігнути над головою, присісти, встати і заперечливо помахати
вказівним пальчиком правої руки.)
7 • 9 = 63 – Зайчик може утекти,
(Руки в боки, біг на місці.)
7 • 10 = 70 – Як не буде пустувати.
(Стати струнко біля парти.)
Усі зайчата втікають,
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парту.)
8 • 2=16 – Бджілоньки рояться.
(Крутитися, махаючи руками.)
8 • 3 = 24 – Липу наче обліпили.
(Обхопити почергово якнайдалі лівою рукою праве плече і правою рукою ліве.)
8 • 4 = 32 – Йде робота гуртова.
(Покрутитися, махаючи руками.)
8 • 5 =40 – Заберуть нектар скоро
(Кілька разів присісти і встати.)
8 • 6 = 48 –1 не втомилися зовсім.
(Покрутитися, махаючи руками.)
8 • 7 = 56- Хто із нас медку поїсть,
(Обертаючись, показати рукою на своїх друзів.)
8 • 8 = 64 – Набиратиметься сили.
(Простягнути руки вперед, стиснувши пальчики в кулачки.)
8 • 9 = 72 – 3 медом здоров'я до нас прибува.
(Пальці затиснути в кулачки, руки згинати в ліктях і випрямляти вгору,імітуючи піднімання штанги.)
8 • 10 = 80 – Ну а здоровий дає всьому лад.
(Розвести руки в боки від середини грудей.)
Бджілки у вулики дружно злітають, Учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парту.)
9 • 2=18 – Учні добре вчаться
(Стати струнко, покласти перед грудьми рівно праву руку на ліву.)
9 • 3 = 27 – І табличку знають всі.
(Розвести руки в боки від середини грудей долонями догори.)
9 • 4 = 36 – А це Незнайкам на злість.
(Стиснути кулачки, потрясти руками.)
9 • 5 = 45 – Вже й вони табличку вчать.
(Руки перед собою на відстані читання книжки.)
9 • 6 = 54 – Всі завдання поробили.
(Розвести руки в боки через верх від середини грудей.)
9 • 7 = 63 – Як Знайко, роби й ти.
(Повертаючись, показати рукою на своїх друзів.)
9 • 8 = 72 – І не болітиме голова,
(Обхопивши голову руками, нахиляти вліво і вправо.)
9 • 9 = 81 – І не сидітимеш кілька годин,
(Показати правою рукою "годинник " на зап 'ясті лівої руки.)
9 • 10 = 90 – А все вийде легко й просто.
(Витягнути вперед долонями догори поперемінно праву і ліву руку від середини грудей.)
Всю табличку знаємо,
Роботу починаємо.
(Сісти за парту.)
Фізкультхвилинки на уроках української мови:
1. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
2. Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати (вийти із-за парт)
Фізкультпаузу почати
3. Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)
Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)
То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)
То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи летять – відлітають, (Махають руками)
А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).
4. Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову працювати.
5. Раз –присіли, два – встали,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Ці вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма.
Вправи необхідно виконувати щодня, виділивши 20-25 хвилин на день для них. Вони стануть в пригоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.
Вправи рекомендують поступово ускладнювати:
“Вушка”
Ціль: Енергетизація мозку.
Розправляти і розтягувати зовнішній край кожного вуха однойменною рукою в напрямку вгору-назовні від верхньої частини до мочки вуха (п’ять разів). Помасажувати вушну раковину.
“Ліхтарики”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю.
Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі)
“Дзеркальне малювання”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю. На аркуші чистого паперу, взявши в обидві руки олівці або фломастери, пропонуємо дитині малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, літери, цифри. Рекомендується при виконанні цього завдання використовувати музику.
Малюнки для дзеркального малювання двома руками
“Кільце”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.
“Кулак – ребро – долоня”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Ведучий показує дитині три положення долоні на столі, які послідовно змінюють один одного: розкрита долоня на столі, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на столі. Спочатку вправа виконується разом з ведучим:
а) долонею правої руки;
б) долонею лівої руки;
в) обома долонями одночасно.
При цьому міняємо темп виконання, то, прискорюючи, то, сповільнюючи його. Потім дитина виконує вправу самостійно.
“Вухо – ніс”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».
“Перехресні рухи”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Виконуйте перехресні координовані рухи одночасно правою рукою і лівою ногою (вперед, в сторони, назад). Потім зробіть те ж лівою рукою і правою ногою.
“Горизонтальна вісімка”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Намалюйте в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками одночасно.
Ігри для всього класу, які можна використовувати під час уроку та після. Обережно, вони пробуджують командний дух!
Коли учні перейдуть на новий рівень освіти чи зберуться влаштуватись на роботу, їм, окрім шкільних знань та професійних навичок, знадобляться особливі уміння – проявляти індивідуальність та працювати у команді.
Із часом приходить розуміння, що ці навички стануть ключовими складовими успішності людини. Тому так важливо ще у шкільні роки привчати дітей до командної роботи. Що для цього потрібно зробити? Наприклад, використайте вправи для згуртування класу.
Гра «Наосліп»
Підлітки, яким зав’язано очі, ведуть один одного кудись. Думаєте, це погана ідея? Ні, особливо, якщо мова йде про гру, здатну навчити корисним речам.
Вам знадобиться багато вільного простору для цієї гри. Її не варто використовувати щодня, але важливо хоч іноді застосовувати в навчальному процесі. Що стосується приміщення, то це може бути їдальня, спортзал чи пришкільний майданчик. Підготуйте декілька пов’язок на очі (приблизно для половини учасників гри). Продумайте, що можна використати для створення перешкод, які виникатимуть на шляху дітей. Розставте їх (меблі, коробки тощо) до початку гри. Зауважте, шлях має бути складним, але безпечним.
Поділіть учасників на пари, де буде дитина у пов’язці та без. Той, хто бачить, має спрямовувати напарника на шляху до фінішної стрічки. Для цього він дає чіткі усні інструкції, аби партнер міг пройти шлях, не доторкнувшись до предметів. Коли кожна команда досягне фінішу, напарники міняються ролями та повертаються до початку. Продумайте гру так, аби частина класу була глядачами, а частина учасниками, потім ролі можна буде змінити. Наприкінці не забудьте проаналізувати результати та поцікавитись враженням.
Чому навчить гра:
Умінню комунікувати, дослухатися до чужих порад, повазі (зокрема, серйозному ставленню до безпеки напарника).
Гра «Піраміда зі стаканчиків»
Вправа, яка стане корисною і педагогам, якщо колектив не відчуває себе командою. Фантастична гра, яка викличе море емоцій. Попереджаємо, буде галас! Але цікаво.
Гра-вправа вимагатиме від учасників терпіння та розуміння один одного. Об’єднайте клас у групи по 4-6 дітей. З гумової стрічки потрібно зробити кільце. Це може бути і гумка для волосся, головне, аби вона добре тягнулася. До гумки на рівній відстані прив’яжіть цупкі нитки, їх кількість дорівнює кількості учасників у команді.
Діти мають розтягнути гумку так, аби вдалося одягнути її на перевернутий пластиковий чи паперовий стаканчик. Далі потрібно послабити натяг і зуміти перенести усі ємності, які є «будівельним» матеріалом піраміди.
Чому навчить гра:
Командній роботі, умінню слухати та ставити себе на місце іншого, терпінню, зосередженості, здатності шукати компроміси для вирішення проблеми.
Щоб першокласникам було легше адаптуватися до школи, використайте активності для освоєння простору. Вони дозволять дітям побачити клас із різних ракурсів і відчути його «своїм».
Зоопарк
Вправа проводиться, сидячи в колі. Підготуйте картки із різними тваринами та роздайте дітям. Запропонуйте розглянути тваринку, зображену на картці, по черзі назвати своє ім’я та назву цієї тваринки. Для прикладу, почніть із себе: «Я – Софія, я – мавпенятко»). Коли всі назвали себе, поставте праворуч від себе вільний стілець, двічі поплескайте руками по своїх колінах і скажіть: «Мавпенятко, мавпенятко…», — далі двічі поплескайте руками по сидінню вільного стільця: «запрошує до себе вовченятко». Дитина, яка назвала себе вовченятком, швидко пересідає на вільний стілець. А учень, праворуч від якого звільнився стілець, запрошує до себе іншу тваринку. Продовжуйте, доки всі діти не поміняються місцями.
Знайди предмети
Сформуйте чотири групи дітей. Кожній групі дайте аркуш кольорового паперу. Наприклад, сірий, червоний, синій або зелений.
Завдання: за три хвилини принести предмети заданого групі кольору у визначене для них місце. Перемагає група, яка збере найбільше предметів.
Примітка: оберіть кольори так, щоб групи були в рівних умовах.
Сонце світить для тих...
Для цієї вправи попросіть учнів сісти в коло. Скажіть: «Сонце світить для тих, у кого в одязі є щось біле». Усі, хто мають в одязі щось біле, міняються місцями. Продовжуйте: «Сонце світить для тих, хто в туфлях (у піджаку, із хвостиками ...)».
«Булочка з родзинками»
Мета: сприяти згуртованості групи, зняти напругу після заняття.
Хід вправи.
Ведучий запитує у всіх: «Хто любить родзинки?» Ті, хто любить, стають посередині кімнати, беруть один одного за руки, створюючи ланцюжок. Ті, хто полюбляє солодощі, гарну компанію і т. д., теж до них приєднуються, аж поки всі не стануть у ланцюжок. Потім ведучий бере останнього учасника за руку і починає, ходячи навколо першого учасника, «намотувати» всю групу на нього – «пекти булочку з родзинками». Коли всі щільно «намотаються», треба хвилинку так постояти, щоб відчути всіх разом, прислухатися до того відчуття і аж тоді розійтись.
«Миємо руки»
Узяли духмяне мило,
(ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.)
Добре руки з ним помили.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди.
(Пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.)
Рушничок я свій беру.
(Енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.)
Швидко ручки обітру.
«Квасимо капусту»
Руками імітувати відповідні рухи.
- Ми капусту шаткували! Двічі — прямими, напруженими долонями імітувати рухи сокири: вверх-униз.
- Солі в неї ми поклали! Двічі — пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту».
- Ми капусту м’яли, дерли! Двічі — енергійно стискати пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли! Двічі — пальці однієї руки стиснуті в кулак і здійснюють ритмічні рухи вверх-униз по долоні другої руки. Після цього змінити руки.
«Місимо тісто» Руками імітувати вимішування тіста. Тісто узяли у мами (дуже енергійно стискаємо руки в кулачки та розтискуємо їх — одночасно і по черзі), Його жужмили і м’яли, Пирогів напечемо
(руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги)
І з сметаною з’їмо!
«Замок» Вихідна позиція: долоні притиснути одна до одної. Пальці переплести. Далі рухами імітувати слова віршика: Замок на дверях тут висить. (Швидко з’єднувати пальці в замок та роз’єднувати.) Хто б зміг його нам відчинить? — Потягнули! (Пальці зчеплені, потягнули пальці, не розчіплюючи їх.) — Покрутили! (Посовати зчепленими пальцями від себе до себе.) — Постукали! (Пальці залишаються у замку, постукати основами долоней одна об одну.)
— Й відчинили! (Розчепити пальці.)
Гімнастика для очей
1. Шторки
Швидко і легко моргайте 2 хвилини. Сприяє покращенню кровообігу.
2. Дивимося у вікно
Робимо точку з пластиліну і ліпимо на скло. Вибираємо за вікном далекий об’єкт, кілька секунд дивимося вдалину, потім переводимо погляд на точку. Пізніше можна ускладнити навантаження – фокусуватися на чотирьох різновіддалених об’єктах.
3. Великі очі
Сидимо прямо. Міцно заплющує очі на 5 секунд, потім широко відкриваємо їх. Повторюємо 8-10 разів. Зміцнює м’язи повік, покращує кровообіг, сприяє розслабленню м’язів очей.
4. Масаж
Трьома пальцями кожної руки легко натисніть на верхні повіки, через 1-2 секунди зніміть пальці з повік. Повторіть 3 рази. Покращує циркуляцію внутрішньоочної рідини.
5. Гідромасаж
Двічі в день, вранці і ввечері, обполіскувати очі. Вранці – спочатку відчутно гарячою водою (не обпалюючи!), Потім холодною. Перед сном все в зворотному порядку: промиваємо холодною, потім гарячою водою.
6. Малюємо картинку
Перша допомога для очей – закрийте їх на кілька хвилин і уявіть щось приємне. А якщо потерти долоні рук і прикрити очі теплими долонями, схрестивши пальці на середині чола, то ефект буде ще кращим.
7. «Стріляти очима» (як на ілюстрації)
Психологічна фізкультхвилинка
Здібність людини до саморегуляції стану, до психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію в довкіллі, в стосунках з іншими. Навчати керувати своїм психофізичним станом треба починати з дитячих років.
1. « Морозиво»
Ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової Королеви.
Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом… Брр… Але прийшов добрий чарівник і сказав:
- Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає… Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтають пальчики ніг, зігріваються і відтають ступні, зігріваються і розслабляються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг вгору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслабляються. Зігріваються і розслабляються долоні. Зігріваються і розслабляються кисті рук. Тепло від кистей піднімається до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.
Список використаних джерел:
1. Бойченко Т. та інші. Як виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
2. Запорожець А.В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности// Принцип развития в психологии. – М., 1978.- С.263.
3. Коростелев Н.Б.Воспитание здорового школьника: Пособие для учителя/ Под ред. В.Н.Кардашенко. – М.: Просвещение, 1986. –С.16-17
4. Методические рекомендации по организации воспитательной работы с учащимися шестилетнего возраста в условиях продленного дня и в школах-интернатах.-К., 1986. – С.81- 86.
5. Новосельський. “Фізична культура і здоров’я школярів.” Київ. Знання. 1984р.
6. Н.А. Козленко “Школьникам в привычку заниматься физкультурой.” Київ. Радянська школа. 1985р.
7. В.М. Качашкін. “Методика фізичного виховання”. Москва. Просвіта. 1989р.
8. М.Д. Ріпа. “Физическая культура и спорт в общеобразовательной школе”. Москва. Просвіта. 1985р.
9. В.К. Балыевич. “Физическая культура для всех и для каждого”. Москва. ФІС. 1988р.
1