Відділ освіти Криворізької РДА
ОКНЗ «Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені Т.Г.Шевченка»
Укладач:
Каращук Людмила Анатоліївна учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Рецензент:
Галькевич Наталя Володимирівна учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.
Посібник з математики підготовлений відповідно до чинної програми МОН України для дітей з особливими освітніми потребами. Систематизований і поданий в оригінальному форматі матеріал курсу 4-го класу дає змогу підготуватися до самостійних робіт, поглибити знання, закріпити практичні вміння та навички, виконуючи вправи різних типів. Сучасну оформлення та наочна форма подання матеріалу роблять роботу з книжкою легкою і зручною.
Посібник розраховано на учнів 4-го класу, які навчаються за спеціальною програмою діагноз F70, учителів та батьків учнів
Математика. Дидактичний матеріал для дітей з особливими освітніми потребами. – село Лозуватка, Криворізький район, 2019, - с.32
Матеріал посібника відповідає чинній програмі з математики 4 класу спеціальної школи.
Мета посібника – розкриття потенціалу, яка має психофізичні вади.
В посібнику представлено завдання, які можна розв’язати користуючись допомогою, підказками, зразками теоретичними довідками.
Матеріали посібника можна використовувати, як на етапі первинного опанування матеріалу так і під час самостійної роботи дитини.
Посібник буде корисним вчителям початкових класів які працюють індивідуально з учнями з особливими освітніми потребами.
Вступ
Останнім часом в Україні помітна тенденція до зростання кількості дітей, які мають порушення розвитку різних сфер – рухової, інтелектуальної, психічної. Різноманітність захворювань вражає: захворювання, що супроводжується розладами рухових функцій, синдром Дауна, аутизм, розумова відсталість тощо. Зростання частоти народження дітей з порушеннями розвитку є важливою соціальною проблемою, яка набуває особливого значення під час демографічних змін.
«Діти з особливими освітніми потребами» − поняття, яке широко охоплює всіх дітей, чиї освітні потреби виходять за межі загально-прийнятої норми.
У межах міжнародного руху «Освіта для всіх» (Education For All (EFA)), ініційованого ЮНЕСКО, першочерговим завданням суспільного розвитку стає забезпечення кожного правом на отримання якісної базової освіти. У цьому контексті особливої актуальності набуває проблема задоволення освітніх потреб дітей і молоді з обмеженими можливостями.
Діти з «особливими потребами» – це досить складний, своєрідний контингент. Їх відрізняє ряд особливостей, головна з яких полягає в тому, що результати їх навчання і виховання педагоги та психологи чекають достатньо довго, діти не дають «зворотного зв'язку», як їх однолітки, що нормально розвиваються, унаслідок органічного ураження головного мозку і як наслідок – порушення пізнавальної діяльності. Для того, щоб отримати, «відчути результат», необхіднo використовувати в своїй роботі різні методи і прийоми навчального і виховного характеру.
Проблема ранньої корекції має величезне значення. Дитячий організм має велику пластичність, тому саме в цьому віці маємо найбільш реальну можливість ефективної корекції. Пізнавальний, емоційний, моторний і мовний розвиток дитини нерозривно пов’язані.
В посібнику представлено дидактичний матеріал на уроки математики для учнів, які навчаються за спеціальною програмою 4 класу(учні, що мають діагноз F70). Матеріали з посібника доцільно використовувати на етапі пояснення нового матеріалу ( Запам’ятай!) та на етапі закріплення умінь , навичок ( Потренуйся!)
Тема: Поняття круглого числа.
Як утворити число 10?
9+1 =
Десять Десяток
Запам’ятай!
Число з нулем на кінці називається круглим.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100
Будь–яке кругле число є сумою десятків. Перша цифра позначає кількість десятків.
Наочне представлення десятків за допомогою кружечків.
10 = 20 = = 10+10
Найменше трицифрове число = 100
100=10+10+10+10+10+10+10+10+10+10
Потренуйся!
2. Зафарбуй кількість кружечків, що відповідають числу - 40?
3. Знайди найменше двоцифрове число?
а) 30 б) 70 в) 100 г)10
4.Скільки повних десятків у числі 84?
а) 4 б) 40 в) 8 г)80
5* Мама купила 3 десятки яєць. Скільки штук яєць купила мама?
Тема: Порівняння круглих чисел
Запам’ятай!
Знак ˃ (більше) або знак ˂ (менше) ставимо щоб порівняти числа.
Потренуйся!
1.Порівняй!
а) 10….. 40 б) 100……80 в) 30……60
2. Встав знаки ˂ або ˃
а) 40- 20.... 30 б) 80……50+50
3.Встав необхідне число
а) 70 ˃ 60 на …… б) 90˃ 40 на……
в) 30˂ 90 на …… г) 60˂ 80 на ……
4.Порівняй, постав знаки ˂ або ˃
а)40+50 …. 30+10 б) 70…..10+ 50
в)30….10+70 г) 40….30+ 10
5*. В одному мішку 4 десятки кілограмів цукру,
а в другому – 6 десятків кілограмів. На скільки кілограмів цукру менше в першому мішку ніж у другому?
Тема: Двоцифрове число.
Запам’ятай!
Двоцифрове число є сумою десятків і одиниць. Перша цифра визначає кількість десятків, друга – кількість одиниць.
Потренуйся!
сорок чотири; п'ятнадцять, пятьдесят, сімдесят три, сто, дев’яносто дев’ять.
а) 60 б) 6 в)2 г)62
5. За допомогою цифр 3, 9, 2 записати дев’ять різних двоцифрових чисел.
Тема: Порівняння двоцифрових чисел.
Запам’ятай!
Два двоцифрових числа порівнюються,
починаючи з першої цифри:
25˃13 ; 72˂85 ;
якщо кількість десятків у числах однакова, то більшим є двоцифрове число з більшою кількістю одиниць
33˃32
Потренуйся!
4дес. 1од……14 ; 8 дес.8од…..98
а) 60, 62, 64, 66, 67, 68, 70
б) 23, 33, 43, 54, 63, 73, 83
5. У кожній парі підкресли найбільше число:
6.У саду зібрали 12 кг малини. Із 5 кг зварили варення, а з 4 кг зробили сік. Скільки кілограмів малини залиши-лось? На скільки більше кілограмів малини витратили на варення, ніж на сік?
7. Дано числа 31, 45, 13,54.
Порахуй, скільки всього записано чисел?
Порахуй, скільки всього записано цифр?
Тема: Додавання двоцифрових круглих чисел.
Запам’ятай!
Потренуйся!
10+10= 30+40=
80+20= 50+30=
Збільшити на 30 Збільшити на 10
40 |
70 |
30 |
50 |
60 |
20 |
|
|
|
|
|
|
40 |
70 |
30 |
50 |
60 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Виконай завдання:
1.Запиши суму чисел
10 і 20; 40 і 40; 30 і 40; 60 і 20
2.У яких стовпчиках однакові відповіді:
1)10+20 2) 30+30 3)40+40 4)10+7
40+20 20+20 60+20 50+30
3.Який приклад розв’язано неправильно?
А)перший Б) другий В) третій
70+20= 60 30+30= 60 50+50=100
4. У яких стовпчиках у відповіді буде розрядне число ( круглі десятки).
1)50+9 2) 50+10 3) 10+5 4)53+7
40+3 60+30 10+9 16+4
Тема: Віднімання двоцифрових круглих чисел.
Запам’ятай!
Потренуйся!
80-10= 90-40=
60-30= 70-50=
Зменшити на 20 Зменшити на 10
40 |
70 |
30 |
50 |
60 |
90 |
|
|
|
|
|
|
40 |
70 |
30 |
50 |
60 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Виконай завдання:
1.Запиши різницю чисел
100 і 20; 90 і 40; 50 і 10; 60 і 20
2. Заповни таблицю:
Зменшуване |
40 |
80 |
50 |
90 |
100 |
60 |
|
Від’ємник |
30 |
50 |
10 |
70 |
70 |
60 |
|
Різниця |
|
|
|
|
|
|
|
3. Задача
У коробці було 60 олівців. Оленка взяла 10 олівців, Сашко взяв 20 олівців. Скільки олівців залишилось?
Розв’яжи задачу двома способами
1) |
1) |
2) |
2) |
Відповідь: Відповідь:
Тема: Додавання і віднімання круглих чисел (робота за вибором учня)
1. Запиши числа цифрами:
а)сорок один; п’ятдесят чотири, сто, сімдесят три, двадцять.
б)три дес..; вісім дес.; десять дес..; шість дес..
2.Запиши:
а)наступне число до числа 59
б)попереднє число до числа 91
в)запиши сусідів числа 70
3.Обчислити:
4.Знайди суму а+30 та різницю 70-а, якщо а =40
5.Задача:
У трьох коробках 60 олівців. У першій коробці 10 олів-ців, а в другій -20. Скільки олівців у третій коробці?
6.Обчислити:
30+20-10 ; 70-(40+20); 90- (70-40)
Запам’ятай!
Щоб додати одне двоцифрове число до другого, треба спочатку додати десятки до десятків, а потім одиниці до одиниць.
20 + 30 = 50
доданок + доданок = сума
12+23=35
10+2+20+3= 10+20+2+3 =35
Виконай завдання
Розклади на розрядні доданки:
Потренуйся!
1.У якому прикладі відповідь найбільша:
а)23+41 б) 32+14 в) 32+41 г) 23+14
2.Розв’яжи:
43+32 ; 52+44 ; 16+72; 25+34; 23+23
3. Розстав відповіді в порядку спадання і прочитай слово. Назву якої фігури дістали?
|
12 |
23 |
35 |
24 |
36 |
44 |
46 |
53 |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
67 |
|
|
|
|
|
|
|
т |
а |
д |
р |
а |
в |
к |
Відповідь :а)квадрат б) куб в) прямокутник
4.Знайди суму чисел:
45+а , якщо а= 12;43;21;33
Запам’ятай!
Щоб відняти одне двоцифрове число від другого, треба спочатку відняти десятки від десятків, а потім одиниці від одиниць.
30 - 20 = 10
зменшуване - від’ємник = різниця
22-11=11
(20+2)-(10+1)= (20-10)+(2-1) =10+1=11
Потренуйся!
1.Заповни таблицю.
Числа |
68 і 31 |
45 і 32 |
56 і 22 |
76 і 23 |
Сума |
|
|
|
|
Різниця |
|
|
|
|
2.Розстав відповіді у порядку зростання і прочитай слово. Який день тижня означає це слово?
22 |
|
|
|
|
|
с |
|
|
|
|
|
56-23 = …е 87-44=…д 99-77=…с
89-37=…а 54-22=…р 84-61=…е
а) середа б) субота
3. Порівняй відповіді у парах прикладів. На скільки відповідь у прикладах другого стовпчиках більша від відповідей у прикладах першого стовпчика :
а)на один; б) на десять; в) однакові.
|
|
40 |
|
|
|
50 |
86 |
- |
35 |
|
97 |
- |
45 |
|
|
21 |
|
|
|
31 |
Тема: Закони додавання та віднімання.
Запам’ятай!
Закони додавання
Від зміни місць доданків сума не змінюється (переставна властивість додавання)
а + в = в + а
23+31=31+23
Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого та третього (сполучна властивість додавання)
(а + в) + с= а + (в + с)= (а + с) + в
(23+31)+16=23+(31+16)= (23+16)+31
Закони віднімання
Особливі випадки віднімання
а – 0 = а а – а = 0
40 – 0 =40 40 – 40 = 0
0 – 0 = 0
Віднімання числа від суми
(50 + 40) – 30 = 90 – 30 = 60
(50 + 40) – 30 = (50 - 30) + 40 = 20 + 40 = 60
(50 + 40) – 30 = (40 – 30)+ 50 = 10 + 50 = 60
Віднімання суми від числа
10 – (2 + 3) = 10 – 5 = 5
10 – (2 + 3) = (10 – 2) + 3 = 8 – 3 = 5
10 – (2 + 3) = (10 – 3) – 2 = 7 – 2 = 5
Тема: Додавання в межах двадцяти без переходу через десяток
Запам’ятай!
Розглянемо приклад 13+4
Число 13 розкладається на суму розрядних доданків: 10 і 3. Додаємо одиниці до одиниць: 3+4= 7, одиниці до десятків 7+10=17
12+3=10+2+3=15
Потренуйся:
1.Запиши числа на 3 більші від даних
14 ; 16; 12; 11; 13; 15; 17
2. Обчисли вирази:
14+1= 12+3= 11+7= 13+6=
15+2= 18+1= 10+8= 17+2=
3. Заповни пусті клітинки в таблиці, щоб в результаті додавання ти отримав 20.
5 |
|
9 |
20 |
8 |
11 |
|
20 |
7 |
3 |
|
20 |
20 |
20 |
20 |
|
4.З’єднай стрілками умову та відповіді у прикладах.
12+5 20
17+1 17
15+5 19
16+3 18
14 15
16 12
Тема: Додавання в межах двадцяти з переходом через десяток
Запам’ятай!
Розглянемо приклад:
7+6
Зручніше додавати до круглого числа (до 10). Число 6 розкладаємо на суму зручних доданків так, щоб 7 доповнити до 10. Потім додаємо решту.
7+6 = 7+(3+3)=(7+3)+3= 10+3=13
3+3
Поясни, як знайти суми : 9+4 та 8+6
9+4= 8+6=
1+3 2+4
Потренуйся!
а)5=1+4 б)5=2+3 в) 5=4+1
|
3 |
5 |
7 |
4 |
9 |
8 |
6 |
|
|||||
8 |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
а)
б)
8 |
+ |
|
|
6 |
+ |
|
|
8 |
+ |
|
|
17 |
|
|
|
14 |
|
|
|
16 |
|
10 |
+ |
|
|
5 |
+ |
|
|
9 |
+ |
|
Сума чисел 8 і 5______________________
9 збільшити на 6_____________________
Перший доданок 8, другий доданок 7. Чому дорівнює сума?
Тема: Віднімання в межах двадцяти з переходом через десяток
Запам’ятай!
Розглянемо приклад:
14-6
Зручніше віднімати від круглого числа (від 10). Число 6 необхідно розкласти на суму зручних доданків так, щоб 14 зменшити до 10.
Потім треба відняти решту.
14 - 6= 10-(4+2)=14-4-2=10-2=8
4+2
Поясни, як знайти різницю чисел:
11-4= а) 11-1-3 б)11-2-2 в)11-3-1
1.За малюнком і записом поясни, як знайти різницю 12 і 7.
2. Розв’яжи:
15- |
|
13- |
|
11- |
|
18- |
|
12- |
|
17- |
|
7 |
|
|
|
9 |
|
|
|
6 |
|
11- |
|
16- |
|
16- |
|
14- |
|
19- |
|
14- |
3.Запиши вираз і розв’яжи:
а)Зменшуване 12, від’ємник -9, знайди різницю.
б) Зменшуване 12, а від’ємник на 3 менший за зменшуване. Знайди різницю.
4. Склади й розв’яжи задачу:
Було - 7 і 8. З’їли – 9. Залишилось - ?
|
13 |
16 |
11 |
15 |
12 |
14 |
19 |
|
||
7 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Обчисли:
6.Накресли ламану лінію завдовжки 12 см. Ламана складається з 4 відрізків.
Тема: Додавання в межах ста з переходом через десяток
Запам’ятай!
Розглянемо приклад 47+25:
1 спосіб:
Число 25 розкладаємо на суму розрядних доданків: 20 і 5. Зручніше додати до 47 спочатку 20, а потім 5. 47+25= 47+ (20+ 5) =(47+20)+5=67+5=72
2 спосіб :
Розкладаємо 47 на суму розрядних доданків: 40 і 7.
Розкладаємо 25 на суму розрядних доданків 20 і 5. Десятки додаємо до десятків, одиниці додаємо до одиниць. 47+25= (40+7)+(20+5)= (40+20)+(7+5)= 60+12=72
Потренуйся!
48+23= 71 37+45= 58+27= 35+37=
60+11
54+38= 14+37= 65+28= 39+12=
40+8+40+5= 10+9+30+2 =
60+4+20+7= 70+4+10+9 =
Бібліотека отримала нові книжки. На першу полицю поставили 28 нових книжок, на другу – на 14 книжок більше, а на третю 20 нових книжок. Скільки всього нових книжок отримала бібліотека?
28+44˂ 28+29˂17+
а) 25 б) 35 в) 45
Тема: Віднімання в межах ста з переходом через десяток
Запам’ятай!
Розглянемо приклад 47- 8:
Число 8 розкладаємо на суму доданків: 7 і 1. Від 47 слід відняти 7: 47-7=40, а потім від числа 40 відняти решту.
47-(7+1) = (47-7)-1= 40-1=39
Розглянемо приклад 74- 28:
1 спосіб:
Число 28 розкладаємо на суму 24 і 4. Від 74 слід відняти 24: 74-24=50, а потім від числа 50 відняти решту. 74-(24+4) = (74-24)-4 = 50-4=46
2 спосіб :
Розкладаємо 74 на суму розрядних доданків: 70 і 4..
Розкладаємо 28 на суму розрядних доданків 20 і 8. Від 70 віднімаємо 20. Отримуємо 50. Від 50 віднімаємо 8, до результату додаємо 4.(70+4)-(20+8)= ((70-20)-8)+4=(50-8 )+4= 42+4=46
Потренуйся!
71 - 29 =42 36-18 = 54-27 = 81-36=
70-20-9+1=42
1. Обчисли вирази:
35-17 = 54-36 = 45-27 = 35-19 =
2. У яких прикладах зроблено помилки?
87-67 =20 92-76 =26 83-57 =36 41-12=29
3.Запиши вирази і обчисли:
а)невідоме число збільшити на 24, щоб отримати 42
б) на скільки 73 більше від 45
в)знайди зменшуване, якщо від’ємник 36, а різниця 46.
г)знайди різницю чисел 47і 29.
4. Розв’яжи задачу
На тарілці лежало 35 пиріжків. Гості з’їли 16 пиріжків, а потім ще стільки ж. Скільки пиріжків залишилося?
5.Розстав дужки так, що рівність була вірною.
53-29+5 =19 28-8+6 =14
42-9-5 =28 37+60 – 17=80
Тема: Віднімання одноцифрового числа від круглих десятків
Запам’ятай!
Розглянемо приклад : 40-3
Число 40 розкладаємо на суму доданків 30 і 10. Зручніше відняти 3 від 10 і одержаний результат 7 додати до 30.
40 - 3 = (30+10)- 3= 30 +(10-3)=30+7=37
30 10
Потренуйся!
80-7= 70+ (10-7)=70+3= 73 70- 4 =
50 – 6 = 100 – 5 = 30-9=
50-8 = 40+(10-8) =
80- 4 =……………=
60- 5=…………….=
3.Обчисли вирази:
70-3= 90-7= 60-5= 40-2=
40-8= 50- 7 = 80-8= 56-50=
- 2 = 38 - 7= 83
- 9 = 61 - 6= 94
Було – 34 кг і 36 кг
Витратили – 7 кг
Залишилось - ?
(50+40)-3 = 40 - 20 – 7= 100- (6+2) =
Тема: Додавання двоцифрових чисел, коли сума першого розряду дорівнює 10.
Запам’ятай!
Розглянемо приклад : 38+42
Число 38 розкладаємо на суму доданків 30 і 8. Число 42 розкладаємо на суму доданків 40 і 2. Зручніше додати десятки до десятків 30+40= 70, а одиниці до одиниць 8+2=10. Одержані результати додаємо 70+10 = 80.
38+42= (30+8)+(40+2)=(30+40)+(8+2)=70+10=80
Потренуйся?
48+22 = (40+20)+(8+2)=60+10=70
36+24=(...+…)+(…+….)= …..
57+43=(….+…)+(….+….)=…….
47+13= 54+26 = 38+12= 16+84=
23 сторінки
?на 17 сторінок більше
? на 7 більше
Тема: Віднімання одноцифрових та двоцифрових чисел від 100
Запам’ятай!
Розглянемо приклади : 100 - 5 100 - 25
Розкладаємо 100 на суму доданків 90 і 10. Віднімаємо від 10 число 5. До 90+5
Отримуємо результат 95
100-5= (90+10) – 5= 90+(10-5)= 90+5=95
Розкладемо 100 на суму доданків 90 і 10. Число 25 на суму доданків 20 і 5. Спочатку віднімаємо від десятків-десятки, потім від 10 віднімаємо 5. Додаємо отримані результати.
100-25=(90+10)-(20+5)= (90-20)+(10-5)=70+5=75
Потренуйся?
100- 9=(90+10)-9=90+(10-9)=90+1=91
100-7=( + )- = + =
100-32= (100-30)-2= 70-2=68
100- 68= ( - ) - = - =
Було - 100 метрів тканини.
Відрізали – 4 м і 5 м.
Залишилось ?
Тема: Цікаві задачі
Цікаві задачі мають на меті збудити творчу ініціативу дітей з особливими освітніми потребами та прагнення вчителів і батьків до пошуку нових завдань, що сприяють розвитку розумових здібностей і підвищенню розумової активності учнів 1-4 класів.
Зазвичай цікаві задачі не залишають байдужими нікого — ні дорослих, ні дітей. Це пов’язано з тим, що, по- перше, такі задачі є своєрідною «гімнастикою для розуму», засобом угамування природної для кожної мислячої людини потреби відчувати й вправляти силу власного розуму; по-друге, цей різновид задач привертає увагу своєю ошатною літературною оболонкою, адже фабула цікавих задач здебільшого є доволі захоплюючою; по-третє, суттєвою перевагою таких задач є їхня доступність: у більшості випадків для їх розв’язання не треба мати спеціальних знань, а лише певний рівень розвитку, уміння логічно мислити, що набуваються і розвиваються, як і будь-які інші навички, у ході наполегливих вправлянь.
6. Олег вищий за Юрка, а Юрко вищий за Ігора. Хто вищий — Ігор чи Олег?
Відповідь. Олег.
7. Стовбур дуба товстіший за стовбур клена, а стовбур клена товстіший за стовбур ялини. У якого дерева стовбур товстіший — у дуба чи ялини?
Відповідь. У дуба.
8. Олена старша за Тетяну, а Тетяна старша за Наталю. Хто старший — Олена чи Наталя?
Відповідь. Олена.
9. Із трьох братів Дмитро вищий, ніж Кирило, а Кирило вищий, ніж Петро. Хто вищий — Дмитро чи Петро?
Відповідь. Дмитро.
10.В автобусі їхало 20 пасажирів. На зупинці до салону зайшли ще 6 жінок і 7 чоловіків. Скільки пасажирів стало в автобусі?
Відповідь: 33 пасажири
11. У мами — двоє синів. У кожного з них є сестра. Скільки дітей у мами?
Відповідь: троє
12.Що легше: два кілограми заліза чи дві пухові подушки по кілограму кожна?
Відповідь: однаково
13.На скільки сума двох доданків більша від першого з них?
Відповідь:На другий доданок
14.У Аліни кілька ляльок. Тато подарував їй не день народження стільки ж ляльок, скільки у неї було. Тепер у Аліни 12 ляльок. Скільки ляльок подарував їй тато?
Відповідь: 6
15. Діда звуть Микола Петрович, а онука - Олексій Володимиро-вич. Як звати батька онука?
Відповідь: Володимир Миколайович.
16. З яких геометричних фігур складено зображення? Полічи і напиши, скільки:
Пальчикова гімнастика
Серед різноманітних рухливо-оздоровчих технологій, що їх впроваджують на заняттях, особливе місце належить тим, які пов'язані і розвитком дрібної моторики руки. Ці технології мають важливе значення для загального фізичного і психічного розвитку дитини. Рівень сформованості дрібної моторики в багатьох випадках визначає успішність засвоєння мистецьких, музично-виконавчих, конструктивних і трудових умінь, оволодіння рідною мовою, розвиток навичок письма тощо.
Знайди закономірність і відгадай число, яке запізнюється до школи.
1 |
18 |
5 |
9 |
3 |
13 |
22 |
6 |
8 |
19 |
7 |
21 |
25 |
10 |
4 |
15 |
Перед тобою таблиця, яка містить числа від 1 до 25. Але в ній всього 16 чисел, розташованих хаотично. Віднайди пропущені числа.
У цих рядках записано незвичайні приклади на додавання : тільки додаються не числа, а геометричні фігури. В кожному рядку вибери правильну відповідь із трьох запропонованих
Намалюй прямокутник
Фізкультхвилики
Вправа 1. «Руки в гору піднімає –
Вітер гілочки гойдає:
То додолу пригинає.
То до сонця розпрямляє».
Діти піднімають руки вгору, хитають ними вправо-вліво, нахиляються донизу, знову піднімають їх догори.
Вправа 2. «Песик вже із ліжка встав,
Головою похитав,
Хвостиком він помахав,
На горбочку покружляв».
Діти хитають головою повільно вправо-вліво, вверх-вниз, ніби крутять «хвостиком», кружляють навколо себе.
Вправа 3. «Дуже дивно йде пінгвін –
Не згинає ноги він,
Спробуйте і ви, малята,
Йти і ніжки не згинати».
Діти переступають з ноги на ногу, не згинаючи ніг.
Вправа 4. «На носочках бігла мишка,
Щоб не чула кроків кішка.
Треба бігти тихо-тихо,
Щоб не трапилося лихо».
Діти ходять на «носочках».
Вправа 5. «А лелека без упину
Вгору підніма коліна.
Випрямивши гордо спину,
Завмирає на хвилину».
Діти йдуть, слідкуючи за поставою, високо піднімаючи коліна.
Вправа 6. «Зайчик лапки любо склав,
Вгору весело скакав,
Стрибне з ніжечки на ніжку.
Наче біга по доріжці».
Діти складають руки перед собою, ніби лапки, стрибають на правій нозі, на лівій, на обох.
Вправа 7. «Їжачок тут пробігав,
І щоразу присідав.
Під осиковим листочком він знайшов аж три грибочки».
Діти присідають, ніби знаходять грибочки.
Вправа 8. «Гордовито, як орли,
Ми махаємо крильми
І ширяєм вправо, вліво,
Так повільно, так красиво».
Діти розводять руки на рівні плечей, ніби крила, повільно повертають тулуб вправо, вліво.
Вправа 8. «Ну й пригода у кота!
Весь він мокрий не спроста:
Впав до рибок на хвилинку –
З лапок струшує краплинки».
Діти струшують ногами та руками, ніби вони мокрі.
Вправа 9. «Джміль старезний впав на спину –
Розпрямити важко крила.
Ніжками він дригає,
Раз у раз підстрибує».
Діти, лежачи на спині, піднімають вгору руки та ноги і дригають ними.
Вправа 10. «Сім писклявих комарів
Оточили малюків.
Хочуть боляче вкусити,
Та ми будемо їх бити».
Діти плещуть у долоні перед собою, під правим коліном, під лівим коліном.
Вправа 11. «Що за зорі чарівні
На морськім глибокім дні?
В небі сяють не такі!
Звуться зіроньки - морські».
Діти лягають на спину, ноги прямі, руки вздовж тулуба. Ноги й руки необхідно розвести, щоб тіло нагадувало морську зірку. В такому положенні завмерти, нормалізувати дихання. Вправа підходить для заключної частини заняття.
Корекційні заняття для розвитку уваги, пам’яті, координації рухів
Вправа 1. Дитині пропонують покласти обидві руки на стіл. Одну долоню стискають у кулак, а інша лежить вільно. По команді положення рук змінюється, темп виконання прискорюється. Вправу виконують під музику.
Вправа 2. За командою педагога учень, що якщо він скаже слово «земля», він повинен виконувати відповідні рухи, які символізують слово вчителя: руки опустити вниз при слові «трава», витягнути вперед при слові «сонце», слово «небо» − руки підняти догори, слово «дощ» − оберти в променево-зап'ястних суглобах тощо.
Вправа 3. Перед дитиною розкладають предметні картки із зображенням фруктів і овочів. Дають по вазі і кошику. Пропонують покласти у вазу фрукти, а в кошик − овочі.
Вправа 4. Перед дитиною кладуть малюнки з ялинкою і струмочком та пропонують плеснути з долоні один раз, коли назване слово стосуватиметься ялинки, двічі − коли струмка. Слова: дзвінкий, пухнаста, вічнозелена, веселий, говіркий, духмяна, чистий.
Вправа 5. Пропонують прослухати слова: стіл, шафа, яблуко, парта, стілець і виключити зайве слово. Слова: масло, сир, вата, хліб, огірок; море, струмок, озеро, гори, океан, річка.
Зміст:
Вступ…………………………………………………………..............................….3
Додавання і віднімання чисел в межах 100
Тема1. Поняття круглого числа……….…………………………….….……6
Тема2. Порівняння круглих чисел……………………………………….……..7
Тема3.Двоцифрові числа………………………………………………….………..8
Тема4.Порівняння двоцифрових чисел…………………………….……… 9
Тема5.Додавання двоцифрових круглих чисел……….………….….10
Тема6.Віднімання двоцифрових круглих чисел………….……….….11
Тема7.Додавання та віднімання круглих чисел (робота за вибором учня)………………………………………………………………………….12
Тема 8. Додавання двоцифрових чисел без переходу через розряд…………………………………………………………………………………..…..13
Тема 9. Віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд…………………………………………………………………………………..…..14
Тема 10. Закони додавання та віднімання…………………………….15
Тема 11. Додавання в межах 20 без переходу через десяток…………………………………………………………………………………….16
Тема 12. Додавання в межах 20 з переходом через десяток…………………………………………………………………………………….17
Тема 13. Віднімання в межах 20 з переходом через десяток…………………………………………………………………………………….18
Тема 14. Додавання в межах 100 з переходом через десяток………………………………………………………………………..………….19
Тема 15. Віднімання одноцифрового числа від круглих десятків…………………………………………………………………………………..20
Тема 16. Додавання двоцифрових чисел, коли сума першого розряду дорівнює 10…………………………………………………………………21
Тема17.Віднімання одноцифрового, двоцифрового чисел від 100…………………………………………………………………………………………….22 Тема 18. Цікаві задачі………………………………..…………………………...23
Додатки:…………………………………………………………………………………..25
Пальчикова гімнастика
Фізкультхвилинки
Корекційні вправи