Дидактичний матеріал для подолання освітніх втрат з читання 1 -2 клас
Заняття 1.
Прочитай оповідання. Які слова тобі не зрозумілі?
У зоопарку.
Марійка з татом були у зоопарку. У зоопарку живуть різні тварини. Дівчинка побачила мавп, які лазили по канату. А маленький ведмедик просив у дітей морозива. Слон лив на спину воду, а крокодил плавав у басейні. У зоопарку всім було весело.
. Прочитай текст ще раз та дай відповідь на запитання.
- Де була Марійка з татом?
- Які тварини лазили по канату?
- Що просив маленький ведмедик?
- Що робив слон?
- Де плавав крокодил?
- Який настрій був у відвідувачів?
А тепер прочитай цей текст, але в ньому загубилися кілька слів. Спробуй здогадатися, які це слова. За допомогою можеш звернутися до тексту.
У ____________.
Марійка з _____ були у зоопарку. У зоопарку _________ різні тварини. Дівчинка побачила ______, які лазили по _______. А маленький __________ просив у дітей ________. Слон лив на ________ воду, а __________ плавав у озері. У ________ всім було весело.
А тепер подивись на малюнок і спробуй пригадати оповідання. Розкажи, що ти пригадав своєму сусіду по парті.
Прочитай ще раз оповідання. Про які події ти забув розповісти?
. Твій друг не читав цього тексту. Перекажи йому оповідання „ У зоопарку”.
Заняття 2.
А щоб зрозуміти наступний текст, давай прочитаємо і перекладемо наступні слова:
Неділя, недільного, ранок, житло, сховалися, злякати, схованка, ласувати.
Прочитай оповідання.
У лісі.
Одного недільного ранку діти пішли до лісу. Вони збирали гриби. Під старим дубом діти побачили їжачка. На голках він ніс сухе листя. Їжак готував собі житло до зими. Діти сховалися за кущем, щоб не злякати тваринку. Їжачок скинув листочки та побіг далі. Дівчатка поклали до схованки кілька грибків. Хай поласує!
Роздивись малюнок. Чи можна сказати, що це ілюстрація до тексту „ У лісі” ? Чому?
Прочитай це оповідання і підготуйся відповісти на такі запитання:
- Коли діти пішли до лісу?
- Що вони збирали?
- Кого побачили діти під старим дубом?
- Що робив їжачок?
- На чому він ніс листя?
- Чому діти сховалися за кущем?
- Що поклали дівчатка до схованки?
Спробуй прочитати це оповідання, де втрачено деякі букви. При виникненні утруднень, звернися до першого тексту.
У л..сі.
Одн..го недільн..го р..нку діт.. піш..и до л..су. В..ни збир..ли гр...би. Під ст...рим дуб..м д..ти поб..чили їжа..ка. На г..лках він ніс с..хе л..стя. Їжа.. готув..в с..бі ж..тло до з..ми. Діти сх...валися за кущ..м, щоб не зл..кати твар..нку. Їжач..к ск..нув л..сточки та п..біг далі. Дів..атка покл..ли до сх...ванки кіл..ка гр...бків. Хай п..ласує!
А тепер цей текст переказав Незнайко. Прочитай, що в нього вийшло. Які помилки ти знайшов? Підкресли ці слова. А які слова потрібні?
У лісі.
Одного недільного вечора діти пішли до лісу. Вони збирали ягоди. Під старим кленом діти побачили їжачка. На голках він ніс сухе листя. Їжак готував собі сніданок до ранку. Діти сховалися за пеньком, щоб не злякати тваринку. Їжачок скинув ягідки та побіг далі. Дівчатка поклали до гнізда кілька грибків. Хай поласує!
Молодець, ти знайшов всі помилки. Тому ти зможеш прочитати наступний текст без помилок.
У лісі.
Одного недільного ранку _______ пішли до лісу. Вони збирали _____. Під _______ дубом діти побачили ________. На _______ він ніс сухе листя. Їжак ________ собі житло до зими. Діти _______ за кущем, щоб не злякати тваринку. Їжачок ________ листочки та побіг далі. Дівчатка ________ до схованки кілька грибків. Хай поласує!
Спробуй тепер розповісти сусіду оповідання „ У лісі”.
Тепер вислухай свого товариша. Тобі сподобалась його розповідь?
Порівняй наступний текст з попереднім. В чому різниця? Який текст подобається тобі більше? Чому?
У лісі.
Стояла золота красуня осінь. Одного осіннього недільного ранку діти вирушили до лісу. Навкруги стояла тиша. Лише під ногами шелестіло опале листя.
Друзі збирали гриби. Під кожним кущиком вони шукали лісові подарунки. А осінь розкидала їх багато! Це і маслюки, і опеньки, і підберезовики, і лисички!
Раптом під старим дубом щось зашаруділо. Діти побачили їжачка. Він був укритий сухим різнобарвним листям. Кожна гілочка несла свій листочок. Це тваринка готувалася до суворої зими. Треба житло застелити теплим килимком. Їжачок скинув листячко у схованку та побіг далі.
Друзі вирішили допомогти маленькому трудівникові. Дівчатка поклали до нірки їжачка кілька грибків. Оце він зрадіє подарункові. Хай поласує!
Твоя матуся не була сьогодні на нашому уроці. Спробуй розказати історію „ У лісі” для неї, як тобі вона запам’яталася. А за бажанням внизу можеш намалювати олівцями героїв цього твору.
Заняття 3
Ми продовжуємо працювати над текстами про тварин. Прочитай оповідання. Чому текст здався незрозумілим? Спробуй з цих речень утворити оповідання.
Цирк.
Під час перерви малюки сфотографувалися з маленькою мавпою. Там виступали різні тварини. Собаки грали у футбол. Він клав голову у пащу лева. Сашко з Грицьком пішли до цирку Але найбільше хлопчикам сподобалися клоуни. Вони грали з глядачами у м’яч. Слон танцював на арені. А ведмеді каталися на велосипедах. Хлопчиків вразив дресирувальник.
Перевір, чи правильно ти склав текст. Які слова тобі були незрозумілими?
Цирк.
Сашко з Грицьком пішли до цирку. Там виступали різні тварини. Слон танцював на арені. Собаки грали у футбол. А ведмеді каталися на велосипедах. Хлопчиків вразив дресирувальник. Він клав голову у пащу лева. Але найбільше хлопцям сподобалися клоуни. Вони грали з глядачами у м’яч. Під час перерви малюки сфотографувалися з маленькою мавпою.
Дай відповідь на запитання. При неможливості дати відповідь, перечитай оповідання ще раз.
- Хто пішов до цирку?
- Хто танцював на арені?
- У яку гру грали собаки?
- На чому каталися ведмеді?
- Чим вразив дресирувальник хлопців?
- Який номер сподобався хлопчикам найбільше?
- Що робили діти під час перерви?
Спробуйте відповідати на ці запитання, працюючи в парах. Допомагайте одне одному, використовуючи текст оповідання.
Тепер перечитай оповідання ще раз. Не поспішай. Спробуй уявити картини, про які ти прочитав. Запам’ятай текст . Підготуйся додавати необхідне.
Перевір, як ти запам’ятав текст. Спробуй прочитати текст, додаючи необхідне.
Цирк.
Сашко з Грицьком ............... Там виступали ........................ Слон танцював ............... Собаки грали ............ А ведмеді каталися .. .............. Хлопчиків вразив ................ Він клав голову .. ........ ......... Але найбільше хлопцям ............. ........... Вони грали ... ............у м’яч. Під час перерви малюки ............... ... .................... мавпою.
Перевір себе.
Давай зробимо словесний малюнок. Опиши, які три малюнки можна намалювати до цього твору. Що ти зобразиш на кожному з них?
Уяви, що твій друг не читав цей текст. Спробуй йому розказати прочитане. Можеш використовувати такі слова:
Пішли, виступали, танцював, грали у футбол, каталися, вразив, клав, у пащу, сподобалися, перерви, сфотографувалися.
Пригадай, як ти ходив до цирку. Що ти можеш додати до цього тексту?
Намалюй свій похід до цирку. Яких тварин ти там бачив?
Заняття 4.
Щоб зрозуміти наступний текст, треба прочитати та перекласти такі слова:
Дивовижний, строкате, червоне, міцний, шкідливі, зажерливу, дзвінку.
Тепер подумай та з’єднай ці слова-ознаки з словами – предметами, до яких вони належать.
дивовижний пірячко
строкате птах
червону дзьоб
міцний щапочку
шкідливих пісню
зажерливу комах
дзвінку гусінь
Ти здогадався, про якого птаха оповідання? Тоді читай і готуйся відповідати на запитання.
Дятел.
У лісі живе дивовижний птах. Він має строкате пір’ячко, сіреньку грудку і чорний хвіст. На голові носить червону шапочку. Але найголовніше – довгий та міцний дзьоб. Це дятел. Його називають лісовим лікарем. Він знищує шкідливих комах, рятує дерева від зажерливої гусені. Дзвінку дятлову пісню чути далеко. Стук! Стук!
-Як виглядає лісовий птах?
- Що носить на голові дятел?
- Який дзьоб має?
- Чому дятла називають лісовим лікарем?
- Яку пісню співає дятел?
Прочитай текст ще раз. Подумай, які склади пропущені.
Дятел.
У лі... жи... дивовиж... птах. Він ма.. строка.. пір’яч.., січень.. груд.. і чор... хвіст. На голо... носить черво... шапок... Але най головні... – дов... та міц.... дзьоб. Це дя..... Його називають лісо... ліка.... Він знищує шкідли... комах, рятує дере... від зажерли... гусе.... Дзвін... дятло... пісню чути дале.... Стук! Стук!
Прочитай загадки. Які з них розповідають про дятла? Чому ти так вважаєш?
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю-
Шкідників ним добуваю.
Цей малесенький хижак
Колеться, немов їжак.
Навіть щука, справжня злюка,
З ним не справиться ніяк.
Прочитай наступний текст. Чим він відрізняється від попереднього? Додай слова, які пропустили. Прочитай без помилок своєму сусідові.
Дятел.
У лісі живе птах. Він має пір’ячко, грудку і хвіст. На голові носить ч шапочку. Але найголовніше – дзьоб. Це дятел. Його називають лікарем. Він знищує комах, рятує дерева від гусені. Дятлову пісню чути далеко. Стук! Стук!
Подивись ще раз на малюнок дятла, знайди ті особливості птаха, про які іде мова у тексті. Прочитай текст останній раз повільно та виразно. Запам’ятай оповідання найточніше.
Твій друг живе у далекій Африці. Він ніколи не бачив дятла. Спробуй розповісти йому про цього лісового лікаря.
У разі неможливості, прочитай текст ще кілька разів за планом:
1. Зовнішність птаха.
2. Особливість дзьоба.
3. Чому дятла називають лісовим лікарем?
4. Як лунає пісня птаха?
Заняття 5.
Прочитай текст. Які слова потребують перекладу?
Друзі.
Жив на світі маленький хлопчик Борис. Він був слухняним та добрим . Багато допомагав рідним. Всі його дуже любили. На день народження бабуся подарувала Борису собаку. Малюк дуже зрадів. Він назвав собаку Бімом. Тепер вони гуляли та грали разом. Одного разу Бім врятував Бориса від сусідського собаки. Песик сміливо кинувся захищати хлопчика. Це справжні друзі.
Прочитай текст та разом з сусідом по парті дайте відповіді на запитання:
1. Яким був хлопчик Борис?
2. Хто подарував малюкові собаку?
3. Як Борис назвав собаку?
4. Що любили разом робити друзі?
5. Як Бім врятував хлопчика?
Прочитай текст ще раз та дай відповідь на запитання: Чому Бориса та Біма можна назвати друзями?
Тепер прочитай текст, додаючи слова, яких не вистачає.
Друзі
Жив на світі маленький ......... Борис. Він був ...... та добрим . Багато допомагав ........ Всі його дуже ....... . На день народження ...... подарувала Борису ....... . Малюк дуже ...... . Він назвав собаку ...... . Тепер вони ....... та грали разом. Одного разу Бім врятував Бориса від ...... ....... . Песик сміливо кинувся ....... хлопчика. Це ...... ...... .
Спробуй переказати оповідання про друзів своїм однокласникам. При виникненні труднощі, перечитай текст ще раз.
Подумай, чи хотів ти мати такого друга? Намалюй малюнок до цього оповідання.
Розкажи про Біма матусі. Придумай, яка ще пригода могла трапитися з друзями
Заняття 6.
Ми сьогодні попрацюємо над новим оповіданням. Там зустрінуться нові слова.
Прочитай слова. Послухай, як вони перекладаються.
Відпочивати, пірнати, чекати, повертатися.
- Як ти вважаєш, що означає „ мілина” ?
Послухайте, яка історія трапилась одного разу з Надійкою.
Під водою.
Влітку родина відпочивала на березі моря. Надійка навчилася плавати. Вона з радістю пірнала під воду. Там її чекав казковий світ. Тут були маленькі рибки, великі медузи і навіть розумні дельфіни. З одним маленьким дельфіном дівчинка подружилася. Тепер кожного ранку вони плавали на мілині. Не хотілося Надійці повертатися додому, у місто.
Прочитай тепер оповідання самостійно та склади три питання до тексту. Задай ці запитання своїм однокласникам.
Це оповідання прочитав Незнайка. Він дуже поспішав, тому в нього вийшло так:
Під водою.
Влітку родина відпочивала на березі моря. Надійка навчилася читати. Вона з радістю пірнала під кригу. Там її чекав казковий світ. Тут були маленькі рибки, великі медузи і навіть розумні дельфіни. З одним маленьким їжачком дівчинка подружилася. Тепер кожного ранку вони співали на мілині. Не хотілося Надійці повертатися додому, у місто.
Ти зрозумів текст? Чому ?Підкресли слова, які Незнайка прочитав невірно. Пригадай, які слова треба вжити, щоб текст став зрозумілим. Якщо в тебе виникли труднощі, прочитай текст ще раз.
Попрацюйте у парах. Читайте по черзі речення з тексту та додавайте необхідні слова.
Під водою.
Влітку родина ________ на ________ моря. Надійка _______
__________ . Вона з _______ пірнала під ______. Там її ______ казковий світ. Тут були маленькі ______, великі ______ і навіть розумні ________. З одним маленьким _______ дівчинка ________. Тепер кожного ______ вони _______ на ______. Не хотілося Надійці ________ додому, у місто.
Перевіримо, як попрацювали пари. 2-3 пари читають тексти, які в них утворилися. Обговорення почутого.
Спробуй розповісти про відпочинок Надійки. При виникненні труднощів прочитай текст ще раз.
Продумай, що трапилось наступного року, коли Надійка знову приїхала до моря. Намалюй цю зустріч друзів.
Прочитай, що трапилось насправді.
Весь рік Надя сумувала за своїм другом. З нетерпінням чекала вона літніх канікул. Нарешті, прийшло спекотне літо. Надійка умовила батьків поїхати на відпочинок до моря. І ось дівчинка біжить на берег. Вона бачить на мілині зграйку дельфінів. Голосно закричала Надійка. Почувши її голос, великий красивий дельфін весело вистрибнув з води. Це був вірний товариш дівчинки.
Вдома перекажи мамі історію про дружбу дівчинки та дельфіна.
Заняття 7.
Прочитайте загадку:
Наче птаха, крила має,
Все літає та співає:
- Я медок вам наношу,
Не чіпайте, бо вкушу.
Сьогодні ми прочитаємо текст, який розповідає про бджілок./ Вчитель показує малюнок та розповідає про цих комах /
Словникова робота: пасіка, пасічник, вулик, гай, нектар, липа, гречка.
Прочитайте текст самостійно та підготуйтеся відповідати на запитання:
1. Навіщо дідусь вивозить вулики у гай?
2. Яку роботу виконують бджоли?
3. Який медок скуштував Андрійко?
Пасіка.
Дід Іван – пасічник. Він має багато вуликів, де живуть бджоли Навесні дідусь Іван вивіз вулики у липовий гай. А поряд було гречане поле. Дідові допомагав онук Андрій. Молоді бджоли завзято взялися до роботи. Цілісінький день вони носили до вуликів смачний нектар. Через місяць дідусь запросив Андрійка скуштувати медку. Він був смачний – смачний.
Обговорення відповідей у групах з 4 учнів.
Пройшов дощ та змив букви. Спробуємо прочитати цей текст.
Пасіка.
Дід Ів.н – п.січник. Він має багато в.ликів, де жив.ть бдж.ли Навесні д.дусь Іван вивіз вулики у л.повий гай. А поряд б.ло гречане п.ле. Дідові д.помагав онук А.дрій. М.лоді бджоли завзято вз.лися до роб.ти. Цілісінький ден. вони н.сили до вуликів см.чний нектар. Через місяц. дідусь запросив Андрійка скуштувати медку. Він був смачний – смачний.
Молодці. А тепер прочитайте з тексту відповіді на запитання:
- Ким працює дід Іван?
- Коли вивозить вулики дід?
- Хто допомагав дідові?
- Як працюють бджоли?
- Який мед скуштував онук?
Обговоріть у парах :
- Чому можна стверджувати, що мед, яким ласував хлопчик був липовим або гречаним?
Спробуй переказати текст, користуючись початком кожного речення:
Пасіка.
Дід Іван –........ Він має ... ....., де живуть ...... . Навесні .... .... вивіз вулики у .... ..... . А поряд було ..... ....... Дідові допомагав ... ..... . Молоді ..... завзято взялися до ....... . Цілісінький день ..... .... ...... ........ . Через місяць дідусь запросив Андрійка ...... ...... . Він був ...... - ....... .
У разі виникнення труднощів скористуйся попереднім текстом.
Пригадай, чи куштував ти медок. Який смак він мав? Склади кілька речень про свої враження від медку.
- Колись я був у бабусі.....
- Одного разу мене пригостили.....
- Колись я побачив бджілку...
Після розповідей учнів вчитель пропонує дітям прочитати, як письменник Б. Гірський зустрів бджолу...
Бджола залетіла до хати,
Та жаль чомусь стало її, -
Бджолята десь будуть чекати,
Заплачуть, як діти малі.
І більше нічого не треба:
Не вдарю її по крилі,
Відчиню всі вікна і двері -
На волю! І легко душі...
Заняття 8.
Сьогодні ми прочитаємо текст під назвою” Рибалки”. Як ви думаєте, про що цей текст? Чому?
Словникова робота: вудки, поплавок, гачок, юшка, рибалка, рибалки, відерце.
- Спробуйте прочитати слова, які зустрінуться вам у тексті/ робота у парах/:
Дусьдід, кубалри, регбе, каріч, ньокпе, кавуд, кащу, сятума, каюш, кабалри.
- Молодці. Прочитайте, яка історія трапилась одного разу з Васильком.
Рибалки.
Василько встав дуже рано. Дідусь дозволив йому піти на рибалку. Вони зібрали вудки та пішли на берег річки. Дідусь сів на пеньок та закинув вудку. Василько слідкував за поплавком. Ще мить і на гачок потрапила велика щука. Василько зрадів . Він поклав її у відерце. Вдома матуся зварила смачну юшку. Тепер Василько став справжнім рибалкою.
- Коли встав Василь?
- Куди пішов дідусь з онуком?
- Що зробив дід?
- Хто потрапив на гачок?
- Хто зварив юшку?
- Чому Василька тепер можна назвати „ справжнім рибалкою” ?
Прочитайте наступний текст. При виникненні ускладнень, скористуйся попереднім текстом. Олівцем розділи речення на окремі слова.
Рибалки.
Васильковставдужерано. Дідусьдозволивйомупіти на рибалку. Вони зібраливудкитапішли на берегрічки. Дідусьсів на пеньоктазакинуввудку. Василькослідкував за поплавком. Ще мить і на гачок потрапила великащука. Василькозрадів . Вінпоклавїї у відерце. Вдомаматуся звариласмачнуюшку. ТеперВасилькоставсправжнімрибалкою.
Спробуй скласти план, за яким відбувалися події у тексті:
Всали рано. – Пішли на річку. - _________. – Василь_______. – Щука_____. – Зварила____. – Справжній ______.
Користуючись цим ланцюжком, перекажи сусіду цей текст.
- А ти ходив на рибалку?
- Чи траплялися з тобою цікаві історії? Розкажи...
- Вивчи скоромовку та навчись вимовляти її швидко та чітко:
Рибка плаває, гуляє, рак на неї поглядає.
Заняття 9.
- Прочитай слова. Які слова потребують перекладу?
Пташки, їжа, килим, годівничка, насіння, крихти, їдальня, шматочки, горобці, майстер.
- Спробуй рисками з’єднати слова за змістом у словосполучення:
їжа соняшникове
килим веселі
годівничка нова
насіння сніговий
крихти пташина
їдальня хлібні
шматочки маленькі
горобці смачна
- Як вважаєш, про що будемо читати сьогодні текст? Поясни свою думку.
- Прочитай текст і перевір свої міркування.
Годівничка.
Прийшла холодна зима. Сніг накрив землю. Вдарив сильний мороз. Найважче в цей час пташкам. Вся їжа схована під килимом снігу. Діти вирішили допомогти птахам. Хлопці змайстрували годівничку та повісили у дворі на липі. Дівчатка насипали насіння та крихіток хліба, підвісили шматочки сала. А ось і перші відвідувачі – синички. Потім злетілися горобці. Справжня пташина їдальня відчинила двері.
- Склади 5 запитань до свого однокласника, на які він повинен відповісти, користуючись текстом. / Взаємо опитування/
- Подихнув вітер та розкидав речення цього тексту. Працюючи в парі складіть текст.
Годівничка.
Дівчатка насипали насіння та крихіток хліба, підвісили шматочки сала. Потім злетілися горобці. Сніг накрив землю. Вдарив сильний мороз. Найважче в цей час пташкам. Діти вирішили допомогти птахам. Хлопці змайстрували годівничку та повісили у дворі на липі. Прийшла холодна зима. А ось і перші відвідувачі – синички. Справжня пташина їдальня відчинила двері. Вся їжа схована під килимом снігу.
- Розташуй малюнки до тексти в тому порядку, в якому відбувалися події.
А тепер спробуй переказати події, використовуючи ці малюнки.
- Чому діти зробили гарну справу?
- А ти годував пташок узимку? Розкажи...
Заняття 10.
- Сьогодні мандруватимемо у ліс.
- Кого можна зустріти у лісі?/ Показ малюнків „ Тварини лісу України”/
- А ось яка зустріч відбулася одного разу:
Лис зустрів у лісі лиса, лис із лисом обнялися. /Робота зі скоромовкою /
- А як треба поводитися у лісі, щоб побачити багато цікавого?
- А Сашку пощастило, він побачив...
Влітку.
Теплим літнім ранком Сашко прийшов до лісу. На лісовій галявині розквітли блакитні дзвіночки. Над ними пурхали різнобарвні метелики.
Сів хлопчик на пеньок і почав спостерігати. В низинці весело дзюркотів струмочок. Його пісня скликала лісових мешканців. Першим напився холодної водички зайчик. Потім прибігла мишка та прилетіла сорока. Краплю водички вхопив вовчик. Багато цікавого побачив Сашко у лісі, бо сидів тихенько.
Словник: Галявина – поляна, дзвіночки - колокольчики, струмочок – ручей.
Попрацюй у парах:
- Коли Сашко прийшов до лісу?
- Де пурхали метелики?
- Чому лісові мешканці Прибігли га галявину?
- Завдяки чому Сашкові пощастило побачити і зайчика, і вовчика, і мишку?
- А холодна водичка розмила частину тексту. Спробуй прочитати цей текст.
Влітку.
Теплим літнім ранком шкоСа прийшов до лісу. На лісовій ляганіви розквітли блакитні ночкидзві. Над ними пурхали різнобарвні китемели.
Сів чикхлоп на пеньок і почав спостерігати. В низинці весело дзюркотів мочокстру. Його няпіс скликала лісових мешканців. Першим напився холодної водички чикзай. Потім прибігла камиш та прилетіла рокасо. Краплю водички вхопив чиквов. Багато цікавого побачив Сашко у лісі, бо сидів тихенько.
Розстав лісових мешканців у тому порядку, у якому їх побачив Сашко:
Мишка, вовчик, метелики, сорока, зайчик.
Читай початок речення, а кінець додавай самостійно. Твій однокласник перевірятиме тебе, а уразі потреби, допоможе тобі:
Влітку.
Теплим літнім ранком.... .... .. ...... . На лісовій галявині розквітли ..... ...... . Над ними пурхали ..... ....... .Сів хлопчик на пеньок і ..... ....... В низинці весело дзюркотів ...... . Його пісня скликала .... ...... Першим напився холодної ..... ..... . Потім прибігла ..... та прилетіла ....... Краплю водички .... ...... . Багато цікавого побачив Сашко у лісі, бо .... ....
- А зараз попрацюємо у групах. Перша група намалює лісову галявинку з дзвіночками та пурхаючи ми над ними метеликами. Друга група намалює веселий струмочок у низинці. Третя група намилює зайчика біля струмочка. Четверта група мишку та сороку, які п’ють водичку. П’ята група намалює вовчика біля струмочка. А я намалюю Сашка, який сидить на пеньку та спостерігає за тваринами.
- А зараз розташуємо отримані малюнки відповідно змісту оповідання.
- Дивлячись на малюнки, розкажи про пригоди Сашка у лісі....
- А коли ти був у ліс, у парку, що бачив ти? Розкажи...
-За бажанням намалюй ілюстрацію до своєї розповіді.
Заняття 11.
- Послухайте: шишкар. На що схоже це слово? Кого називають шишкар?
- Правильно. Послухайте, що розповідає енциклопедія про цього птаха.
Цей птах розміром трішки більший за снігура. Нижня і верхня частина дзьоба зігнуті, а їхні кінчики перехрещуються між собою. Забарвлення у самців червоне, а у самки - зеленкувато-жовте. Гніздо мостить на верхівці сосно або ялини. Гніздо вимощує мохом, пухом. У лютому самка відкладає 4-5 яєчок. а через два тижні з’являються пташенята. Годує їх батько насінням хвойних дерев, які видзьобує з шишок.
- Так чому цього птаха назвали шишкарем?
- Чому саме у морозному лютому з’являються пташенята?
- А Т. Коломієць написала такі рядки, прочитай%
- Шишкарику – пташино,
Що ти довбеш щоднини?
- Шишечки з сосни, шишечки з ялини.
Читання вірша в особах. Читання як скоромовку. Читання у парах.
- А тепер прочитаємо ще один текст про шишкарів. Чим він відрізняється від попереднього?
Шишкар.
На старій ялинці оселилася родина шишкарів. Дружно вони будували гніздо. Літом в кожній пташиній сім’ї підростали малята. І тільки у гніздечку шишкарів було тихо. Швидко минула дощова осінь. Вдарили морози. І ось посеред зимової тиші почувся пташиний писк. Це вилупилися маленькі шишкарята. Батьки щільно ховали їх від холоду. Але головне їжі малятам було досхочу. Дозріли ялинкові шишки.
- Де оселилася родина шишкарів?
- Коли з’явилися пташенята?
- Складіть ще 2 запитання до цього тексту. Взаємоопитування.
- З’єднай слова першого стовпчика за змістом тексту зі словами другого стовпчика:
родина дозріли
гніздо вилупилися
малята оселилася
осінь будували
морози ховали
писк минула
шишкарята підростали
батьки вдарили
шишки почувся
- Перевір правильність за текстом / Взаємоперевірка/
- Але від морозу всі речення розсипалися. Спробуй скласти їх за змістом.
Шишкар.
Дружно вони будували гніздо. Швидко минула дощова осінь. Літом в кожній пташиній сім’ї підростали малята. Це вилупилися маленькі шишкарята. І тільки у гніздечку шишкарів було тихо. Вдарили морози. І ось посеред зимової тиші почувся пташиний писк. Але головне їжі малятам було досхочу. На старій ялинці оселилася родина шишкарів. Батьки щільно ховали їх від холоду Дозріли ялинкові шишки.
- Перевір самостійно за текстом, виправ помилки.
- Перечитай текст ще раз, готуючись розповісти його своєму однокласникові, який хворіє.
- Спробуй переказати цю розповідь, користуючись опорними словами:
Родина шишкарів, будували, морози ,почувся, вилупилися, їжі досхочу, дозріли, шишки.
- Словесно намалюй ілюстрацію до цього тексту за схемою:
Спочатку намалюю велику......
Вся ялинка вкрита.....
На верхівці розташувалося...
Біля гніздечка намалюю .....
У дзьобі він тримає....
Заняття 12.
-Щоб дізнатися назву нашого оповідання, треба відгадати загадку:
Сама мала, шубка пухка,
З гілки на гілку стрибає,
Шишки, горішки збирає..
- Так оповідання має назву „ Білка”. Прочитайте його та подумайте:
- Чому білку називають трудівницею?
Білка.
Був кінець літа. Маленька білочка готувалася до зими. У дуплі дерева вона влаштувала комору. Цілий день носила в дупло горіхи та жолуді. Великий запас харчів зробила білочка на зиму. Тепер не боїться вона суворої зими.
Скоро прилетять холодні вітри і вдарять морози. Міцна крига вкриє річку. Сніги заметуть весь ліс. А білочка у теплому дуплі гризтиме смачні горішки. Яка розумниця та трудівниця!
- Які слова були незрозумілими?
- Переклади слова: комора, харчі, крига, сувора, міцна, смачні.
- Перечитай оповідання ще раз та склади за текстом 5 запитань. Задай їх своєму сусіду. Як ти оцінюєш його відповідь?
- Цей текст треба переказати. Для допомоги я склала тобі опорні слова. Але в них переплуталися букви. Здогадайся, які слова ховаються за буквами:
Лобікач, амзи, редево, морако, рігоих, лужоді, ромоз, гисні, гакри, плоду.
- Прочитай наступний текст, де від морозу зникли слова. Спробуй пригадати ці слова. Можеш звернутися за допомогою до сусіда або до попереднього тексту.
Білка.
Був кінець ... . Маленька .... готувалася до ...... У дуплі ..... вона влаштувала ..... . Цілий ..... носила в ..... горіхи та .... . Великий запас ..... зробила ..... на зиму. Тепер не ...... вона суворої ..... .
Скоро прилетять холодні .... і вдарять .... . Міцна ..... вкриє ..... . Сніги заметуть весь ... . А білочка у теплому .... гризтиме смачні ...... Яка розумниця та ........ !
- Молодець. А тепер прочитай текст ще раз та випиши собі слова, які допоможуть тобі переказати цей текст. Цих слів не може бути більше 10.
- Обміняйся думкою з сусідом по парті. Згоден ти з його вибором?
- Попрацюйте у парах. Користуючись словами перекажіть оповідання один одному.
- Що ти б хотів додати до розповіді сусіда?
- А з нашою білкою одного разу трапилася ще така історія. Прочитай та подумай, чим вона закінчилася?
Під деревом, де жила білочка була нора лисиці. Там мешкала стара та розумна лисичка. Одного разу лисиця розляглася на галявині під деревом, немовби мертва. Цікава білочка кинула в лисицю шишку. Та не ворухнулася. За шишкою полетіла гілка, але лисичка не рухалася. Тоді білочка стрибнула вниз і наблизилася до хитрунки. Раптом..... .
- За бажанням намалюй ілюстрацію до оповідання. Розкажи вдома рідним оповідання про білочку.