Тростянецька районна державна адміністрація
Тростянецький відділ освіти, молоді та спорту
Районний методичний кабінет
Тростянецька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4
Сумської області
«Мистецтво бути здоровим»
Дидактичний матеріал для учнів початкових класів
З досвіду роботи
вчителя початкових класів
Худолій Ніни Іванівни
м. Тростянець
Зміст
ІІ. Здоров’язберігаючі технології на уроках української мови
ІІІ. Матеріал до уроків з основ здоров’я
2. Народна мудрість. Прислів’я та приказки.
Конституція України визнає життя й здоров’я людини одними з найвищих соціальних цінностей. Тому держава зобов’язана забезпечити якнайповнішу реалізацію цих цінностей і за цих умов вирішити завдання виховання здорового покоління, від чого значною мірою залежить інтелектуальний і духовний розвиток суспільства.
Закон України «Про загальну середню освіту» одним із головних визначає завдання виховання свідомого ставлення учнів до свого здоров’я та здоров’я інших, формування засад і гігієнічних навичок здорового способу життя, збереження й зміцнення їх фізичного та психічного здоров’я. Ці ж завдання визначені й Державними стандартами початкової освіти.
Пошуку ефективних шляхів формування здорового способу життя присвятили свої дослідження філософи Е.А.Бабаян, Е.К.Бахтель, Д.Г.Зарідзе; психологи В.С.Бітенський, В.С.Братусь, Г.Л.Апанасенко, Т.Є.Бойченко та інші.
Вчений І.П.Павлов стверджував: «Здоров’я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров’я людини багато в чому залежить від неї самої, від способу життя, умов праці, харчування, її звичок ».
Що ж таке культура здоров’я? Це важливий компонент загальної культури людини, що визначає формування, збереження та зміцнення її здоров’я. Це не тільки сума знань, обсяг відповідних умінь і навичок, але й здоровий спосіб гуманістичної орієнтації. Рівень культури здоров’я визначається знанням резервних можливостей організму (фізичних, психічних, духовних) й вмінням правильно використовувати їх.
Високий рівень культури здоров’я людини передбачає її гармонійне спілкування з природою, оточуючими людьми.
Школа – це місце, де дитина проводить значну частину часу. Тому саме вона має великі можливості в здійсненні ряду заходів із питань збереження здоров’я .
Здоров’я дітей – найцінніше надбання цивілізації.
Наші діти сьогодні ослаблені та хворобливі. Усвідомлюючи важливість цього питання, наша школа шостий рік працює над розвитком здоров’язберігаючих компетентностей.
Я розпочала роботу над методичною проблемою «Формування навчальних компетентностей, шляхом впровадження інноваційних та здоров’язбережувальних технологій на уроках української мови в початкових класах».
Вашій увазі пропоную дидактичний матеріал із використанням здоров’язберігаючих технологій на уроках української мови, математики та основи здоров’я.
В роботі зібрані задачі на здоров’язбережувальну тематику.
Комплексні завдання для учнів 1 - 4 класів з української мови, які розраховані на вивчення частин мови. Дані завдання й вправи повинні не лише поглибити грамотність учнів, а й розширити поняття про здоров'я; сформувати уявлення про те, що здоров'я значною мірою залежить від самих учнів; узагальнити знання школярів про складові компоненти їжі, про корисну їжу та її позитивний вплив на збереження й зміцнення здоров'я дорослих і дітей; учити учнів повсякденно піклуватися про стан свого здоров’я.
Вправи побудовані на мовному матеріалі про квіти й рослини. В роботі подані словникові диктанти, відомості для допитливих учнів. Школярі з’ясовують за тлумачним словником значення таких медичних термінів, як поліклініка, стаціонар, фармацевт, кардіолог, учаться правильно писати й вимовляти медичні терміни.
Мета предмета «Основи здоров’я» - формування компетентності зі збереження здоров’я учнів на основі засвоєння ними знань про здоров’я та безпеку, практичних навичок здорового способу життя і безпечної поведінки, сприяння їхньому фізичному, психічному, соціальному і духовному розвитку і, завдяки цьому, - утвердження ціннісного ставлення самих школярів до життя і здоров’я.
Особлива увага приділялась темам з основ здоров’я: «Шкідливі звички – вороги здоров’я», «Користь вітамінів», «Овочі та фрукти», «Культура харчування», а також ігри та ребуси.
Питання збереження здоров'я підростаючого покоління завжди хвилювало вчителя. Як відомо, останнім часом діти байдуже ставляться до свого здоров'я, не замислюються над наслідками, прилучаючись до шкідливих звичок. Тому завдання вчителя під час уроків полягає в тому, щоб закласти дітям у душі бажання й прагнення залишитися здоровими на довгі роки життя, навчити школярів відкривати для себе прекрасне в людині, мистецтві, природі.
Задачі на здоров’язбережувальну тематику.
Білки потрібні організму як будівельний матеріал клітини людського тіла складаються з білків завдяки яким людина росте багато білків міститься у м’ясі рибі сирові яйцях особливо на білки багаті горох квасоля чечевиця.
Вуглеводи потрібні для вироблення енергії яка забезпечує роботу всього організму їх багато у фруктах макаронах хлібові та солод ощах.
Жири – це продовольчі та паливні збереження вони бувають рослинного і тваринного походження рослинного походження – це соняшникова кукурудзяна оливкова олії тваринні жири містяться у сметані салі вершках м’ясі.
Крім поживних речовин, людині потрібен кальцій. Без нього всі клітини скелету розсиплються, як цеглини без цементу. А також організму потрібні залізо, свинець, мідь, цинк, йод.
Вінок має магічну силу. Захищає дівчину знімає біль береже волосся. У ньому кожна квітка є оберегом і щось символізує. Ромашки квіти миру і кохання. На її квітах люблять ворожити дівчата тому її ще називають ворожкою.
Порада школярам, яким весною не вистачає вітамінів. Для борщу використовуйте кропиву. З листків кульбаби, медунки готуйте салати зі сметаною чи олією.
В XI століт…і в Києві прославився своїм лікарс…ким мистецтвом києво-печерс…кий ч...рнець Агапіт. Він зцілював хворих користуючись настоями лікарс…ких трав.
Пр...родні солодощі: мед екстрати із ячменю рису з...рновий кл...новий сироп різні солодкі фрукти потрібно вживати в міру. Найліпший постачал...ник цукру це овочі.
Згадаймо звичай нашого народу широко викор...стовувати насін...я кмину: під час випікан...я хліба, зокрема житнього, булочок, мл...нців, пр...готування супів, страв із сиру, кваш…ння капусти та засолювання огірків, помідорів.
10. Пояснити розділові знаки, вставити пропущені букви.
В...ноград — друг судин і серця. Осінь — пора оздоровл...н...я кишечника. Ефірні олії — це швидка допомога за різних хвороб. Баклажани — «с...рцеві ягоди».
11. Вставити пропущені букви, підкреслене слово — як частину мови.
Особливих властивостей набувають печ...ні яблука. Вони стають унікальними оч...сниками організму, нормалізують обмін речовин. Печ...ні яблука — найефективніший сорбент.
12. Правильно поставити розділові знаки, визначити головні члени у першому реченні, підкреслене слово - як частину мови .
По річках ставках мов зелені шаблі росте аїр. Звуть його ще лісова лепеха або татар-зілля. Народи Середньої Азії і зараз вживають коріння цієї рослини для підвищення тонусу організму.
13. Вставити пропущені букви.
Сон-трава має ш...рокий вжиток у народній м...дицині з давніх-давен. Вона – заспокійливий засіб при безсон...і, невралгіях, істерії, а також при лікуван...і бронхіальної астми, бронхітів, ниркової кольки .
14. Вставити пропущені букви, підкреслити головні члени у першому реченні.
Завдяки розмові з власним тілом людина виліковується від багатьох хвороб. Викр...сліть хворобливий стан зі своєї свідомості, позбуд...т...ся самої думки про можливе захворювання й почніть жити та відчувати себе зовсім по-іншому — як здорова, повна сили людина .
15. Вставити пропущені букви й розділові знаки; скласти звукову модель підкресленого слова .
Головними ворогами здоров...я с…огодні б...зперечно є: зростаюча кіл...кість руйнівних токсинів пс...хічне навантаження щоденні стреси зниж....ння рухової активності людини. Це — найбіл...ш загальні чинники ризику.
16. Списати текст, вставити пропущені букви.
Руки — це візитна картка кожного. Якщо вони чисті й доглянуті, то й людину ми сприймаємо як охайну й гарну. Руки потр...бують постійного догляду, надто в осінньо-з...мовий п...ріод, адже в цей час шкіра потр...бує вітамінів. Окрім н...стачі вітамінів і сухості, вос…ни на ваші руки ч...кає ще низка непр...ємностей. Постійний догляд за шкірою рук потр...бує регулярного їх зволож...ння .
17. Спишіть текст. До підкреслених слів доберіть спільнокореневі слова з пестливим значенням.
Людина цінує овочі за те, що вони допомагають бути їй здоровою. У чому чудодійна сила цибулі, часнику, петрушки, моркви? Ці овочі – скарбничка вітамінів.
18. Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. У останньому реченні підкреслити головні слова.
У лузі криничка. Вона тут давно. На гілці висить глиняний кухлик.
Не минають люди кринички. Ось і Тетянка з Тарасиком завернули до кринички. І криничка пригостила їх водою, чистою, прохолодною. Як напилися, де й утома поділася.
Усіх щедро напуває криничка.
19. Списати текст, поставити, де потрібно розділові знаки.
Коли віруси потрапляють до організму людина хворіє у неї підвищується температура болить голова живіт може початися кашель нудота блювота віруси що викликають грип оселяються в ротовій порожнині та в горлі хворого якщо здорова людина разом з повітрям буде вдихати ці крапельки то вона може заразитися й захворіти на грип.
Дієтологи попереджають, свіжі абр…коси не можна їсти на порожній шлунок, після м'ясних страв, при захворюваннях шлунково-к…шкового тракту, при цукр…вому діабеті і ні в якому разі, не варто їсти ядерця з абрикосових кісточок. Якщо є абрикоси на порожній шлунок або після того, як ви поїли м'ясні страви, то може спост…рігатися розлад травлення. Таку ж дію надають сливи.
Не можна вж…вати кавуни та дині разом з твердою або будь-який інший їж…ю, в такому випадку здут…я живота не уникнути. Це пов'язано з тим, що в кавунах і динях міститься в…лика кількість цукру. Як і всі солодкі фрукти, вони перетравлюються не в шлунку, а в киш…чнику. Кавуни та дині не рекомендується з'їдати в великій кількості хворим на цукровий діабет.
Для роботи за комп...тером важливо мати зручне робоче місце а для цього придбайте й зручне робоче крісло. До того ж крісло має бути жорстким або напівжорстким що сприяє кровообігу в малому тазі. Руки мають віл...но лежати на поручнях крісла. Лікті й зап…ястки розслаблені.
Яблуко в народі вважають пр...родною пігулкою чи не від усіх хвороб. У разі болю в шлунку, отруєнь та розладів з...їж цей фрукт у п...ченому чи тертому вигляді — й недуга відходить. А щодо яблучного д...серту на ніч, то про нього навіть прислів'я склали: «Яблуко на ніч — і до лікаря не ходи».
Рів...нь здоров...я залежит... від пов...дінки людини, тобто її способу ж…ття. Якщо ми нічого не робимо для свого здоров...я, п...р...живаємо багато стресів, маємо шкідливі звички й схил...ніст... до ризиків, рів…нь і резерви здоров...я знижуються.
Зб...рігай оптимістичний погляд на ж...ття, по-філософс…ки стався до н...вдач, з надією дивись у майбутнє, завжди налаштовуйся на здоров'я, а не думай про хворобу. Оптимісти почуваються щасливіш...ми й частіше досягають своєї мети.
Основні пр...чини хвороб - інфекції переохолодж…ння, п...регрівання, неправ…льне харчуван...я, малорухливий спосіб жи..тя, травмування, вж....вання тютюну, алкоголю, наркот...ків, отруєння, різні форми опромінення, стреси, недосипання, надмірний шум, вібрація.
Шкідливі звички назвали так тому, що вони неб…зпечні для здоров’я. Деякі діти мають погану звичку смоктати і гр…зти різні дрібні пр…дмети, пальці й ні…ті. На них можуть бути збудники багатьох хвороб. Найбільше їх знаходиться на нем…тих руках.
Добра фізична форма — це здатність енергійно, без надмірної втоми робити щоде...ні справи, зб…рігаючи достатн...о енергії для активного відпочинку. Добру фізичну форму забезпечує ефективна робота серця, легень, кровоносних суд...н і м'язів.
Щоб поповнити організм вітаміном С, слід щодня вж....вати багаті на нього рослини й продукти: з...л...нь (особливо петрушку), журавлину, кроп...ву, обліпиху,
болгарс...кий пер...ць, ш...пшину, смородину, капусту, щавель, лимони, ап...льсини, горобину, цибулю, часник, зелений горошок, молоду картоплю, вишні, малину.
Н…гарно човгати ногами. Шкідливою є також звичка горб…тись. Адже при цьому викривляється хр…бет, що погіршує роботу органів кровообігу, дихання, травлення. Здавна вважали, що коріння всіх хвороб криється у неправильній поставі.
Тютюн, алкоголь, деякі ліки, токсичні р...човини, наркот...ки... Усі вони більшою чи меншою мірою впл...вають на мозок і психіку людини, її здатність тв...резо мислити й відповідально діяти. Більшість наркотиків безпос…редньо загрожують життю людини. Вони можуть спр...чинити смертельне отруєння, зупинку дихання чи серцевий напад.
Туб...ркульоз – інфекційне захворювання, що характеризується переважним ураженням л...гень і майже всіх інших органів людс...кого організму. Збудник туб…ркульозу — пал…чка Коха, відкрита ученим Робертом Кохом. Палички Коха — надзвичайно стійкі мікроорганізми. Вони живуть у маслі та сирі, у річковій воді, на пасовищах і в ґрунті, забрудн...них хворими на туб...ркульоз тваринами.
Здавна л…дям всім відомо,
Що при…мно буть здоровим.
Тіл…ки треба добр… знати,
Як здор…вим стати.
Ягоди кал…ни люблять і л…ди, і птахи. На смак в…ни к…слі, гіркуваті, але д…же корисні. Кал…на лікує і над…є бадьорості.
Майже всі діти люблять чіпси, смаж...ну картоплю, піцу. Але це дуже нездоровий харч для д…тячих шлунків. Краще посмакувати картопляним пюре або тушкованою чи фарш...рованою м'ясом картопл...ю.
Учені визначили структуру часнику, випробували на твари...них моделях різних захворювань. І виявилося, що ця справді унікальна р...човина знижує арт…ріальний тиск, усуває цукровий діабет, запобігає діареї, знижує ризик розвитку інфаркту міокарда.
Ялинку, як і сосну та кедр, наші пращури вважали дер...вом спокою. Було поміч...но, що вона здатна поз…тивно впл...вати на емоції та настрій людей, урівноважувати, знімати стрес, наповнювати ж…вильною силою лісу. Тому ялинку ще наз…вають пр...родиим екстрасенсом .
Хвоя ялинки — це дж...р..ло аскорбінової к...слоти, каротину й хлорофілу, вона містить мін...ральні солі, фітонциди та смоли. Відвар хвої ш...роко викор...стовують як потогін…ий та д...якою мірою болетамувальний засіб.
Після напруж…ної праці потрібен тр…валий відпочинок. Спілкування з пр…родою, друзями, рухливі ігри на свіжому повітрі, повноцінне харчування й сон, цікаві книжки, в…с…лі розваги швидко відновлят… твої сили. Якщо ти дуже старанний уч…нь, доведеться знизити темп.
У тих, хто пал...ть, у п'ять разів частіше з'являют...ся гл…бокі зморшки. Це тому, що тютюновий дим руйнує р…човини, які забезпечують пружність шкіри. Курці весь час ст…скують губи й мружать очі. Чер...з це у них з...являються зморшки на лобі навколо очей і рота. Курця можна впізнати за н...здоровим, сірим кольором обличчя.
Вж...вання алкоголю пр...зводить до зневодн...ння, сухості шкіри й появи дрібних зморщок. Через в...соку калорійність алкоголю порушу...ться ап...тит, і організм отримує менше корисних р...човин. Унаслідок цього шкіра набуває н...здорового жовтуватого відтінку.
Треба вж...вати родзинки з волоськими ropixaми, курагою, л...моном i медом для зміцнення імунітету й опірності застуді. Якщо спіткав бронхіт або запал...ння легенів, слід готувати відвар iз ячменю та родзинок. Родзинки також зміцнюють с...рцевий м'яз, вони корисні при недокрів’ї.
Звіробій – цін…а лікарс…ка рослина, здавна відома як «трава від 99 хвороб». У н…ому міститься ефірна олія, вітамін С. Звіробій пр…скорює заживле…ня ран, лікує опіки й виразки.
Довгий час жувальну гумку випускали за кордоном з м…тою зв...чайного задовол...ння пр...родної потреби людини що-небудь пожувати. У деяких народів була звичка жувати смоли різних д...рев: сосни, ялини, вишні.
12. Вставити пропущені букви, визначити рід іменників.
Паління негативно впливає на д…хальну та серцево – судинну с…стеми. Тютюновий дим вражає бронхи і л…гені. Курці часто кашляють. У декого з них віднімає ноги, їм важко ходити.
Свіжовичавл...ний яблучний сік має особливі оздоровлювально-лікувал...ні властивості: він чудово тонізує увесь організм, активізує діял...ність нирок, запобігає утвор...нню ниркових камінців, ліквідує запальні явища .
П...репелині яйця значат... багато для здоров…я людини. У світі зараз бум на них. Знайте: у японс…ких школах дітям пер...д уроками дають вип...ти два яйця від п...репілок. У щоден...ому харчуванні р...комендується вж...вати п'ять п...репелиних яєць — за вагою це одне куряче .
Смак улюбл...них нами фруктів формують кислоти, що містяться в них. А вони бувають piзні: бурштинова, карбонова, молочна, л...монна, щавлева. Для людс...кого організму ці р...човини є дуже важливими. Під впливом органічних кислот збільшуєт...ся виділення травних соків, що забе...печує процес повноцін...ого травлення .
Кращий спосіб зміцн…ння ніг — ход...ба. Під час ходьби поліпшу...ться обмін р...човин, активізу...ться м’язова діял...ність, поліпшується кровопостачання. Проте тр...вала ходьба спр...чинює п...р...напруження м’язів, застій, накопич...ння молочної кислоти. Тому навіть хороша справа вимагає помірності й виваженості.
Вж...вання ківi знижує ризик хвороб с…рцево-судинної с...стеми. Kiві підв...щує фізичну прац...здатність, поліпшує травл…ння, запобігає ревматичним захворюванням, утвор…нню кам...нів у нирках, зменшує н...рвозність. Медики р...комендують вживати ківі під час спалаху інф...кційних i застудних н...дуг.
Відомо, що стане у пp...годi шкірка банана й газоелектрозварникам, у яких болят... очi. Її свіжою час від часу пр…кладають до очей. Лікують нею i болі в суглобах i м'язах. Ця сама шкірка допомагає від опіків, наривів, вис...пів. Компрес із неї пр...кладають до лоба й потилиці при мігренi. Банани не слід їсти натщесерце, зап...вати водою.
В усі пори року кал…на красива і корисна. Плоди калини червоного кол…ору, смачні і соковиті.
З калини готують різні страви. Вона відома в народній м…дицині. Настоєм плодів, квітів, л..стків калини полощуть горло при ангінах, пром….вають рани, лікують простудний кашель.
Яка смачна свіжа, чиста, прозора вода! Узимку з води утворюються маленькі та великі бурульки. Вони такі прозорі, але смоктати їх не варто – можна застудитися. Чи відомо вам, що і зелені і червоні, і рожеві ягоди теж п’ють воду? Без води в них не було б такого солодкого, смачного соку.
9. Прочитайте текст. Випишіть прикметники.
Кожна людина має власні потреби в їжі. Для росту організму потрібно більше поживних речовин, ніж для підтримання його життєдіяльності. Тому діти повинні споживати їжу, багату на поживні речовини. Вибираючи їжу, слід враховувати, щоб страви містили різноманітні складові компоненти. Хлопчики витрачають більше енергії, а тому потребують більше поживних речовин, ніж дівчатка.
В Америці відкрили школи папуг — повод...рів для сліпих людей. Птахів навчають в...мовляти слова «стій», «іди», «пов...рни направо» та інші залежно від с...гналів світлофора. Папуги здатні лікувати шкірні хвороби та неврози .
Не можна купатися, коли надто втомл...ний, коли перебуваєш надто далеко від друзів чи б...рега . Купатися можна щоразу не біл...ше двадцяти хв...лин. Не слід запливати далеко. Небезпечно пірнати з каміння, що під водою.
Щоб бути здоровим, треба дбати про своє здоров...я, вс…бічно розв…вати свої фізичні й пс…хологічні здібності та можливості, а також прав...льно повод...тися, коли захворів. Якщо тобі або комусь поряд із тобою несподівано стало зле, слід викл...кати «швидку допомогу».
Журавлина болотна освіжає, тонізує, підвищує розумову й фізичну прац...здатність, поліпшує травл...ння й знижує т...мпературу. ЇЇ ягоди — сил...ний протизапальний, с…чогінний, протимікробний засіб. Їх застосовуют… також для лікування хвороб нирок. Ягоди журавлини зупиняють кровотечі, вони швидко загоюють опіки й рани .
Людям, які ж...вуть у зоні враження радіацією, без ч...рвоного буряка взагалі не обійтися. Він, крім того, що виводит... радіонукліди, ще й оч...щує кров від закислення. Усім, хто надто любить м'ясо, яйця, сало, вироби із дріжджового тіста, його треба вж…вати постійно, щоб зб...регги к...слотний баланс крові й ткани.
Дуже важливо, в...ажають мед...ки, пр...вчати дітей їсти л...мони, бо в д...тячому віці бувають проблеми із с...рцево - судинною с...стемою. У шкірці л...мона (цедріі) вітаміну С майже втричі біл...ше, ніж у м'якуші. Жування л…монної шкірки (потім ковтати), яка багата на ефірну олію, поліпшує роботу серця й усуває вікові шуми в серці.
Лікарс...кою с...ровиною у граната є і плоди, і шкірка плодів, і перегородки, і квіти, і корені, і кора. Гранат дуже акт...візує імунну с…стему, тому його рекомендовано вж...вати для запобігання алергії і як протипухлинний продукт. Зокрема, дітям достатньо з'їдати по чверті ягоди граната через день, щоб не мати проблем з імунітетом.
Коли поч....нається ангіна, як стверджуют... тибетські цілит..лі, чудово допомагає жування цедри л...мона. Щоб ефірні олії і л...монна к...слота зняли запал...ння, після процедури не рекомендують їсти півгодини. Через три години лікуван...я потрібно повторити.
Р...комендується з'їдати один-два банани на день. Він дає цілющий ефект при стоматитах, виразці шлунка й дванадцятипалої кишки, дизентерії, при захворюваннях п...чінки, нирок, при гіпертонії і хворобах серця. У банах є серотонін — р...човина, яка знімає н...гативні емоції і є для мозку с...гналом щастя.
У Півден..ій Америці шкірку банана пр...кладають до синців внутршньою стороною, а також для борот...би з бородавками тим же способом. Витягають шкіркою і колючку з тіла, якщо не вдаєт...ся це зробити пінцетом. На ніч пр...кладають свіжу шкірку до ураженого місця, і на ранок колючка чи скалка в...ходить на пов...рхню і тоді її легко вхопити підручними засобами .
Ми огірочок поріжем тоненько
І нашаткуєм капусту дрібненько
Ще насічемо петрушки і кропу,
Трохи підсолимо, знімемо пробу.
От і настала сніданку пора, -
Їжте поживний салат, дітвора!
Дуже часто у люд…й нав…сні розвивається гіповітаміноз. Це вітамінна н..достатність. тому треба подбати про повноці…не харчування з в…ликою кількістю вітамінів.
Конвалія – цінна лікарська рослина. Навіть у Біблії згадується про цю квітку. Не тільки через те, що вона занесена до Червоної книги, а тому, що має цілющі властивості. Вона лікує людині мерце і діє заспокійливо.
Найбільше шкодять здоров’ю людей паління, вживання алкогольних напоїв та наркотиків. Часто людина, що палить чи вживає алкоголь, починає відчувати погіршення здоров’я. Від паління страждають дихальна та серцево – судинна системи: людина починає важко дихати, кашляти, у частини курців віднімає ноги.
15. Списати текст, підкреслити дієслова, визначити їх час.
Не менш шкідливим є алкоголь. Від нього страждають усі внутрішні органи, а особливо мозок. Отруєння мозку призводить до того, що людина втрачає здатність мислити – у неї погіршується пам’ять, слабшають розумові здібності. Дитина починає погано рости. Пам’ять слабшає, а від цього погано засвоюються шкільні предмети.
Очі – це орган зору, за допомогою якого людина бачить.
Пам’ятайте, що зір легко пошкодити. Не можна працювати при поганому освітленні. Світло повинно падати на робоче місце зліва. Книжка або зошит мають бути на відстані 35 сантиметрів від очей. Почитавши 20 хвилин, зробіть перерву, щоб очі відпочили.
Собача кропива – цінна лікарс…ка рослина, лікувальні властивості якої були відомі ще лікар…м середньовіччя. Широкого застосування у м…дицині рослина набула у 20 столітті. Було доведено, що пр…парати з неї у 3 – 4 рази ефективніші, ніж з вал…ріани.
Під час чхання й кашлю людина розбризкуєблизько 40 тисяч маленьких крапель, котрі розлітаються на 3 і навіть 5 метрів. Крапельки дуже легкі, вони можуть довго перебувати в повітрі. Люди, які знаходяться поруч, вдихають їх разом з мільйонами мікробів, які є на них.
Нині у світі більш як 40 міл...йонів людей ж...вуть з ВІЛ . Майже 3 міл...йони з них - діти. Вони отримали п...реважно ВІЛ від народження. Ще близ...ко 14 мільйонів дітей втратили одного чи обох батьків, які померли від СНІДу, і тому їх наз... вають сиротами.
У тих, хто спалює 10 ц…гарок на день, підвищується ризик пом…рти від інфаркту серця і раку л…генів. 1 крапля нікот…ну вбиває коня. Близ…ко біля курців повітря дуж… шкідливе.
Хр...бет людини складається з 33 хребців. Кож...н із них л...жить на міжхр...бцевому диску, який нагадує міш...чок з желе. Завдяки цьому людина може зг...натися й розгинатися. Та якщо хребет часто й непр...родно викривлюється, може виникнути поруш...ння постави.
У багатьох містах і селах України вода, яка подається по трубах, непридатна для пиття. Українці живуть набагато менше через низьку якість питної води. Тривалість життя чоловіків становить в середньому не більше 62 років, а то й менше, жінок – трохи більше.
Юний швейцарець Франсуа Луї винайшов твердий шоколад, продукт отримав нове життя й почав тріумфальну ходу по всьому світу. У плитці шоколаду міститься всього 25—30 міліграм кофеїну.
Валентин Рибалко, доктор сільськогосподарських наук, стверджує: «Сало має цінні біохімічні властивості й виводить радіонукліди з організму. Жінкам потрібно з'їдати по 50 грамів щодня цього продукту, а чоловікам – по 50 – 70 грамів ».
Середня тривалість сну в підлітків і молодих людей має становити 8 годин. Та зазвичай вона не перевишує 7 годин. Це небезпечно. Навітъ якщо постійно недосипати лише 1 годину, різко погіршується самопочуття, виникає перевтома.
З давніх-давен відомо, що усмішка, жарт, гумор знімають психічне напруження. Ю. Нікулін писав: «Я твердо вірю: сміх зміцнює здоров’я і подовжує життя». 3 хвилини здорового сміху можуть замінити ранкову гімнастику. Тож смійтеся на здоров’я!
Дехто із школярів увесь віл...ний час проводить за комп...ютером. Та хоч комп...ют...рні навички й важливі, таке заняття відпочинком не назвеш. Для твого мозку — це напруж...на праця. Якщо в п...р...рвах між домашніми завданнями ти гратим...ш на комп...ют...рі, то ризику...ш перевтомитися. Тому це має тривати не більш як годину.
П...трушка не повинна зн...кати з вашога столу весь рік. Їжте її, скіл…ки душа забажає. Але не їжте із кропом, їжте окремо в різний час. У жодному разі не їжте солону п...рекруч...ну зел...нь п...трушки з банок — то, вважайте, отрута. Краще вже їсти сушину. Можна тушкувати п...трушку. Саме л...стячко можна також їсти, ніхто не забороняє, але в міру.
Чи можна займат...ся спортом, коли ви застудж...ні? Це слід робити дуже обережно. Якщо ви відчува...те після фізичних занять важку втому — це недопустимо. Після зарядки людина повинна відчувати в собі бадьорість. Лікарі радять хворим погуляти півгодини, подихати свіж...м повітрям на другий—третій день хвороби .
Якщо людина дуже застудж...на, а т...мператури немає. Що це означає? Це означає те, що її імун...а с...стема працює слабо, і організм не бор...ться з хворобою. Тому вона довше одужуват...ме. Цій людині можна порадити підвищувати імунітет, замість того, щоб бігти в аптеку за антивірусними препаратами.
Чим запити застуду? Із самого д...тинства ми зна...мо гіркий пр...смак лікувальних напоїв — молоко з часником, редька з медом, л...мон із часником. Чи дійсно вони допомагають вилікувати застуду? Так. Але ними треба вміло кор…стуватися. Молоко, наприклад, не повинне бути гарячим, а тільки теплим! Лимонний сік із медом також не потрібно пити гарячим, адже вітаміни будуть руйнуватися, ефект знизиться удвічі!
Чорнобривці – символ домівки, рідного краю, які всім нагадують про «матір стареньку». Ця квітка дуже шанована в народі. Вона – декоративна, лікарська, магічна, захисник урожаю на городі, в саду.
Барвінок (2 клас)
Барвінок тягнеться до людської оселі, до городу. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди. Влітку барвінок прикрашає святковий хліб, хату. З нього роблять весільні букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя. (33 слова)
Гарно весною в лісі (2 клас)
Діти з учителькою пішли до ближнього лісу. Пахнуть весняні квіти. З дерев чути співи птахів. Повітря чисте, дихається легко. Ось джерело. Діти напились з нього смачної води. Радісні повернулись вони з лісу.
Який прекрасний рідний край! (40 слів)
Ялинка (2 клас)
У різні пори року росте і зеленіє ялинка. Своєю красою радує дітей і дорослих. От зимою всі дерева дрімають без листя, а ялинка зеленіє і вабить око.
У ялинових лісах будують лікарні, санаторії, щоб люди дихали чистим повітрям.
Людина – частина природи. Ми зобов’язані піклуватись про природу. Вона схожа на великий організм. Здоров’я кожної людини залежить від здоров]я цього організму. Кожен з нас бере сили з природи. Якщо вона здорова, то ми дихаємо чистим повітрям, п’ємо чисту воду, харчуємось якісними продуктами. (42 слова)
Пасіка (3 клас)
У колгоспному саду стоїть велика пасіка. Рівними рядами розташувались маленькі дерев’яні будиночки. Це вулики. В них живуть дружні бджолині сім’ї. бджоли дуже працьовиті. З раннього ранку до пізнього вечора збирають вони солодкий нектар. У вуликах бджоли перетворюють його на запашний мед.
Мед корисний дорослим і дітям для здоров’я. обов’язково їжте його.
(52 слова)
Царівна квітів
Чарівна окраса лісів і дібров – конвалія. Її ніжно – пахучі дзвіночки втілюють у нас радощі весни. Вона є однією з улюблених ранніх квітів.
А скільки казок, легенд, повір’їв, міфів складено про цю невелику квітку!
Конвалія – цінна лікарська рослина. Ліки, виготовлені з неї, поліпшують діяльність серця.
Збирають квіти й траву в період цвітіння, тобто в травні – червні. (З календаря)
Чебрець (4 клас)
У соснових лісах, на піщаних місцях майже по всій Україні розселився чебрець. Це приземкувата рослина. Від повзучого стебла піднялися тоненькі пагони. Вони густо вкрилися дрібним листячком. А на верхівках пагінцю розгорнулися ніжні суцвіття. Головки їх складаються з багатьох дрібних квіточок.
Здавна чебрець високо цінували як лікарську рослину. Закладали в діжки під соління овочів, приправляли різні страви. Ароматну олію чебрецю включили до складу кращих зубних паст.
І в народних піснях не обійшли духмяний чебрець. (75 слів)
Барвінок
Барвінок мав широке визнання у багатьох народів. В українців він є рослиною – символом. Його вважають провісником весни.
Блискучо – зелене тверде листя не гинуло від холоду й зимою й під снігом зберігало свій колір. Незабаром квітку перенесли з лісу в сади як символ радісної життєвої сили.
Людина споконвіку прагнула залишитись молодою, радісною і щасливою, а тому почала приписувати барвінкові особливу чарівну силу.
Дехто вважає, що барвінок відганяє всіляку нечисть. Ось чому барвінок здобув широке визнання в багатьох народів. (З журналу)
Стрічки в українському віночку.
В’язати стрічки треба уміти і символи знати.
Першою – посередині – в’яжуть світло-коричневу стрічку, символ землі-годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки як символ сонця. За ними – світло-зелені як символ краси і молодості. Потім – голубі, сині – символ неба і води, що дають силу і здоров’я. далі оранжеву – символ хліба, фіолетову – символ мудрості людини, малинову – символ душевності, щирості, рожеву – символ достатку. Й потім в’язали білу стрічечку, коли кінці її були вишиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому – місяць. (83 слова)
Чорнобиль
У квітні є чорний, траурний день. 26 квітня – День Чорнобильської трагедії. У цей день сталася аварія на Чорнобильській атомній станції. Лихо чорним крилом накрило українську землю. Маленькі невидимі радіонукліди забруднили, зробили непридатними для життя поля, луки, ліси, річки, села й міста. Величезну територію було обгороджено колючим дротом, а людей переселено в інші місця. То – зона, там радіація таїть невиліковні хвороби. Проте ніхто не знає, де насправді кінчається небезпечна зона. Смертельно небезпечні невидимки можуть мандрувати за сотні кілометрів від Чорнобиля і відібрати у людини найдорожче – здоров’я. (З журналу) (87 слів)
Що таке СНІД?
Диктант для учнів 4 класу
СНІД – заразна хвороба, смертельна для людини. Заразитись СНІДом можна через кров. Вірус СНІДу із зараженою кров’ю може проникнути в організм через пошкоджену шкіру чи слизову оболонку. Тому небезпечно гратися медичними голками, брудними бинтами і шприцами. Адже на них можуть бути крапельки зараженої крові.
Проте за звичайних умов не можна захворіти на СНІД. Можна спілкуватися з тими, кого вразив вірус СНІДу, давати їм свої книжки і навіть купатися з ними в одному басейні.
Кожна людина має знати всі засоби профілактики СНІДу і ретельно дотримуватися їх у повсякденному житі.
90 слів.
Берізка (2 клас)
Все в лісі веселиться, а берізка плаче. Під гарячим промінням сонця сік швидко тече по її білому тілу. Через кору він виступає назовні.
Люди вважають березовий сік корисним і смачним напоєм. Вони надрізають кору і збирають сік у пляшки. Дерева, з яких випустили багато соку, засихають і гинуть. Сік у берези все одно, що кров у людини. (За В. Біанкі)
Полин – трава степова
Полин не страждає від спраги. Білі шовковисті ворсинки вкривають стебла й листки. Вони добре відбивають сонячне проміння і оберігають рослину від випаровування.
На смак полин – гіркий, пекучий. Немає жодної трави, крім тирлича, гіркішої за полин. Навіть якщо його відвар розбавити водою в пропорції 1:1000, то й тоді він залишається гірким.
Здавна полин вважався засобом від 34 хвороб.
Переконують, якщо покласти цю траву під голову, то швидко заснеш. (З газети) (73 слова)
Колискова пісня
Любов до рідного краю, до мови починається з маминої пісні. Народні колискові пісні зачаровують ніжністю і простотою. У них – материнська ласка і любов, світ добра, краси і справедливості. Раніше дітей гойдали в колисках, зроблених з лози. В Україні існував звичай: коли дитина виростала, колиску берегли, поки в цій оселі жили люди. Колиску також робили з клена, осики, калини, для неї вибирали легке, м’яке, співуче дерево.
Колискова пісня… скільки їх створив народ! Лагідний материн спів засівав дитячу душу любов’ю до людей, до всього живого.
(З журналу) (85 слів)
Словникові диктанти
Застуда, нежить, грип, запаморочення, серцевий напад, спазм, легені, бронхи, печінка, нирки, органи травлення.
Пігулки, щеплення, штучне дихання, інгаляція, мазь, рецепт, таблетки, порошки, курс лікування, процедури.
Стаціонар, поліклініка, аптека, лабораторія, пацієнт.
Лікар, санітарка, терапевт, кардіолог, окуліст, педіатр, хірург, стоматолог, лаборант.
Малюнковий диктант.
, , , , , , , ,
Добери означення
Біль: тупий, гострий, нестримний, постійний.
Тиск: понижений, підвищений.
Пульс: нормальний, прискорений, уповільнений.
Добери синоніми
Неміч — недуга, хвороба.
Хворіти — нездужати, слабувати, страждати.
Імунітет — стійкість.
Поліклініка («полі» утворене від слова «поліс» (місто), тобто поліклініка — лікувальна установа, розташована в місті) — лікувальний заклад для надання медичної допомоги хворим у цьому закладі або вдома.
Клініка (походить від давньогрецького слова, яке означає «лікування, догляд за лежачим хворим», утворилось від слова, яке має значення «ложе», «постіль») — установа, в якій лікування хворих поєднується з науково-дослідною і педагогічною роботою.
Стаціонар (з лат. «нерухомий») — це будь-яка лікарня з постійними ліжками для хворих.
Амбулаторія (з лат. «той, що робиться на ходу) — лікувальна установа, в якій надають медичну допомогу лише з основних спеціальностей.
Фармакологія — назва науки, що вивчає вплив ліків на організм.
Фармацевт — спеціаліст, який готує ліки.
Рецепт (з лат. означає «прийняте», «взяте») — письмове звернення лікаря в аптеку про виготовлення ліків та спосіб їх приймання хворим.
Аптека (з давнього: «склад», «комора») – заклад, у якому можна придбати ліки.
Фельдшер – помічник лікаря.
Хірург – назва ця утворилася внаслідок складання грецьких слів, що означають «рука» та «дія», тобто це той, що «діє рукою», має справу із захворюваннями, що лікують оперативним втручанням.
Педіатр — дитячий лікар.
Терапевт (з давньогр. терапія — «лікування») — фахівець, що лікує внутрішні хвороби.
Кардіолог — лікар, що лікує захворювання серця.
Невропатолог — спеціаліст, що лікує захворювання центральної нервової системи.
Лор — лікар, який лікує захворювання вуха, горла, носа.
Стоматолог (від грецького слова стома — «рот») — зубний лікар.
Дерматолог (від грецького слова дерма — «шкіра») - медик, який лікує захворювання шкіри.
Гематолог — лікар, який лікує захворювання крові.
Ортопед — фахівець, котрий спеціалізується на лікуванні хвороб опорно-рухового апарату.
Фітотерапія – лікування різних захворювань лікарськими травами.
Мозок найкраще працює з 10 до 12 години, тож не гайте часу на щось інше, а уважно слухайте вчителів на уроках.
Шлунок найкраще працює о 13 годині, тож не забудьте в цей час підкріпитися.
Руки найкраще працюють з 15 до 16 години, тож робіть у цей час якісь саморобки, майструйте, допомагайте по господарству.
Уроки найкраще робити з 16 до 18 години: по-перше, в цей час найкраще працюють ваші легені, живлячи мозок киснем; по-друге, в цей час, що б ви не робили, все у вас росте – і волосся, й нігті, і, звичайно, мозок!. А по-третє, в цей час найкраще працюють усі ваші відчуття: зір, нюх, дотик і т. д.
Вчені підрахували, що за 70 років життя людина з’їдає приблизно 8 тонн хлібобулочних виробів, 10 – 12 тонн картоплі, 6 – 7 тонн м’яса і риби, 10 – 12 тисяч яєць, випиває 10 – 14 тисяч літрів молока. На приймання їжі людтна витрачає 6 років життя.
Сорок діб
Історія ця сягає XVI століття. Щоб уникнути спалаху чуми, пароплави, які прибули в Італію з районів, де була епідемія, не одразу пускали в порти.
Їх тримали на рейді протягом сорока діб (по-італійському — «сорок днів»), і лише після цього морякам дозволялося зійти на берег.
Таким чином, в основі слова карантин лежить числівник «сорок», хоч пізніше карантин почали призначати на різні терміни.
Чому саме змія?
У давній легенді розповідається, що якось цар Мінос запросив Асклепія (він тоді ще не був богом) до себе . Річ у тім, що в Міноса помер син, і цар хотів, щоб славнозвісний лікар воскресив його.
Асклепій вирушив на острів Кріт. Ішов він, ішов, спираючись на свою патерицю, і раптом помітив, що її обвила змія. Лікар злякався й убив її, та тієї ж самої миті з'явилася інша змія з цілющою травою і повернула першу до життя. Асклепій зрозумів: ця трава допоможе оживити царевича. Відтоді в домі Асклепія оселилися змії.
Змія над чашею — емблема медицини, тільки вчені не одностайні в тлумаченні цього символу: деякі з них уважають, що в чаші — їжа для змії, інші — що вона випускає туди свою отруту, яку здавна використовують для приготування цілющих ліків.
Нерідко поруч з Асклепієм зображували невисокого на зріст юнака в плащі з капюшоном. Це демон одужання Телесфор, той, хто приносить остаточне зцілення, одужання.
Асклепій мав двох синів — Махаона й Подалейрія — і двох дочок — Гігією і Панакію (Панацею). Його діти, як тепер кажуть,— потомствені лікарі. Сини брали участь у Троянській війні як лікарі. Гігієя вважалася богинею здоров'я, від її імені утворене слово гігієна (від грецького — здоровий).
Скульптори зображували Гігією у вигляді молодої жінки, яка годує з чаші змію.
Панацея грецькою мовою означає «Всецілюща». Вона вважалася богинею-зцілителькою.
У сучасній мові слово «панацея» вживається переносно — як загальна назва — і тому пишеться з малої літери. Так кажуть, здебільшого іронічно, коли людина вважає щось всезціляючими ліками від усякого лиха, універсальним рятівним засобом на всі випадки життя .
Найбільше багатство – здоров’я.
Здоровому лікаря не потрібно.
Турбота про здоров’я – кращі ліки.
Здоров’я не вродить – ніхто не нагородить.
Хочеш бути здоровим – будь розсудливим.
Бережи одежу знову, а здоров’я змолоду.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров’я загубив – усе загубив.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
Нема щастя без здоров’я.
Чистота – дві третини здоров’я.
Здоров’я в чистоті міцніє.
Праця – здоров’я, лінь – хвороба.
Хто день починає з зарядки, у того здоров’я в порядку.
Чужий біль нікому не болить.
Коли не має сили, то й світ не милий.
Без здоров’я нічого людині не миле.
Хвороба коли не вморить, то скривить.
Не в міру їси – здоров’я не проси.
Сміх – половина здоров’я.
Поки людина здорова, то здоров’я не шанує.
Здоров'я не купиш — його розум дарує.
Нема щастя без здоров’я.
Як немає сили, то й світ немилий.
Здоровому все добре.
Було б здоров’я, а все інше наживемо.
Подивися на вид, та й не питай здоров'я.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
Без здоров'я немає щастя .
Весела думка — половина здоров'я.
В здоровому тілі — здоровий дух.
Хвороб безліч, а здоров'я одне.
Бережіть здоров'я — його в крамниці не купиш.
Тримай голову в холоді, а ноги в теплі — будеш вік жити на землі.
Здоров'я входить золотниками, а виходить пудами.
Здоровий не знає, який він багатий.
Хто добрих порад не слуха, той потім і на пальці дмуха, та пізно.
Здоров’я не купиш ні за які гроші.
Держи голову в холоді, а ноги в теплі, проживеш довгий вік на землі.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Усе можна купити, крім здоров’я.
Часник сім хвороб лікує.
1. Не золото, а найдорожче. (Здоров’я)
2. Чого хочеш, та не купиш. (здоров’я)
3. Що хочеш продати, не продаси. (Хвороби)
4. Як поріжуть пальчик, то стільки турбот –
Відразу мию ранку і заливаю…. (йод)
5. Мию, мию без жалю, мию там, де брудно.
А купатись не люблю, бо від того худну. (Мило)
6. Невеличке корито білими гусьми набито. (Зуби в роті)
7. Веде він прийом під деревом в діброві,
Турбується про те, щоб всі були здорові,
Лікує хвороби: кір, свинку, бронхіт.
Скажіть нам , будь ласка, хто він? (Айболить)
8. Без рук, без ніг, а всіх кладе в постіль. (Сон)
9. Прийшла біда – тече вода. (Сльози).
10. Зуби є, рота немає. (Гребінець)
11. Гладеньке, запашненьке, миє чистенько,
Треба, щоб у кожного було, що, малята?... (Мило)
12. Щетинкова голівка залазить у наш рот,
Рахує наші зубки, знімає з них наліт. (Зубна щітка)
13. Наче їжачок на вигляд, та не просить їсти.
По одягу пробіжить – стане одяг чистий. (Щітка для одягу)
14. Лежу в кишені і чекаю рев, бруднуль і плаксія.
Витру їм потоки сліз, не забуду і про ніс. (Носова хустка)
15. Гумова Акулинка пішла гулять по спинці.
Поки вана гуляла, спинка рожевою стала. (Губка)
16. На ніч два віконця саім закриваються,
А зі сходом сонця самі відкриваються. (Очі)
17. Між двох світил я посередині один. (Ніс)
18. Завжди в роті, а не проковтнаш. (Язик)
19. П’ять братів, п’ять силачів хоч і здаються малими,
Можеш все робити ними: і писати, й відчувати…
Хто вони? Зумій вгадати. (Пальці)
Віночок
Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Віночок – це атрибут. Вони бувають різних видів. Є вінок лавровий. Його одягали на переможців. Терновий вінок завжди був символом страждання. А ще є віночок український, він символізує молодість і кохання, може визначати долю.
Віночок – це не просто прикраса, це оберіг. Вважалося, що він володіє надприродною силою, що знімає біль, зберігає волосся від випадіння. Недаремно віночок є частиною українського народного костюма.
Перший для трирічної дівчинкивінок плела мама. У віночок вплітали незабудки, чорнобривці, барвінок, ромашки.
Кожна квіткаЮ вважалося, лікувала дитину або в чомусь їй допомагала. У сім років вінок плели уже з семи квітів та цвіту яблуні.
Правильне харчування
Здоров’я людини залежить від повноцінного і правильного харчування.
Давньогрецький філософ сказав: «Ми живемо не для того, щоб їсти, але їмо для того, щоб жити.»
Харчування – обов’язкова умова для нашого життя. Без їжі людина не може існувати. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. А ще здоров’я залежить від того, наскільки ретельно ми пережовуємо їжу, як швидко і часто їмо. Щоб бути здоровим, необхідно знати правила харчування:
Користь вітамінів
Для нормального розвитку і життєдіяльності нашого організму потрібні білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни, мікроелементи і звичайна вода.
Білки – це будівельний матеріал для нашого тіла. Наші м’язи, кров, внутрішні органи, волосся, нігті й шкіра – це все білки.
Жири – джерело енергії.
Вуглеводи – забезпечують нормальну роботу м’язів, серця й печінки.
Вітаміни – органічні речовини, які надходять з їжею до організму людини, необхідні для нормального обміну речовин і життєдіяльності.
Мінеральні речовини беруть участь у створенні й укріпленні кісток людини. Вітамін А сприяє росту, допомагає нормальному зору. Його багато в моркві, маслі, сирах, помідорах, зеленій цибулі. Риб’ячому жирі. Вітамін В потрібен для розумової та фізичної праці, поліпшує травлення. Він є у житньому хлібі, горосі, квасолі, м’ясі. Вітамін С запобігає простуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту, укріплює зуби. Його міститься багато в капусті, картоплі, помідорах, цибулі, часнику, лимоні, шипшині. Вітамін Д зміцнює кістки. На нього багатими є молоко, печінка, риб’ячий жир.
Продукти треба вживати різноманітні, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального росту і розвитку свого організму. Більш корисними є овочі і фрукти. Їх можна вживати у великій кількості.
Культура харчування
Їжа є будівельним матеріалом. До складу продуктів харчування входять білки, жири, вуглеводи.
Білки є будівельним матеріалом для організму. З них утворюються нові клітини, і завдяки цьому людина росте.
Жири відновлюють витрати теплової енергії. Вони потрібні для зігрівання організму.
Вуглеводи витрачаються для роботи м’язів. Вживаючи прості вуглеводи (солодощі) протягом усього дня і після їжі, їх необхідно запивати рідиною (молоком, чаєм, водою). Причому рідини повинно бути в 10 – 12 разів більше, ніж солодощів. Захоплення солодощами, особливо, якщо людина недостатньо рухається, призводить до ожиріння. Переїдання призводить до перевантаження організму і хвороб. Неперетравлена їжа «з’їдає» того, хто її їв. Тому з-за столу потрібно вставати без відчуття важкості в шлунку і з легким відчуттям голоду. Недоїдання також небезпечне для організму, оскільки він не отримує необхідних поживних речовин.
Естафета «Абеткова». Підібрати до кожної букви абетки слово чи словосполучення, що стосується ознак здоров’я.
А – апетит хороший.
Б – блискуче волосся.
В – відпочинок.
Г – гострий зір.
Г – гулі нема.
Д – дихання нормальне.
Е – енергійність.
Є – є багато друзів.
Ж – жвавість.
З – зуби здорові, загартовування.
І – інфекції відсутні.
Ї – їжа корисна.
Й – йогурт, йод.
К – квітучість.
Л – лице привітне.
М – м’язи пружні.
Н – настрій бадьорий.
О – охайність.
П – пряма постава, плавання.
Р – рум’янець, режим дня.
С – спорт, сон.
Т – треноване тіло.
У – усмішка.
Ф – фізкультура.
Х – харчування повноцінне.
Ц – цілеспрямованість, цікавість.
Ч – чистота.
Ш – швидкість.
Щ – щеплення.
Ю – юніор.
Я – язик рожевий.
,, К
Рушник
3210 , Мило
Поруки
Сушений абрикос
Курага
Смак
Кавун
1.Блощинська В.О. Навчальний матеріал до соціокультурної лінії «Здоров'я людини» // Науково-методичний журнал «Вивчаємо українську мову та літературу».— 2008.— травень.
2.Бондарчук Г.М. Виховні години. Про шкідливі звички. – Тернопіль. – 2004.- 60с.
3.Вовк Б.Г. Квіти. – К.: Веселка, 1986. – С.5 – 6.
4. Володарська М. О. Година спілкування 2 клас – Х.: Видавництво «Ранок», 2010. – 160 с.
5.Ісаєнко О.В. Словниковий дивосвіт. – Х.: Країна мрій. – 2005. – 352с.
6. Морозюк С. С. Протопопова В. В. Трав’янисті рослини. – Київ. – 1987. – 158 с.
7.Навчальні програми 1 – 4 класи. – Київ. Видавничий дім «Освіта» 2012.
8.Олійник О.Б. Мова моя калинова. – К.: «Хрещатик». – 1993. – 294с.
9.Олійник О.Б. Цариця – орфографія. – К.: «Хрещатик». – 1994. – 104с.
10. Оржеховська В.М., Габора Л.І. Збереження репродуктивного здоров’я неповнолітніх. Навчально-методичний посібник. – Тернопіль: Астон.- 2005. – 132 с.
11. «Основи здоров'я» (підручники для загальноосвітніх шкіл для учнів 1 – 4 класів).
12. Журнал «Початкове навчання та виховання» №28 – 29 (104 – 105) жовтень 2006.
13. Журнал «Початкове навчання та виховання» №4 (152) лютий 2008.
1