Дидактичний матеріал до уроків української мови у 2 класі. Творчі вправи. Тема "Звуки і букви"

Про матеріал

Творчість — це завжди творення, тобто побудова ново­го та оригінального, нестандартне бачення в звичайному нових можливостей його функціонування або включення його як частини в нову систему.

Різноманітні цікаві вправи та граматичні ігри саме й дають можливість у захоплюючій формі розвивати, збагачувати мову учнів, поглиблювати знання, закріплювати вивчений на уроках матеріал.

Перегляд файлу

ЗВУКИ  І   БУКВИ

ЗАПИШИ ЗА АЛФАВІТОМ

 Усі люблять, коли в домі порядок, усе розкладене на своїх міс­цях. А у нас безлад. Овочі та фрукти перемішалися. Нам необхідно їх розподілити на групи і записати в алфавітному порядку.

Апельсин, смородина, яблуко, слива, морква, буряк, вишня, ци­буля, груша, помідор, картопля.

 

ЗА  АЛФАВІТОМ

Розташуй слова за алфавітом. Постав наголос. Виділені слова розділи для переносу.

Гайок, сонце, береза, тюльпан, садок, річка, народ.

 

І  ЗВІРЯТА, Й ПТАШЕНЯТА

І  птахи,  і  звірі  порозтікалися,  допоможи  їм  вишикуватися  в  рівненькі рядочки «за  алфавітом».

Прочитай слова. Запиши за алфавітом назви птахів, а потім - звірів.  Враховуй і другу букву в слові. .   

  Ластівка, лисиця, соловейко, лелека, вовк, яструб, білка, заєць.

 

ХЛОПЧИКИ  І  ДІВЧАТКА

Запиши за алфавітом своє ім'я та кілька імен своїх однокласників  (хлопчиків і дівчаток).

ЗА  АЛФАВІТОМ

Слова  записати  за  алфавітом,  враховуючи  не  лише  перші,  а  й наступні  літери.

1. Тарілка, чашка, миска, ложка, виделка, сковорода, ніж, чайник, склянка, каструля.

2. Костюм, піджак, штани, сарафан, сорочка, спідниця, сукня, капелюх, кашкет, светр.

3. Жито, овес, пшениця, гречка, просо, ячмінь, горох, вика, чечевиця, сорго.

4. Корова, кінь, вівця, собака, теля, кобила, лоша, кіт, баран, свиня.

     5. Ясен, верба, слива, бук, яблуня, граб, вільха, тополя, туя, явір.                                              

 

ДОПИШИ  ПОТРІБНИЙ  СКЛАД

Допиши потрібний склад, щоб утворилися слова. Підкресли однаковий склад. Склади і запиши речення зі словом ручка.

Руч..., річ..., ніч..., діж..., шап..., крап..., боч... .

 

ПОДІЛИ  СЛОВА  ДЛЯ  ПЕРЕНОСУ

Спиши слова. Поділи їх на склади для переносу.

Гіркий, великий, пальці, вільно, ковзани, восени, яма, орел, стадо, урожай, журавель, радіо.

 

ВІДГАДКИ  ПОДІЛИ  НА  СКЛАДИ

Прочитай загадки. Відгадки випиши, поділивши на склади. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

Має роги й ноги, а держиться підлоги. {Стіл). Поля скляні, дороги дерев'яні. (Вікно). Не кінь і не пес, їсть дрова, а не овес. {Піч). Хто в хату йде, той мені руку по­дає. (Двері).

 

ЯКІ  СЛОВА  НЕ  ПЕРЕНОСЯТЬСЯ ?

Прочитай і спиши. Підкресли слова, які не переносяться. Подумай, чому?

Птах літає, бо він крила має. Літак літає, бо він також крила має.

 

НАГОЛОС

Спиши. Постав наголос над словами. Подумай, скільки складів у кожному

 слові. 

Грак, гриб, двір, стіл, звук, клей, клуб, ключ, сніг, стіл, слон, стук, хліб.

 

ПОШУК

(На партах лежать картки, на яких записані слова: колоСок, КотигороВко, Царівна Баба, Івасик-Лелесик, Курочка Риба).

  • Яких помилок допустилися казкові герої в написанні своїх імен?
  • Запишіть імена правильно.

 

РОБОТА В ПАРАХ

- Записати слова в три стовпчики:
1-й - більше букв, ніж звуків;

2-й - більше звуків, ніж букв;

3-й – однакова  кількість букв та звуків.

Місяць, Марійка, дощ, люди, сіль, м'яч, Василько, буряк, Євген

- Які букви позначають два звуки?

 

ВПРАВА «КОЛИ БУКВИ ЖАРТУЮТЬ».

- Знайдіть помилки у словах вірша  І. Січовика «Коли букви жартують» і в  кружечках запишіть правильні букви.

Рік пішов гуляти в сад, 

Не дійшов, бо повз назад. 

Соловей затьохкав швидко, 

Як побачив гарну клітку. 

Котику Мурчику не повезло: 

Булка сховалась від нього в дупло.
Риє нам з тобою дріт 

Під землею перехід. 

Я в руки взяв козу нову 

І заходивсь косить траву. 

 

ЗНАЙДИ  ПОМИЛКИ

ЛИСИЧКАЗНАЄНАЗУБОКСМАЧНЕНЬКУКАЗКУ «КОЛОБОК»

- Спишіть, виправивши помилки.

 

ХТО УВАЖНІШИЙ

 А зараз ми з вами перевіримо, хто з вас найуважніший. Хто швидше за всіх підкреслить усі букви, що позначають голосні  звуки?

Обережно хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лисом ліс.

 

ПЕРЕПЛУТАНКА

- Усі слова переплуталися. Необхідно їх записати правильно,  скласти звукову модель; підкреслити ті слова, в яких букви я, ю,ї позначають два звуки.

Ко яб лу ї кра на жак ї ди го я ка юш їзд по ля зем жа ї ля по

Запиши в один стовпчик слова, в яких букви я, ю,   є  «позначають два звуки, а в другий — слова, в яких я, ю, є позначають один звук.

Оля, Люда, Юра, житнє, яструб, людина, читальня, щастя, Ялта, єдиний, вечірня.

ВСТАВ  ПРОПУЩЕНІ  БУКВИ

Спиши. Встав пропущені букви.

С...годні в Л...ні особливий день. Він одержав листа від зна...мого Йосипа Солов...ва. Прочитав і пригадав, як вони одного дня зустрілися біля син..ого моря. їхня друж­ба залишилася на все життя.

 

ПОДІЛИ НА СКЛАДИ

- Ведмедик Потапко просить вас навчити його ділити слова на  склади. Він пропонує вам виконати таке завдання: виписати спочатку слова, що складаються з двох складів, а потім — із трьох. По­діліть  їх на склади.

Брат, грак, двері, двір, клас, баня, білка, берег, булка, відро, автобус   метелик, папір, барабан, бубон, калина, штани, школа, день.

 

                           ДОПОМОЖИ ТОВАРИШЕВІ

   Учні із сусідньої школи пропустили урок, коли вивчали наголос. Щоб вони

могли успішно навчатися, їм потрібно пояснити і допомогти виконати завдання: розмістити слова в алфавітному порядку  і позначити наголос.

Похолодання, жайворонок, дзеркало, машина, ґудзик , канікули,

  магазин, бібліотека, вулиця, драбина, крамниця.

 

                    ХТО ШВИДШЕ

 Хто швидше виконає завдання, той отримає квиток для польоту на літаку. Потрібно вставити пропущені букви і поділити сло­ва для переносу.

Ж..ве, гл..бина, з..мовий, з..мля, з..рнина, ш..рокий, ч..ргувати ж..тло, в..всянка.

УПІЙМАЙ   ПРИГОЛОСНИЙ   ЗВУК

 Сьогодні ми з вами продовжуємо подорож країною Граматики.  А подорожуватимемо ми пароплавом. Щоб придбати квитки для подорожі, слід виконати завдання: підкреслити у поданих словах букви, що позначають приголосні звуки.

Парк,  вовк,  труба,  грядка,  стовбур,  сторож,  бригада,  трава,  брудно,  раптом,  столяр,  вода,  нафта,  ганчірка,  сила,  земля,  коса.

 

ПОГРАЄМО У ФУТБОЛ

Ви всі любите грати у футбол. Давайте разом із Федором по­граємо у нього. Для цього необхідно виписати слова із буквою Ф.

1.У  лісі  ростуть  фіалки.

2. У  шафі  стоїть  портфель.

3. Форель  живе  у  чистій  воді.

4.  Федір  грає  у  футбол.

 

                    ЗБЕРИ БУКЕТ 

 Для того, щоб зібрати букет із лісових дзвіночків, потрібно ви­конати таке завдання: списати речення, вставляючи буквосполучення дз  або дж. Поділіть

ці слова для переносу.

1. Сині  __воники зацвіли на галявині.

 2. Над квітами голосно  гули    __мелі та   б__оли.

 3. Над старими яворами клекотали   __ьобами  молоді  бусли.

 

УСТАВ БУКВУ .

Спишіть  слова. Вставте потрібну букву

..олуб,   ..ора,   ..удзик,   ..ород,  ..анок,  ..рунт , ..ава,   вино..рад,  а..рус,

НЕНАГОЛОШЕНЕ  «Е»

Благословенна хай буде година,

і тая хата, і село,

що Україні принесло

з великих найбільшого сина.

 

Тече вода з-під явора,

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.   

 

 Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою.

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

1. Виписати з вірша слова з ненаголошеними «е»  або «и» в корені. Пояснити вживання букви в цих  словах

2. Записати    слово,    правопис    якого   треба   запам'ятати.

 

ВСТАВ  ПРОПУЩЕНІ  БУКВИ

Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів.

С.чі в гаю перекликались

Та яс.н раз у раз скрипів.

     Списати два останні рядки вірша, вставляючи пропущені букви.   Написання якого слова треба перевірити   за   словником,   а   яке   -   відповідно змінивши його (багато — один)?

 

ПІДКРЕСЛИ  БУКВИ

   Прочитай правильно слова. Спиши, підкресли букви, що позначають приголосні звуки.

  Парк, вовк, труба, грядка, хустка, яструб, стовбур, сто­рож, бригада, трава, брудно, раптом, столяр, вода, наф­та, ганчірка, сила, земля, коса.

 

ОДИН - БАГАТО

Зміни слова так, щоб після кінцевого приголосного стояв голосний. Запиши пари слів.

Мороз — морози          зуб —- ... ніж — ...

плід — ... город — ... гарбуз — ...

гриб — ... хліб — ... сад — ... .

 

УТВОРИ ПАРУ

 Для того щоб послухати, як співає щиглик, потрібно виконя
ти таке завдання: до слів із першої колонки дібрати слова із другої
колонки. Скласти звукову модель слів із першої колонки.

Щічки      прудка

щиглик зелений

ящірка  співучий

щавель  рум'яні

 

ЗМІНИ ЗА ЗРАЗКОМ

 Красуня берізка пропонує вам таке завдання: вставити пропущені слова за зразком, підкреслити букви, що позначають глухий  приголосний звук у кінці слова.

Береза — багато беріз                  коза —                        груша —

коса —                                           ваза —                        чоботи —

 

«ВСЕ  ЦІКАВЕ  ПРО  ЗВУКИ»

Завдання є у нас нове.
Його ми відкриваємо.
А це завдання - звукове,
А звуки ми вже знаємо.
Тому сміливо називаємо.
Які бувають звуки?
Мовні звуки це які?
Яке ми знаємо правило?
Немовні звуки це які?
Мовні звуки які бувають? 

Шість звуків вільно можна

 Співати, як пісні,

Ці звуки знає кожен,

 їх звем ми -… (голосні).

 

Нам зубки заважають,

    І губки й язичок.

І вже не так співає

Веселий голосок.

Нелегко вимовляти.

Вони ж такі важкі,

А ще про них ми кажемо

    Це  звуки – (приголосні)

Приголосні  звуки  вміють співати?
Чому? Яку перешкоду?

Які бувають приголосні звуки?

 

УПІЙМАЙ ЗВУК

 Підкреслити букви, що позначають м'які приголосні  звуки. Скласти речення з двома словами.

Дятел, річка, синє, тюбик, пролісок, Марія, любов, зозуля.

 

СКАКАЛКИ

 Щоб допомогти зайчикові перестрибнути через пеньок, слід  вставити, де це потрібно, м'який знак і підкреслити букви, що позначають м'які приголосні звуки.

Аль..бом,  пап..ка,  бул..ка, кон..ки,  сан..ки,  мен..ше, біл..иіе, пал..то, І скіл..ки.

 

З'ЄДНАЙ ПРИСЛІВ'Я   

 Гроно калини зможе зірвати лише той, хто правильно виконає  завдання  : з'єднати частини прислів'я і вставити пропущені букви.

Л..он не косять,...    краще тр..ох потім.

Що с..огодні утече,      не жнуть, а рвуть.

Одне зараз...    того завтра не зловиш.

 

                         БУКВОЇД

Дятел там лікував дерева, що не помітив, як разом зі шкідниками-комахами з'їв і частини слів. Нам потрібно записати слова  подвоєними  приголосними.

Жи..., гі..., бага..., зна..., писа..., чита..., ши..., вугі..., ката..., малюва..., в'яза...

 

ЗАПИШИ  ЗА  ЗРАЗКОМ

   Мудра  Сова  пропонує  вам  записати  слова  за  зразком  та  поділити новоутворені  слова  для  переносу.

Читати – читання                    Знати –

Змагатися  -                             Бажати –

Записати –                               Оповідати –

Малювати –                             Друкувати –

 

ВСТАВ  ПРОПУЩЕНІ  БУКВИ

    Спиши. Встав пропущені букви.  Підкресли букви, що позначають подовжені приголосні звуки.

Ста...я, жи...я, гі...я, Га...я, коло...я, ко...а, вугі...я, лист...я.

 

«ЗАГАДКОВИЙ  ДИКТАНТ»

 Послухайте загадки, відгадайте. Випишіть  слова з апострофом.

У двох матерів по п'ять синів, у кожного своє ім 'я. (Руки, пальці)

   Не їсть, не п 'є, вік ходить та б'є. (Годинник)

Поля скляні, межі дерев'яні. (Вікно)

Не кінь, не віл, а прив'язаний. (Гарбуз)

     Ішов довгов 'яз, у землі зав'яз,

    Із землі всіх повиганяв.  (Дощ)

ЗАГАДКА   «УПІЗНАЙ  МЕНЕ»

Я такий  же,  як  знак  розділовий,

І  відомий  шкільній  дітворі,

Та  в  словах  української  мови

Я  пишусь  не  вниз,  а  вгорі.

Спробуй  лиш  написати  «ім’я » -

Зразу  стану  потрібний  і  я.

ВІДШУКАЙ  «ХАТИНКУ»  ДЛЯ  СЛОВА

З’єднати  звукову  модель  із  відповідним  словом.  Порівняти  ці  моделі  та  вимову  слів з  апострофом  і  без  нього.

 

 

 

 

 

 Щоб приголосний був твердим,

 Апостроф ставлять поруч з ним.

 Це знак у тих словах стоїть,

 Де далі йдуть: «я», «ю», «є», «і».

 

ГРА «УПІЙМАЙ АПОСТРОФ»

Зелен в'яз високий виріс,

В'язолаз на в'яза виліз.

 Та зважай же, в'язолазе,

Не скрути на в'язі в'язи!

Фразеологічна  хвилинка.

 

КОЛИ ТАК ГОВОРЯТЬ?

«П'яте через десяте» - так говорять, коли робота виконана абияк.

«В'ється в'юном» — так говорять про того, хто викручується, хитрує.

«Двох слів докупи не зв'яже» — так говорять про тих, хто не вміє гарно говорити.

 

ГРА  «ЧАРІВНЕ  КОЛО»

Скласти  найбільше  слів.

П 

                                           В                                ЯТА

                                      ЯНУТИ                             ЮН

                                                   Б                     ЯТЬ

М            Є

 

ЩО  ЦЕ?

Я у полум'ї, в сузір'ї,

В пам'яті і у сім'ї.

В надвечір'ї, у міжгір'ї,

 В п'єсі, в м'яті, в солов'ї.

В п'ятниці, в м'ячі, у пір'ї.

 В черв'яку і у в'юні,

В п'явці, в'язі, у подвір'ї,

 В п'ятці добре теж мені!

В'ю, б'ю, п'ю, в'яжу, не в'яну,

У кар'єр мій шлях лежить.

 І на лаву дерев'яну

Часом ляжу відпочить.

З матір'ю пісні співаю

Для рум'яних немовлят.

В м'яч з хлоп'ятами ганяю,

Двадцять п'ять хвилин підряд.

Хоч малий, та є здоров'я,

 Щоб побути скрізь зумів.

Я прив'язаний любов'ю

До таких хороших слів.

В бур'янах я теж гуляю,

Часом весь у реп'яхах!

В риб'ячій сім'ї буваю

І в м'яких дитячих снах.

У п'ятірці, у дев'ятці,

У солом'янім брилі,

У Дем'янку, у Мар'янці,

В гороб'ятка на крилі.

У прив'ялому листочку,

Що давно води не п'є.

У зав'язанім клубочку

І у м'ясі також є!

- Але є такі слова, де мене не треба писати, та я цих слів не люблю, хай вам вчителька їх назве.

Не вдягайте колір тьмяний,

Як на свято їдете!

Пийте, діти, сік морквяний.

Не забудьте і про те,

Що апострофа немає

Ще у деяких словах.

Ці слова хай кожен знає:

                                    Мавпячий, бюро і цвях.    П. Красоткіна

П'явка, в'юн, пір'їна, в'ється

 -Знак апострофом зоветься.

П'ять цукерок з'їв хом'як

 -Дуже симпатичний знак.

Й завжди запам'ятайте,

Де й коли його писать –

Добре правила вивчайте,

Щоб одержувати п'ять!

Після букв, запам'ятайте:

«Бе», «пе», «ве», «еф», «ем» та «ер» —

Всі апостроф проставляйте

Перед «я», «ю», «є», «ї» тепер!

 

КРОСВОРД

Якщо ви правильно відгадаєте загадки і впишете відгадки у горизонтальні клітинки, то у виділеному стовпчику прочитаєте слово, що є темою нашого уроку.

 

  1. Повна діжка жита закрита. (Мак)
  2. Що підніме і найменша дитина,

а через хату не перекине

і найсильніша людина? (Пір'їна)

3. Не розбивши горщика,

 не з'їси кашки. (Горіх)
4.Ми прийшли до гаю вдвох

-Я й сестра Даринка.

 А в гаю тім тьох та тьох,

Та іще ж так дзвінко...

Що за співанки? Чиї?

То співають ... (солові).

5.Ой, грибочки у гайочку

В капелюшечках стоять.

 Два грибочки, три грибочки,

Скільки разом буде?...(П'ять)

6. Живе — то чорне, погане, а умре — то красне,  рум'яне. (Рак)

7. Не їсть, не п'є, а ходить і б'є. (Годинник)
8.Фіолетова, рожева, біла, синя квітка ця.

А яка вона духмяна, ароматна, запашна!..(Фіалка)

   (Виділене слово — «апостроф»)

 

З'ЄДНАЙ    ПРИСЛІВ'Я

Хто в п'ятницю скаче,                     що її ніхто не п'є.

В морі тому води   багато,               а солов'ї прилетять.

Краще на п'ять хвилин  раніше      розіб'єш — не складеш.

Був би сад,                        той в неділю плаче.

Дружба, як дзеркало:                     ніж на годину пізніше.


Добре ім'я всіх                         про інше не думай.

Не в міру їси -                         люб'язний без міри.

Кип'ятиш молоко -                         скарбів дорожче.

Нещирий -                         здоров'я не проси.

На сім днів                         дев'ять свят

 

УТВОРИ СЛОВО

— Сьогодні ми відвідаємо з екскурсією ліс і назбираємо до своїх І кошиків грибів. Для цього необхідно виконати завдання: утворити І нові слова за

зразком і поділити їх на склади для переносу.

Хлопець — хлоп'ячий         Риба —                  Олово —

Солома—                            Камінь —              Дерево—

 

                               ПЕРФОКАРТИ
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗГАДАЙ  КРОСВОРД

Відгадавши всі слова, ви дізнаєтесь про чудовий винахід людства.

1. Щоб знайти книгу в бібліотеці, якщо ти знаєш тільки автора, то
      тобі допоможе алфавітний ...(каталог).

2. У вірші «До школи» дія відбувається ... (восени).

3. Хто упорядковує і поліпшує рукописи? (Редактори)

  1.   Хто робить книгу красивою? (Художник)

   5.Що називають обличчям книги? (Обкладинка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кравцова Ганна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кравцова Надія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кравцова Надія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
19573
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку