Творчі вправи на уроках української иови у 2 класі. Тема "Речення"

Про матеріал

Виконання творчих вправ, розв'язування цікавих завдань вимагає від школяра кмітливості, гнучкості розуму, змушує повторювати вивчене, заглядати у словник. Все це, безумовно, збуджує інтерес до мови, сприяє збагаченню лексичного запасу, запам'ятовуванню норм і правил літературної вимови та письма.

Мовні ігри мають велике значення для розвитку мовлення і мис­лення учнів.

Цікаві вправи та ігри на уроках мови завжди викликали у шко­лярів позитивні емоції. Засвоюючи та закріплюючи навчальний ма­теріал під час гри, учні виявляють самостійність та ініціативу
Перегляд файлу

РЕЧЕННЯ

ДОПОВНИ ВІРШ!

  • Здогадатись, якого слова не вистачає у римо­ваному рядку.

Сійся, жито і пшениця,

буде дітям — ... (паляниця).

Для веселої малечі

Бублик вигляне із ... (печі).

А рум'яний ... (колобок)

Скочить прямо на зубок.

Виросте всього доволі

На широкім житнім... (полі).

Запеклося сонце в хлібі,

Хто зростив його - ... (спасибі).

 

ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ!

Діти звісно вчаться в ... (школі).

А комбайн працює в ... (полі).

Ми лікуємось в ... (лікарні),

А стрижемось в ... (перукарні).

Ліки беремо в ... (аптеці),

А книжки в ... (бібліотеці)

РОЗСИПАНІ ЗАГАДКИ

Із слів, написаних на окремих картках, скласти загадку і розгадати її. Гра починається із читання вірша-зачину.

Зі сторінки книжки в гості до вас я йшла,

Щоб розгадали ви мене, дітвора...

Дуже я спішила, й трапилось ось так:

На шматки розбилась, не зібрать ніяк.

Врятуйте мене! Із шматків мене складіть!!!

Зразок набору карток до загадок

 

 

 

Мене частенько просять, ждуть,

А тільки з'явлюся, ховатися почнуть. (Дощ)

 

 

 

         Скатертина  біла  увесь  світ  накрила.  (Сніг)                                          

 

 

 

Влітку  наїдається, взимку відсипається.   (Ведмідь)

 

 

Що росте догори коренем?  (Бурулька)

 

 

Надворі горою, а в хаті водою.   (Сніг)

 

ПОРАХУЙ РЕЧЕННЯ

Скільки речень у цьому вірші?

Світає... Край неба палає ...

                             Соловейко в темнім гаї

сонце зустрічає.

(Т.Шевченко)

ДОПОМОЖИ  МИШЕНЯТАМ

 Допоможи  мишенятам скласти зі слів речення. Запиши  їх.

  • Ліс, у, осінь, прийшла.
  • Одяглися, жовте, дерева, уі вбрання.

 

ВИПРАВ  ПОМИЛКИ

Прочитай речення. Спиши, виправляючи помилки.

Діти прийшли в клас Вони сіли за парти, всі взяли кни­ги, зошити, олівці Вчителька викликала до дошки Анд­рійка,

 

ЗНАЙДИ МЕЖІ РЕЧЕННЯ

 Прочитайте початок і кінець кожного речення. Спишіть.

ЛАСТІВКИ В КАПЕЛЮСІ

  У нас під стріхою жили ляхівки аж ось трапилась біда під час грози гніздо впало і розбилося  на  землі лежало четверо ластів'ят Ва­силько поклав пташенят у старий  капелюх і прибив його під стріхою ластівки дуже зраділи і почали  годувати ластів'ят.

 

ДО  КОЖНОГО  РЕЧЕННЯ  ЗАПИШИ  ПИТАННЯ

Прочитай. До кожного речення запиши питання.

КЛУМБА

Соломійка розбила у садку клумбу. Вона посадила на клумбі квіти. Мама похвалила доньку.

Зразок: Що зробила Соломійка в садку?

 

ДАЙ  ВІДПОВІДЬ

Прочитай питання. Напиши відповіді.

У кого красиві роги?  Скільки лапок у жука?  У кого довгі вуха?  У кого довга шия?

 

ДАЙ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ.

Який звірок сушить гриби на деревах?

Яка дика тварина любить малину?

Яка пташка підкидає яйця в чужі гнізда?

Яка  хижа  тварина  ласа  до  курей  та  зайців?

 

                                     УПІЙМАЙ СПОНУКАЛЬНЕ РЕЧЕННЯ
— Підкресліть спонукальні речення.
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
  — Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної — немає!           (П. Воронько)

 

Просить Богданка Оленочка:
— Ти не лови метеличка!
Крилець йому не рви.
Хай літає, хай кружляє
Понад луками"чистими...
Хай милується земля
Крильцями барвистими!          (В. Коломієць)

 

ЗНАЙТИ  ПОРІВНЯННЯ

 

 

 

 

 

 

 

Знайти порівняння та записати відповіді до кросворду?

По горизонталі: По вертикалі:

  1. Співає як... 5. Німий як...
  2. Працює як... 6. Тріскотить як..
  3. Упертий як... 7. Сонний як...
  4. Червоний як... 8. Незграбний як...

 

 

СКЛАДИ МОДЕЛЬ КОЖНОГО РЕЧЕННЯ.

                МОРСЬКИЙ КОНИК  

Морський коник живе біля берега серед трави. Чіп­ляється за травинку хвостом і розгойдується. Коли сонце освічує морську траву, коник буває зелений. Сонце сідає, трава стає коричневою. Коник також стає коричневим. Небезпека йому не загрожує.

 

РОЗКРИЙ  ДУЖКИ

Спиши. Слова в дужках, заміни так, щоб вони підходили по змісту.

(Журавель) курличе і летить, і летить. (Грак) полетіли, (поле) опустіли. Працьовиті (рука) гори вернуть.


                                               НАЗВИ РЕЧЕННЯ
Назвіть види речень за метою висловлювання.
Півнику, мій півнику, що ти наробив?
— Півнику меншому голову розбив.
— Як тобі не соромно меншого бить?
Я не буду, півнику, більш тебе любить!
І пшонця не дам тобі, не наллю води.
Помирися з меншим, зараз підійди!
Помирились півники і пішли в садок.     
І обом сипнула їм жменьку крихіток.   (М. Познанська)
                                        

              ГРА «ПРИЧІП» ( «НАЙДОВШЕ РЕЧЕННЯ» ).

Поширте речення за малюнком.

Зустрічають гостей.

Діти зустрічають гостей.

Веселі діти зустрічають гостей.

Веселі діти тепло зустрічають гостей.

Веселі діти тепло зустрічають гостей хлібом.

Веселі діти тепло зустрічають гостей хлібом і сіллю.

Веселі діти тепло зустрічають гостей хлібом і сіллю на рушнику.

Веселі діти тепло зустрічають гостей хлібом і сіллю на вишитому рушнику.

Веселі діти в костюмах тепло зустріча­ють гостей хлібом і сіллю на вишитому рушнику.

Веселі діти в національних костюмах тепло зустрічають гостей хлібом і сіллю на вишитому рушнику.

 

ПОШИР  РЕЧЕННЯ

Прочитай. Пошир речення за допомогою слів із довідок.

Вітер свище. Насунула хмара. Полив дощ. З'явилися ка­люжі. Біжать струмки. Виглянуло сонечко. Зазеленіла   трава. Діти бавляться.

Слова для довідок: молода, дзвінкі, швидкі, дощове, сильний, веселе, щасливо.

 

СКЛАДИ  РЕЧЕННЯ

Склади речення із слів кожного рядка.

1. весняні, перші, квіти, зацвіли

 2. розпестилися, на дерева, листочки, зелені,

3. гарні,  над квітами, літають, метелики,

4. бігають, мурахи, в траві

 5. прокинулись, їжаки, в лісі, колючі.

 

КОЛЬОРОВІ ОЛІВЦІ

 Для того, щоб Тарасик отримав від батька кольорові олівці, по­трібно встановити зв'язок слів у реченні.

Тато (що зробив?)______

Купив (що?) _____і___

Купив (кому?)_____

Олівці (які?)__________

 

                                          ГРА «ЗНАЙДИ МЕЖУ».

Робота в групах.

Прочитайте текст. Встановіть межу кожного речення.

І група.

Україна - моя Батьківщина це най­більша європейська держава вона сла­виться своєю природою тут живуть ро­зумні, щирі, добрі люди.

ІІ група.

Наша держава - Україна мова наша - українська найбільше від усіх мов на світі ми любимо свою рідну мову укра­їнська мова - державна мова України.

ІІІ група.

Київ - столиця України це дуже гарне місто воно розкинулось на берегах Дні­пра головна вулиця Києва - Хрещатик.

IV група.

Калина - національний символ нашої держави, улюблена рослина українсько­го народу з давніх-давен наш народ оспі­вував калину в піснях дітям наказувала не ламати цвіту калини.

V група.

Моє рідне село - Смотрич тут народили­ся мої батьки, живу я смотричани пишають­ся своїм селом приїжджайте  до  нас  у  гості!

 

ГРА  «СКЛАДАНОЧКА»

 Вітерець-пустун розсипав слова.

Зберіть їх, будь ласка, і складіть речення за схемою.

ти      ді       ну      ша

ють    ків    бать

1-ша група |___  ____  ____.

2-га група |__  ___  ___?

3-тя група |____ _  ___  ___!

 

 

ВПРАВА   «ЗАГАДКОВА»

Розгляньте малюнок. Які розділові знаки  ви впізнали на ньому? Де вони використовуються?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                «ЦІКАВИНКА»

  •                                                                                                                                                                                        В Іспанії окличні та запитальні знаки став­лять не лише в кінці відведених речень, а й на початку. Педагоги вважають, що це допоможе учням відразу зорієнтуватися, з якою інтонаці­єю читати речення. Причому на початку речення розділовий знак ставиться сторчма, а в кінці ре­чення — нормально.

                                         ВПРАВА «ГРА НА БАЯНІ»

  •        Прочитайте речення, назвіть основні слова, поширте  речення, розтягніть баян.
  •           1)  Груші достигли.
  • Соковиті груші нарешті достигли в нашому саду.
  • — Додайте по одному слову за питаннями.
  •  2) Зберіть баян. Виберіть  головне  в  реченні
  • Пишається над водою червона калина.
  •                                                                                                      Пишається калина.

 

ГРА  «ТЕСТОВА»

1. Речення — це:

а) слово або група слів, що виражають завер­шену думку;

б) декілька слів.

2. У кінці розповідних речень, які вимовляють  з особливим почуттям, ставлять:

а)      крапку;

б) знак оклику.

3. У спонукальних реченнях висловлюється:

а) спонукання до дії;

б) повідомлення.

4. Поділити текст на речення. Скільки речень  утворилося?

а) 3; б) 4.

Чи бував ти колись рано вранці у лісі яка кра­са першими  зустрічають сонечко пташки  вони щебечуть на всі голоси.

ІІ   варіант

1. За метою висловлення речення є:

а) розповідними, питальними, спонукальними;

б) окличними, повними, стислими.

2. Речення, в якому про щось (когось) запиту­ється, називається:

а) спонукальним;

б) питальним.

3. У кінці спонукального речення може стояти:

а) знак питання або крапка;

б) крапка або знак оклику.

4. Поділити текст на речення. Скільки речень  утворилося?

а) 3; б) 4.

Був тихий осінній ранок високо в небі летів ключ перелітних птахів вони тихо курликали від цього в степу було сумно.

(Перевірка, самооцінювання: за кожну пра­вильну відповідь — 3 бали; у 4 завданні, якщо припустився 1 помилки, — 2 б., 2 помилок — 1 б.).

 

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА   ГРА   « ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ »

 У цій грі бере участь 8-9 учнів. Ведучий ставить запитання.

Хто знає правильну відповідь — той піднімає сигнальну картку зе­леного

кольору. Відповідає той, хто першим підняв картку. За пра­вильну відповідь гравець одержує зірочку. Якщо відповідь помил­кова, то відповідає інший гравець. Перемагає той, у кого найбільша кількість правильних відповідей, а отже — зірочок.

 

ПРОВЕДЕННЯ ГРИ

Запитання до гри

  1. Пов'язані за змістом речення — це... (текст).
  2. До тексту можна дібрати... (заголовок).
  3. Текст складається з... (частин).

4. Усі речення в тексті... (пов'язані за змістом).

5.  У тексті є такі частини:... (зачин, основна частина, кінцівка), -

6. Кожна частина починається з... (нового рядка, або з-  абзацу).

  1. Між зачином і кінцівкою знаходиться... (основна частина):
  2. Текст, в якому описується зовнішній вигляд, — це--., (опис).
  3. Текст, в якому розповідається про щось, — це... (розповідь).

 10. Речення виражає  (закінчену думку).

11. Речення складається зі... (слів).

12. Слова в реченні пишуться... (окремо).

13. Перше слово в реченні потрібно писати... (з великої  букви).

14. У кінці речення можуть ставитись... (крапка, знак о клику, знак питання).

15. Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається... (розповідним).

16. У кінці розповідного речення ставиться... (крапка).

17. Якщо розповідне речення промовляється з особливим піднесен­ням, захопленням, радістю, то в кінці ставиться... (знак окли­ку).

18. Речення, в якому про щось запитується, називається... (питаль­ним)             

19. У кінці питального речення ставиться... (знак питання).

20. Речення, в якому висловлюється спонукання, називається... (спо­нукальним).

21. Що може стояти в кінці спонукального речення? (Крапка або знак оклику).

22.Назвіть головні слова у реченні: «Тихесенько вітер віє».
23.  Поставте питання  до цих головних слів.

24. Установіть зв'язки між словами у реченні: «Діти    прибирали шкільне подвір'я».

25. Поширте питання за питаннями: «Учні поспішали (куди?)...».

26. Поставте розділові знаки у кінці речення «В якому   селі ти живеш   __»                           

27.  Визначте, яке це речення за метою висловлювання:    «Ми люби­мо свій рідний край!»

28. Утворіть спонукальне речення зі слів: на, обережними,діти, воді,  будьте.

29.   Поставте питання  до слів: машина, шофер, літак, футбол, чер­воний, грає.

30.  Виправте помилки  у реченні «Падає на земля пухнастий сніг».

 


                                              КРОСВОРД  «РЕЧЕННЯ»

Пропоную   вам  зараз  скласти  простий  кросворд  тільки  з  горизонтальним  розташуванням  слів,  ключовим  словом  є  слово  «Речення».  Слова  повинні  бути  пов’язані  з  предметом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Текст, у якому про щось розповіда­ється чи повідомляється, називається ...  (Розповідь)             

2. Зв'язані за змістом речення.  (Текст)

3. Що ми можемо передавати з допо­могою усного мовлення?  (Почуття)

4.  Те, чого навчає текст, називається ...(Мета)

5.  Державна мова України.  (Українська)                                             

 6. Книга, де записано,  що означають   слова.   (Словник) 

7.  Буває усне, а буває писемне.  (Мовлення)

Висновок. Найвище щастя і радість для кожного з нас - спілкуватися з людьми. Щоб гарно говорити, треба добре знати мову, правильно будувати речення, мати думки гарні та ясні, а слова - добрі й розумні.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сєрокурова Любов Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Борсук Наталя
    Дякую за цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
17653
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку