Творчі вправи на уроках української мови у 2 класі. Тема "Мова і мовлення"

Про матеріал

Різноманітні цікаві вправи та граматичні ігри саме й дають можливість у захоплюючій формі розвивати, збагачувати мову учнів, поглиблювати знання, закріплювати вивчений на уроках матеріал. Виконання творчих вправ, розв'язування цікавих завдань вимагає від школяра кмітливості, гнучкості розуму, змушує повторювати вивчене, заглядати у словник. Все це, безумовно, збуджує інтерес до мови, сприяє збагаченню лексичного запасу, запам'ятовуванню норм і правил літературної вимови та письма

Перегляд файлу

МОВА  І  МОВЛЕННЯ

ОВОЧІ ЗАБЛУКАЛИ

 Щоб приготувати смачний обід, потрібно пригадати назви овочів і записати їх у словосполученнях.

Додатки до гри: картки з малюнками овочів (редис, огірок, буряк, капуста, морква тощо).

 

БУДУЄМО ДІАЛОГ

 На зупинці «Розмовній» нам потрібно придумати відповіді на запитання. Записати складений діалог.

  Дмитрику, яких ти знаєш комах?

        — А які комахи корисні?

  А яка комаха тобі подобається?

 

ЛЕГЕНДА

Коли це все було — ніхто не знає,

 Але легенда так розповідає:

Надумав Бог про всіх подбати,

Талантами людей обдарувати.

Французам дав красу та елегантність,

А німцям — дисципліну та педантність.

Любов до моря дарував англійцям,

Росії - владність,

А голландцям - квіти.

Ну, як таким дарункам не радіти!

Підвівся Бог зі свого трону,

Вдоволено поправив він корону.

І тут побачив дівчину в куточку,

Одягнену у вишиту сорочку.

- Чом плачеш ти?

Як звуть тебе, дитино?

Вона відповіла:

- Я - Україна.

А плачу, Боже, бо не бачу меж

Від пролитої крові і пожеж.

Чому, скажи мені, така зла доля?

 В своїй землі немає правди й волі!

 Так от яка історія твоя!

Та тільки всі роздав таланти я —

Скоріше треба було підійти... —

І тут дівчина вже хотіла йти,

Та Бог підняв правицю, зупинив.

І з дівчиною знов заговорив:

—Неоціненний скарб один я маю.
Уславить він тебе у світі, знаю.
Бери його та бережи.

Це - пісня. —

Взяла дарунок, до грудей притисла

І понесла ту пісню по межі:

«Нам, Боже, Україну збережи!».

 

ВІРШОВАНІ  ПОРАДИ

Знайте всі, мої шановні,

Не забудьте це, бува:

У людей є звуки мовні,

Що складаються в слова.

Звуки, зібрані у слово,

Ще в далеку давнину

Утворили рідну мову,

Українську, чарівну.

А щоб ми все розуміли,

 Щоб могли багато знать,

Знаки-букви нам створили,

 Щоб писати і читать.

їх взяли, пошикували,

Щоб  нікого  не  згубить.

Та  абеткою  назвали.

Ось  її  нам  треба  вчить.

 

ЯКЩО  У  КЛАСІ  ЗЯВИЛИСЬ  ПРІЗВИСЬКА

В класі спілкуються радісно діти

І називають гарно імена.

Але не раз, нема де правди діти,

Проблема виникає все ж одна.

Хтось замість «Галя» крикне просто«Галька».

Бо ж і невиховані діти є.

Летить в повітрі слово, наче палка,

І вуха ріже, й неприємно б'є.

А як чудово, коли дружні діти

І гарно називають імена.

Всім хочеться сміятись і радіти,

І клас тоді, немов сім'я одна.

Артемчик, Павлик, Саша та Іринка,

Оксанка, Інна, Дмитрик та Роман,

Максим, Андрій, Діана та Даринка,

Іванко, Юрчик, Аня та Богдан.

Бо кожен прагне радості, й любові,

І доброти, і ласки, й теплих слів.

Та щирості людської в кожнім слові.

А зла ніхто ж ніколи не хотів.

Тож, діточки, про це не забувайте,

А будьте чемні, ввічливі завжди.

Про чистоту душі своєї дбайте,

Щоб з вами не траплялося біди.

І прізвиська давати теж не треба,

На себе спершу збоку подивись.

Чи все завжди у тебе так як треба.

Добрішим, кращим бути потрудись.

 

НАРОД НАШ ДУЖЕ ДОТЕПНИЙ, ВІН УСЕ ПІДМІЧАЄ.

Народ наш веселий усе підмічає,

Усе він побачить й завжди порівняє.

Тому ти подумай, як хочеш сказати,

Ніколи не смій просто словом кидати!

Бо слово як зброя, що може убити,

А рани від слова вже не заживити.

 

ПОЯСНИТИ  ПОРІВНЯННЯ

  • Кидає словом, як теля хвостом.
  • Говорить слова, як сокирою відрубує.
  • Влетіло, як коту за сметану.
  • Спритна, як муха в сметані.
  • Гарненька, як зірочка в небі.
  • Говорить, мов свиня хрюкає.
  • Добирає собі місця, як курка на сідалі.
  • Кусається, як муха в спасівку.

 

КОЛЕКТИВНЕ  СКЛАДАННЯ  ВІРША

Останнє слово другого рядочка добиратимете за змістом вірша в риму.

Щоб розумним й мудрим стати,

Треба рідну мову …ЗНАТИ

А щоб вміти говорити,

Треба рідну мову …ВЧИТИ!

Знає кожен з нас чудово —

Не прожити нам без… МОВИ.

Рідна ж мова пелюсткова,

Мудра, світла, …СВІТАНКОВА.

І дзвенить щодня і в свята,

Бо вона така …БАГАТА —

І така джерельне чиста

Наша мова …ПРОМЕНИСТА.

Чарівна і калинова

Наша мова …ВЕСЕЛКОВА.

В ній такі слова чудові,

Хліб і сіль на …РУШНИКОВІ.

В ній в віках батьки і діти,

Як без мови в світі …ЖИТИ?

Понад світом хай лунає,

Хай ніхто …НЕ ЗАБУВАЄ

Рідну мову українську,

Мудру, щедру,… МАТЕРИНСЬКУ.

 

ЗНАЙДИ СЛОВА ВВІЧЛИВОСТІ.

—Уявіть, нібито ви у театрі й аплодуєте, коли вам подобається виступ акторів. Вам потрібно плескати у долоні тоді, коли почуєте  слова ввічливості.

РІДНА МОВА

Сію дитині

В серденько ласку.

Сійся-родися

Ніжне «будь ласка»,

Вдячне « спасибі»,

«Вибач» тремтливе.

 Слово у серці —

                                    Як зернятко в ниві.    . (В. Гринько)

 

—Які ви ще знаєте слова ввічливості? Запишіть їх.

 

ЗАПИШИ ТЕКСТ.

Склади звукову модель слова любов.

Мужай, прекрасна наша мово,

Цвіти над нами веселково,

як мир, як щастя, як любов! (М.Рильський)

 

ВСТАВ  ПРОПУЩЕНІ  БУКВИ

Спиши вірш. Встав замість крапок пропущені букви.

Гарна з...мля

Чи з...лена, а чи біла

в нас з...мля — не розберус...,

Добра, щедра, посивіла,

наче рідний наш дідус....

 

ДОБЕРИ ЗАГОЛОВОК

Прочитай вірш.. Поясни вживання великої букви. Слово пшениця поділи на склади для переносу.

Я живу на Україні, '

де в степу із краю в край

на добро усій країні

визріває урожай,

де пшениця достигає

колосиста, золота,

де, неначе море, грають

і шумлять густі жита.

 

ЗВУКИ-БУКВИ

Прочитай вірш. Спиши, підкресли слова,  а)в яких букв менше, ніж звуків;

б) звуків більше, ніж букв.

УКРАЇНІ

Від душі всієї, від усього серця

люблю тебе, рідна Україно-ненько.

Люблю і вас, ниви буйні, колосисті,

                    І степи, як море синє — розложисті.      (Мрко Лукинюка)

 

СЛОВА-ЗВЕРТАННЯ

Прочитай вірш. Випиши слово-звертання, склади звукову модель цього слова.

Ти добре, синку, проживеш,

 Як знатимеш, куди ідеш,

 І як зумієш там, де став,

Стояти так, щоб не упав.

(Цезар Білило)

 

НАГОЛОС  У  СЛОВАХ

Прочитай вірш. Спиши, постав наголос у словах.

До школи, до школи! — ударив дзвінок,

 — Лісами, полями лунає...

До праці, до труду малих він діток

Вкраїні на втіху скликає!

(Юра Шкрумеляк)

 

УКЛАДИ ПРИСЛІВ'Я

На картках розкидані слова. Діти складають і записують із них речення.

  • Щирого, дорожчі, слова, вітання, частування, за.
  • Слово, руйнує, добре, зле, будує.
  • Знаєш, не знаєш, а, мовчи, кажи.

 

ГІСТЬ У ДОМІ

—Уявіть, що до вас завітала мамина подруга. Мама ще не по­вернулася з роботи. Поміркуйте, яка розмова може відбутися з гос­тею. Попрацюйте у парах і складіть діалог.

Зразок

  •                                                                                                                                                                                     Доброго дня, Васильку!
  •                                                                                                                                                                                     Доброго дня!
  •                                                                                                                                                                                     Мама вдома?
  •                                                                                                                                                                                     Ні, вона незабаром повернеться. Сідайте, будь ласка!
  •                                                                                                                                                                                     Дякую, Васильку!

 

                ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «РОЗУМНИКИ І РОЗУМНИЦІ»

Мета: удосконалювати, мовлення та мислення другокласників; розширювати світогляд; розвивати інтерес до навчання.

                                  І КОНКУРС «РОЗМИНКА»

Перша команда

  1. Вони бувають перелітні, а бувають зимуючі.
  2. П'ята буква абетки.
  3. Дві дощечки, дві сестри, несуть мене з гори.
  4. Колір українського прапора.
  5. Кого раді бачити дідусь і бабуся?
  6. 6.Зозулині слова.
  1. Хто на хвості новини приносить?
  2. Гра з м'ячем і ракеткою. 
  3. Буква, що не позначає звуків.
  1.                                                                                                                                                                                           Столиця України.
  2.                                                                                                                                                                                           Річка, що протікає через ваше село.
  3.                                                                                                                                                                                           Перший місяць року.

13. Український поет і художник.

 14. Завжди в роті, а не проковтнеш.

1.5.Президент України.

16. Скільки дівчаток у 2 класі?

Учневі, який першим дав відповідь, вручається зірочка.

Друга команда

  1. Їхнє тіло вкрите пір'ям.
  2. Сьома буква абетки.
  1. Боязка тварина.
  2. Назва герба України.
  3. Його морщать, коли думають.
  4. Воронячі слова.
  5. Льодяний дощ.
  6. Гра з м'ячем.
  7. Буква, що позначає два приголосних звуки.
  1.                                                                                                                                                                                              Яка річка протікає через Київ?
  2.                                                                                                                                                                                              Цих звуків в українській мові 6.
  3.                                                                                                                                                                                              Останній місяць зими.
  4.                                                                                                                                                                                              Директор нашої школи.
  5.                                                                                                                                                                                              Нежива, а за людиною ходить.
  6.                                                                                                                                                                                              Скільки хлопчиків у 2 класі?
  7.                                                                                                                                                                                              Вони бувають дикими та свійськими.

                               II  КОНКУРС «РОЗГАДАЙ І ЗНАЙДИ СЛОВА»

Перша команда

Знайдіть і закресліть 5 жіночих імен.

Друга команда 

Знайдіть і закресліть 5 чоловічих імен.

(На дошці таблиці з розкиданими іменами, їх потрібно зна­йти.)

III   КОНКУРС «УТВОРИ НОВІ СЛОВА»

Утворіть якомога більше нових слів від запропонованого слова.

Перша команда 

Слово «стадіон».

Друга команда

Слово «будинок».

Учні за відведений проміжок часу, кожен — окремо, записують свої слова на аркуші паперу. Учням, які склали найбільшу кількість слів, вручаються зірочки.

ІV КОНКУРС «УКЛАДИ СЛОВА»

Складіть із частин слова.

            І  команда                                       ІІ  команда

       Доро           ниця                                  Коро      тіл                                       

  Дже             пад                                    Соло       пад

  Теле            дар                                    Диво       вей

  Листо          га                                      Термо     вай

  Кален          рело                                  Листо     метр

  Полу           фон                                   Чисто     цвіт

Наприкінці гри підбиваються підсумки. Учні підраховують отри­мані зірочки, і журі оголошує переможців — розумників і розум­ниць. Вручаються призи.

 

docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
1264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку