Дидактичний матеріал до уроків української мови в 5 класі

Про матеріал
Дидактичний матеріал до уроків української мови в 5 класі сприятиме: реалізації проблемно-пошукового навчання, формуванню мовної, мовленнєвої, соціокультурної, діяльнісної компетентностей учнів, активізації їх мотиваційних резервів, мисленнєвої діяльності на різних етапах уроку, збагаченню словникового запасу, розвитку вмінь правильно оформлювати свої думки, писати оригінальні твори .
Перегляд файлу

Дидактичні матеріали до уроків української мови в 5 класі

(за збіркою М. Матвійчука «Чарівна сила»)

 

Словосполучення.

Головне й залежне слово в словосполученні

    

    1.Дослідження-аналіз.

      Перепишіть, уставте пропущені літери. Випишіть із речень 2-3         словосполучення, самостійно зробіть їх синтаксичний розбір (письмово).

      Пробиваєт..ся з-під землі м’ята. Яскраво-блакитний колір проліска пестить душу. А ось і ку..і півонії теж виходять на свіже, напоєне вологою повітря. Мине кілька місяців – і вони зацв..туть, милуючи зір своїми чудовими квітами.   

                     

Речення, його граматична основа(підмет і присудок).

 Речення з одним головним членом

   

      1.Лінгвістичне дослідження.

Прочитайте речення, перепишіть, підкресліть у кожному граматичну основу, визначте, якими частинами мови вона виражена.

 1. Скривджена береза піднімає вгору поламане гілля. 2. Кімнату заливає хвиля музики. 3. Ішов дощ. 4. Чудовий жовтневий ранок покликав у дорогу. 5. Час не пожалів її [жінку].

 

    2.Дослідження-розподіл.

  Випишіть спочатку двоскладні речення, а потім  -  односкладні. Граматичні основи підкресліть. Подумайте й скажіть, що виражають односкладні речення? Коли їх доречно використовувати?

  1. Червень. Присеймів’я. Ліс. Небо в тонкому павутинні дрібних хмаринок. Природа живе чеканням. 2. Білі лебеді. 3. Чимось неповторно рідним повіяло від неї [квітки]. 4. Нічого особливого не сталося. 5. Над річкою тихо й спокійно. 6. Додому не хотілося поспішати. 7. Буревій не вгавав ні на хвилину. 8. Ніч. Тиша.

 

                              

      3.Творчий експеримент.

    Пофантазуйте й складіть твір-мініатюру, що мав би дане закінчення. Використайте у своїй роботі  речення  двоскладні та односкладні, різні за метою висловлювання й емоційним забарвленням.

 

      Музика вже давно замовкла, а  в голові одна думка: якою повинна бути людина, котра її створила, якщо витвір її генія викликає в тебе таке незабутнє враження?

 

  4.Творче спостереження з елементами пошуку.

     Прочитайте уважно текст. Дайте відповідь на запитання: що допомагає людині в складній ситуації? Для підтвердження  власної думки наведіть приклади з життя або  художньої літератури.

   Випишіть речення різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням. Поясніть постановку розділових знаків.

 

  • Ось, хлопче, подивись, –  мовив супутник, показуючи мені сторінку журналу, де великими літерами було надруковано: «Надія на порятунок».

     Перед моїми очима постав невеликий пліт, котрий вітер шпурляє з хвилі на хвилю, намагаючись потопити в морській безодні. На ньому – чотири сміливці. Вони вірять і чекають порятунку, а його все немає й немає. І от, коли здається, що життя скінчилось і вони приречені, на обрії з’являється корабель.

Люди махають руками, намагаються привернути до себе увагу.

- Помітили, помітили!

 Радість приходить на зміну відчаю.

     Незабаром сміливці вже на кораблі. Що врятувало їх?   Надія, котра ні на хвилину не залишала.

   … Море й корабель розтанули в моїй уяві, і я знову опинився в купе поруч із сусідом.

 

              Другорядні члени речення: додаток, означення, обставини

 

        1. Дослідження- аналіз.

Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи та додатки. Після кожного додатка  позначте в дужках запитання, на яке він відповідає.

    1. Зі мною був дощ. 2. Усю війну син писав матері коротенькі, теплі солдатські листи. 3. Я відкрив для себе симфонічну музику. 4. Тихий вересневий вечір оповив місто. 5. Він [буревій] мимохіть обірвав кетяги горобини під нашими вікнами. 6. Злива перейшла в дрібний нудний дощик.

 

         2. «Творче конструювання».

   Запишіть речення, уставляючи замість крапок обставини з довідки.

1. Милуюся чудовими краєвидами…( поблизу села) Озаричі біля річки Сейм…

2.Доспілі ягоди горобини багряним полум’ям загорілися …(поміж дерев).

3.А…( над землею) наростає гуркіт.

4.Ось …(так) і живе вона. А сини лише  сняться.

5. Серед великих дерев розкололася …( навпіл) від удару блискавки й загорілася величезна стара верба.

6.У  вікно…(несміливо) постукав світанок.

7.Я йшов…(вулицею).

     Довідка: поміж дерев; так; несміливо; над землею;поблизу села; вулицею; навпіл.

 

    3.Гра «Позмагаймося з письменником».

    У реченнях замість крапок уставте означення. Порівняйте їх з авторськими.  Зробіть висновок, яку роль  відіграють означення в тексті.

 

Поглянь довкола. Золота..., золота... скрізь, скільки око сягне, аж до обрію. Недарма ж звуть здавна  …( золотою) нашу осінь.

Якийсь мрійник-художник закляк з етюдником у правиці, певно, забувши, що привело його сюди. Та  як не задивитися? Така краса навколо!

Ось Сейм, ніби …( заколисаний), погойдується між берегів, убираючи в себе …( раптову) прохолоду. Він сьогодні незвичайно …(спокійний), бо ж і його торкнулася своїм …( золотавим)  віялом осінь.

Десь тріснуло …( сухе) гілля, пролетів …(якийсь) птах, ненавмисне зачепивши крилом …(різьблене) листя, що від цього доторку …(золотим) дощем полилося вниз, щоб укласти й свою частку в пошиття …(великої)                              …(золотої) ковдри, що тче на землі осінь.

 

 

Речення з однорідними членами

 

1.Дослідженя-аналіз.

   Прочитайте. Запишіть. Визначте однорідні члени речення. На які запитання вони відповідають? Від якого слова в реченні ви їх поставили ? Зверніть увагу на вживання розділових знаків.

 

  1. Радість огортає мене, бринить чарівною мелодією в кожній клітині. 2. А онде дівчатка вгледіли червоні грона горобини й заходилися нанизувати намисто. 3. Дім стояв велично й задумливо… 4.Але чомусь усе це не дуже гріло серце й душу. 5. Ростуть тут і дуби, і берези, і вільха, і горобина. 6. То тут, то там нанизані на гілки дерев грибочки сушаться на зиму.

 

  1. «Лінгвістичні хованки».

    Знайдіть і випишіть з уривка тексту речення з однорідними членами. Накресліть схеми постановки розділових знаків і поясніть їх.

     Та раптом ліс охоплює тихий шепіт. Він іде від узлісся, росте, набирає небаченої моці, і ось це вже не шепіт, а буря. Не її крилах прилітає дощ.  Зразу ж накидається на ліс, на луки.

 

 

docx
Додано
28 січня 2023
Переглядів
449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку