Дидактичні матеріали до уроків української мови в 5 класі
(за збіркою М. Матвійчука «Чарівна сила»)
Словосполучення.
Головне й залежне слово в словосполученні
1.Дослідження-аналіз.
Перепишіть, уставте пропущені літери. Випишіть із речень 2-3 словосполучення, самостійно зробіть їх синтаксичний розбір (письмово).
Пробиваєт..ся з-під землі м’ята. Яскраво-блакитний колір проліска пестить душу. А ось і ку..і півонії теж виходять на свіже, напоєне вологою повітря. Мине кілька місяців – і вони зацв..туть, милуючи зір своїми чудовими квітами.
Речення, його граматична основа(підмет і присудок).
Речення з одним головним членом
1.Лінгвістичне дослідження.
Прочитайте речення, перепишіть, підкресліть у кожному граматичну основу, визначте, якими частинами мови вона виражена.
1. Скривджена береза піднімає вгору поламане гілля. 2. Кімнату заливає хвиля музики. 3. Ішов дощ. 4. Чудовий жовтневий ранок покликав у дорогу. 5. Час не пожалів її [жінку].
2.Дослідження-розподіл.
Випишіть спочатку двоскладні речення, а потім - односкладні. Граматичні основи підкресліть. Подумайте й скажіть, що виражають односкладні речення? Коли їх доречно використовувати?
3.Творчий експеримент.
Пофантазуйте й складіть твір-мініатюру, що мав би дане закінчення. Використайте у своїй роботі речення двоскладні та односкладні, різні за метою висловлювання й емоційним забарвленням.
Музика вже давно замовкла, а в голові одна думка: якою повинна бути людина, котра її створила, якщо витвір її генія викликає в тебе таке незабутнє враження?
4.Творче спостереження з елементами пошуку.
Прочитайте уважно текст. Дайте відповідь на запитання: що допомагає людині в складній ситуації? Для підтвердження власної думки наведіть приклади з життя або художньої літератури.
Випишіть речення різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням. Поясніть постановку розділових знаків.
Перед моїми очима постав невеликий пліт, котрий вітер шпурляє з хвилі на хвилю, намагаючись потопити в морській безодні. На ньому – чотири сміливці. Вони вірять і чекають порятунку, а його все немає й немає. І от, коли здається, що життя скінчилось і вони приречені, на обрії з’являється корабель.
Люди махають руками, намагаються привернути до себе увагу.
- Помітили, помітили!
Радість приходить на зміну відчаю.
Незабаром сміливці вже на кораблі. Що врятувало їх? Надія, котра ні на хвилину не залишала.
… Море й корабель розтанули в моїй уяві, і я знову опинився в купе поруч із сусідом.
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставини
1. Дослідження- аналіз.
Перепишіть речення, підкресліть граматичні основи та додатки. Після кожного додатка позначте в дужках запитання, на яке він відповідає.
1. Зі мною був дощ. 2. Усю війну син писав матері коротенькі, теплі солдатські листи. 3. Я відкрив для себе симфонічну музику. 4. Тихий вересневий вечір оповив місто. 5. Він [буревій] мимохіть обірвав кетяги горобини під нашими вікнами. 6. Злива перейшла в дрібний нудний дощик.
2. «Творче конструювання».
Запишіть речення, уставляючи замість крапок обставини з довідки.
1. Милуюся чудовими краєвидами…( поблизу села) Озаричі біля річки Сейм…
2.Доспілі ягоди горобини багряним полум’ям загорілися …(поміж дерев).
3.А…( над землею) наростає гуркіт.
4.Ось …(так) і живе вона. А сини лише сняться.
5. Серед великих дерев розкололася …( навпіл) від удару блискавки й загорілася величезна стара верба.
6.У вікно…(несміливо) постукав світанок.
7.Я йшов…(вулицею).
Довідка: поміж дерев; так; несміливо; над землею;поблизу села; вулицею; навпіл.
3.Гра «Позмагаймося з письменником».
У реченнях замість крапок уставте означення. Порівняйте їх з авторськими. Зробіть висновок, яку роль відіграють означення в тексті.
Поглянь довкола. Золота..., золота... скрізь, скільки око сягне, аж до обрію. Недарма ж звуть здавна …( золотою) нашу осінь.
Якийсь мрійник-художник закляк з етюдником у правиці, певно, забувши, що привело його сюди. Та як не задивитися? Така краса навколо!
Ось Сейм, ніби …( заколисаний), погойдується між берегів, убираючи в себе …( раптову) прохолоду. Він сьогодні незвичайно …(спокійний), бо ж і його торкнулася своїм …( золотавим) віялом осінь.
Десь тріснуло …( сухе) гілля, пролетів …(якийсь) птах, ненавмисне зачепивши крилом …(різьблене) листя, що від цього доторку …(золотим) дощем полилося вниз, щоб укласти й свою частку в пошиття …(великої) …(золотої) ковдри, що тче на землі осінь.
Речення з однорідними членами
1.Дослідженя-аналіз.
Прочитайте. Запишіть. Визначте однорідні члени речення. На які запитання вони відповідають? Від якого слова в реченні ви їх поставили ? Зверніть увагу на вживання розділових знаків.
1. Радість огортає мене, бринить чарівною мелодією в кожній клітині. 2. А онде дівчатка вгледіли червоні грона горобини й заходилися нанизувати намисто. 3. Дім стояв велично й задумливо… 4.Але чомусь усе це не дуже гріло серце й душу. 5. Ростуть тут і дуби, і берези, і вільха, і горобина. 6. То тут, то там нанизані на гілки дерев грибочки сушаться на зиму.
Знайдіть і випишіть з уривка тексту речення з однорідними членами. Накресліть схеми постановки розділових знаків і поясніть їх.
Та раптом ліс охоплює тихий шепіт. Він іде від узлісся, росте, набирає небаченої моці, і ось це вже не шепіт, а буря. Не її крилах прилітає дощ. Зразу ж накидається на ліс, на луки.