Дидактичний матеріал " Екологічне виховання. Будова слова"

Про матеріал
Матеріал можна використовувати під час опрацювання теми « Будова слова» для самостійної, групової та індивідуальної роботи.
Перегляд файлу

 

Екологічне виховання

на уроках  української  мови

під час вивчення теми

« Будова слова»

ch_go_to_scl_11

 

 

 

 

Опановуючи розділ « Будова слова» , учні початкових класів одержують практичне уявлення про основу і закінчення, вчаться виділяти в основі префікс, суфікс, корінь. Разом з тим школярі спостерігають за роллю суфіксі та префіксів у творенні нових слів, дізнаються про джерело поповнення нашої мови новими словами. Вчитель повинен приділяти увагу тому, щоб  діти самостійно відкривали способи творення слів, усвідомлювали походження окремих  з них.  Потрібно створити оптимальні умови для усвідомлення взаємозв’язку між лексичним значенням слова та його морфемною будовою, збагачувати словниковий запас , вдосконалювати орфографічні навички.

Тому для вивчення цього розділу бажано використовувати цікавий матеріал. Виконуючи ці завдання, школярі не лише ознайомляться зі способами словотворення, а й збагатять свої знання про навколишній світ. Тексти мають природниче спрямування і дають змогу здійснювати екологічне виховання на уроках української мови. Віршовані тексти допоможуть дітям зрозуміти красу, багатство мови її виразність, чарівність рідної природи.

Матеріал можна використовувати під час опрацювання теми « Будова слова» для самостійної, групової та індивідуальної роботи.

 

 

 

 

 

  1. Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть основу і закінчення.

Прилетіли шпаки

Прилетіли шпаки,

Дорогі співаки,

Прилетіли весну зустрічати.

У шпаківнях нових

Скоро будуть у них

Жовтороті малі шпаченята. ( Г.Бойко)

 

  1. Знайдіть слова зі спільним коренем, позначте його.

Будьмо друзі

Ліс – ні краю , ні початку,

Дикі зарості кругом.

Пострічалося дівчатко

Із колючим їжачком.

  • Знаєшся як? -  дівча питає,-

Будьмо друзі – ти і я:

А їжак із переляку

Геть забув своє ім’я. ( О.Орач)

 

  1. Відгадайте загадку і відшукайте спільнокореневі слова.

Ну хто співця весни не знає?

Закривши очі, він співає.

Та пісня радісна й дзвінка,

Скажи, як звати співака?     ( Соловей)

 

 

 

 

 

  1. Чи бувають спільнокореневими слова сонечко, Сонечка?

Сонечка умита

Задивилось сонечко

На маленьку Сонечку:

Сонечка умита,

Сонечка одіта.

Чисті черевички,

У косичках стрічки.

Усміхнулось сонечко

До малої Сонечки.     ( Г.Бойко)

  1. Спільно кореневі слова випишіть парами.

У кита  синочок – китеня,

У слона синочок – слоненя,

В їжачка синочки – їжачатка.

 

  1. У спільнокореневих словах виділити спільну частину.

Рано на світанку

Вибігла я з хати –

Весноньку – веснянку

Буду зустрічати.

Квіточок  весняних

Я букет несу –

Хай вплете весна їх

У свою косу.     ( Г.Бєлова)

  1. Випишіть спільнокореневі слова. У словах заблудили, прийшли виділить префікси.

Не віз, не колісниця,

Не контури ковша,

Велика Ведмедиця,

Маленьке ведмежа.

В снігах вони бродили,

На айсбергах пливли,

У небі заблукали:

Додому не прийшли.

  1. Випишіть слова з префіксами і доберіть до них антоніми.

Гуси прилетіли

Пролетіли знову гуси

Над долиною,

Над туманом сивовусим,

Над калиною.

Пролетіли сумовито

Над ожиною,

Понесли на крилах літо

Невидимкою.                        ( М.Сингаївський)

 

  1. Відшукайте слова з префіксами . До якої частини мови належать ці слова?

Осінь

Осінь обтрусила

Яблука доспілі –

Відпочить присіла

На пеньочку в лісі.

Поправля хустинку

Стомлено рукою,

А гриби з торбинки

Сипляться додолу.    ( А, Коваль)

 

  1.      У підкреслених словах знайдіть суфікс. Доберіть до цих слів спільнокореневі.

Лісова колиска

Стежка, озеро, стіжок  -

Все у падолисті,

І в гніздечку для пташок

Задрімав сухий листок,

Наче у колисці.          ( В.Скомаровський)

 

  1.      Випишіть із тексту назви істот, позначте значущі частини мови.

Має очі кішечка,

Має очі песик,

Має очі Віточка,

Має очі Лесик.

Бачить кішка – мишку,

Бачить песик – кішку,

Бачить Лесик Віточку,

Що тримає квіточку.   ( І. Січовик)

 

  1.      Випишіть слова з префіксами. До виділених слів доберіть споріднені.

Відшуміло літо стиглими хлібами.

На пташиних крилах відлетіло вдаль.

Під вікном берізка розпустила коси,

І летять у вирій сірі журавлі.   ( С. Федченко)

 

  1.      Випишіть спільнокореневі слова.

Дощ на тоненьких ніжках,

В шапці своїй волохатій,

У дворі пострибавши трішки.

Постукав у віконце – до хати.

Я б віконце відчинила,

Дощика я би впустила.

Та чи дозволить моя мати

Гостя у вікно впускати? ( М.Шаповал)

 

  1.      oubawzMNyMM.jpgВипишіть спільнокореневі слова, виділіть основу і закінчення.

Лелеки

Журавлі курличуть,

Забирають літо

І несуть з собою

У чужі краї.

Не спішіть журавлики,

Гляньте – недогріте

Залишилось поле

В рідні стороні.   ( М.Кулик)

  1.      Випишіть слова з префіксами і виділіть їх позначкою.

 

На зеленому листі

Посміхнеться суниця,

Вишня вдягне намисто,

І достигне пшениця.

Теплий дощик проллється,

Заколоситься жито,

Вся земля засміється,

прийде радісне …літо.  

 

  1.      Доберіть слова, основи яких мають:
  1. Тільки корінь;
  2. Корінь, суфікс.

Снігурі

Подивіться : у дворі

В чорних шапках снігурі.

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить сніг і холоди

Наближаються сюди.

Снігурами через те

Їх тепер і ви звете.   (Г.Демченко)

 

  1.      Випишіть спільнокореневі слова.

Хвалько

Став хвалитись малий листок:

  • Я найкращий на весь лісок!

Брати зелені, а я – золотий!

… Та де не взявся вітровій.

Як налетів, як зашумів!

Нема в лісочку хвалька листочка.    (В.Заєць)

 

  1.      Випишіть слова зі зменшувально – пестливими значеннями.

Чарівна книжечка

Маю книжечку невеличку,

В ній живе руда лисичка

Та колючий їжачок,

Та солом’яний бичок,

І зайчисько – вуханець,

І цвіркунчик – співанець.   ( Х.Керита)

 

 

 

 

 

  1.      Випишіть слова з:
  1. Префіксами;
  2. Суфіксами.

Ромашка

На стрункій високій ніжці,

Біля річки на лужку,

У хустинці – білосніжці

Стрів я квіточку таку:

Ясним оком жовтуватим

Усміхалася мені.

Я хотів її зірвати,

Я бджола сказала : - Ні!     ( М.Познанська)

 

  1.      Відгадайте загадки і до слів – відгадок доберіть спільнокореневі слова.

а) Маю плаття зелененьке,

Гнучкі. Ніжні віти,

Білу кору, стан тоненький…

Як я звуся, діти?    ( Береза – берізка, березень,березовий,)

б) Під дубочком народився,

Парасолькою накрився,

Може б, з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав. (Гриб – грибок, грибник, грибний)

в) Що у світі найбагатше?

Що у світі найрідніше?

Що у світі найситніше?  ( Земля – земелька, земельний)

г) Летіла птиця по синьому небі,

Розпустила крила і сонце закрила.  ( Хмара – хмарка, хмарно)

д) В небі хмара пролітала,

Білий пух порозсипала

Він на землю міцно ліг.

Називають його … ( Сніг - сніжок, сніжка, Сніговик)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://062012.imgbb.ru/8/c/6/8c6a9b3fa516fc26ee26fa41bda14593.jpgе) Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля причепурила,

Пухнастим снігом вкрила.

Вгадайте, хто вона?   ( Зима – зимонька, зимовий, зимувати.)

 

 

 

  1.      Знайдіть слова із суфіксами.

Я кругленька, червоненька,

З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

І до столу подають.   ( Редиска)

 

 

 

 

 

  1.      Чи однакове лексичне значення у виділених словах і чи є вони спільнокореневими?

 

Клим на гору задивився,

А ведмідь не розгубився:

Підхопив два вулички

Та й помчав до вулички.

docx
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
2013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку