Урок української мови (3клас)
Тема. Дієслова-синоніми. Удосконалення висловлювань шляхом добирання дієслів-синонімів
Мета: поглибити знання учнів про дієслово, його синтаксичну роль; закріпити вміння виділяти дієслова в усному і писемному мовленні, добирати до дієслів синоніми; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до природи.
Обладнання. Ілюстрації із зображенням картин моря, корабля, карта України, малюнок бакена, айсберга, чайки, рибки із словами, логічні вправи.
Тип уроку. Комбінований
Форма проведення. Урок мандрівка
Хід уроку.
І. Організація класу.
Учитель: Давайте поглянемо, дітки, в очі один одному та посміхнемося. Сьогодні наш девіз такий:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто мандрувати, а міркувати
Охайно, чистенько, красиво писати.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Так вчить багато на чому,
Хай буде він для нас повчальний,
За це подякуємо йому.
А що ми будемо робити,
Про кого будем говорити,
Ви можете усі сказати,
Якщо загадку розгадати.
Загадки
Кругом вода, а з питвом біда,-
Хто знає, де це буває? (На морі)
По морю йде, а до берега дійде - одразу пропаде. (Хвиля)
-Сьогодні ми помандруємо до моря. (На дошці учитель малює уявне море.) За кожне виконане завдання ми додаватимемо на морі хвилі.
-Пригадайте, які моря є на території України. (Учні розглядають карту України.)
Я запрошую вас вирушити у цікаве далеке плавання казковим кораблем до країни Граматики. По дорозі нам траплятимуться і загадки, різні завдання. Ми побачимо великий і чудовий острів ,а поруч з ним ще й підводні рифи, айсберги, порти. А кінцевою метою плавання стане Бухта Досягнень. Отож, щасливої дороги!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання
2.Опитування
-3 якою частиною мови познайомилися на минулому уроці?
- Що називається дієсловом?
-3 якою частиною мови зв’язується в реченні?
- Яким членом речення виступає?
- Чи потрібні дієслова в нашому мовленні?
Отже, без дієслів речення втрачають зміст і стає незрозумілим наше мовлення.
3.Каліграфічна хвилинка
Пів-Острів Каліграфії.
- Увага! Наш корабель піднімає вітрила!
Ой, що це? Каліграфічний центр цього острова пропонує нам отримати пропуск на подальше плавання. Для цього ми повинні дуже красиво та охайно написати з’єднання букв і сформувати речення.
Та спочатку повторимо правила письма.
Зошит свій я розгортаю
І під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю
Друзів я не підведу.
Сяду прямо, не зігнусь,
За роботу я візьмусь.
Букви писатиму рівненько,
Щоб всі були гарненькі.
Пп Хх пі хв ться ил
Піниться море безкрає,
Хвилі вдаряються різко в пісок
-Назвіть орфограми. Давайте визначимо граматичну основу речення.
-Як по іншому сказати: вдаряються?
-Як називаються такі слова?
Молодці! Пливемо далі.
-На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченнях, текстах, добирати до дієслів синоніми.
VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Суперечка
Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: "Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені в місто їздить.
А корова говорить : " Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім'ю молоком годую".
Собака як заговорить : "Ні, мене. Я хазяйське добро стережу".
Почув чоловік цю суперечку і говорить : "Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці".
-Що в цьому тексті вам не сподобалось?
-Якими словами потрібно замінити дієслово говорити ? (Засперечатись, сказати, зауважити, загарчати.
- Будьте уважні, адже на нашому шляху риф Підручник! А це значить, що зараз прийшов час попрацювати з підручником.
Словникова робота
Риф — пасмо підводних чи невисоких надводних скель на мілководді, що утворюються під час розмиву дна, берегів або внаслідок нагромадження решток колоніальних коралів, молюсків тощо.
Вправа 399 ( усно)
Вправа 400 (письмово)
Порт загадковий
А куди привела нас наша подорож?
Ридають букви в кожному рядочку:
Від наших слів одні шматочки.
Початки всі кудись пропали,
Мабуть, у лісі заблукали.
Верніть загублених у слово –
І знову буде все чудово.
Учитель читає вірш та пропонує учням відновити словникові слова. Якщо діти правильно виконають завдання, то зі вставлених букв можна буде скласти слово.
...ортрет
.. .лень
...еспубліка
...рамвай
(ПОРТ)
Отже «Порт Загадковий»
Але на нашому шляху перешкода - мілина.
Щоб не сісти на неї і прибути у Порт Загадковий нам потрібно розгадати загадку:(на дошці)
Навіть у страшну погоду
Я чатую на воду,
Щоб човни і теплоходи
Не збивалися з путі,
Щоб дорога невідома
Привела усіх додому (малюнок із зображенням бакена)
Бакан (бакен) (нід. Ьакеп) — звикла у річників назва плавучого застережного знаку, подібного до буя, який установлюють для загородження небезпечних місць поблизу фарватеру. Чимало бакенів обладнані ліхтарями та звуковими пристроями.
4. Підібрати синоніми до слова чатую (стережу, вартую)
Фізкультхвилинка.
Ми руками помахаєм,
Вітерця всі попрохаєм
Хай подує вліво, вправо.
Щоб спочити учням вміло
Парус хоч у нас маленький,
Але високий, не низенький.
Набрались сил- і знову всі вперед,
Нам хвилі допоможуть без торпед.
-Наш корабель вирушає далі.
5.Редагування тексту (вправа 401)
- Попутний вітер жене наш кораблик все далі і далі. Та ось попереду айсберг Образний. Отож, давайте спробуємо і тут дати собі раду (на дошці)
Словникова робота
Айсберг (від німецького Eisberg — льодова гора) — плавуча льодова гора великих розмірів. Висота айсбергу над водою може досягати 100 м, довжина — сотень кілометрів.
V. Закріплення й узагальнення вивченого
1. Робота в групах
До поданих дієслів дібрати дієслова-синоніми (Дієслова написані на рибках, а над ними кружляють чайки)
Бігати (гасати,ганяти, мчати)
Бавитися (грати, розважатися)
Думати (мислити, міркувати)
Іти (крокувати, чимчикувати, чалапати, тюпати)
Доглядати (піклуватися, турбуватися)
Нам принесли завдання чайки.
Цікавинки про чайок
Чайки насправді дуже цікаві та дещо дивні птахи. Пропонуємо вашій увазі дізнатись деякі цікаві факти про чайок.
Чайки крадуть здобич і поїдають яйця інших птахів. Вони здатні нападати навіть на пташенят інших чайок.
Для найменших представником сімейства вважається мала чайка -її вага складає всього 100-150 г, а найбільшим морська чайка -її вага може перевищувати 2 кг.
Чайки живуть по всьому світу, скрізь, де суша омивається водою. Деякі чайки селяться дуже далеко від моря. Хоча у чайок є плавальні перетинки, вони не належать до океанічних птахів і ніколи не відлітають від берега надто далеко.
Якщо під час висиджування або вигодовування пташенят поблизу буле помічена небезпека, то переполох охопить всю колонію, птахи злетять в повітря і будуть намагатися полити непроханого гостя якомога більшою кількістю посліду.
Як правило, самка зносить 2-3 яйця. Насиджують кладку і самець, і самка близько місяця. Якщо з яйцями щось трапляється, - їх з’їдають інші чайки або ж просто змиває хвилею, - то самка відкладає нові. Так вона може робити до трьох-чотирьох разів. Це сприяє виживанню виду. Новонароджені пташенята покриті коричневим крапчастим пухом, який служить їм надійним маскуванням. Вони залишаються в гнізді до тих пір, поки не навчаться літати. Весь цей час їх годують батьки. Однак через ненажерливість власних родичів з десяти пташенят, як правило, виживають тільки двоє.
З чайками пов’язують безліч погодних прикмет. Раніше моряки помічали: якщо чайка сідає на щоглу корабля або ж на воду, то погода стане гарна і можна пускатися в плавання, а якщо чайки з пронизливим криком бродять по обмілинах або ж прибережному камінню, то скоро буде шторм.
Вони хочуть перевірити грамотність та швидкість виконання завдань учнями Спробуйте справитись із завданнями і країна Граматики щиро нас привітає.
А бухта Досягнень - де ми зараз знаходимось познайомить усіх учасників з дуже мудрим висловом.
Словникова робота
Бухта (від нім. Bucht, буквально — «вигин», «кривина»)[ 1 ] — невелика частина моря, затоки, озера, водосховища,відокремлена від відкритих вод з трьох боків частинами суші (виступами берегів скелями та прилеглими островами) і захищена ними від хвиль та вітру.
-Давайте хором зачитаємо ці хороші слова (Найбільший скарб учня - міцні знання.)
-Як ви їх розумієте?
VI Підсумок уроку
Незакінчене речення…
-На уроці я дізнався…
-Мені сподобалися…
-Я запам'ятав…
- Ось і закінчилась наша кругосвітня мандрівка. Ми дуже хороше попрацювали і можемо пишатися нашими здобутками.
Бо учні нашого класу активні, творчі, розумні, енергійні, самостійні, артистичні, веселі, талановиті.
Висновок: Ось і уроку кінець,
Хто працював - молодець!
Найкращі шлемо ми вітання присутнім гостям.
А для учнів у мене особливе побажання-бути гідними громадянами своєї рідної Батьківщини
.