Дидактичний матеріал з української мови для 2 класу

Про матеріал
Посібник містить тексти, завдання і вправи, що допомагає сприяти засвоєнню та закріпленню знань з української мови.
Перегляд файлу

 

 

Рисунок1.jpg 

r2j3.png

r2j3.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

r2j3.pngПосібник містить тексти, завдання і вправи, що допомагає сприяюти  засвоєнню та закріпленню знань з української мови. Для полегшення  роботи  вчителя при перевірці знань учнів. Матеріал посібника сприяє розвитку у молодших школярів уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, забезпечує практичне засвоєння учнями знань,  найголовніших орфоепічних та орфографічних правил сучасної української літературної мови.

r2j3.png 

 

 

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpgЗміст

 

  • Мова і мовлення
  • Текст
  • Речення
  • Слово
  • Звуки, букви. Наголос, склад
  • Відповіді
  • 9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpgВправи на реконструювання слів, які "загубили" букви         
  •   Вправи, спрямовані на  словотвір
  • Література

 

 

0_89d65_980e6a_orig.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

r2j3.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

Мова і мовлення

 

1.  Для чого людям потрібна мова?

а) для читання   б) для письма   в) для спілкування
 

2.  З чого складається наше мовлення?

а) зі слів   б) з речень  в)  з букв
 

3.  Яким буває мовлення? 

а) усне   б) усне і писемне    в) писемне

 

4. Поділи слова на склади і запиши.

Виє, вживаєш, проїхав, край, увечері, байка.

 

5. Спиши, встав замість крапок потрібні літери.

С. .годні, ..сип, ра..н, осін. , вс..го.

 

6. Прочитай слова, встав, де потрібно апостроф, м'який знак. Випиши ці слова.

Розцвіла привіл..но дика м..та. Вітер б..є, мороз обпікає.

 

7. Прочитай вірш. Запиши головну думку.

             Як гул  стоїть, як шум  віків,

             Як бурі подих - рідна мова,

             Весняних пахощів листків,

             Сурма походу світанкова,

             Не волі стогін, волі спів,

             Життя духовного основа.

                                   (М. Рильський)

  •  добери заголовок;
  •  продовж речення словами з тексту. Рідна мова – це…;
  •  запиши слова протилежні за значенням

 

8. Прочитай вірш. Запиши головну думку.

                                      Мова

На білому світі, на чорній землі

Є мова у квітів, є мова в зорі.

Є мова у бджілки, метелика й клена,

В бузкової гілки, в любистку зеленого.

Є мова в калини, в дрімучого лісу,

У річки й стежини, в осіннього листу.

Та тільки тому, хто цурається рідної мови,

Не промовлять вони ані слова

                              (В. Калинчук)

  •  відшукай протилежні за значенням слова.
  • як ще можна сказати – «Цурається рідної мови».
    9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

r2j3.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

Текст

 

1.  Що таке текст?

а) слова    б) речення    в) зв'язані за змістом речення
 

2.  З яких частин складається текст?

а)  зі слів   б)  зачину, основної частини, кінцівкі   в)  зачину, речень, слів
 

3.  Які види текстів ви знаєте?

а) текст – розповідь   б) текст – опис   в) текст - опис, розповідь, міркування
 

4. Прочитай текст. Визнач який це текст.
Моя киця Мурка — велика витівниця. Вона гарна. Тільки вушка і ніс білі. Шерсть у Мурки гладенька і блищить на сонці.
а) текст - розповідь;
б) текст - опис;
в) текст - міркування.


5. Перестав речення так, щоб вийшов текст.
Кошеня
Воно причаїлося на гілці біля годівнички. Кошеня захотіло зловити пташку. Він  сміливо кинувся на розбишаку. Це помітив горобець.

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg6.Продовжи і запиши незакінчений текст. На полі зібрано врожай. Трактор переорює стерню. А поруч поважно ходить  лелека. Птах…

  • Доведи, що це текст.
  • Добери заголовок.
     

7. Прочитай текст. 

                                                Білка

    Восени в білки особливо багато клопоту. Треба на зиму грибів насушити. Запастися  горіхами, жолудями, шишками. Дупло вимостити, втеплити, впорядити, замаскувати.

    Пізніше, коли на землю впадуть заморозки, їй треба міняти шубку. Білка скидає перед зимівлею руду шерсть, а одягає сіру, теплу, м'якішу та пухнастішу шубку.

    Як завіють сніги, загудуть завірюхи, білка сховається в дупло, вкриється пухнастим хвостом і чекатиме відлиги.

                                                         (За М. Сингаївським)

  • Визнач його будову. Це опис чи розповідь. Доведи.
  •  Запиши зачин.

 

 

 


9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

r2j3.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

Речення

 

 1.  Що таке речення?

а) текст  б) лова  в) закінчена думка
 

2.  Що ставиться у кінці речення?

а) кома   б) крапка   в) дужка
 

3.  Як пишуться слова в реченні?

а) разом   б) окремо   в) з великої літери

 

4. Закінчіть речення

  Речення виражає...

  Речення складається ...

  Слова в реченні пишуться ...

  Перше слово в реченні треба писати ...

  У кінці речення можуть ставитися .... якщо ...

 

5. Прочитпай

   Пізно встати зимове сонце.

  Пізно встало зимове  сонце.

  • поясни, яку групу слів не можна назвати реченням

 

 

 

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg6. Прочитай добери до кожного речення розділовий знак. (.?!)

Хто любить читати казки  Казки люблять усі Чим же цікаві казки  Там відбуваються різні чудеса

  • спиши, ставлячи у кінці речень відповідні розділові знаки;
  • визнач, які із записаних речень є питальними.

 

7. Відгадай загадку. Спиши підкресли орфограми.

Хто наткав полотна

Аж від лісу до вікна?

І сміється,

Задається :

- Ось така ширина!

                             (Зима)

  • визнач речення за метою висловлювання;
  • хто ще тче полотно? Які його види ти знаєш?
  • з якого полотна зшитий твій одяг. Запиши

 

8. Прочитай вірш. Спиши, підкресли орфограми.

                                  Білочка

- Де ти,  білочко живеш?

- Що ти, білочко гризеш?

- У зеленому ліску,

У дуплі, у соснячку,

Я гризу горішки,

І гриби, і шишки.

                        (Г. Бойко)

  • визнач речення за метою висловлювання;
  • дай відповідь на запитання. Як білка добуває собі запаси на зиму?
  • добери синоніми до слова білка.

 



r2j3.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Слово

 

1.   Слова, які відповідають на питання ХТО? ЩО? означають:

а) назву дії                б) назву предметів            в) назву ознак
 

2.   Як пишуться імена, по батькові, клички тварин?

а) з великої літери               б) з маленької літери       в) окремо
 

3.  На які питання відповідають слова, що виражають ознаки предметів?

а) хто? що?  б) який? яка? яке?  в) що зробили? що роблять?

4. Випиши слова у дві колонки за питаннями:

Хто? Що?

Пролісок, соловейко, гриб, суниця, півень, дерево, моряк, журавель, учень, календар.

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg5. Допишіть потрібні за змістом слова.

Прийшла … . Шкільне подвір’я засипав м’який … . школярі повісили на деревах … та насипали … . сюди прилетіли синички, …, … . Весело пташкам.

6. Спиши вірш.

Здрастуй, снігова зима!

Ти весела й чарівна,

Дітям нашого села

Подарунки принесла.

(Л. Санжак)

  • Підкресли слова – назви предметів.
  • Поділи на склади для переносу слово подарунки.

 

7. Спиши,  підкресли слова-родичі, спільну частину в них.

                                    Опеньки

Під пеньком низеньким

Холодно опенькам.

Враз опеньки на пеньок

І пустились у танок

                         (А. Камінчук)

  • випиши слова з двома, трьома орфограмами;
  • відшукай слова з м'яким знаком, склади їх звукові моделі.


r2j3.png9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

Звуки, букви. Наголос, склад

 

 

1.   Скільки голосних звуків в українській мові?

а) 6                        6)8                           в) 10
 

2. Скільки приголосних в українській мові?
а) 10                                 б) 34                        в) 32
 

3.  Як переносяться слова?
а) по буквам      б)по складам    в) по звукам
 

4. Коли букви я, ю, є можуть позначати по два звуки?

а) на початку складу  б) після приголосного  в) після голосного, апострофа, на початку

5. Коли вживається апостроф?

а) після голосного  б) після приголосного  в) після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї
 

6. Які слова можна перенести?
а) весна   б) джміль  в) бурулька

7.  Які бувають склади?

а) голосні  б) наголошені, ненаголошені   в) дзвінкі
 

8.  Написання яких слів треба перевіряти за словником?

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpgа) іменників   б) словникових слів   в)  прийменників
 

9.  На які групи поділяються приголосні?

а) м'які   б) тверді   в) дзвінкі і глухі
 

10.    Які букви позначають два звуки?

а) дз, дж               б ) ьо               в) щ               г) йо
 

11. Відгадай загадку. Склади звукові моделі підкреслених слів.

П'ять братів живуть у хаті,

Кожен має по кімнаті.

                                 (Пальці)

 

12. Випиши слова з ненаголошеними е, и; поділи на склади для переносу.

Шумлять, хвилюються жита

Поглянь лише – навколо

Пшениця стигла, золота

Додолу хилить колос.

                               (Н.Забіла)


r2j3.png 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

Відповіді

Тема №1

1 – в; 2 – б; 3 - б

Тема №2

1 – в; 2 – б; 3 – в; 4 - б

Тема №3

1 – в; 2 – б; 3 - б

Тема №4

1 – б; 2 – а; 3 - б

Тема №5

1 – в                   6 – а, в

2 – в                   7 - б

3 – б                   8 - б

4 – в                   9 - в

5 – в                  10 – в, г

r2j3.png 

 

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpgВправи на реконструювання слів, які "загубили" букви           

061357_1385694837.png  

   іно

 

 

0006-013-Bereza                   

К                       ЕН

 

061905_1385695145.png22276

 

а →9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg           ць

 

 

vb4                       

 

                                 ТЕНЬ

 

 

 

r2j3.png 

 

 

Вправи, спрямовані на  словотвір.

azbuka-zabava-bukva-n.jpg                            

Носоріг=ніс+ріг

 

 

 

Косоокий=косий+око

косоглазие.jpg
9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

        Паровоз=пара+возити

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpgparovozik-kartinki-dlya-detey-15.jpg

 

Зорі+падати= зорепад

1518254000737747.jpg

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

Ліс+парк=лісопарк

izmaylovskiy-lesopark-139a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

 

 

 

 

 

xl_n764180_20140714174253_432110.jpg                 Сніг+ ходити=снігохід

 

 

 

 

r2j3.png 

 

 

 

Література

  1. Сапун Г.М. Робота над словами, правопис яких потрібно запам’ятати . – Тернопіль: Підручники і посібники, 1997.
  2.  Цікава дидактика. Українська мова 1 -4 класи. Автор – упорядник І.Є. Серпухова.
  3. Воробйова С. Дидактична гра в процесі навчання / С. Воробйова // Рідна школа. – 2002. – №10. – С.46-48.
  4. Гамалій А.Т. Ігри та цікаві вправи з української мови / А.Т. Гамалій. – К.: Рад. школа, 1980. – 112с.
  5. Ставаймо в коло: [збірник дитячих ігор / упоряд. В.Г. Войта, Н.А. Лобода]. – К.: Молодь, 1989. – 150 с.
  6. Словник синонімів. Укладачі: Н.О. Будна, З.Л. Головко.

 

9a79142a250962487887cd28f5fcf9e0.jpg

 

docx
Додано
30 липня 2019
Переглядів
3537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку