О.А.Кобеляцька
Українська мова
дидактичні
матеріали
для класу
В посібнику «Дидактичні матеріали. Українська мова. 2 клас» подано тексти матеріалів для закріплення, повторення, перевірки знань, умінь і навичок учнів.
Посібник адресований вчителям початкових класів, учням початкової школи.
Посібник містить тексти, завдання і вправи, що сприяють засвоєнню та закріпленню знань з української мови. Його використання полегшує роботу вчителя при перевірці знань учнів.
Матеріал посібника сприяє розвитку у молодших школярів уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, забезпечує практичне засвоєння учнями найголовніших орфоепічних та орфографічних правил сучасної української літературної мови.
Іі мі аі ті жі ів ір іс іл
Ліс, літо, річка, сіно, квітка, хліб, стіл, вікно.
Срібною каймою
На гілках висить зимою.
* * *
Біле, лежаче, на стрісі плаче,
Що його тіло сонце пригріло.
* * *
Дерев’яні дві конячки
Мчать мене униз навскачки,
А коли я спотикаюсь,
За дві палиці тримаюсь.
Побіліли поля замерзла річка спокійно стоять сосни та ялини під ними сховалися маленькі деревця.
Єє єн ає ює іє нє єв
Єнот, співає, приємно, малює, радіє, синє, літає, Єва, Євгенія.
Зразок. Я читаю – він читає.
Я малюю. Я співаю. Я шию. Я граю.
Єва, малює, співає, танцює, вишиває, готує, годує, вміє.
(Яке?) плаття ________________
(Яке?) сонце _________________
Хлопчик (що робить?) __________________
Гріється (хто?) _________________
_ нотик по лісі блука _ ,
_ нотиху-маму шука _ :
_ нотиха-мамо, озвися,
Бо страшно _ нотику в лісі.
Її їж їз ої їн ої иї їв їд
Їжак, їжа, поїзд, поїхали, країна, твої, мої, гаї, Київ, Україна, їдальня.
Київ – головне місто України. Учні нашої школи їздили у Київ поїздом. Їх водили в парки та музеї.
Гай, сарай, трамвай, урожай, край.
Ии ис сь ди ин ун ли им
Диня, лижа, рись, млин, зима, дим, мило, лимон.
Ее се ре ве ек пе ес ет
Село, море, поле, орел, екран, весна, метелик, тепло.
Такий ніс завдовжки,
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає.
Зробіть годівниці
Взимку бувають сильні морози. Для багатьох звірів і птахів зима – ворог. Дуже глибоко під снігом схована їжа. Птахи і звірі наближаються до людських осель у пошуках їжі. Допоможіть братам нашим меншим!
Ґава, аґрус, ґанок, ґніт, ґудзик, ґрунт, дзиґа, ґелґотати.
Сидіти на ________________
Пришивати ______________
Набити _________________
Злетіла _____________
Ґелґотали, лузі, гуси, в
Дерево, сіла, на, ґава
Зранку, ґрунт, підмерз
Весело, дзиґа, крутилась
Дозрів, садку, аґрус, у
З само..о ранку на ..анку ..ава сиділа. У дворі ..уси ..ел..отали. Оль..а посадила а..рус у садку.
З_ ма, ред_ ска, л_ сточок, к_ мната, в_ шня, Л_ да, т_хо.
На клумб_ росл_ троянд_ та жорж_ н_ .
Золот_ р_ бк_ ж_ л_ в аквар_ ум_ .
__ кватор, __ вгенко, __ ва, __ реван, __кзамен.
Поезд, страна, столовая, ёжик, Украина, Киев.
Мама, моя, пекарем, працює.
Годує, вона, людей.
Хліба, без, ніхто, не, може, жити.
Апостроф
Запам’ятай!
Наприклад: дерев’-яний, хом’-ячок, пам’-ятник.
В п’ятницю, у надвечір’я.
Як туманцем потягло.
Сонце плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
Виразно прочитай підкреслені слова. Які звуки позначає виділена буква? Чітко вимов їх.
Ім’я, реп’ях, м’який;
в’юн, матір’ю, любов’ю;
солов’ї, пір’їна, в’їхати;
в’ється, п’є, б’є.
М’ята
Об’їхав я багато країв. Тепер у місті живу. Та враз я згадав хлоп’ячі забави на батьковому подвір’ї. почув трав’яний дух лук. Задзвеніли мені солов’ї та кропив’янки. Запахло в рідному саду м’ята.
Буквосполучення ЬО.
Пеньок, стьожка, дзьоб, працьовитий, льодяниковий, сльози, деньок, кольоровий, польоти, вірьовка, сьогодні, льотчик, нього, сьомий, трьох, сьомий.
Лётчик, вечернему, сегодня, ледниковый, лён, четырёх, седьмой.
Дівочі … - то весняний дощ. Кінь на … ногах, а спотикається. У … шлунку кишни марш грають. Дивіться …, бо завтра не дотовпитесь. Сором не ворон, очей не … .
Для довідок. Сльози. Чотирьох. Порожньому. Сьогодні. Видзьобає.
Робота з прислів’ями.
34. Прочитай прислів’я. Встав замість крапок
букви, що позначають голосні звуки.
1. Пр…вд… в пр…к…зк…х ш…к…й.
2. З пр…сл…в’ [й]…, [й]…к з п…сн…,
сл…в н… в…к…н…ш.
35. Склади і запиши прислів’я про мову.
1. Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.
2. Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.
3. До, язик, Києва, доведе.
4. Словом, за, кишеню, у, не, полізе.
36. Гра «Збери прислів'я».
Запиши зібрані прислів’я.
37. Записати прислів’я і пояснити їх зміст.
1. За добре слово не платять, а скажеш – усім приємно. 2. Не смійся з інших, щоб тобі такого не було. 3. Не радій чужому горю. 4. Ввічливих і лагідних скрізь шанують. 5. Аж до діброви чути ваші розмови.
38. Випиши слова, протилежні за значенням, з поданих прислів’їв.
1. З малої хмари великий дощ буває. 2. Краще гірка правда, ніж солодка брехня. 3. Що вранці зробиш, того ввечері не здоженеш.
Тексти для списування
На подвір’ї
Пришла зима. Шкільне подвір’я засипав м’який сніг. Школярі повісили на деревах годівниці та насипали зерна. Сюди прилетіли синички, горобці, снігурі. Весело пташкам. Вони вдячні людям за турботу.
Верба
Скрізь по Україні росте плакуча верба. Вона ніби позначка води під землею. Тому й копають люди криниці під вербою. Дерево очищає воду. Де росте верба – там здорова водиця.
Верба – цілюще дерево.
Весна
Прийшла весна. Настали теплі дні. Дзюрчать веселі струмки. Хлоп’ята й дівчата поховали ковзани, лижі.
У лісі зацвів ряст. В гайок прилетіли шпаки. Зеленіє молоденька травичка. На полях почалася весняна сівба. Рівними рядами лягає у ріллю насіння. За тракторами поважно ходять граки.
Берізка
Усе в лісі радіє, а берізка плаче. Під гарячим сонячним промінням по стовбуру тече сік. Здається, що це сльози берези. Люди надрізують кору дерева і збирають сік у пляшки. А деревце без соку гине.
Сік у берези – як кров у людини. Бережіть красуню!
Літо
Ясний літній день. Яскраво світить сонце. Запашні лугові квіти приваблюють джмеликів. Повсюди чути їхнє гудіння.
Раптом небо затягнулося хмарами. Налетів різкий вітер. Зашуміло гілля дерев. Загуркотів грім. Спалахнула блискавка. Дощ почав освіжати землю. Кожна квіточка підставила голівку під теплі краплини.
Бджілки-розвідниці
На тополі розкрились маленькі листочки. Перші розвідувальні вильоти роблять золоті бджілки. Вони дзижчать, кружляють над квітами. Зі стебельця на стебельце перелазять бджілки. Вони шукають квітку, не знаходять її. Потім перелітають далі. І все починається спочатку.
Травень
Травень – місяць квітів і пісень. Усе на землі замаяне зеленню. Усе радіє теплому сонцю. Літають у своїх клопотах бджоли та інші комахи. У гаях витьохкують солов’ї. щедро лічить усім довгі літа зозуля.
Після теплих дощів розквітає в небі барвиста райдуга.
На березі
На березі у високій траві росли великі лісові дзвіночки. У повітрі пахло різними квітами й теплою травою. Десь чулося рівне й тонке гудіння. Дзижчали бджоли над квітами. Сюрчали коники у траві. Високо у небі літали ластівки.
Література
1