Дидактичний матеріал з української мови "Правопис частин мови"

Про матеріал
Дидактичний матеріал можна використати на уроці української мови в 6 класі з метою вдосконалення вмінь визначати й розрізняти частини мови. Діти також зможуть в умовах дистанційного навчання виконувати практичні вправи з правопису частин мови.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Частини мови

Картка 1

Спишіть прислів'я. У словах на місце крапок поставте пропущені закінчення. Визначте відмінки іменників.
1. Не ходи у воду за птиц.. , а в ліс - за риб.. . 2. Літом ног.. копнеш, а зимою рук.. візьмеш. 3. Без розуму ні сокир.. рубати, ні личака в'язати.

Картка 2

Спишіть. Підкресліть іменники, визначте в них відмінок.
                                                             1. У гаю огонь мигає,
                                                                 Всю ніч пень в огні згоряє.
                                                                 А настане білий день -
                                                                 Не осмалений той пень.
                                                             2. У піч положи - мокне, на воду пусти - сохне.
                                                             3. Убиваєш його молотом, а воно сміється золотом.
                                                             4. Прилетіли гості, сіли на помості,
                                                                 Без сокири, без лопати
                                                                 Поробили собі хати.
                                                                                                                  (З народної творчості)

Картка 3

Допишіть відмінкові закінчення іменників та прикметників; визначте відмінок.
                                                             Прощай, Волинь! прощай, рідн.. куточок!
                                                             Мене від тебе доленьк.. жене,
                                                             Немов од дерев.. одірваний листочок...
                                                             І мчить залізн.. велетень мене.
                                                             Передо мною килим.. чудов..
                                                             Натура стеле - темн..луг..,
                                                             Славут.. краснії бор.. соснов..
                                                             І Случа рідн.. весел.. берег.. .
                                                             Снується краєвид.. плетениц.. ,
                                                             Розтоплен.. сріблом блищать річк.. , -
                                                             То ж матінко-натура чарівниц..
                                                             Розмотує свої стобарвн.. нитк.. .
                                                                                                                  (Леся Українка)

Картка 4

Спишіть. Підкресліть у тексті дієслова.
                                                             Я не на те, слова, ховала вас
                                                             і напоїла кров'ю свого серця,
                                                             щоб ви лилися, мов отрута млява,
                                                             і посідали душі, мов іржа.
                                                             Промінням ясним, хвилями буйними,
                                                             прудкими іскрами, летючими зірками,
                                                             палкими блискавицями, мечами
                                                             хотіла б я вас виховать, слова!
                                                             Щоб ви луну гірську будили, а не стогін,
                                                             щоб краями, та не труїли серце,
                                                             щоб піснею були, а не квилінням.
                                                             Вражайте, ріжте, навіть убивайте,
                                                             не будьте тільки дощиком осіннім,
                                                             палайте чи паліть, та не в'яліть!
                                                                                                                  (Леся Українка)

Картка 5

Спишіть. Підкресліть у тексті займенники.
                                                             Я бачив дивний сон. Немов передо мною
                                                             Безмірна, та пуста, і дика площина
                                                             І я, прикований ланцем залізним, стoю
                                                             Під височенною гранітною скалою,
                                                             А далі тисячі таких самих, як я.
                                                                       У кожного чоло життя і жаль порили,
                                                                       І в оці кожного горить любові жар,
                                                                       І в руки кожного ланці, мов гадь, обвили,
                                                                       І плечі кожного додолу ся схилили,
                                                                       Бо давить всіх один страшний якийсь тягар.
                                                                                                                  (І. Франко)

Картка 6

Розкриваючи дужки, правильно запишіть сполучення прикметників із іменниками.

На (висока) горі; під (гіллястий) дубом; в (незрівняна) красі; з-під (кучерява) верби; з (велика) радістю; за (здоровенна) скелею; у (безкраїй) степу; (радісна) пісні; (безкрає) моря; (давня) казки; (давнє) зерна.

Картка 7

Спишіть. Підкресліть прикметники. Які іменники вони пояснюють? Підкресліть ці іменники.
                                                                 Ходить полем молодистий,
                                                                 Гонить хвилю з краю в край
                                                                 Золотистий, колосистий,
                                                                 Яровистий урожай.
                                                                 А над ним хмарин сувої,
                                                                 Туч весняних кораблі,
                                                                                З польової, молодої,
                                                                                Із багатої землі.
                                                                                Мчаться коні в перегоні,
                                                                                Трактор вийшов на жнива,
                                                                                Важить колос на долоні
                                                                                Клопітлива ланкова.
                                                                                                                                (А.С. Малишко)

Картка 8

Спишіть. Підкресліть числівники. Які з них означають порядок предметів при лічбі?
1. Дві берези біля двору поклонилися до ніг. (Мал.) 2. Сім не ділиться на три. 3. Вже минуло з того часу аж три довгі роки (Л. Укр.) 4. П'ятнадцять помножити на три буде сорок п'ять. 5. П'ятий рік ми вчимося в школі.

Картка 9

 Спишіть. Підкресліть словосполучення числівник + іменник.
1. А три верби схилилися, мов журяться вони.  2. Ми спинилися біля трьох верб.

3. З третього класу я навчаюся на відмінно. 4. Перші розвідники прибули сьогодні.

Картка 10

Спишіть. Підкресліть займенники. Визначте, яким членом речення вони виступають.
1. Ніхто не зіб'є нас зі шляху побідного - до щастя крокуємо ми. 2. Тепер жінка наша вільна, права усі має. 3. У колективі нічиєї межі не переореш. 4. Гречана каша сама себе хвалить. 5. Добре тому ковалеві, що на обидві руки кує. 6. З того пива не буде ніякого дива. 7. Живуть між собою, як риба з водою. (З народної творчості).

Картка 11

Спишіть. Підкресліть прислівники. Що вони означають?
1. Ліворуч і праворуч сопка обривалась стрімкими уступами. (Донч.) 2. Бійці йшли похмуро, задумавшись, спідлоба поглядаючи на загадкові краї. (Гонч.) 3. Ми пройдемо нашу дорогу всім підступам наперекір. (Перв.) 4. Поранені мимохіть міряли віддаль не кілометрами, а часом. (Гонч.) 5. Зеленими долинами, лугами і лісами, мов ластівки, ми линемо навперегін з вітрами. (Бичко) 6. Сніг та й сніг навколо ліг. (Рильський).

 

 

1

 

docx
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку