Урок "Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами -ин(а) від прикметників на -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням -чн- (-шн-)"

Про матеріал
Конспект уроку засвоєння нових знань допоможе ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні слів.
Перегляд файлу

Тема. Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами  -ин(а) від прикметників на  -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням  -чн- (-шн-)

Мета: ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами  -ин(а)  від  прикметників на  -ськ(ий),  -цьк(ий);  буквосполученням 

-чн- (-шн-); збагачувати словниковий запас; розвивати інтерес до етимології слова, спостережливість, уміння робити висновки; формувати ціннісне ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, презентація до уроку.

Наскрізні лінії: НЛ-2. 

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

   1. Складання словотвірного ланцюжка (Запишіть подані слова у такій послідовності, щоб вони утворили словотвірний ланцюжок).

Вишиванка, вишиваний, вишити, вишивати, шити.

   2. Асоціативний кущ: рушник.

ІІ. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.

  1. Робота з підручником («Запам’ятаймо!» с.75).

ІV. Закріплення знань, формування умінь і навичок.

  1. Робота з текстом.

     Важливі події, народні свята й обряди немислимі без вишитих рушників, які, крім декоративного, мали образно-символічне значення. Мабуть, у всьому декоративному мистецтві немає іншого такого предмета, який би концентрував у собі стільки символічного змісту. Вишитий рушник – це один з елементів матеріальної та духовної культури.

     В Україні вишивати вміли в усіх регіонах. Кожна область, інколи навіть село володіли своїми унікальними техніками вишивання.

  • Визначте тему тексту, доберіть заголовок, який би її відображав.
  • Який тип мовлення даного тексту?
  1. Гра «Упіймай помилку» (Погляньте уважно на назви регіонів України, в назві якого регіону допущено орфографічну помилку? Поясніть).
  2. Дослідження-трансформація (у малих групах) (Запишіть назви регіонів України на  -ин(а), утворіть від них прикметники – назви областей; в утворених словах позначте суфікси).
  3. Вибірково-розподільний диктант (Від назв районних центрів Рівненської області утворіть іменники на  -ин(а), розподіліть їх у 2 колонки: 1 – -щ-, 2 – -чч-).

     У Рівненському обласному краєзнавчому музеї широко представлені вишиті рушники з усіх районів області.

  1. Творча робота (Складіть невеликий усний твір-розповідь з елементами опису «Рукотворне диво», давши відповіді на запропоновані запитання.У творі використовуйте іменники на  -ин(а), та прикметники на  -ськ(ий),  -цьк(ий).
  1. Вишивка якого регіону України сподобалася найбільше?
  2. Який орнамент вишивки – геометричний чи рослинний? Що на ньому зображено?
  3. Які кольори присутні на вишивці? Який колір переважає?

V. Підсумок уроку.

     1. «Незакінчене речення»:

Сьогодні на уроці я дізнав(ла)ся … Я навчив(ла)ся …

  1. Самооцінювання.

VІ Домашнє завдання.

Вивчити §20 (с.75), високий рівень: виписати з орфографічного словника 10 іменників та прикметників із буквосполученнями  -чн- (-шн-); достатній рівень: вправа 168.

 

docx
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
1892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку