Тема. Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами -ин(а) від прикметників на -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням -чн- (-шн-)
Мета: ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні слів: іменників із суфіксами -ин(а) від прикметників на -ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням
-чн- (-шн-); збагачувати словниковий запас; розвивати інтерес до етимології слова, спостережливість, уміння робити висновки; формувати ціннісне ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, презентація до уроку.
Наскрізні лінії: НЛ-2.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Складання словотвірного ланцюжка (Запишіть подані слова у такій послідовності, щоб вони утворили словотвірний ланцюжок).
Вишиванка, вишиваний, вишити, вишивати, шити.
2. Асоціативний кущ: рушник.
ІІ. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.
ІV. Закріплення знань, формування умінь і навичок.
Важливі події, народні свята й обряди немислимі без вишитих рушників, які, крім декоративного, мали образно-символічне значення. Мабуть, у всьому декоративному мистецтві немає іншого такого предмета, який би концентрував у собі стільки символічного змісту. Вишитий рушник – це один з елементів матеріальної та духовної культури.
В Україні вишивати вміли в усіх регіонах. Кожна область, інколи навіть село володіли своїми унікальними техніками вишивання.
У Рівненському обласному краєзнавчому музеї широко представлені вишиті рушники з усіх районів області.
V. Підсумок уроку.
1. «Незакінчене речення»:
Сьогодні на уроці я дізнав(ла)ся … Я навчив(ла)ся …
VІ Домашнє завдання.
Вивчити §20 (с.75), високий рівень: виписати з орфографічного словника 10 іменників та прикметників із буквосполученнями -чн- (-шн-); достатній рівень: вправа 168.