Дидактичний матеріал з української мови "Синтаксис. Пунктуація."

Про матеріал
Дидактичний матеріал можна використати на уроці української мови в 5 класі з метою вдосконалення вмінь визначати й виділяти граматичну основу речень, розвитку в учнів творчих умінь щодо побудови речень і зв'язних висловлювань. Діти також зможуть виконати практичні вправи з синтаксису й пунктуації в умовах дистанційного навчання.
Перегляд файлу

Завдання з української мови для учнів 5 класу

Синтаксис. Пунктуація

 

Творча робота. Стань творцем!

 Непоширені речення поширте другорядними членами. Поши­рені речення запишіть.

Дівчата вишивали. Калина оспівана. Калина — символ.

Ігрова хвилинка

Прослухайте речення. У кожному з них — один другорядний член. Якщо це додаток, ви плескаєте в долоні один раз, якщо означення — два, якщо обставина — три рази.

1. Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. 2. Де срібліє вербиця — там здорова водиця. 3. Риба не ловиться, калина у цвіт вбирається. 4. Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька.

Лінгвістична гра «Склади схему»

Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення. Блідий місяць над Дніпром сплив.

Мерехтить роса навколо на зеленій траві.

image2

 

 

 

Вправа1

Знайдіть у тексті обставини. Поставте до них запитання. Якими частинами мови виражені обставини?

Калина — кущ або невелике дерево заввишки до п’яти метрів. Росте в лісах і чагарниках, на обійсті біля будинків. Ця рослина має трилопатеві листки, гілки голі.

Творча робота 1

3 указаних нижче слів утворіть речення. Підкресліть другорядні члени речення.

Запорозька, країни, стала, Січ, на, своєї, захист.

Запорожці, з загарбниками, земель, боролися, завжди, укра­їнських. Запорозький, України, лицар, честі, козак, і захисник, мужній, незалежної.

Творча робота 2

Поширити речення обставинами. Підкреслити граматичні основи. Списати речення. Доповнити їх власною розповіддю так, щоб утворилося зв’язне висловлювання.

(Коли?)... Я йду вулицею.

Вечір надходить (Як?)...

Дивлюсь (куди?)...

Дерева (як?)... похитуються.

Пояснювальний диктант

Запишіть загадки, знайдіть і підкресліть у них головні та другорядні члени речення, поставте до них питання (зверху олівцем). Напишіть зверху, якою частиною мови виражені обставини?

Умивається часто, але рушником не витирається.

Влітку відпочивають, а взимку дітей катають.

Вдень ховається. Вночі йде шукать собі харчі. Весь з тоненьких голочок. Як він зветься?

Вправа 2

Випишіть додатки разом із означенням з віршу.

 

     Буду я навчатись мови золотої

     У трави-веснянки, у гори крутої,

     В потічка веселого, що постане річкою,

     В полінця зеленого, що росте смерічкою.

    Буду я навчатись мови-блискавиці

    В клекоті гарячім кованої криці,

    В кореневищі пружному ниви колоскової,

    В леготі шовковому пісні колискової.

Складіть схеми речень

1.Три явори посадила сестра при  дорозі.

2.У полі холод ночі став відчутнішим.

3.Незабаром сюди мав прийти вчитель.

4.Дніпро – найбільша ріка в Україні.

5.За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз.

Вправа 3

Визначте відмінок кожного іменника. Підкресліть усі іменники як члени речення. Зробіть висновок про зв’язок відмінка та син­таксичної функції іменників.

1. Небо заступило хмари (А. Шиян). 2. Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!         (Б. Симоненко)

3. Дівчата піді­брали викопані буряки (О. Донченко).

4. Дороги веселі пливуть повз оселі (М. Стельмах). 5. Біль породжує гнів. 6. Пиріг пече мати. 7. Учень виконує завдання.

Графічна робота

Складіть схеми вказаних речень.

1. Явори посадила сестра при дорозі (За Т. Шевченком). 2. У полі холод став відчутнішим               (І. Вільде). 3. Незабаром сюди мав прийти учитель (Ю. Мушкетик). 4. На підлозі бавились дітки. 5. Дніпро — найбільша ріка України. За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз

(М. Коцюбинський).

Тест

1. Розділ науки про мову, що вивчає словосполучення і речення, це:

    а) синтаксис;    б) пунктуація;    в) фонетика;    г) лексикологія.                                                               

2. Словосполучення складається з:

    а) рівноправних слів;   в) поєднання самостійної частини мови з прийменником;

    б) головного слова і залежного;        г)  поєднання прийменників і сполучників.

3. Вкажіть, у якому рядку є тільки словосполучення:

    а) зимовий сон; бачить сни; спить міцно;                                                                                  

    б) зима настала; прийшла несподівано; зустріли радісно;                                                   

    в) міцний мороз; вітри і вітренята; пильно придивлялися;

    г) блискучий сніг; над деревами; прощалися з сумом.

4. Речення

    а) виражає закінчену думку; в) називає предмет, явище або процес;

    б) поєднує в собі два слова: головне і залежне;    г) складається з групи слів.

5. Граматичну основу речення становлять:

    а) означення і підмет;                                                       в) присудок і додаток;

    б) підмет і присудок;                                                        г) присудок і обставина.

6. У реченні В колиску дар пісень тобі поклала доля (М. Рильський) граматична основа:

    а) дар пісень;   б) поклала доля;  в)  поклала в колиску;       г) поклала дар.

7. Вкажіть рядок з односкладним реченням:

    а) Літо дбає, зима споживає.                 в) Люблю печальну осінь в ріднім краї.

    б) Хто не жалує тварини, не пожалує й людини.   г) Випав сніг – бережи ніг.

8. Другорядні члени речення – це

    а) підмет, присудок, обставина;                    в) означення, обставина, присудок; 

    б) означення, додаток, обставина;                г) підмет, додаток, присудок.

9. Вкажіть речення, у якому є всі другорядні члени:

    а) Сонце золотило далекі пагорби.                                                                                                

    б) Верхівки сосен у лісі світилися сонячним багрянцем.

    в) Рідні пісні навіювали спомини.                                                                                                       

     г) Змалку треба шанувати рідну мову, народну пісню.

10. За метою висловлювання речення бувають:

      а) розповідні, питальні, окличні;               в) розповідні, питальні, спонукальні;

      б) розповідні, питальні, складні;               г) розповідні, окличні, спонукальні.

11. Виконайте синтаксичний розбір речень:

      а) Сивенький вечір стукає у двері. 

      б) Рожева хмарка в срібній оболонці на обрії грибами розрослась.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Ирина\Відкритий урок\Открытый урок - фото\подсолнух чистка.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
2226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку