До розіграшу
залишилось:
22 дні
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Дидактичний матеріал за творами Василя Стуса

Про матеріал

Програма з української літератури передбачає уроки вивчення творчості письменників рідного краю, на яких учні знайомляться з найвидатнішими досягненнями мистецтва слова письменників-земляків.

Література рідного краю – невичерпне джерело для різних видів робіт на уроках української мови. Як практично використовую творчість поетів-земляків?

1.Культурологічну лінію уроку пов'язую з поетичними творами поетів Вінниччини.

2. Практикую інтегровані уроки української мови та літератури рідного краю.

3. Розробила дидактичний матеріал за творчістю поетів Вінниччини.

Дидактичний матеріал доречно використовувати на інтегрованих уроках української мови та літератури рідного краю, коли за програмою вивчається творчість письменника. Перед вивченням теми з української мови планую проведення уроку літератури рідного краю на тему : «Василь Стус: життя як творчість». А на уроці української мови працюю з дидактичним матеріалом за творчістю поета.

Розробила і виготовила картки за творами В.Стуса по таких темах: «Розділові знаки при звертанні», «Односкладні речення»,

«Відокремлені члени речення» , «Види підрядних речень» , «Складне речення з різними видами зв'язку» , «Написання складних слів» , «Просте і складне речення».

Тема «Розділові знаки при звертанні» вивчається в 5 та 8 класах, але для учнів 5 класу цей матеріал, на мою думку, буде складним. Всього по темі розроблено 5 карток, у кожній по 10 речень. Щоб урок був продуктивним, картки мають бути в кожного учня. Їх можна використати як на етапі формування навичок та вмінь, так і на контрольно-оцінювальному етапі уроку. Відомо, щоб уміння перетворилися у навички, потрібне багаторазове закріплення. Учні працюють з карткою №1 і здають на перевірку. Якщо в ній допущено помилки, над ними проводиться робота, і учень працює з наступною карткою. Якщо завдання виконано без помилок, то це свідчить про те, що навичка сформована.

За творами В.Стуса можна досліджувати тему «Відокремлені члени речення». З картками можуть працювати не тільки учні 8 класу, а й 7, коли вивчають дієприкметниковий, дієприслівниковий зворот. Застосовую елементи випереджувального навчання. Використовуючи метод дослідження-розпізнання, дослідження-пошук, дослідження-аналіз, дослідження-творче конструювання, підводжу учнів до висновку, що дієприкметниковий зворот і є відокремленим поширеним означенням.

У 9 класі пропоную завдання з таких тем : «Складне речення», «Види підрядних речень», «Складне речення з різними видами зв'язку».

За цими темами можна скласти тестові завдання. Наприклад, накреслити схеми речень і запропонувати встановити відповідність між схемою і реченням, до речення накреслити кілька схем і запропонувати знайти правильну.

Творчість В.Стуса є цінним джерелом авторських неологізмів, які збагатять мовлення учнів. Можна запропонувати школярам скласти хмаринку слів у програмі WORD ART, запам'ятати неологізми, а на наступному уроці скласти з ними речення чи написати есе. Запропоновані картки можна використати при вивченні теми «Написання складних слів».

Володіти мовою – це не просто її знати, а свідомо використовувати як знаряддя для вдосконалення власного мовлення.

Перегляд файлу

1340026547_ukrainskii-ornament-5

1340026547_ukrainskii-ornament-5

Передмова

 

         Програма з української літератури передбачає уроки вивчення творчості письменників рідного краю, на яких учні знайомляться з найвидатнішими досягненнями мистецтва слова  письменників-земляків.

Література рідного краю – невичерпне джерело для різних видів робіт на уроках  української  мови. Як практично використовую творчість  поетів-земляків?

          1.Культурологічну лінію уроку повязую з поетичними творами поетів Вінниччини.

       2. Практикую інтегровані уроки української мови та літератури рідного краю.

       3. Розробила дидактичний матеріал за творчістю поетів Вінниччини.

       Дидактичний матеріал доречно використовувати  на інтегрованих уроках української мови та літератури рідного краю, коли за програмою вивчається творчість письменника. Перед вивченням теми з української мови  планую проведення  уроку літератури рідного краю на тему : «Василь Стус: життя як творчість». А на уроці української мови працюю з дидактичним матеріалом за творчістю поета.

     Розробила  і виготовила картки за творами В.Стуса по таких темах: «Розділові знаки при звертанні», «Односкладні речення»,

«Відокремлені члени речення» ,      «Види підрядних речень» , «Складне речення з різними видами звязку» , «Написання складних слів» ,  «Просте і складне речення». 

      Тема «Розділові знаки при звертанні» вивчається  в 5 та 8 класах, але для учнів 5 класу цей матеріал, на мою думку, буде складним. Всього по темі розроблено 5 карток, у кожній по 10 речень. Щоб урок був продуктивним,  картки мають бути в кожного учня. Їх можна використати як  на етапі формування навичок та вмінь, так і на контрольно-оцінювальному етапі уроку.  Відомо, щоб  уміння перетворилися у навички, потрібне багаторазове закріплення.  Учні працюють з карткою №1 і здають на перевірку. Якщо в ній допущено помилки, над ними проводиться робота, і учень працює з наступною карткою. Якщо завдання виконано без помилок, то це свідчить про те, що навичка сформована.

       За творами В.Стуса можна досліджувати тему «Відокремлені члени речення». З картками можуть працювати не тільки учні 8 класу, а й  7, коли вивчають дієприкметниковий, дієприслівниковий зворот. Застосовую  елементи випереджувального навчання. Використовуючи  метод дослідження-розпізнання, дослідження-пошук, дослідження-аналіз, дослідження-творче конструювання,  підводжу учнів до висновку, що дієприкметниковий зворот   і є відокремленим поширеним означенням.

    У 9 класі пропоную завдання з таких тем : «Складне речення», «Види підрядних речень», «Складне речення з різними видами зв’язку». 

     За цими темами можна скласти тестові завдання. Наприклад, накреслити схеми речень і запропонувати встановити відповідність між схемою і реченням, до речення накреслити кілька схем і запропонувати знайти правильну.

      Творчість В.Стуса є цінним джерелом авторських неологізмів, які збагатять  мовлення  учнів.  Можна запропонувати школярам скласти хмаринку слів у програмі WORD ART, запам’ятати неологізми, а на наступному уроці скласти з ними речення чи написати есе. Запропоновані картки можна використати при вивченні теми «Написання складних слів». 

     Володіти мовою – це не просто її знати, а свідомо використовувати як знаряддя для вдосконалення власного мовлення.

 

 


C:\Users\Серж\Desktop\118813875_SRRRR_RRyoSRyoRRR.jpg

           C:\Users\Серж\Desktop\118813875_SRRRR_RRyoSRyoRRR.jpg    


 


    ДОСЛІДЖЕННЯ – МОДЕЛЮВАННЯ

 

C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0157995.wmf

 

C:\Users\Серж\Desktop\131955469_Kalyna.pngКартка 1.

1.Учора, як між сосон догоряв мій день домашніх клопотів, я думав: життя занадто довге задля нас.

2.В проваллях ночі, коли Київ спить,

   А друга десь оббріхують старанно,

   Склепить очей не можу ні на мить…

3.Вони(циганки) ходили на село, що ген у вибалку міліє,

    На людську долю ворожити, на те, що буде й що було.

4.Не одлюби свою тривогу ранню,-

    Той край, де обрію хвиляста каламуть,

     Де в надвечір’ї вітровії тчуть єдвабну сизь…

5. Мені здається, що живу не я ,

     А інший хтось живе за мене в світі в моїй подобі.

 

C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0157995.wmf
 

   Картка 2.

1.На Лисій горі догоряє багаття нічне

   І листя осіннє на Лисій горі догоряє,

   А я вже забув, де та Лиса гора, і не знаю,

   Чи Лиса гора впізнала б мене.

2.Щоб вам було радісно – вмикайте магнітофони, транзистори…

3.Щоб не хотілося їсти й пити –

    Слухайте лекції, популярні кінофільми, як ви житимете щасливо,

    Коли доправитесь небесного царства.

C:\Users\Серж\Desktop\131955469_Kalyna.png4.Ця пєса  почалась уже давно,

    І лиш тепер збагнув я : то вистава,

    Де кожен, власну сутність загубивши,

    І дивиться, і грає. Не живе.

5.Стежу оком за тим , що наш глухонімий   суфлер

    Показує на мигах. Не збагну я :

    Захочу стати – він накаже: йди,

    А йти почну – примушує стояти,

    У обрій декорований вдивляюсь –

    Велить склепити очі. C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0157995.wmf

C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0157995.wmf

Картка 3.

 

 1. Як страшно ждати, коли вона (людина) захована,

       Помре у темряві, щоб нишком відвести на цвинтар душ,

       І щастя запопасти, якого вже до ран не прикладеш.

  2.  Ще видиться: чужий далекий край

            І серед степу, де горить калина, -  могила.

      3.  І благодать – така ясна лягла мені на душу

            Смиренну, що я відчув блаженно:

C:\Users\Серж\Desktop\131955469_Kalyna.png            Ота зоря – то тільки скалок болю,

            Що вічністю протятий, мов огнем.

      4.  Блажен, хто втратити уміє,

            Коли заходить час утрат,

            Аби лишилася надія і

            Виросла востократ,

            Що білий світ – він завжди білий                                                                                                                          

            І завжди добрий білий світ.

       5.  Коли топилася душа в грайливім        струмуванні,

             Ти необачно полишив всі приписи  посланій,

            Де стільки ком, рисок, крапок –

            Сам чорт там шию зверне.

 

     C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0157995.wmf

 

          Картка 4.

  1. Схились до мушлі спогадів – і слухай:

           Усе, що зволиш, вухо донесе.

       2. Так душі наші : майже не живі

           Пустилися в осінні перелети,

C:\Users\Серж\Desktop\131955469_Kalyna.png           Коли відчули: найдорожчі мети на нашій     окошились голові. 

    3.Щось сталося мені – зайшов бузковий          безум,

        Бо зацвіли братки по цих сумних грядках.

    4. Здається чую: лопають каштани,

        Жовто-зелену викидають брость

         І зовсім поруч- київське весняне

         Пахуче небо гуком налилось.

    5.  Здається бачу: рвуться буйні трави,

         Де вже відгомоніли всі струмки…

 

C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0157995.wmf

                 ДОСЛІДЖЕННЯ - АНАЛІЗ

                                                                                                             

  КАРТКА 1.                               

 

 

1.Припнуто човен а вода струмує.                 А.Познач складні речення

  1

  2

  3

  4

  5

  6

 

 

 

 

 

 

2. Ісидячи в самотньому човні

   дивись як має осінь на вогні

   і як діброва свій покон святкує.

  1

  2

  3

  4

  5

  6

 

 

 

 

 

 

3.І розгубись у вирі струмувань                       Б.Познач складнопідрядне речення з однорідною  згубивши берег свій віддавшись світу.              підрядністю

4.Горить стерня  де половіло жито

   о вересню теребище смеркань!

5.Отак посиджу в довгій самоті

    над вудкою схилившись.                             В.Познач складнопідрядне речення з підрядним

                                                                                      означальним

6.На ту пору прикотяться вози до мого двору

  1

  2

  3

  4

  5

  6

 

 

 

 

 

 

   уперше і востаннє у житті

   зронивши долу вороне іржання.

                                                                                 Г.Познач речення з відокремленим означенням

  1

  2

  3

  4

  5

  6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Д.Познач речення із звертанням

 

7    1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

КАРТКА 2.                        

 

1.Зрадлива зваджена Вітчизна в серці дзвонить    А.Познач речення з відокремленими          обставинами

7     1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

 

 

 

 

 

  І там росте нам пригнітивши дух.                                

 2. Ви нею марячи зазнайте скрух 

   І най вас Бог і най вас Бог боронить.

3.Розкошлані на всіх вітрах вагань                             Б.Познач речення з порівняльним      зворотом

7     1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

 

 

 

 

 

   як смолоскипи молодого болю                                         

   в неволі здобули для себе волю

   ногою заступивши смертну грань.

4.Щедрує нам безсмертя щедрий вечір                    В.Познач речення з відокремленим означенням і  обставиною

7     1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

 

 

 

 

 

   в новій Вітчизні – по громадді спроб.

5.Отож не ремствуйте що вам на  лоб

   поклав Господь свій світлий перст

                                         нищівний.                  Г.Познач односкладне неозначено-особове речення

7    1

     2

           3

          4

       6    5555555 5

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

           КАРТКА 3.                        

 

1.Верни до мене памяте моя!                        А.Познач речення із непоширеним звертанням          

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

 

 

 

 

 

 

 

2.Нехай на серце ляже ваготою                                         

  моя земля з рахманною журбою

  хай сходить співом горло соловя

  в гаю нічному. 3. Пам’яте верни                                  

  із чебреця  із липня жаротою.                       Б.Познач речення із однорідними обставинами

4.Хай яблука осіннього достою

7    1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

7

 

 

 

 

 

 

 

   в мої червонобокі виснуть сни.

 Нехай  Дніпра уроча течія

   Бодай у сні  у маячні струмує.                       В.Познач  складне безсполучникове речення

7    1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 7

 

 

 

 

 

 

 

6.І я гукну.  І край мене почує.

7.Верни до мене  памяте моя!

 

                                                                                   Г. Познач непоширене двоскладне речення

7    1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д.Познач  спонукальні речення                           

7   1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

Р.   7

 

 

 

 

 

 

 

                                                    

     КАРТКА 4.

                                                                                  

 1.На однакові квадрати                                          А.Познач односкладні речення

7      1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

          6           

А    7

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

   поділили білий світ.

2.Рівне право – всім страждати

    і один терпіти гніт.

3.Зле і кату  зле і жертві                                         Б.Познач речення із поширеним звертанням

7    1

     2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 7

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

   а щасливого – нема.                                                           

4.Всім судилося померти

   за замками сімома.

5.Отаке ти людське горе                                       В.Познач односкладні інфінітивні речення

7    1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 7

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 отака ти чорна хлань                                                          

   демократіє покори

   і свободо німувань.

6.А кругом життя веселе

   стільки сонця і тепла!                                            Г.Познач складносурядне речення

7    1

     2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 7

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Т и мене даремне леле

   в світ неправди привела.

8.Душ намарне гвалтування

  без причини без мети –                                        Д.Познач  речення із однорідними членами

  соти ярого страждання                                           

7    1

      2

           3

          4

       6    5555555 5

           6

 7

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

  з диким медом самоти.

 

 

 

C:\Users\Серж\Desktop\завантаження.jpg

 

C:\Users\Серж\Desktop\5420356_xl-1500x996.jpg

 



                                   ДОСЛІДЖЕННЯ – ПОШУК

 

 

 А-означено-особове  Б-неозначено-особове  В-безособове  Г-інфінітивне  Д-називне

C:\Users\Серж\Desktop\58a219c915ffe15a3934b982.png

C:\Users\Серж\Desktop\58a219c915ffe15a3934b982.png ДОСЛІДІТЬ, ЯКІ  ОДНОСКЛАДНІ  РЕЧЕННЯ  ПОЕТ  ВЖИВАЄ  НАЙЧАСТІШЕ.                      

                                   

C:\Users\Серж\Desktop\58a219c915ffe15a3934b982.png                                   

                                   

C:\Users\Серж\Desktop\58a219c915ffe15a3934b982.png     

 

 

 

 

C:\Users\Серж\Desktop\58a219c915ffe15a3934b982.pngC:\Users\Серж\Desktop\58a219c915ffe15a3934b982.png

 

                  ДОСЛІДЖЕННЯ-ТВОРЧЕ КОНСТРУЮВАННЯ

 

          

 

                                                     НАТХНЕННЯ ВАМ І ТВОРЧОСТІ!

 

 

 



                              ДОСЛІДЖЕННЯ-РОЗПІЗНАННЯ

 

C:\Users\Серж\Desktop\fullsize.jpg


 

C:\Users\Серж\Desktop\6940320bfcd3t.jpgC:\Users\Серж\Desktop\thumb_m_15457.jpg


 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Серж\Desktop\ukr-narodnyj-ornament.jpg

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Серж\Desktop\1312957675_wintter-300x196.jpg 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
11 січня
Переглядів
254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку