Тема. Закріплення правопису іменників жіночого роду па -а (-я).
Мета. Закріпити знання учнів про іменник, правопис відмінкових закінчень іменників жіночого роду на -а (-я); вдосконалювати вміння добирати відмінкові закінчення, визначати відмінок іменників у сполученні з іншими словами; розвивати вміння узагальнювати, діяти за аналогією, встановлювати причиново-наслідкові зв'язки; виховувати інтерес до українського слова, до природи рідного краю, почуття взаємоповаги.
Вчитель початкових класів Пилипчинець Марія Василівна
Тема. Закріплення правопису іменників жіночого роду па -а (-я).
Мета. Закріпити знання учнів про іменник, правопис відмінкових закінчень іменників жіночого роду на -а (-я); вдосконалювати вміння добирати відмінкові закінчення, визначати відмінок іменників у сполученні з іншими словами; розвивати вміння узагальнювати, діяти за аналогією, встановлювати причиново-наслідкові зв'язки; виховувати інтерес до українського слова, до природи рідного краю, почуття взаємоповаги.
Обладнання. Пам'ятки № 1, 2, індивідуальні завдання на картках, завдання для самостійної роботи, кросворд, «Таблиця росту знань», зернятка.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
(Хвилинка емоційного настрою).
Вчитель.
Нумо, всі за парти сядем.
Все готово, чи не так?
Ще й за руки візьмемось
І промовимо ми так:
Учні.
Дружно візьмемось за руки
І приступим до науки.
Раз, два, три, чотири, п'ять —
Хочем все на світі знать!
II. Систематизація знань.
1. Конкурс знавців прикмет, прислів'їв та приказок про пташок.
2. Конкурс «У давнину жила легенда». (Додаток 2).
3. Каліграфічна хвилинка.
а) запис елементів, букв, складів:
с с С С Со ск св;
б) запис речення:
Сорока скроїла на свято Сорочки сороченятам.
— Назвіть іменники. Поясніть правопис слів «скроїла» і «свято».
— Чи є слова «сорока» і «сорочки» спорідненими? Чому?
— Визначити рід іменників. До якого жанру належить цей вислів? Для чого служать скоромовки?
4. Змагання «Хто кого переговорить?». (Групи змагаються у промовлянні скоромовок).
• Горобець гука грака, ґава гатить гопака.
• В сінокосах, в срібних росах заросився бузько босий.
• Строката сорока веселої вдачі: в садку, білобока, навприсядки скаче.
• Годувала ґава ґавенят на ґанку, зготувала в горщику гарну запіканку.
• Ти, зозуленько сива, ти нас розвеселила.
• Як почала кувати — повиходили всі з хати.
5. Повідомлення теми і завдань уроку.
— На цьому уроці ми продовжимо знайомство з пташиним царством, а оскільки це урок української мови, то закріпимо знання про особливості відмінювання іменників жіночого роду на -а (-я); потренуємося у правописі відмінкових закінчень, вдосконалимо вміння розбирати іменник як частину мови. А головне наше завдання — розвивати і збагачувати власне мовлення.
6. Фронтальне опитування
— Яку частину мови називають іменником? Наведіть приклади.
— Назвіть відмінки іменників. Провідміняйте іменник «пташка».
7. Робота з Пам'яткою № 1.
— Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку однини?
— Які закінчення мають іменники жіночого роду у родовому відмінку однини?
— Що відбувається в іменниках жіночого роду у місцевому і давальному відмінках однини перед закінченням –ї?
— Користуючись цією пам'яткою, поставте слова першої колонки словникової роботи у родовому відмінку однини. Назвіть закінчення:
клуня — клуні; гадка — гадки; рілля — ріллі; напасть — напасті.
— Чим останній іменник відрізняється від попередніх?
НІ. Практичне застосування знань.
— Група, всі учасники якої найшвидше та правильно виконають завдання, отримує зернятко. В кінці уроку ми підведемо підсумок і визначимо переможців. -
1. Виконання завдань 1, 2 на картках. (Додаток 4).
2. Гра «Допоможіть Незнайкові».
— Незнайко не хотів слухати на уроці і не вміє добирати закінчення іменників, робить помилки. Допоможіть йому, виправте його помилки.
Наприклад.
О.в.: заслухатись пісньою, працювати лопатою, пишалися мрійою, милуватися зозулою, бігти за пташкую, йти з мамою, стежити за совою, доглядати за бабусьою, сіло за горею.
3. Завдання 4 на картках.
Пальчикова зарядка
Оцей пальчик хоче спати,
А цей палець засинати.
Оцей пальчик задрімав,
А оцей вже міцно спав.
Тихо, тихо, не шуміть,
Пальчиків не розбудіть.
Фізкультхвилинка.
Мудрій сові о вечірній порі
Є чим зайнятись в старому дуплі.
Йде підготовка нічного польоту,
— Заздрісно стане і вертольоту.
4. Самостійна робота учнів та ЇЇ перевірка.
а) Кожна група працює на картках за схемою.
1. Пояснити значення:
Сова —______________________
2. Частина мови — ______________
3. Рід -____________________
4. Споріднені слова — ____________
5. Скласти словосполучення, у дужках після іменників вказати відмінок.
Літає (хто?) сова ( )
Побачити (кого?).....( )
Милуватися (ким?)....( ) Читати (про кого ?)....{ )
6. Скласти речення про птаха.
б) Групи виконують завдання 5, користуючись Пам'яткою № 2.
в) Розгадування кросворда.
1. Ростом він маленький, сірий, чепурненький.
Справжній молодець. Хто він? (Горобець)
2. На колір сірувата, на вроду хитрувата.
«Кар-р-р!» — гукає, курчат лякає. (Ворона)
3. Пора полювання для сови. (Ніч)
4. Зранку, вдень і внадвечір'я
Облітаю ліс уздовж і вшир я.
Занесу своє яєчко
У чуже якесь гніздечко. (Зозуля)
5.Дзьоб міцний і довгий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
6. Біла латка, чорна латка, По деревах скаче. (Сорока)
— Яке слово прочитали по вертикалі? (Гніздо)
Навіщо птахам гнізда?
Чи всі птахи мостять гнізда? (Ні, шпак, сова, зозулі не мостять)
(Учні розповідають про особливості гнізд різних птахів). г) Хвилинка реклами.
— Хто хоче отримати цікаву інформацію про світ птахів, з ілюстраціями — читайте «Енциклопедію тварин», а погратись допоможуть дитячі журнали «Пізнайко» і «Зернятко».
IV. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
— Чого навчилися на сьогоднішньому уроці? Яке завдання було найважчим? Що вдалося добре зробити?
Домашнє завдання: виписати з казки три іменники, розібрати їх як частину мови. Додатково — скласти поради птахам.
(Підведення підсумку, визначення переможців).
Що я знав |
Чого я не знав |
Хотів би дізнатись |
Додаток 1
Горобець
Сіренький, метушливий, з попелястою голівкою, яскраво-коричневою спинкою, з чорним галстучком на горлі та на грудях.
Ґава
Голова, горло, передня частина грудей, крила і хвіст — чорні. Спина, нижня частина тіла — сірі з білим.
Сорока
Довгий хвіст. Голова, шия, воло і верхня частина грудей чорні, з металевим зеленуватим полиском, чорний блискучий хвіст.
Зозуля
Пір'я сіро-блакитного кольору зі смугастим малюнком та чорними плямами.
Бузько
Великий птах зі сніжно-білим та чорним оперенням, довгими лапами, дзьобом і шиєю. Тіло видовженої форми.
Сова
Пір'я м'яке, сірого, бурого і чорного відтінків з плямистим чи смугастим малюнком. Великі жовті нерухомі очі, короткий гачкуватий дзьоб. Лапки оперені аж до пальців, кігті дуже загнуті і гострі. У деяких видів сов на голові два пучки пер у вигляді вушок.
Крук
Досить великий птах однотонно-чорного забарвлення. Міцний дзьоб.
• Восени і горобець багатий.
• Слово — не горобець, вилетить — не впіймаєш.
• Горобець маленький, а серце має.
• Видно сову по льоту.
• І горобцеві добре під стріхою.
• Прилетіли лелеки — весну принесли здалеку.
• Кричала ворона, як угору летіла, а як униз, то й опустила крила.
• Дружні сороки і орла заклюють.
• Сорока стрісі вогню принесла.
• Лякана ворона і куща боїться.
• Горобці ховаються в гіллячка — на мороз або перед заметіллю.
• Ворона сидить вранці на верхівці дерева — до хурделиці.
• Горобці ховаються під стріху — буде буря.
• Горобці в пилюці купаються — буде дощ.
• Зозуля весною голосно і часто кує — тепло не за горами.
• Як на початку травня ворон у житі ховається, народ на добре жниво сподівається.
• Ворони взимку розкаркались — на заметіль.
• Де лелека водиться, там щастя вродиться.
Бог дав людині мішок і наказав віднести далеко в ліс, але не розв'язувати і не заглядати в нього. Та на півдорозі чоловік не витримав і поцікавився, що ж він несе. Як тільки він розв'язав мішок, звідти повистрибували жаби, повилазили вужі "та змії і порозповзалися по всьому світові. Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях і болотах та збирати усяке гаддя.
В одному селі люди знайшли пораненого лелеку, вилікували його і випустили на волю. Якось в селі зайнялася хата, а в ній було двоє хлопчиків, чиї батьки ще не повернулися з роботи. У цей час пролітав над хатою порятований лелека. Закружляв він над хатою, жалібно заклекотів і кинувся у відчинене вікно, крізь яке вже клубочився дим. Виніс лелека малих, але дуже обпік собі ноги та дзьоба — вони стали кривавими, а крила обсмалив — почорніли їхні кінчики, ніби вуглинки. Господарі віддячили рятівникові та прикріпили на верхівці дерева колесо від воза, щоб лелека завжди мостив тут гніздо і виводив пташенят.
Жив хижий птах Кук. Він з'їв майже всіх пташок, що жили поблизу. Ті, що залишилися, вирішили втекти, прирікши Кука на голодну смерть. Пройшов деякий час, птахи зібралися і вирішили послати ластівку у розвідку. Кук лежав знесилений, але коли до нього підлетіла ластівка, він схопив її за хвіст. Ластівка втекла, але відтоді у неї роздвоєний хвостик. Через деякий час у розвідку полетіла зозуля. Вона сіла неподалік від Кука. Він лежав нерухомо. Зозуля почала його кликати: «Ку-ку! Ку-ку!» І з того часу зозуля все кличе: «Ку-ку».
Дадаток З
Словникова робота
клуня мешкає зоглядівся вельми
гадка скубуться стримиш доволі
напасть заплющила заціпило чималенько
рілля " притирився статкує хутчіш
Завдання 1. Закінчити прислів'я.
1. Хто дурнем вродився, той...
2. Не на те я мудра, щоб...
3. Поки біди не знатимеш, то...
4. Розум на дорозі...
Завдання 2. Характеристика головного героя.
Пронумеруйте риси характеру головного героя, розкажіть, як змінювався Горобчик,
спостережливий хазяйновитий
мудрий дурненький
завзятий Горобець допитливий
кмітливий турботливий
Домашнє завдання (с. 92—96).
1.Написати листа героєві казки.
2. Перенести події казки у життя звірів.
3. Дати імена героям.
4. Скласти власні загадки про героїв казки.
5. Взяти інтерв'ю у батьків на тему «Біда навчить розуму»..
1. Записати подані іменники в орудному відмінку, позначити закінчення. Пояснити свій вибір:
зозуля — калина — сім'я — рілля — ґава —
2. Поставити подані іменники в давальному і місцевому відмінках. Пояснити їхній правопис:
дорога — наука — гадка — думка —
Які з цих слів є синонімами? Добрати синоніми до решти іменників.
3. Допоможіть Незнайкові!
4. Скласти словосполучення, змінюючи закінчення іменників, визначити їхній відмінок:
за, росте, огорожа; милуються, берізка; з, приходить, подруга.
Скласти невелику усну розповідь, використовуючи утворені словосполучення.
5. Записати прислів'я. Чи відповідає воно головній думці казки? Підкреслене слово розібрати як частину мови.
Чого навчився, того за плечима не носити.
Пам’ятка № 1
Схема розбору Іменника як частини мови
1. Аналізоване слово.
2. Питання, на яке відповідає.
3. Частина мови.
4. Початкова форма.
5. Власна чи загальна назва.
6. Назва істоти чи неістоти.
7. Рід.
8. Число.
9. Відмінок.
10. З яким словом зв'язане в реченні?
11. Яким є членом речення?