ДИДАКТИЧНИЙ ПОСІБНИК Самостійна робота як засіб пізнавальної активності молодших школярів ("АБВГдейка" - альбом завдань з вивчення літер української абетки)

Про матеріал
Дидактичний альбом "АБВГдейка" – це комплекс завдань для самостійної роботи, спрямований на підвищення пізнавальної активності молодшого школяра. Спектр використання дидактичних завдань досить широкий. Вчитель може зробити невеличкі книжечки на кожну літеру. Може зробити як альбом, де на одному листку буде декілька завдань. Саме цей варіант і пропонується у посібнику. Варто зауважити, що малюнки на альбомному листку в різному форматі, як обернені, так і вертикальні. Діти полюбляють такі цікавинки, крім того, це дає можливість працювати парами. Матеріал посібника можна перетворити в карткову теку і давати дітям поодинокі індивідуальні завдання як заохочення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНИЙ ПОСІБНИК

 

Самостійна робота як засіб пізнавальної активності молодших школярів

 ("АБВГдейка" -

альбом завдань  з вивчення літер української абетки)

 


ЗМІСТ

 

ВСТУП.......................................2

Завдання на кожну літеру алфавіту ..................4

Каліграфічна абетка ..............................4

Я - детектив ....................................4

Алфавітний будинок...............................4

Абетковий конструктор............................4

Завдання на синтез і узагальнення...................9

Знайди літери...................................9

Лабіринт......................................10

Літерний браслет................................11

Асоціації......................................12

Малюємо за алфавітом............................12

Список використаних джерел.......................14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 Завдання сучасної системи навчально-виховного процесу полягає в тому, щоб забезпечити  освітньому процесу входження у світовий освітній простір. Зрозуміло, що це потребує змін як в педагогічній теорії, так і в практиці навчання.

 Від сучасної людини вимагаються нові вміння, серед яких творчий підхід і креативність, критичне  мислення займають основні позиції.

 Сучасні концепції початкової освіти базуються на ідеї виховання й розвитку молодшого школяра на основі формування позитивної навчальної діяльності, на необхідності створення умов для того, щоб кожен учень мав змогу реалізувати себе               в цій діяльності, розкрив свої індивідуальні особливості, сформував мотивацію на навчання. Особистісно-орієнтований підхід до дитини стає пріоритетом в новітніх педагогічних технологіях.

 Одним із шляхів реалізації особистісно-орієнтованого або індивідуального підходу до дитини є самостійна робота здобувача освіти, що забезпечує можливість розуміння навчального матеріалу кожним учнем.             

 Дидактичний матеріал "АБВГдейки" – це диференційовані за змістом і за формою навчальні завдання.

 Диференціація змісту навчальних завдань відбувається за:

- рівнем творчості  завдання мають репродуктивний або продуктивний характер. На репродуктивному рівні від учнів вимагається  відтворення знань та їх застосування в знайомій ситуації, робота за зразком, тренувальні вправи. До продуктивних завдань відносяться нестандартні вправи, де учні застосовують пошукові й перетворюючі розумові дії для створення нового продукту.

- рівнем складності  завдання характеризуються відповідно   рівнем ускладнення матеріалу, запропонованого в завданні; збільшенням кількості дій в одному завданні;  використанням зворотного завдання;  виконанням порівняльних дій з основним;  використанням умовних позначок, символів, загадок, ребусів тощо. Розрізняють завдання основної групи  (базові знання) та додаткові завдання як для "сильних" учнів, так і для "слабких".

- за обсягом  матеріалу диференціація відбувається за рахунок  завдань: для слабких – однотипні, аналогічні основним, для сильних – пошуково-аналітичні.

 За формою передбачає:

- ступінь  розвитку самостійності учня, коли всі діти виконують однакове завдання, але одні – під керівництвом вчителя, а інші - самостійно;

- характер і рівень допомоги  – всі учні виконують роботу самостійно, а допомога вчителя є дозованою і носить  або стимулюючий ,або направляючий, або навчаючий характер;

- характер учбових дій, коли формуються розумові дії відповідно до форми сприйняття (скласти літеру, малюнок, відтворити за взірцем тощо).

 Дидактичний альбом "АБВГдейка" – це комплекс завдань для самостійної  роботи,  спрямований на підвищення пізнавальної активності молодшого школяра. Спектр використання дидактичних завдань досить широкий. Вчитель може зробити невеличкі книжечки на кожну літеру. Може зробити як альбом, де на одному листку буде декілька завдань. Саме цей варіант і пропонується у посібнику. Варто зауважити, що малюнки на альбомному листку в різному форматі, як обернені, так і вертикальні. Діти полюбляють такі цікавинки, крім того, це дає можливість працювати парами. Матеріал посібника можна перетворити в карткову теку і давати дітям поодинокі індивідуальні завдання як заохочення.

 

 

 

 

Завдання на кожну літеру алфавіту

 "Каліграфічна Абетка" - перший крок до написання букв української абетки та здобуття навичок красивого почерку. Спочатку дитина з'єднує пунктирні лінії, щоб попрактикуватися в здобутті навичок дрібної моторики, необхідних для подальшого написання букви. Потім для практики дитина кілька разів пише букву  за допомогою пунктирних ліній. І, нарешті, пише букву «А» повністю самостійно в спеціально відведеному місці.

 Серія завдань "Я-детектив" допоможе дитині вивчити друковані літери, розвиваючи при цьому творчі здібності, тренуючи довільну увагу, зорову й м’язову пам’ять. Завдання містить кольорові малюнки й спеціальні комірки для малювання. Дитині пропонується знайти на сторінці ті малюнки, назви яких починаються на запропоновану літеру, а також намалювати додаткові малюнки з цією ж початковою літерою. Виконуючи завдання, дитина зможе краще засвоїти зв’язки між звуками та літерами, розвиватиме фонематичний слух, логічне мислення, уяву й фантазію.

 Дидактичне завдання "Алфавітний будинок" допоможе дитині ретельно вивчити українські літери, візуально її запам’ятати та навчитись вирізняти великі й рядкові літери. У завданні дається зразок друкованого різновиду даної літери (у якості орієнтиру), а також чотири великі та чотири рядкові літери, написані кумедними шрифтами. Дитині треба вирізати їх та правильно розсортувати, а потім приклеїти. Нетривіальність застосованих шрифтів допомагатиме звертати увагу на особливості форми літери  та впізнавати її навіть в незвичному вигляді. Ці завдання можна комбінувати з іншими завданнями посібника, поступово збільшуючи рівень складності.

 "Абетковий конструктор" також допоможе дитині вивчити літери абетки, потренувавши при цьому довільну увагу, а також задіявши зорову та м’язову пам’ять. Кожне завдання містить літеру-пазл, що складається з малюнків, назви яких починаються на цю літеру (для літер И, Ь – зображення, що містять відповідну літеру). Дитині пропонується розрізати літеру на фрагменти та перемішати з частинками інших літер, а потім відновити цілісну літеру, вибравши малюнки, що починаються з неї. Потім можна за бажанням розмалювати малюнки. Виконуючи завдання, дитина зможе краще засвоїти зв’язки між звуком та літерою, сформувати добре підґрунтя для подальшого розвитку навичок читання.

                              

ЗРАЗКИ ЗАВДАНЬ

        

 

 ЗАВДАННЯ НА СИНТЕЗ І УЗАГАЛЬНЕННЯ

Завдання "Знайди літери" створює для дитини найкращі умови для вивчення й запам’ятовування великих літер  абетки, адже його виконання сприяє залученню таких важливих функцій уваги, як концентрація, переключення та розподіл, залучення зорової та м’язової пам’яті. До того ж, формат розмальовки налаштовує дитину на творчість та гарний настрій. Отже, дитині необхідно серед різних тематичних деталей малюнка по черзі відшукати кожну літеру абетки, розмалювати її, а потім викреслити з переліку у нижній частині завдання, після чого розмалювати малюнок на власний розсуд.

 

Вправа  "Лабірінт" закріплює знання дитиною українського алфавіту, а також розвиває логічне мислення. Дитині пропонується прокласти шлях лабіринтом літер. Від кожної літери до наступної є тільки один правильний напрямок, що необхідно позначити, намалювавши стрілки або замалювавши всі квадратики по порядку від першої літери «А», до останньої «Я». Додатково, якщо це по силі дитині,   можна запропонувати їй порахувати літери та написати порядковий номер кожної літери в алфавіті.

 

 

 

 

 

 

 Завдання  "Літерний браслет" не лише познайомить дитину з буквою, а й сприятиме збагаченню словникового запасу дитини, розвитку творчих здібностей і дрібної моторики. У завданні дитина повинна вирізати паперовий браслет із зображенням букви  і малюнками, назви яких містять цю букву. Потім потрібно розфарбувати букву й малюнки: олень, циркуль, тюльпан. Три інші браслети потрібно заповнити літерами на вибір дитини, підібрати й написати на них слова, що починаються з цих літер і намалювати відповідні малюнки. Одягаючи такі браслети, дитина краще запам’ятовуватиме вигляд літер, маючи перед очима їхні зображення протягом дня. Щоб використовувати браслети кілька разів, їх можна заламінувати.

 

 

 Завдання "Асоціації" допоможе дитині  вивчити три друковані літери української абетки, навчитися їх розпізнавати. Воно містить  три літери,  малюнки, що нагадують ці літери за формою; а також – малюнки, назви яких починаються з цих літер. Дитині пропонується назвати кожну літеру, а потім лініями з’єднати їх зі схожими за формою малюнками. У кружечки біля деяких зображень потрібно вписати саме ті літери, з яких розпочинаються їхні українські назви (ананас, бегемот, вишня). Завдання дозволяє потренувати зорову пам’ять, розширити словниковий запас і стане гарною основою для подальшого розвитку навичок письма й читання.

 

 Завдання "Малюємо за алфавітом"  допоможе поєднати вивчення українського алфавіту з тренуванням дрібної моторики та зорово-моторної координації під час малювання та розмальовування наданих зображень. У завданні дитині запропоновано малюнок, одна частина якого має всі потрібні лінії й завершений вигляд, а інша потребує домальовування. Для цього дитині треба з’єднати в алфавітному порядку всі 33 точки, над якими написані відповідні літери. Таким чином вона отримає повністю завершене зображення, яке й треба буде розмалювати на власний розсуд.

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Вашуленко М.С. Навчання в 1 класі. - К.Радянська школа, 1991.- 495с.
  2. Ігрові вправи до уроків української мови. Початкове навчання. – 2018. - № 22-24.
  3. Захарійчук М.Д. Я знаю, вмію, можу. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 56с.
  4. Каніщенко А.П. Чабайовська М.І. Абетка в асоціативних кущах та сенканах: інтегрований навчально-методичний посібник для учнів початкових класів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2017.- 176с.
  5. Прищепа О.П. Диференційоване сприймання форми букви першокласниками під час навчання письма // Початкова школа. – 2017. - № 11. – С. 17-20.
  6. Розвиток творчих здібностей дітей. / Обдарована дитина // Початкова школа. – 1998. - №4. – 16-19с.
  7. Татушко Є.Р. «Малечі – про серйозні речі» / Початкова школа. – 1995. - №5. – 36с.
  8. https://childdevelop.com.ua.

 

 

 

 

ДЛЯ НОТАТОК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДЛЯ НОТАТОК

 

1

 

doc
Додано
11 жовтня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку