Робоча картка до уроку "Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця." не є конспектом до уроку, вона містить у собі практичні завдання для учнів із ознаймлення з японською культурою (візуальний диктант), знайомство з неспецифічною формою філософського вірша, завдання для аналізу твору та рефлексії під час його сприйняття .
РОБОЧА КАРТКА ДО УРОКУ
Природа – високе джерело натхнення
Відображення японських уявлень про красу в поезії Мацуо Басьо.
Словник уроку
Самурай – японський солдат
Псевдонім – це ім’я, яке людина використовує замість справжнього.
Художня деталь – один із засобів створення художнього образу: виделений автором елемент, який несе значне смислове й емоційне навантаження у творі.
Підтекст – це прихований, неявний , прихований «під текстом», зміст художніх образів, внутрішній зміст висловлювання.
Сакура – японська вишня
Сабі – настрій плідної самотності
Хайку, хоку – жанр японської лірики, який складається з трьох рядків без рими.
1.Робота в парах. Візуальний диктант «Я – знавець Японії !» Пригадайте, що ви знаєте про Японію, і з допомогою ілюстрацій відтворіть свої знання. 1 б.
Це цікаво !
Все життя японців супроводжує поезія. Вірші в них присутні скрізь: на картинах, предметах побуту (рушниках, серветках, посуді тощо). У Японії існує навіть така давня традиція – вішати при вході в оселю невеликі дзвіночки, до яких кріпляться папірці з написаними на них віршованими рядками. Ці листочки господарі бережуть як найбільшу цінність.
Японська поезія не має рими, в основу системи віршування покладена рівна кількість складів (часто – 13, рідше - 11) при невпорядкованому, вільному розташуванні наголошених та ненаголошених складів.
ЗАВДАННЯ 2. Вивчаємо теорію літератури. Опрацюй разом із сусідом по парті розділ «Літературна довідка» на с. 192 підручника і встав відсутні слова у речення. 1 б.
Хайку (хоку) – жанр __________________ поезії, який складається з ______ рядків без _______. Будова хайку (хоку): перший рядок має ____ складів, другий ____, третій ______ складів.
Зауваження! При перекладі кількість складів у рядках може змінюватися.
ЗАВДАННЯ 3. Майстер хайку в світовій літературі! Опрацюйте статтю підручникана с. 192 і перевірте набуті знання: напишіть відповідь на запитання: Звідки у Дзінісітіро з’явилось ім’я Басьо ?Що воно означає ?
3 б.
______________________________________
Думка у подарунок !
ЗАВДАННЯ 4. Досліджуємо хайку ! 3 б. Прочитайте хайку і дайте відповіді на запитання .2 б.
Як шумить – гуде банан, як у кадуб’ капа дощ,- чую цілу ніч. (переклад М.Лукаша) |
Яку картину ви побачили ? ______________________________ Який настрій вірша ? _______________________________ Яка пора року відображається ? ___________________________ Знайдіть «сезонні слова» ____________________________ Якими голосними передаються почуття печалі ? |
Тиша, мир і лад. Десь там тоне межи скель цвіркотня цикад. (переклад М.Лукаша) |
Випишіть ключові слова _________ _______________________________ Яка пора доби змальована у вірші ? ______________________________ Який настрій цього хайку ? ______________________________ У чому полягає підтекст твору?
_______________________________
|
ЗАВДАННЯ 5. Складіть запитання (письмово) до хайку і перевірте свого товариша. 2 б. Скористайтесь довідкою.
Довідка: тема вірша, ідея та настрій твору, використання художніх деталей, картини, які виникають під час читання хайку, створення образу з допомогою сезонніх слів…
ПІДІБ’ЄМО ПІДСУМКИ! Робота в парах. 3 б.
В Уено, на малій батьківщині Басьо, що зараз входить до складу Токіо, стоїть пам’ятник… «жабеняті», яке, стрибнувши у ставок, приземлилось у вічність:
Читаємо японською !
Фуру ідея
Кавадзу тобікому
Мідзу – но ото
Старий ставок.
Пірнуло жабеня -
Вода сплеснула .
Виберіть хайку із підручника на с.194, запишіть його і виконайте завдання 1 на с. 195. Бажаємо успіхів !
________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Це цікаво !
У японців є сезонні свята милування природою. Вони всією сім’єю виїзджають за місто і милуються явищами природи. І ніщо не повинно заважати їм милуватися – японці слухають «музику» природи, розчиняються в неї.
СЛОВНИЧОК З ТЕМИ « ПОЕЗІЯ»
Почуття, емоції, переживання, поривання душі, настрій, душевний стан.
Натхнення, наснага, окрилення, піднесення.
Зображати, передавати, створювати, змальовувати, навіювати.
Гармонія, злагодженість, співзвуччя, милозвучність.
Гармонійний, злагоджений, суголосний, співзвучний.
Виразний, вимовний, промовистий, проникливий.
Спокій, тиша, умиротворіння, рівновага.
Спокійний, лагідний, безтрепетний, тихий, ідилічний, ангельський.
Світлий, радісний, яскравий, ясний, відрадний, прсвітлений, осяйний, променистий, прозорий.
Сум, смуток, журба, печаль, туга, зажура, скорбота.
Використана література