Дидактичний супровід уроку "Мацуо Басьо. Хайку"

Про матеріал

Робоча картка до уроку "Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця." не є конспектом до уроку, вона містить у собі практичні завдання для учнів із ознаймлення з японською культурою (візуальний диктант), знайомство з неспецифічною формою філософського вірша, завдання для аналізу твору та рефлексії під час його сприйняття .

Перегляд файлу

РОБОЧА КАРТКА ДО УРОКУ

Природа – високе джерело натхнення

Відображення японських уявлень про красу в поезії Мацуо Басьо.

 

 

 

 

 

 

 

Словник уроку

D:\5 клас\до 5 клас\майбутній 5 клас\1\Японія\умовні позначки\словничок.jpgСамурай – японський солдат

Псевдонім – це ім’я, яке людина використовує замість справжнього.

Художня деталь – один із засобів створення художнього образу: виделений автором елемент, який несе значне смислове й емоційне навантаження у творі.

Підтекст – це прихований, неявний , прихований «під текстом», зміст художніх образів, внутрішній зміст висловлювання.

Сакура – японська вишня

Сабі – настрій плідної самотності

Хайку, хоку – жанр японської лірики, який складається з трьох рядків без рими.

http://zhenskoe-mnenie.ru/images/27.gif1.Робота в парах. Візуальний диктант «Я – знавець Японії !» Пригадайте, що ви знаєте про Японію, і з допомогою ілюстрацій відтворіть свої знання. 1 б.

 

 

C:\Users\Админ\Desktop\японія\фото токіо 2.jpg    

 

F:\японія\хризантема.jpg

C:\Users\Админ\Desktop\японія\ікебана.jpg

C:\Users\Админ\Desktop\японія\орігамі лебеді.jpg  http://p.lefux.com/61/20100823/A2846000BH/origami-paper-triangle-phoenix-1-Gallay.jpg

 

 

 

 

 

C:\Users\Админ\Desktop\японія\бонсай.jpg

 

 Це цікаво !

D:\5 клас\до 5 клас\майбутній 5 клас\1\Японія\умовні позначки\01012.jpgВсе життя японців супроводжує поезія. Вірші в них присутні скрізь: на картинах, предметах побуту (рушниках, серветках, посуді тощо). У Японії існує навіть така давня традиція – вішати при вході в оселю невеликі дзвіночки, до яких кріпляться папірці з написаними на них віршованими рядками. Ці листочки господарі бережуть як найбільшу цінність.

       Японська поезія не має рими, в основу  системи віршування покладена рівна кількість складів (часто – 13, рідше - 11) при невпорядкованому, вільному розташуванні наголошених та ненаголошених складів.

 

 ЗАВДАННЯ 2.  Вивчаємо теорію літератури. Опрацюй разом із сусідом по парті розділ «Літературна довідка»  на с. 192 підручника і встав відсутні слова у речення. 1 б.

Хайку (хоку) – жанр __________________  поезії,  який складається з ______ рядків без _______.  Будова хайку (хоку): перший рядок має ____ складів, другий ____, третій ______ складів.

Зауваження! При перекладі кількість складів у рядках може змінюватися.

ЗАВДАННЯ 3. Майстер хайку в світовій літературі! Опрацюйте статтю підручникана с. 192 і перевірте набуті знання: напишіть відповідь на запитання: Звідки у Дзінісітіро з’явилось ім’я Басьо ?Що воно означає ?

3 б.

C:\Users\Админ\Desktop\японія\потрет басьо 2.jpg

 

 

 

 

______________________________________

 

 

 

 

D:\5 клас\до 5 клас\майбутній 5 клас\1\Японія\умовні позначки\мудрець.jpgДумка у подарунок !

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ 4.  Досліджуємо хайку ! 3 б. Прочитайте хайку і дайте відповіді на запитання .2 б.

Як шумить – гуде банан,

як у кадуб капа дощ,-

чую цілу ніч.

(переклад М.Лукаша)

Яку картину ви побачили ?

______________________________

Який настрій вірша ?

_______________________________

Яка пора року відображається ?

___________________________

Знайдіть «сезонні слова»

____________________________

Якими голосними передаються почуття печалі ?

Тиша, мир і лад.

Десь там тоне межи скель

цвіркотня цикад.

(переклад М.Лукаша)

Випишіть ключові слова _________

_______________________________

Яка пора доби змальована у вірші ?

______________________________

Який настрій цього хайку ?

______________________________

У чому полягає підтекст твору?

 

_______________________________

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ 5. Складіть запитання (письмово) до хайку і перевірте свого товариша. 2 б. Скористайтесь довідкою.

voron

 

Довідка: тема вірша, ідея та настрій твору, використання художніх деталей, картини, які виникають під час читання хайку, створення образу з допомогою сезонніх слів…

 

D:\5 клас\до 5 клас\майбутній 5 клас\1\Японія\умовні позначки\34.jpg

ПІДІБ’ЄМО ПІДСУМКИ! Робота в парах. 3 б.

В Уено,  на малій батьківщині Басьо, що зараз входить до складу Токіо, стоїть пам’ятник… «жабеняті»,  яке, стрибнувши у ставок, приземлилось у вічність:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Админ\Desktop\японія\статуя басьо.jpgЧитаємо японською !

 

Фуру ідея                             

Кавадзу тобікому               

Мідзу – но ото                     

 

Старий ставок.
Пірнуло жабеня -
Вода сплеснула .


Виберіть хайку із підручника на с.194, запишіть його і виконайте завдання 1 на с. 195. Бажаємо успіхів !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Це цікаво !  

D:\5 клас\до 5 клас\майбутній 5 клас\1\Японія\умовні позначки\01012.jpghttp://korostishevsky.org/wp-content/uploads/Svetlana/sakura.jpgУ японців є сезонні свята милування природою. Вони всією сімєю виїзджають за місто і милуються явищами природи. І ніщо не повинно заважати їм милуватися – японці слухають «музику» природи, розчиняються в неї.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛОВНИЧОК З ТЕМИ « ПОЕЗІЯ»

 

Почуття, емоції, переживання, поривання душі, настрій, душевний стан.

 

Натхнення, наснага, окрилення, піднесення.

 

Зображати, передавати, створювати, змальовувати, навіювати.

 

Гармонія, злагодженість, співзвуччя, милозвучність.

 

Гармонійний, злагоджений, суголосний, співзвучний.

 

Виразний, вимовний, промовистий, проникливий.

 

Спокій, тиша, умиротворіння, рівновага.

 

Спокійний, лагідний, безтрепетний, тихий, ідилічний, ангельський.

 

Світлий, радісний, яскравий, ясний, відрадний, прсвітлений, осяйний, променистий, прозорий.

 

Сум, смуток, журба, печаль, туга, зажура, скорбота.

 

Використана література

  1. В.В.Паращич.Світова література. Серія «Мій конспект». 5 клас.Харків.ВГ «Основа». 2011.С. 91-92
  2. Л.А.Чередник. Світова література. 6 клас. Видавництво «Ранок».2014.
  3. Ніколенко О.М., Філіна І.О. Філософія життя у китайській та японській літературах. Посібник для вчителя.-Харків:Веста:Видавництво «Ранок»,2003
  4. Сайти Бібліотеки світової літератури, Бібліотека українського центру
  5.      Из истории литературы Востока XVII века. Япония. Басё// Луков В.А. История литературы: Зарубежная литература от истоков до наших дней. - М., 2003.
  6.     Мацуо Б. Поєзії, К.: Дніпро, 1991
  7.     Вовщук Л.В., Нагорняк Т. Японія. 10 клас// Географія. Науково-методичний журнал.-2011. - №2
  8.      Дячок С. Вдивляйтеся у частинки і побачите ціле.// Всесвітня література в сучасній школі. – 2012. -№ 2
  9.      Ціпов’яз Л. Про хоку – і весело , і серйозно// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. -№9
  10.      Волощук Є. Зарубіжна література. Підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/ Є. Волощук. – К.: Генеза. 2005Тема: Японія – Країна Вранішнього Сонця. Творчість Мацуо Басьо. Природа у віршах японського поета (5 клас)
  11. Мультимедійна презентація. Л.М.Собко,. Поетичне бачення світу.Учитель Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11 м. Черкаси

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Якушевська Єва Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
6702
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку