Дидактичний супровід уроку "Р.Д.Бредбері. "Усмішка".Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні"

Про матеріал

Автор розробки дидактичного супроводу до уроку намагався максимально наблизити зміст твору до сучасності, пробудити думку в учнів про моральну відповідальність людства за стан планети. Нагадуємо, що картка не є розробкою уроку для учителя, вона - для учнів. Дає можливість бути активним кожному учню, Кожен учень отримує бал за роботу на уроці, можлива (бажана) самооцінка дитиною власної роботи. Система завдань побудована в системі "від простого до складнішого".Завдання і виконання їх слід озвучувати під час уроку з метою набуття знань в тих учнів, темперамент яких, рівень знань, пам'яті відрізняється від тих, хто може робити роботу швидко,

Перегляд файлу

6a00d8341c7ecf53ef0120a760ab60970b-800wi.jpg          РОБОЧА КАРТКА ДО УРОКУ

 

 

словничок

 Словник уроку

Цивілізація- рівень розвитку культури.                                 

Варваризм , вандалізм  -  навмисне і безглузде знищення культурних та матеріальних цінностей.

Деградація — занепад, втрата цінностей, вандалізм, жорстоке безцільне винищення культурних цінностей.

Троглодит — печерна, груба, некультурна людина.

Культура — усі матеріальні й духовні цінності, ство­рені розумовою та фізичною працею.

Абсурд безглуздя.

Крах – катастрофа.

Конфлікт- зіткнення , протиборство діючих сил, що визначає рух сюжету літературного твору.

Фантастичні твори - це твори, уявний світ яких не відповідає реальному світові.

Наукова фантастикарізновид художньої літератури, основною темою якої є дослідження й прогнозування наслідків досягнень науково-технічної думки.

Технократія – це  теорія ґрунтується на ствердженні  особливої ролі технічного прогресу, зменшуючи або зводячи нанівець роль   духовності та прекрасного в житті.

Репродукція (картини)– відтворення картини за допомогою фотографії.

Лувр – архітектурний пам’ятник, музей мистецтва,  місто Париж.

Завдання 1.Робота у групах.  Роздивіться фотографії про події, які відбулись у ХХ та ХХІ століттях.   Ці фото зроблені в різних куточках нашої планети. Яка тема їх обєднує  ?  Поділіться своїми  враженнями, які виникли під час перегляду фото.  Чи хотілось би вам жити, навчатись, грати з друзями в таких містах ? 1 б.

D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\51652040.jpg      D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\51652049.jpg

D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\51652063.jpgD:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\grecce308205.jpg

 

D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\хиросима 1.jpeg   D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\хиросима.jpeg D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\i.jpegатом.jpeg

 

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\МАЛЮНКИ\чорнобиль\ЧАЕС на мапі України.png   C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\МАЛЮНКИ\чорнобиль\4 блок.jpg D:\уроки\6  кл світ літ\ECU-SvitLit6 (F)\Материалы диска\Уроки\Урок 59 Бездуховность людей в произведении Р Бредбери Улыбка\Иллюстрации\ЧАЕС.jpg

D:\уроки\6  кл світ літ\ECU-SvitLit6 (F)\Материалы диска\Уроки\Урок 59 Бездуховность людей в произведении Р Бредбери Улыбка\Иллюстрации\мусор.jpgD:\уроки\6  кл світ літ\ECU-SvitLit6 (F)\Материалы диска\Уроки\Урок 59 Бездуховность людей в произведении Р Бредбери Улыбка\Иллюстрации\авария.jpg

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 2. Робота з епіграфом. Прочитайте  слова  Ліни Костенко, висловте свою думку: про яке майбутнє турбується поетеса ? 1 б. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

17Завдання 3. Вивчаємо теорію літератури ! Знайдіть означення  для таких літературних термінів : новела, конфлікт, науково – фантастична література; терміни запишіть навпроти означення. (Скристайтесь словником до уроку). 2 б.

 

Назвіть відомих вам письмеників – фантастів ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Пофантазуйте: якою ви бачите свою планету ? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Зустрічі зі знаменитостями». Зустріч 1 . Письменник – фантаст №1.  Автор близько 800 літературних творів. Щирий гуманіст, який тривожиться за долю людства.

010127137_big.gifРей Дуглас Бредбері розповідає про себе!

  • Схильність до літературної творчості я відчув ще в ранньому дитинстві. Я дуже любив слухати казку Леймена Баума « Чарівник країни Оз», яку читала мені мама. А ще дуже цікавився                             творчістю Едгара Аллана По.
  • Є в мене літературний батько, це Жуль Верн, творами якого я весь час захоплювався.
  •                    Коли мені було 8 років, до рук потрапив  часопис наукової  фантастики. Він перевернув мою душу. Захотілося самому стати чарівником, здатним перелітати в інші світи. Так у мене зародилась мрія стати письменником – фантастом. Але, звичайно, моя мрія здійснилася дещо пізніше.
  •                    До того, як я став відомим письменником, мені довелося продавати            газети і журнали. Я спостерігав за людьми, відмічав яскраві деталі                              навколишнього світу. І писав свої оповідання.
  • Твір, який  зробив мене знаменитим на весь світ,- це славнозвісні 

« Марсіанські хроніки», які побачили світ у 1950 році.

  •                    Я у своїй науковій фантастиці завжди старався передати особливий            сигнал тривоги, показуючи те, що може врятувати людство від численних                            небезпек.

 

Завдання 4. Робота в парах. 2.б  Використовуючи підручник (с. 208-210), розкажіть сусідові по парті про письменника за опорними словами: Лос – Анджелес, шістнадцять років, бібліотека, друкарська машинка, забагато жахів, об’єднання молодих авторів «Футуріа фантазія»,п’ятдесят два твори , успіх, роман  «451 градус за Фаренгейтом», 30 книжок, «пророк космічної ери».

Я справився(лась) із завданням і отримав(ла)____________ б.

 

152324_html_m13ab3dfa.jpg«Зустрічі зі знаменитостями». Зустріч 2. Леонардо да Вінчі.

      XV століття. Епоха Відродження, з якою ви біль-ше ознайомитесь у старших класах. Італія... Художник Леонардо да Вінчі та його картина «Джоконда», або «Мона Ліза». Леонардо чотири роки писав портрет флорентійки Мони Лізи, дружини купця Франческо ді Бартоломео дель Джокондо. "Джоконда" - найзагадковіша із картин Леонардо да Вінчі. І досі не з'ясовано, хто насправді на ній зображений, чому ця жінка в жалобі і водночас посміхається, що хотів сказати цією роботою майстер. А головне - як посміхається Джоконда?.. Яка вона - гарна чи ні, молода чи стара, жінка з XV століття чи з майбутнього

рис 49-12 ДжакондаЗавдання 5. Обговоріть із сусідом по парті. Ви бачили багато портретів.. Роздивіться портрети красунь , обдумайте питання , чим відрізняється  портрет Мони Лізи від портретів  інших красунь?

D:\уроки\6  кл світ літ\ECU-SvitLit6 (F)\Материалы диска\Уроки\Урок 58 Р Бредбери Улыбка\Иллюстрации\красота.jpg D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\0c0d97c82e_8953391_13844072.jpg

 

D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\09e688b731_3822712_13843404.jpg   D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\359aeba9d06d.jpg   D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\xMzMtOTYy.jpg

 

Відновіть текст з прогалинами (скористайтесь довідкою)

      Мона Ліза сидить у кріслі на балконі. Постать її проста і ____________ .  Приваблює спокійний ______________її очей. У них грає  _________, яка ____________  її обличчя.  Душевний ____________  і горда постава Мони Лізи складають одне ціле.  Портрет Мони Лізи _________  особливою привабливістю: високе відкрите чоло, видовжені, трохи _________________  карі очі, прямий ніс, маленький рот, _______________  рум’янець на щоках, чиста тонка шкіра та ніжний овал обличчя. Обличчя Джоконди обрамлене розчесаним на прямий проділ темним волоссям, яке _____________________  на плечі. Гарні руки з тонкими довгими пальцями ____________________  на підлокітнику крісла. Щоб посилити __________________________ краси обличчя, художник убрав жінку в просту, без ______________  прикрас, темну сукню. Враження простоти та природності посилюється майстерним зображенням складок сукні та легкого шарфа.

       Це _________________  шедевр живописної майстерності. Дійсно, стоячи перед картиною, забуваєш деталі. Здається, мине день — і все марне зникне, а вона буде завжди. І завжди посміхатиметься. Загадка картини в тому, що під яким кутом би ви не розглядали її, здається, ніби вона дивиться на вас. Зачаровує сама усмішка, тому що несе в собі людське тепло, добро. А як картина може змінити людину?

 

D:\флешка 2\ЛЮДМИЛА (G)\Для Лобзиной\images.jpegДовідка : велична, погляд, посмішка, освітлює, спокій, вражає, насміщкуваті, легкий, вільно спадає,  спокійно лежать, враження краси, особливих,  справжній .

Завдання 6. Прочитайте вірш Ліни Костенко, дайте відповідь, чому Том не наважився прийняти участь у знищенні картини ? 2 б.

ЛІНА КОСТЕНКО

 


 


34ПІДСУМУЄМО ! Тест  за змістом твору 2 б.

1. Уставте пропущені слова: «Тут вся справа в … до всього, що пов’язане з …».

а) Ненависті, минулим;

б) жорстокості, сучасним;

в) доброті, майбутнім.

2. Закінчіть речення. «Ось побачите: ще з’явиться розумна людина, яка її підлатає. Згадаєте мої слова. Людина з …».

а) Розумом; б) ласкою;

в) чутливим серцем..

3. Том, побачивши картину, промовив:

а) «Вона гарна»; б) «Вона чарівна»;

в) «Вона потворна».

4. Від чого автор хоче вберегти людство?

а) Від голоду; б) від бездуховності;

в) від шахрайства.

5. Дія в оповіданні «Усмішка» відбувається:

а) за містом; б) у полі;

в) на базарній площі.

6. Том, опинившись перед картиною:

а) плюнув;   б) засміявся;

в) укляк у захваті.                              

7. Закінчіть речення: «Натовп вив, і руки клювали портрет, ніби голодні …».

а) Птахи;      б) звірі;

в) комахи.

8. На долоні Тома лежала:

а) усмішка; б) монета;

в) книжка.

 

Використана література

1. Світова література: підр. Для 6 кл. загальноосвіт.навч.закл./ Євгенія Волощук.-К.:Генеза,2014.

2. Чередник Л.А.Світова література. 6 клас:розробки уроків/Л.А.Чередник. – Х.: Вид-во «Ранок»,  2014.

3.Р.Бредбері. Марсіанські хроніки. К.: Дніпро, 1988. 592 с. – С.: 536-587

4.Усмішка - Рей Бредбері// Бібліотека зарубіжної літератури

www.ukrlib.com.ua/books.../printthebookzl.php?...

5. Моє враження від новели Рея Бредбері "Посмішка", шкільний ...

www.ukrlib.com.ua/essay/printout.php?id=106...1

6. Рей Бредбері — Вікіпедія

uk.wikipedia.org/wiki/Рей_Бредбері

Додаток 1.

ЛІНА КОСТЕНКО


Вже почалось, мабуть, майбутнє.

Оце, либонь, вже почалось…

Не забувайте незабутнє,

воно вже інеєм взялось!

І не знецінюйте коштовне,

не загубіться у юрбі.

Не проміняйте неповторне

на сто ерзаців у собі!

Минають фронди і жіронди,

минає славне і гучне.                                 

Шукайте посмішку Джоконди,

вона ніколи не мине.

Любіть травинку, і тваринку,

і сонце завтрашнього дня,

вечірню в попелі жаринку,

шляхетну інохідь коня.

Згадайте в поспіху вагона,

в невідворотності звикань,

як рафаелівська Мадонна

у вічі дивиться вікам!

В епоху спорту і синтетики

людей велика ряснота.

Нехай тендітні пальці етики

торкнуть вам серце і вуста.


Додаток 2 Міста – примари

Прип'ять, Україна

У ніч на 26 квітня 1986 року на Чорнобильській АЕС відбулася найбільша у світі ядерна техногенна катастрофа. Масштаби забруднення були величезні. Незабаром стало ясно, що необхідно терміново евакуювати все населення міста Прип'ять, що знаходилося в 2 км від станції. О 14 годині 27 квітня до під'їздів будинків були подані автобуси й спеціально обладнаний автотранспорт. Через 2,5 — 3 години місто повністю спорожніло. Все населення (близько 50 тисяч чоловік) назавжди покинуло свої будинки. Прип'ять став примарою.

Вароша, Кіпр

Колись перспективний курорт Вароша — сьогодні місто-примара на півночі Кіпру. Однак іржаві шезлонги, перекошені парасольки, недобудовані готелі й безкрайнє море як і раніше приваблюють допитливих шукачів пригод. Але чому Вароша так і не став місцем відпочинку для тих, хто любить позагоряти на пляжі й поніжитися на сонечку? В 1974 році під час греко-турецького конфлікту на Кіпрі курортне місто окупували турки. Греки-Кіпріоти змушені були покинути свої будинки. Вони сподівалися незабаром повернутися, але час ішов, а якої-небудь угоди із приводу міста так і не було досягнуто. Вароша пустує дотепер. Місто оголошене “заборонною зоною” і обнесені колючим дротом. В'їзд туди заборонений.

Додаток 3

Про життя і творчість Р. Д. Бредбері

Реймонд Дуглас Бредбері (під ім’ям Рей письменник відомий у літературі) народився 22 серпня 1920 р. у місті Вокіган, штат Іллінойс (США).

Батько майбутнього письменника, Леонард Сполдінг Бредбері, був нащадком англійських переселенців. Мати, Марі Естер, за походженням була шведкою. Вони обоє захоплювалися кіномистецтвом. Друге ім’я своєму синові Рею вони дали на честь відомого у той час актора Дугласа Фербенкса.

У родині Бредбері було четверо дітей: брати-близнюки Леонард і Сем, Рей і Елізабет. На жаль, Сем і Елізабет померли в дитячому віці. Це було перше горе, з яким віч-на-віч зіткнувся маленький Рей.

У 1934 р. у пошуках роботи родина переїхала до Лос-Анджелеса. Саме там Реймонд закінчив середню школу, але у батьків не було грошей, щоб вчити хлопця далі. Через багато років уже відомий письменник Рей Бредбері написав у своїй статті: «Коли мені було 19 років, я не міг вступити до коледжу, бо був із бідної сім’ї. Грошей у нас не було, тому я ходив до бібліотеки. Три дні на тиждень я читав книги. У 27 років замість університету я закінчив бібліотеку».

Перші проби пера у Рея були досить ранніми. У 12 років до його рук потрапила книга Е. Берроуза «Великий воїн Марса». Роман так захопив хлопця, що він хотів дізнатися продовження розповіді. Але грошей на нові книги у нього не було, тоді він вирішив написати продовження сам.

Рішення стати письменником прийшло до Рея в 20 років. Його перший твір було опубліковано в 1936 р.
у вокіганській газеті. Це був вірш «Пам’яті Віллі Роджерса» (Віллі Роджерс — американський ковбой, гуморист, актор кіно). У 1938 р. з’явилося перше оповідання Бредбері.

Молодий письменник багато працював (він писав близько 50 оповідань на рік), його твори друкувалися, і він став займатися виключно літературною справою.

У 1946 р. Бредбері зустрів Маргарет Сусану Маклюр, яка працювала в одній із книгарень Лос-Анджелеса, і закохався. Це було кохання на все життя. Молоді люди побралися, у них народилося чотири доньки. Маргарет померла у 2003 р. Саме коханій дружині Бредбері присвятив роман «Марсіанські хроніки», який приніс йому славу.

Сьогодні Р. Бредбері називають «фантастом № 1», «метром фантастики». Хоча сам письменник ніколи не вважав себе фантастом, адже у жанрі фантастики написана лише частина його творів.

Письменник прожив довге життя (91 рік), але не втратив працездатності навіть у похилому віці: кожен ранок він починав з рукопису чергового оповідання чи повісті.

У 79 років Бредбері переніс інсульт, після якого був прикутий до інвалідного візка. Та, за словами рідних і друзів, не втрачав почуття гумору й оптимізму. В інтерв’ю російській газеті «Аргументи і факти» про своє 90-річчя Бредбері сказав так: «Знаєте, а 90 років — це зовсім не так круто, як я думав раніше. І справа не в тому, що я їжджу по будинку в кріслі-каталці, застрягаю на поворотах… Сотня просто звучить солідніше. Уявіть собі заголовки у всіх газетах світу — “Бредбері виповнилося
100 років!”. Мені відразу видадуть якусь премію: просто за те, що я ще не помер».

Р. Д. Бредбері пішов із життя після тривалої хвороби 5 червня 2012 р. в Лос-Анджелесі.

Американський тижневик «The New Yorker» назвав Бредбері письменником, якого найбільше читають у світі (нарівні з Е. Хемінгуеєм, А. Азімовим, Дж. Селінджером). Серед найбільш відомих його творів — «451° за Фаренгейтом», «Кульбабове вино», «Здрастуй і прощай», «Прощавай, літо!», «Пахощі сарсапарелі», «І загримів грім», «Суничне віконце», «Третя експедиція» та багато інших.

Додаток 4

Про Л. да Вінчі та його картину «Джоконда»

Леонардо да Вінчі (1452–1519) — видатний італійський діяч епохи Відродження. Він відомий як учений, дослідник, винахідник, художник, письменник, архітектор, інженер.

Л. да Вінчі цікавився механікою, будовою людського тіла. Дослідники його спадщини знайшли серед записників митця ескізи проектів металургійних печей і прокатних станів, ткацьких верстатів, друкарських, деревообробних, землеробних машин, підводного човна, танка, креслення літальних апаратів і парашута.

Цікавою є й літературна спадщина Л. да Вінчі. Митець залишив багато зразків оповідної прози: байки, афоризми, алегорії, пророцтва тощо.

Картини да Вінчі відомі в усьому світі, та, мабуть, найбільш знаною є його «Мона Ліза» («Джоконда»). Картину створено близько 1503 р., і ось уже п’ятсот років вона продовжує хвилювати людство. Навколо неї існує багато таємниць. Зокрема: хто зображений на полотні?

Повна назва картини — «Портрет пані Лізи Джокондо». На думку Дж. Вазарі, італійського живописця, архітектора і письменника, на картині зображена дружина багатого флорентійця Франческо дель Джокондо. Назва «Мона Ліза» складається з імені дами, що позувала, та звертання, скороченого від італійського «мадонна» («моя пані»). Кажуть, що цей портрет да Вінчі малював упродовж 22 років, але все ж таки вважав його незакінченим.

Для зображення пейзажу на картині Л. да Вінчі використав техніку «сфумато» (це ледь відчутний серпанок, імла, що огортає постать Мони Лізи, повітряна перспектива).

Та найбільшу увагу в картині привертає таємнича посмішка жінки. Уже відомий нам Дж. Вазарі так пояснює легку посмішку на обличчі Мони Лізи: «Леонардо ніби запросив музикантів і клоунів, щоб розважити смутну від позування даму». У всіх, хто бачить картину, складається враження, що жінка на ній жива і посміхається саме їм.

Із картиною пов’язано декілька детективних історій. Її викрадали, намагалися облити кислотою. Але вона вціліла і зараз експонується в Луврі (Париж, Франція) під спеціальним захисним склом.

Картина «Джоконда» стала героїнею світового бестселера 2003 р. «Код да Вінчі» американського письменника Дена Брауна.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Корисний матеріал для використання на уроках і в позаурочний час
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Якушевська Єва Борисівна
    Засобами картки легко утілити ідею патріотичного виховання учнів на уроці із зарубіжної літератури. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
1402
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку