Це інтерактивно-асоціативний урок з використанням методу ''Шести капелюхів'' Едвара де Боно.Розробка і проведення такого типу уроку допоможуть розвинути в дітей критичне мислення , креативність ,залучити до роботи буквально усіх без винятку.Саме під час такого уроку у дитини активізується увага , її емоційний стан покращується , а ще школярі отримують чимало додаткової цікавої інформації,що впливає на їхній загальний розвиток. Під час проведення такого заняття вчитель акцентує увагу на необхідності опрацювання і засвоєння даного мовного матеріалу , застерігає від тих наслідків , які може нести у собі невміння ним володіти.
Вчитель Туркула Л.В.
Розгорнутий конспект інтерактивно-асоціативного уроку
із застосуванням методу шести капелюхів Едварда де Боно
Методична мета відкритого уроку: застосування методу шести капелюхів мислення, кольорової терапії та творів мистецтва з метою активізації пізнавальної діяльності учнів та формування в них естетичних смаків.
Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова:загальне значення, морфологічні ознаки , синтаксична роль.
Мета навчальна:ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова ; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова ;
розвиваюча: формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях ,зясовувати їх рід ,число ,відмінок ,синтаксичну роль ; розвивати логічне мислення ,пам'ять ,увагу ,навички самостійної роботи ;
виховна: виховувати естетичні смаки, любов і повагу до обраної , художнього слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Вид уроку: інтерактивно-асоціативний урок із застосуванням методу шести капелюхів Едварда де Боно.
Форми роботи: робота учнів з підручником та біля дошки, виконання ними вправ усно та письмово.
Методи роботи традиційні: бесіда, усне опитування, фронтальна та індивідуальна роботи з учнями; інтерактивні: «Шість капелюхів мислення»,робота в групах,вправа
«Асоціативний кущ».
Обладнання: шість капелюхів, мультимедійний супровід уроку, підручники, опорні конспекти, картки-завдання, таблиця «Дієприкметник», картина «Осінь», скринька, коровай.
Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: література; синтаксис, культура мовлення.
Краще всіх полотен Левітана
Осінь у рідному краї…
Хід уроку
І. Організаційно-вступний момент.
1.1. Привітання і позитивне налаштування учнів на роботу.
Викладач Доброго дня, шановні учні! Сідайте, будь ласка. Ви звернули увагу, що сьогодні до нас на урок завітало багато гостей. Але почувайте себе зручно, комфортно і без хвилювань. Ви молодці і у нас з вами все вийде на відмінно.
Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним:
* сміливість – у скромних;
* комунікабельність – у мовчазних;
* рішучість – у невпевнених;
* але жагу до знань хотіла б побачити у кожному з вас.
1.2. Вправа «Асоціативний кущ».
Тож, розпочинаючи урок, хочу запропонувати вам уявно намалювати перед собою слово «земля».І прошу вас висловити ті асоціації, які викликає у вашій уяві це слово. Отже, земля – це (учні висловлюють свої асоціації – планета, Батьківщина, рідний край, ґрунт, поверхня земної кори, рілля…)
Справді, наша земля – це наш дім, наша годувальниця, наша спільна з вами Батьківщина. І зараз, якщо поглянути за вікно, вона освячена порою року – осінню. Осінь багата буйством кольорів , щедрим врожаєм.
Сьогодні наша учнівська дошка теж прикрашена кольорами осені у вигляді різнокольорових капелюшків. Саме вони слугуватимуть нам помічниками на уроці.
Розповідь учителя про «метод шести капелюшків» та презентація
Щоб налаштувати себе на роботу , проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.
Аутотренінг
Я –учень.
Я-особистість творча .
Я думаю,аналізую.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись ,міркую далі.На помилках вчаться .
Шукаю істину . Я хочу багато-багато знати .
Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів на основі повторення вивченого.
Хтось стукає у двері, але чомусь вагається зайти… Зараз побачимо, хто там… (викладач виходить за двері, повертається у кабінет із поштовою скринькою)
Щойно на нашу з вами адресу надійшла загадкова скринька, у якій є лист-звернення:
А я скринька-чарівниця,
У мені – ключ до зірок,
Вам відкрию таємницю,
Як закінчиться урок!
Приємно, що в кінці уроку нас із вами чекає сюрпризний момент… Проте тут ще написано: «Одягніть білий капелюх».
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів на основі повторення вивченого.
Учитель. Що ж давайте уявно одягнемо перший капелюх білого кольору, який закодований під назвою – «інформація». (слайд 10) Одягнувши білі капелюхи, ми маємо з вами згадати основні відомості з морфології про дієслово як частину мови.
Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає
«Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин на те, щоб
розглянути питання і дати відповіді.
Отже, час жовтих конвертів.
Клоуз-тест (кожна команда отримує по 12 питань ,відповідає представник команди та оцінюється вчителем) (Слайд 1.1)
4.На які питання відповідають дієслова доконаного і недоконаного видів…
5.До якого виду належать дієслова іншомовного походження з суфіксом –ува-…
6.Дієслова на ся , сь належать до перехідних чи неперехідних…
7.На які питання відповідає інфінітив…
8. Дієслова мають такі часові форми: …
9. Скільки форм мають дієслова майбутнього часу …
10. В минулому часі дієслова змінюються за…
11. Ти, ть в інфінітиві це…
12. Дієслова поділяються на дієвідміни …
13. Розрізняють три способи дієслів: …
14. Що виражають дієслова умовного способу …
15. Що виражають дієслова наказового способу…
16.Які дієслова називаються безособовими…
17.Що можуть означати безособові дієслова…
18. В яких реченнях вживаються безособові дієслова…
19 . Назвіть способи творення дієслів…
20. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …
21. Дієслово має скільки основних форм…назвати число…
22.Перерахувати форми дієслова…
23.На які питання відповідає дієприкметник…
24. На які питання відповідає дієприслівник…
Учитель . Молодці ,білі капелюшки вас відмінно надихають на роботу. Тож у цьому ритмі давайте виконаємо вправу ,яка називається « Морфологічна сівба»
Вправа « Морфологічна сівба» Висіваючи зерно у ріллю ,потрібно добре його пересортувати . Ваше завдання- правильно засіяти відібраним словом-зерном : поглянути на речення і над кожним словом вказати частину мови .
Стоять замислені дуби над тихою водою .
У траві пожовклій молочай не квітне.
-А до якої частини мови відносяться слова замислені , пожовклій ?
Учитель .Отже ,ви вагаєтесь ,бо кожний з вас відчуває ,що набутих знань не вистачає .
Прийом «Передбачення».
Учитель. Прослухайте казку. Спробуйте перебачити тему нашого уроку.
Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в
дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг
міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид,
дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї
народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Тож, розгорнувши зошити, (слайд 6) запишемо дату, тему уроку, яка звучить так: «Дієприкметник як особлива форма дієслова : загальне значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Під час уроку ми з вами ознайомимося з дієприкметником як особливою формою дієслова, зясуємо властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова,навчимось знаходити дієприкметники у реченнях ,визначати їх рід , число та відмінок.
Прийом «Дерево очікування » . На листочках напишіть свої очікування від уроку таким чином , де б кожне очікування починалось буквами вашого імені ( чіпаємо листочки).
А-аналіз
В-вдосконалення
Н-надія
С-самопізнання
І- інтерес
Х –хороші емоції
К-креативність
О- оптимізм
М-максимум позитиву
Л-любов
Д-добро
Учитель. Кажуть,що в зернині пшениці більше дива ,аніж в зорі. А скажіть ,будь ласка , з яким кольором у вас асоціюється пшеничне зерно? Правильно,з жовтим кольором. І це дозволяє нам уявно одягнути другий капелюшок жовтого кольору.
Еврестична бесіда .
Розглянемо словосполучення дуби замислені ,трава пожовкла ,тютюн зів’ялий.
-Дуби замислені –це які?
-А трава пожовкла –це яка ?
-А тютюн зів’ялий – це який?
- На які питання відповідають ці слова ?
-Що виражають ці слова?
-Подумайте , на що вказують слова високий , солодкий ,блакитний ?
- На яке питання відповідають ,до якої частини мови належать? Чому до прикметника?
- Чим відрізняється ознака ,виражена в словах замислений , пожовклий ,зів’ялий ,від ознаки,вираженої у словах високий ,солодкий, блакитний?( У прикметників ознака постійна,а у словах замислений ,пожовклий , зів’ялий –тимчасова ,створювана дією).
- Провідміняйте слово замислений як прикметник за родами ,числами і відмінками (усно).
-Спробуйте визначити час і вид слова пожовкла.
Висновок : слова замислений пожовкла ,зів’ялий не є прикметниками і не є дієсловами ,але мають граматичні ознаки цих частин мови. Отже,це дієприкметник.
У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.
Дієприкметник – це … форма …., що виражає ознаку предмета за … чи ….
Кодоване письмо
Вибрати й записати цифри тих речень ,у яких є дієприкметники
Учитель . Люди часто не помічають того , наскільки щедра наша земля і яка могутня сила закладена у малесенькому шматочку грунту .
Шановні учні ,з яким кольором у вас асоціюється земля ( грунт)? Правильно ,з чорним кольором . Тож уявно одягнемо чорні капелюхи і спізнаємо , що закодував у собі цей капелюх під назвою «застереження».
Одягнувши чорні капелюхи ,ми маємо визначити для себе ,що є негативного у тому ,що ми не володіємо знаннями з даної теми ?Чи потрібно вивчати дієприкметник?
От ,приміром,ми не зможемо зрозуміти ,що таке відокремлене означення ,чим воно виражається ,яка його синтаксична роль. Тому слід вивчати нашу калинову мову , як слід берегти ,адже вона така барвиста і квітуча.
Тож наступний капелюх-зелений ,отже, зараз ми полинемо у світ пошуку та дослідження.
Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова ДІЄПРИКМЕТНИК. (Це
слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у
собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника).
А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись теоретичним
матеріалом підручника (сторінка 70), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за
якими він подібний до прикметника (І група), до дієслова – (ІІ група).
Учитель . Слова – це кольорові камінці ,мало їх назбирати – треба ще навчитися з них
узори викладати.
Виконання вправ на закріплення.
Діти ,вдома ви повинні були знайти прикмети про осінь, в яких були б наявні дієприкметники . Кожна група –по 3 прикмет.
Прикмети про осінь
Ігрові завдання ( прийом м’ячика)
Учасники команд по черзі передають один одному м’ячик ,дібравши до названих дієслів дієприкметники, вказавши чи активний чи пасивний.
Замерзнути- замерзлий
Жовтіти-пожовклий
Стривожити-стривожений
Заплакати-заплаканий
Опадати-опале
Почорніти-почорніле
Покинути-покинутий
Орати-зоране
Косити-скошена
Зросити-зрошена
Пропахнути –пропахлі
Поблідніти –поблідніле
Замітати-заметені
Заплітати –заплетені
Побачити-побачене
Мережати-помережані
Блукати-заблукалі
Нагріти-нагрітий
Знайти зайве слово
А) обсаджений , притихлий , тихий ;
Б) побілений, червоний, зів’ялий;
В) зробити, поскладані, вимиті.
Розподільне письмо
Прослухати словосполучення .Розподілити їх у 2 колонки : у першу – прикметники з іменниками ( 1-ша команда ), у другу –дієприкметники з іменниками .Довести правильність.
Свіже повітря, посвіжіле повітря ; світлий погляд , освітлений погляд; жовтий колос- пожовклий колос ; полохливий птах- сполоханий птах.
Ауторелаксація «Веселка».
Ви ,як бачу , втомилися .Сядьте зручно ,заплющіть очі ,уявіть веселку . Вам легко
спокійно, приємно. Ви почуваєтесь затишно. А тепер встаньте, прогніться і над головою
зробіть дугу веселки. Сідайте, будь ласка.
Цікаві факти
ймовірність дожити до 100 років , ніж ті , хто народився в інші сезони.
2.Вчені припускають ,що глобальне потепління може вплинути на кольори осені
3.Згідно з повірям , спійманий восени листочок з дерева , приносить удачу .
гірше , ніж діти , народжені восени.
Творча майстерня
Кожна група презентує міні –твір про осінь
1-ша група
Осінній ліс
Осінній ліс спершу жовтогарячий та золотий .Згодом потемніле листя повільно
опускається додолу .І стоїть тиша. Іноді промайне пухнастий хвіст працьовитої
білки .Поповзе між опалим листям їжачок.
2-га група
Осінній ліс
Осіння пора ! Чудово ,неначе в казці! Але найбільш гарним перед нами постає
осінній ліс. З дерев повільно опадає останнє листя , наче пофарбоване чарівним
пензлем у жовтогарячий колір .Воно замріяно кружляє у повільному таночку .А
вітерець розносить по всьому лісу пахощі достиглих ягід.
Де-не-де з-під опалого листя виглядають грибочки. Як хороше ,як гарно
навкруги!
Учитель. «Червоне –то любов » ,співається у пісні «Два кольори».Червоний капелюх,
який ми зараз уявно одягаємо , говорить , що любов- найглибша річ, яку людина може
здобути у своєму житті . До палкої любові до близьких потрібно ще й додати знання .
Конструктивна вправа .Прослухати вірш Андрія Шкляревича , виписати з нього
дієприкметники ,поставити в початковій формі , вказати вид і час(звучить музика)
Болить душа засушеним барвінком ,
Опаленим любистком восени.
Сумні дощі розпачливо і дзвінко
Вимолюють повернення весни.
Болить душа передзимовим інеєм,
Здригається в покрученій траві ,
Немов роса ,світанками посіяна.
Запечена , розхлюпана в крові .
Болить душа тонкоголосим відчаєм,
Лякливим болем зрізаних квіток.
Згорає день тонесенькою свічкою,
І вітер на шляху карбує крок .
Не умирає засушеним барвінком ,
Прости за все .Немає в тім вини,
Що й восени розпачливо і дзвінко
Рясні дощі вимолюють весни.
Робота в групах .
Сконструюйте речення. Дослідіть, яким членом речення виступає дієприкметник, визначіть його синтаксичну роль.
1-ша група
Оповитий , спить, серпанком, дрімав,сад.
2-га група
Пахне , скошена , трава ,привялена .
4.5. «Мовні обжинки»
Узагальнення досягнутого – одягаємо синій капелюшок , який закодований під цією назвою.
Ми сьогодні засівали зерном , працювали на жнивах ,тепер маємо зустріти обжинки.
Вправа « Так-ні».
Сенкан
Дієприкметник
Активний і пасивний
Ознака предметів за дією
Дієприкметники збагачують наше мовлення
Особлива форма дієслова
ІХ. Рефлексія. Самооцінювання
«Час зелених конвертів».
Що означає в природі зелений колір? (Злагода, спокій, вхід вільний).
На ваших столах лежать зелені конверти. Відкрийте їх. Ви бачите там різнокольорові пелюстки.
Оберіть ту пелюстку, яка підходить саме вам, і складіть з цих пелюсток квітку.
Підніміть свою квітку вгору. Що ж, вони прекрасні.
Який колір переважає? Я сподіваюся, що наступний урок допоможе нам виростити на
нашій клумбі тільки червоні квітки. А для цього необхідно гарно попрацювати вдома.
Домашнє завдання.
1.
Скласти речення з дієприкметниками : прочитаний , дозрілий, освітлений ,сяючий
2.
Виписати з творів художньої літератури 6 речень із дієприкметниками .Зробити їх синтаксичний розбір.
Наш урок підходить до свого логічного завершення. (слайд 61)
Але ми з вами щось забули… Нас ще чекає сюрпризна скринька. Як ви думаєте, що знаходиться у скриньці? (слайд 62) Підказка знаходиться на слайді.
Правильно, хліб, коровай. (слайд 63) Коровай – це символ щастя, символ завершення хліборобської праці. (слайд 64) Кожен шматочок цього короваю пахне
Сонечком він красним,
І промінням теплим, ясним,
Пахне полем, колосками,
Працьовитими руками.
Проте крім шматочка короваю деякі учні сьогодні нагороджені й оцінками,за те що так сумлінно і наполегливо працювали на уроці.
Оцінювання учнів.
Усім іншим учням, хто не отримав оцінки, я щиро дякую за роботу на уроці і пригощаю усіх вас запашним короваєм.
І завершуючи урок, хочу сказати вам такі слова-побажання:
Є поміж нас багаті й бідні,
Кому що треба, доля не пита.
Та є дві речі, всім нам так потрібні:
У світі – мир, а в душах – доброта.
Ходіть до щирих друзів в гості,
Образи грішникам простіть.
Позбудьтесь заздрості і злості!
Любіть любов! Життя любіть!
(слайд 70) Усім присутнім зичу гарного сонячного дня. Дякую за увагу! До побачення!