Дієприкметник як особлива форма дієслова

Про матеріал

Це інтерактивно-асоціативний урок з використанням методу ''Шести капелюхів'' Едвара де Боно.Розробка і проведення такого типу уроку допоможуть розвинути в дітей критичне мислення , креативність ,залучити до роботи буквально усіх без винятку.Саме під час такого уроку у дитини активізується увага , її емоційний стан покращується , а ще школярі отримують чимало додаткової цікавої інформації,що впливає на їхній загальний розвиток. Під час проведення такого заняття вчитель акцентує увагу на необхідності опрацювання і засвоєння даного мовного матеріалу , застерігає від тих наслідків , які може нести у собі невміння ним володіти.

Перегляд файлу

Вчитель   Туркула  Л.В.

Розгорнутий конспект інтерактивно-асоціативного уроку

із застосуванням методу шести капелюхів Едварда де Боно

 

Методична мета відкритого уроку: застосування методу шести капелюхів мислення, кольорової терапії та творів мистецтва з метою активізації пізнавальної діяльності учнів та формування в них естетичних смаків.

 

Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова:загальне значення, морфологічні ознаки , синтаксична роль.

            Мета навчальна:ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова ; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова ;

розвиваюча: формувати  загальнопізнавальні  вміння знаходити дієприкметники у реченнях ,зясовувати їх рід ,число ,відмінок ,синтаксичну роль  ; розвивати логічне мислення ,пам'ять ,увагу ,навички самостійної роботи ;

виховна: виховувати естетичні смаки, любов і повагу до обраної , художнього слова.

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

 

Вид уроку: інтерактивно-асоціативний урок із застосуванням методу шести капелюхів Едварда де Боно.

 

Форми роботи: робота учнів з підручником та біля дошки, виконання ними вправ усно та письмово.

 

Методи роботи традиційні: бесіда, усне опитування, фронтальна та індивідуальна роботи з учнями; інтерактивні:  «Шість капелюхів мислення»,робота в групах,вправа

«Асоціативний кущ».

 

Обладнання: шість капелюхів, мультимедійний супровід уроку, підручники, опорні конспекти, картки-завдання, таблиця «Дієприкметник», картина «Осінь», скринька, коровай.

 

Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: література;   синтаксис, культура мовлення.

Краще всіх полотен Левітана

Осінь у рідному краї…

Хід уроку

 

І. Організаційно-вступний момент.

 

1.1. Привітання і позитивне налаштування учнів на роботу.

Викладач Доброго дня, шановні учні! Сідайте, будь ласка. Ви звернули увагу, що сьогодні до нас на урок завітало багато гостей. Але почувайте себе зручно, комфортно і без хвилювань.  Ви молодці і у нас з вами все вийде на відмінно.

Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним:

* сміливість – у скромних;

* комунікабельність – у мовчазних;

* рішучість – у невпевнених;

* але  жагу до знань хотіла б побачити у кожному з вас.

 

1.2. Вправа «Асоціативний кущ».

 

Тож, розпочинаючи урок, хочу запропонувати вам уявно намалювати перед собою слово «земля».І прошу вас висловити ті асоціації, які викликає у вашій уяві це слово. Отже, земля – це (учні висловлюють свої асоціаціїпланета, Батьківщина, рідний край, ґрунт, поверхня земної кори, рілля…)

 Справді, наша земля – це наш дім, наша годувальниця, наша спільна з вами Батьківщина. І зараз, якщо поглянути за вікно, вона  освячена порою року – осінню.  Осінь багата буйством кольорів , щедрим врожаєм.

Сьогодні наша учнівська дошка теж прикрашена кольорами осені у вигляді різнокольорових капелюшків.  Саме вони слугуватимуть нам помічниками на уроці.

Розповідь учителя про «метод шести капелюшків» та презентація

Щоб налаштувати себе на роботу , проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

Аутотренінг

 

Я –учень.

Я-особистість творча .

Я думаю,аналізую.

Я не боюсь висловлювати свої думки.

Помилившись ,міркую далі.На помилках вчаться .

Шукаю істину . Я хочу багато-багато знати .

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

 

 

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів на основі повторення вивченого.

 Хтось стукає у двері, але чомусь  вагається зайти… Зараз побачимо, хто там… (викладач виходить за двері, повертається у кабінет із поштовою скринькою)

Щойно на нашу з вами адресу надійшла загадкова скринька, у якій є лист-звернення:

А я скринька-чарівниця,

У мені – ключ до зірок,

Вам відкрию таємницю,

Як закінчиться урок!

 Приємно, що в кінці уроку нас із вами чекає сюрпризний момент… Проте тут ще написано: «Одягніть білий капелюх».

 

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів на основі повторення вивченого.

Учитель. Що ж давайте уявно одягнемо перший капелюх білого кольору, який закодований під назвою – «інформація». (слайд 10) Одягнувши білі капелюхи, ми маємо з вами згадати основні відомості з морфології про дієслово як частину мови.

 

   Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає

 

«Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин на те, щоб

 

розглянути питання і дати відповіді.

 

   Отже, час жовтих конвертів.

 

Клоуз-тест (кожна команда отримує по 12 питань ,відповідає представник команди та оцінюється вчителем)                (Слайд 1.1)

  1. Дієсловом називається …

 

  1. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

 

 

  1. Дієслова бувають двох видів …

 

4.На які питання відповідають дієслова доконаного і недоконаного видів…

 

5.До якого виду належать дієслова іншомовного походження з суфіксом –ува-…

 

6.Дієслова на ся , сь належать до перехідних чи неперехідних…

 

7.На які питання відповідає інфінітив…

 

8. Дієслова мають такі часові форми: …

 

9. Скільки форм мають дієслова майбутнього  часу …

 

10. В минулому часі дієслова змінюються  за…

 

11. Ти, ть в інфінітиві це…

 

12. Дієслова поділяються на дієвідміни …

 

13. Розрізняють три способи дієслів: …

 

14. Що виражають дієслова умовного способу …

 

15. Що виражають дієслова наказового способу…

 

16.Які дієслова називаються  безособовими…

 

17.Що можуть означати безособові дієслова…

 

18. В яких реченнях вживаються безособові дієслова…

 

19 . Назвіть способи  творення дієслів…

 

20. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …

21. Дієслово має скільки основних форм…назвати число…

 

22.Перерахувати  форми дієслова…

 

23.На   які питання  відповідає  дієприкметник…

 

24. На які  питання  відповідає  дієприслівник…

 

Учитель  . Молодці ,білі капелюшки вас відмінно надихають на роботу. Тож у цьому ритмі давайте виконаємо вправу ,яка називається « Морфологічна сівба»

 

Вправа  « Морфологічна сівба» Висіваючи зерно у ріллю ,потрібно добре його пересортувати . Ваше завдання- правильно засіяти  відібраним словом-зерном : поглянути на речення і над кожним словом вказати частину мови .

 

Стоять замислені дуби над тихою водою .

У траві пожовклій молочай не квітне.

-А до якої частини мови відносяться слова замислені , пожовклій ?

 

Учитель .Отже ,ви вагаєтесь ,бо кожний з вас відчуває ,що набутих знань не вистачає .

   Прийом «Передбачення».

 

Учитель. Прослухайте казку. Спробуйте перебачити тему нашого уроку.

 

   Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в

 

дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг

 

міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид,

 

дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї

 

народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Тож, розгорнувши зошити, (слайд 6) запишемо дату,   тему уроку, яка звучить так: «Дієприкметник як особлива форма дієслова : загальне значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль».

Під час уроку ми з вами ознайомимося з дієприкметником як особливою формою дієслова, зясуємо  властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й  дієслова,навчимось знаходити дієприкметники у реченнях ,визначати їх рід , число та відмінок.

Прийом «Дерево очікування » . На листочках напишіть свої очікування від уроку таким чином , де б кожне очікування починалось буквами вашого імені ( чіпаємо листочки).

А-аналіз

В-вдосконалення

Н-надія

С-самопізнання

І- інтерес

Х –хороші емоції

К-креативність

О- оптимізм

М-максимум  позитиву

Л-любов

Д-добро

Учитель. Кажуть,що в зернині пшениці більше дива ,аніж в зорі. А скажіть ,будь ласка , з яким кольором  у вас асоціюється пшеничне зерно? Правильно,з жовтим кольором. І це дозволяє нам уявно одягнути другий капелюшок жовтого  кольору.

 

Еврестична бесіда .

Розглянемо словосполучення  дуби замислені ,трава пожовкла ,тютюн зів’ялий.

-Дуби замислені –це які?

-А трава пожовкла –це яка ?

-А тютюн зів’ялий – це який?

 

- На які питання відповідають ці слова ?

-Що виражають ці слова?

-Подумайте , на що вказують слова високий , солодкий ,блакитний ?

- На яке питання відповідають ,до якої частини мови належать? Чому до прикметника?

- Чим відрізняється ознака ,виражена в словах замислений , пожовклий ,зів’ялий ,від ознаки,вираженої у словах  високий ,солодкий, блакитний?( У прикметників ознака постійна,а у словах замислений ,пожовклий , зів’ялий –тимчасова ,створювана дією).

- Провідміняйте слово  замислений як прикметник за родами ,числами і відмінками (усно).

-Спробуйте визначити час і вид слова пожовкла.

Висновок : слова замислений пожовкла ,зів’ялий не є прикметниками і не є дієсловами ,але мають граматичні ознаки цих частин мови. Отже,це дієприкметник.

 

  • Що означають ці слова?
  1. Робота з підручником.

 

  • Ознайомлення учнів із поняттям «дієприкметник» (самостійно).

 

  •   Метод «Можу! (Слайди 1.6, 1.7)

У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.

 

 

  Дієприкметник – це    форма …., що виражає ознаку предмета за … чи  ….

 

Кодоване письмо

Вибрати й записати цифри тих речень ,у яких є дієприкметники

  1. Літечко ворота зачинило й осені від них дало, повагом за хмару зачепилось і теплий ірій попливло .
  2. Укрився багрянцем клен і стоїть на узліссі замріяний.
  3. Іноді тихо зронить вирізьблений свій лист .
  4. А налетить вітер і почне зривати осінню красу зажуреного клена.
  5. Щедрим падолистом осипається осінній календар , і повисли небеса імлисті вруном набубнявілих отар.(2,3,4,5).

 

Учитель . Люди часто не помічають того , наскільки щедра наша земля і яка могутня сила закладена у малесенькому шматочку грунту .

Шановні учні ,з яким кольором у вас асоціюється земля ( грунт)? Правильно ,з чорним кольором . Тож уявно одягнемо чорні капелюхи і спізнаємо ,  що закодував у собі цей капелюх під назвою «застереження».

Одягнувши чорні капелюхи ,ми маємо визначити для себе ,що є негативного у тому ,що ми не володіємо  знаннями з даної теми ?Чи потрібно вивчати дієприкметник?

От ,приміром,ми не зможемо зрозуміти ,що таке відокремлене означення ,чим воно виражається ,яка його синтаксична роль. Тому слід вивчати нашу калинову мову , як слід берегти ,адже вона така барвиста і квітуча.

Тож наступний  капелюх-зелений ,отже, зараз ми полинемо  у світ пошуку та дослідження.

  • Ми – дослідники! Робота в групах.

    Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова ДІЄПРИКМЕТНИК. (Це

слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала  у

собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника).

 А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись        теоретичним

матеріалом підручника (сторінка 70), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за

якими він подібний до прикметника  (І група), до дієслова – (ІІ група).

  • Вернісаж знань. Групи презентують свою роботу.

Учитель . Слова – це кольорові камінці ,мало їх назбирати – треба ще навчитися з них

 

узори викладати.

Виконання вправ на закріплення.

Діти ,вдома ви повинні  були знайти  прикмети про осінь, в яких були б наявні дієприкметники . Кожна група –по 3 прикмет.

Прикмети  про осінь

  1. Калина достигла ,а листя  на ній зелене – осінь буде  тепла .
  2. Горобина , калина ,бузина чорна  дозріли  рано- чекайте  жорстокої і сніжної зими.
  3. Якщо жовтень запорошений  снігом  ,весною сніг довго не зійде з полів.
  4. Якщо луки обплутані  тенетником ,гуси  гуляють  стадами ,то осінь буде протяжна .
  5. Звуки вдень приглушені  -  погода збережеться  добра.
  6. Горобці  сидять з розпущеним  пірям  - на дощ.

 

Ігрові завдання ( прийом м’ячика)

 

Учасники команд  по черзі передають один одному м’ячик  ,дібравши до названих  дієслів  дієприкметники, вказавши  чи активний  чи пасивний.

Замерзнути- замерзлий

Жовтіти-пожовклий

Стривожити-стривожений

Заплакати-заплаканий

Опадати-опале

Почорніти-почорніле

Покинути-покинутий

Орати-зоране

Косити-скошена

Зросити-зрошена

Пропахнути –пропахлі

Поблідніти –поблідніле

Замітати-заметені

Заплітати –заплетені

Побачити-побачене

Мережати-помережані

Блукати-заблукалі

Нагріти-нагрітий

 

Знайти зайве слово

А) обсаджений , притихлий , тихий ;

Б) побілений, червоний, зів’ялий;

В) зробити, поскладані, вимиті.

 

Розподільне  письмо

Прослухати  словосполучення .Розподілити  їх у 2 колонки  :  у першу – прикметники з  іменниками ( 1-ша команда ), у другу –дієприкметники з іменниками .Довести правильність.

 

Свіже  повітря, посвіжіле  повітря ; світлий  погляд , освітлений  погляд; жовтий   колос- пожовклий  колос ;  полохливий  птах-  сполоханий  птах.

 

Ауторелаксація «Веселка».

 

Ви ,як бачу , втомилися .Сядьте зручно ,заплющіть очі ,уявіть веселку . Вам легко

 

спокійно, приємно. Ви почуваєтесь затишно. А тепер встаньте, прогніться і над головою

 

 зробіть дугу веселки. Сідайте, будь ласка.

 

Цікаві  факти

 

  1. Осінні  діти , народжені в період з вересня  по листопад , мають велику

 

 ймовірність  дожити до 100 років , ніж ті , хто народився  в інші  сезони.

 

2.Вчені припускають ,що  глобальне  потепління може  вплинути на  кольори  осені

 

3.Згідно з повірям  , спійманий  восени листочок  з дерева , приносить удачу .

 

  1. Кілька досліджень показали ,що діти ,народжені  влітку ,  розвиваються значно

 

гірше , ніж  діти , народжені восени.

 

 

Творча майстерня

 

Кожна група презентує міні –твір про осінь

 

1-ша група 

 

 Осінній  ліс

 

Осінній  ліс  спершу жовтогарячий та золотий  .Згодом потемніле листя  повільно

 

опускається додолу .І  стоїть   тиша.  Іноді  промайне пухнастий  хвіст працьовитої

 

білки .Поповзе між опалим листям  їжачок.

 

2-га  група

 

Осінній ліс

Осіння пора ! Чудово ,неначе в казці! Але  найбільш  гарним  перед нами постає 

 

осінній ліс. З дерев  повільно опадає  останнє  листя  , наче  пофарбоване  чарівним

 

 пензлем  у жовтогарячий  колір .Воно  замріяно  кружляє у повільному  таночку .А

 

вітерець   розносить  по всьому  лісу  пахощі достиглих   ягід.

 

Де-не-де з-під опалого листя  виглядають грибочки.  Як   хороше  ,як  гарно

 

навкруги!

 

 

 

 

Учитель. «Червоне –то любов » ,співається у пісні «Два кольори».Червоний капелюх,

 

який  ми зараз уявно одягаємо , говорить , що любов- найглибша річ, яку людина може

 

здобути у своєму  житті . До палкої любові до близьких потрібно ще й додати знання .

 

 Конструктивна вправа .Прослухати  вірш Андрія Шкляревича , виписати з нього 

 

дієприкметники ,поставити в початковій формі , вказати вид і час(звучить музика)

 

Болить душа засушеним барвінком ,

 

Опаленим любистком восени.

 

Сумні дощі розпачливо і дзвінко

 

Вимолюють повернення  весни.

 

                      Болить  душа передзимовим інеєм,

 

                       Здригається в покрученій траві ,

 

                     Немов роса ,світанками  посіяна.

 

Запечена , розхлюпана в крові .

Болить душа тонкоголосим  відчаєм,

 

Лякливим болем зрізаних  квіток.

Згорає день тонесенькою свічкою,

І вітер на шляху карбує крок .

Не умирає засушеним барвінком ,

Прости за все .Немає в тім вини,

Що й восени розпачливо і дзвінко

Рясні дощі вимолюють весни.

 

 

 

 

 

Робота в групах .

 

Сконструюйте речення. Дослідіть, яким  членом речення виступає  дієприкметник, визначіть його синтаксичну  роль.

 

1-ша група

 Оповитий , спить, серпанком, дрімав,сад.

 

2-га  група

Пахне , скошена , трава ,привялена .

 

4.5. «Мовні обжинки»

 

Узагальнення  досягнутого – одягаємо синій  капелюшок ,  який  закодований під цією       назвою.

Ми сьогодні засівали зерном , працювали на жнивах ,тепер  маємо зустріти обжинки.

Вправа  « Так-ні».

  1. Дієприкметник – це частина  мови , яка  виражає ознаку  предмета за дією(ні)
  2. Дієприкметник змінюється  за родами , числами  і відмінками(так).
  3. Дієприкметник має 3 форми часу (ні).
  4. У ре-ні виступає означенням  і присудком.(так)
  5. Як дієслово, дієприкметник має вид(так)
  6. Може мати залежне слово (так).

 

Сенкан

Дієприкметник

Активний  і пасивний

Ознака предметів за дією

Дієприкметники  збагачують  наше  мовлення

Особлива  форма  дієслова

 

ІХ. Рефлексія. Самооцінювання

 

   «Час зелених конвертів».

 

    Що означає в природі зелений колір? (Злагода, спокій, вхід вільний).

 

   На ваших столах лежать зелені конверти. Відкрийте їх. Ви бачите там різнокольорові пелюстки.

 

   Оберіть ту пелюстку, яка підходить саме вам, і складіть з цих пелюсток квітку.

 

 

Підніміть свою квітку вгору. Що ж, вони прекрасні.

 

   Який колір переважає? Я сподіваюся, що наступний урок допоможе нам виростити на

 

нашій клумбі тільки червоні квітки. А для цього необхідно гарно попрацювати вдома.

 

Домашнє завдання.

1.

Скласти речення з дієприкметниками : прочитаний , дозрілий, освітлений ,сяючий

2.

Виписати з творів художньої літератури 6 речень із дієприкметниками .Зробити їх синтаксичний розбір.

 

 

Наш урок підходить до свого логічного завершення. (слайд 61)

Але ми з вами щось забули… Нас ще чекає сюрпризна скринька. Як ви думаєте, що знаходиться у скриньці? (слайд 62) Підказка знаходиться на слайді.

Правильно, хліб, коровай. (слайд 63) Коровай – це символ щастя, символ завершення хліборобської праці. (слайд 64) Кожен шматочок цього короваю пахне

Сонечком він красним,

І промінням теплим, ясним,

Пахне полем, колосками,

Працьовитими руками.

 

 

Проте крім шматочка короваю деякі учні сьогодні нагороджені й оцінками,за те що так сумлінно і наполегливо працювали  на уроці.

 

 Оцінювання учнів.

Усім іншим учням, хто не отримав оцінки, я щиро дякую за роботу на уроці і пригощаю усіх вас запашним короваєм.

 

 І завершуючи урок, хочу сказати вам такі слова-побажання:

Є поміж нас багаті й бідні,

Кому що треба, доля не пита.

Та є дві речі, всім нам так потрібні:

У світі – мир, а в душах – доброта.

Ходіть до щирих друзів в гості,

Образи грішникам простіть.

Позбудьтесь заздрості і злості!

Любіть любов! Життя любіть!

 

(слайд 70) Усім присутнім зичу гарного сонячного дня. Дякую за увагу! До побачення!

doc
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
2772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку