Дієприкметник як особлива форма дієслова : морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Розробка уроку на тему " Дієприкметник як особлива форма дієслова : значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль" містить усі необхідні матеріали для засвоєння теми здобувачами освіти. У конспекті представлені різноманітні завдання , а також посилання на виконання інтерактивних вправ , тестів. Домашнє завдання подано диференційовано.
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                                 

 

Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи;  виховувати любов до рідної мови .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент (Привітання. Перевірка ауді та відеозв’язку Meet), налаштування учнів на позитивний настрій.

  Учитель. Добрий день,любі учні та учениці! Перед початком  уроку перевірмо якість зв’язку. Прохання -вимкнути мікрофони та ввімкнути камери. Якщо  у вас будуть виникати запитання, то надсилайте їх у чат або піднімайте руку.

  Дітки, а який  у вас сьогодні настрій? Пропоную  обрати для себе один з кольорів веселки, який  буде відповідати  вашій настроєності.

 Зверніть увагу на те, що кожен колір відповідає окремій емоції: червоний – піднесення, синій – хвилювання, фіолетовий – тривога, оранжевий – радість, жовтий – задоволення, зелений – спокій, білий – байдужість.

 

Описание: Як правильно намалювати веселку поетапно по квітам простим ...

 

Будь ласка,напишіть у чат , який колір ви обрали.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

1.Учитель. Для початку  пропоную вам подивитися експрес- урок  О.Авраменка . Скористайтеся QR-кодом, щоб відкрити  це відео.

 

http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fhttps%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DpC3Ro4gib24&4&0

Учитель. Діти, як ви думаєте, наскільки важлива  тема  уроку?  (Учні та учениці діляться своїми міркуваннями).

2. Інтерактивна вправа «Очікування». Чого навчить вас  сьогоднішній урок?

  • Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.
  • Розпізнавати дієприкметники в реченнях; розрізняти прикметники та дієприкметники.
  • Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.
  • Правильно використовувати дієприслівники в мовленні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель.  Щоб  пригадати , які є основні  форми дієслова,  розглянемо схему  та  зробимо висновок . З таблиці, яка розміщена нижче , ви дізнаєтеся про те, що означає кожна з основних форм дієслова ,  на які питання  відповідає.

 

Описание: https://lh4.googleusercontent.com/9AsPtUTSnM-7si2y2F3KE5Z1l1Fk4XWUsjeei8SCRTxQdzqczxd11A78Ie19MrzlgT6coECYdoKI7uYn648pOnvtjalFkx1yhzgPQm9SUvjilTkgmfsHsb8LCKmbyq3Zo1RrygXeFz8

                   

 

IV Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Робота в зошитах

 1.Спостереження

Прочитайте текст визначте його тему й основну думку. Доберіть заголовок. Випишіть виділені слова, визначте, якими членами речення вони виступають, від якої частини мови утворені.

Вітер налетів несподівано. З неймовірною швидкістю покотилися запінені хвилі. Збурений простір наближався до пароплава, що стояв за милю від берега.

Розхитаний пароплав хилився з боку на бік, ланцюг якоря був натягнутий мов струна. Раптовий шторм нагадував грім з ясного неба. Розлютоване море било в корабель. Вітер рвав пароплав з якоря, шматував розірваний прапор на кормі, позносив з палуби порожні ящики, мотуззя, шматки парусини. Матроси у враз змокрілих робах розвертали корабель носом до хвиль.

2. Робота з підучником. Параграф17, стор.93 Опрацювання теоретичного матеріалу. Виконання вправи 191.

 Дієприкметник — це особлива форма дієслова, яка називає водночас дію й ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? яка? яке? які?: збурений простір,розхитаний пароплав, змокріла роба. Дієприкметник має властивості дієслова і прикметника. Робота зі схемою.

 

Описание: дієприкметник.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4.Записати речення, визначити синтаксичну роль і морфологічні ознаки дієприкметників.

    Дарований хліб швидко черствіє (Народна творчість).

 На луках трава була не кошена ( П. Воронько).

 Краси земної зміст у слові був розкритий.(Л.Вишеславський).

 Тихий вечір ласкаво обіймав стомлену денною спекою землю .

5. Розподільний диктант. Навчаємося розрізняти прикметники та дієприкметники.

Запишіть слова у два стовпчики: І — прикметники; ІІ — дієприкметники.

ВарЕний, печЕний, вАрений, почервонІлий, плакУчий, просІяний, прІлий, нездОланий, стИглий, позеленІлий,  нездолАнний, зелЕний, потерпІлий, терплЯчий, здоровЕнний, достИглий, червОний, підписнИй, посівнИй, перекладнИй,  холОдний, пЕчений, плАчучий,  поздоровІлий, підпИсаний, переклАдений, охолОджений, зіпрІлий.

Прикметники                                                Дієприкметники

варЕний                                                      вАрений

печЕний пЕчений

плакУчий                                                     плАчучий

прІлий                                                          зіпрІлий

стИглий                                                        достИглий

нездолАнний                                                нездОланий

зелЕний                                                         позеленІлий

терплЯчий                                                     потерпІлий

здоровЕнний                                                 поздоровІлий

червОний                                                       почервонІлий

підпснИй                                                        підпИсаний

посівнИй                                                         посІяний

перекладнИй                                                  переклАдений   

холОдний                                                       охолОджений

  Учитель Отже , прикметники називають постійну ознаку предмета (зелений,червоний,холодний).А дієприкметники виражають ознаку, яка розвивається в часі (потерпілий  – той, хто потерпів ,  достиглий, той, що достиг, позеленілий, той, який позеленів).

Ауторелаксація «Веселка».

     Дітки,бачу, що ви вже добряче  втомилися? Тож встаньте, заплющіть очі та  пригадайте  кольори веселочки , припомніть і свій колір. Вам радісно, спокійно та затишно. А тепер прогніться  і над головою умовно намалюйте дугу веселки. І так декілька раз.  А тепер сідайте, будь ласка.

6. Учитель.Випишіть з тексту дієприкметники і визначте їхні морфологічні ознаки, скориставшись  теоретичним матеріалом підручника (с.93).

 І лащиться колосяним  теплом  край шляху дозріваюча пшениця. Та немає багатшого дива, як розбуджена хлібна нива! І справляє обжинки натруджена щедра пора. Зігріта сонцем пророста в земних долонях і мачинка.

Дозріваюча (пшениця) –- Н.в., одн, теп. час, недок.вид, означення.

Розбуджена ( нива)-Н.в.одн.мин.час, докон.вид, означення.

Натруджена (пора) –Н.в.,одн.,мин. час,док.вид,означення.

Зігріта ( мачинка)- Н.в.,одн.,мин.час, док. вид, означення.

V.Виконання завдань на закріплення.

1.Виконання учнями інтерактивного завдання за посиланням https://learningapps.org/1143451

 VІ. Підведення підсумків уроку.

Учитель.Підсумком нашого уроку стане ваша робота  в онлайн – сервісі learningApps за посиланням https://learningapps.org/display?v=pq6

 Прикріпіть результат в Google Classroom.

VIІ. Рефлексія. А тепер , будь ласка, запишіть  речення на окремих аркушах, доповнюючи їх. Прикріпіть  завдання  в Google Classroom.

1.Дієприслівник – це________________  форма дієслова.

2.Дієприслівник означає______________________________,відповідає на питання­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_____________________________________________.

3. Дієприслівник поєднує в собі ознаки ______________________ .

4. У реченні виконує синтаксичну функцію ____________________________.

5. На уроці я працював ( працювала)_____________, бо ______________

6.  Матеріал уроку був для мене _____________

7. Колір мого настрою____________________

VIII. Домашнє завдання за рівнями: ДР – виконати 1-2 завдання, ВР – 1-4 завдання.

1.Підручник : параграф 17, стор.92,повторити правила ;

виконати вправу 194 .

2. Виконати тестові завдання за посиланням . Прикріпіть скриншот в https://naurok.com.ua/test/dieprikmetnik-7-klas-642829.html

3. Створіть хмаринки слів на тему « Дієприкметник».

4. Складіть сенкан на тему « Дієприкметник».

IХ. Виставлення оцінок до електронного журналу.

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
23 квітня 2023
Переглядів
4059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку