Дієприкметник як особлива форма дієслова:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Цілі:
- дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова;
- формувати предметні компетентності: вміння розпізнавати дієприкметники в тексті, визначати їхні граматичні ознаки та синтаксичну роль;
- ключові компетентності: здатність спілкуватися рідною мовою; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять,
- громадянські та соціальні компетентності: виховувати працелюбність, любов до навчання, до рідної землі, до народних традицій.
Обладнання: зошити, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день. Сьогодні на уроці у нас присутні гості. Поверніться до них і тихенько кивком голови привітайтеся.
Об’єднуємося у 2 групи СОФІЯ жовті – 1група
Настя сині – 2 група
Сідайте.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Оголошення епіграфу уроку
Я хочу розпочати урок словами української поетеси, драматурга, прозаїка Любові Забашти
До щему у серці, до терпкого солодкого щему
Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…
Л. Забашта
- як ви розумієте ці слова?
- А що для вас є Батьківщина?
В епіграфі знайти:
- дієслова: кохаю;
- прикметники: терпкого, солодкого, прозорим;
- дієприкметники: омиту.
Перш ніж розпочати працювати, давайте складемо формулу своєї роботи на уроці, використовуючи умовні позначення всіх якостей, що необхідні для плідної роботи.
- У – увага
- О – організованість
- В – взаємодопомога
- С – спілкування
- Р – робота (у+о+в+с)*р=з
- З – знання
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Розгорніть зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота і тема сьогоднішнього нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
- А що таке морфологічні ознаки? (Це категорії виду, часу, роду, числа, відмінку)
- А що таке синтаксична роль? ( Це чим слово виступає у реченні)
- Чого ви чекаєте від уроку?
- Чого хочете навчитися?
( Відповіді учні записують на окремих листочках)
Я КОМЕНТУЮ ЦІЛІ УРОКУ теж
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Отже, перед вивченням нової теми давайте згадаємо про вже вивчені вами частини мови – дієслово та прикметник. Для цього пропоную вам пограти в гру «Я знаю, що…». Перед вами кілька питань, на які ви повинні дати відповідь.
ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів
Я знову запропоную вам цікаву гру на перевірку вашої уваги та вміння мислити. Гра «Четверте зайве»: у якому рядку серед поданих є «четверте зайве» слово. Поясніть, за якими ознаками ви групували слова.
( На екран спроектовано гру «Четверте зайве». Діти знаходять правильну відповідь: це рядок Г) слово ЗАХОВАНИЙ. Пояснюють, що всі підібрані слова – це дієслова, вжиті в минулому, теперішньому і майбутньому часі, дійсного, умовного і наказового способу. І тільки одне слово захований відповідає на питання який? )
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Отже, знайдене вами слово захований і є дієприкметником, а чому, ми зараз разом з вами з’ясуємо.
Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова ДІЄПРИКМЕТНИК. (Це слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника).
А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись теоретичним матеріалом підручника (сторінка 112-113), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний
до прикметника (І група),
до дієслова – (ІІ група).
Тож ДІЄПРИКМЕТНИК ---ЦЕ,,,,,,,,,,,,
Дієприкметник
Як дієслово: Як прикметник:
- час: теперішній і минулий - питання: який? яка?яке? які?
- вид: доконаний, недоконаний - рід: чол.,жін., сер.
- стан: активний, пасивний - число: однина, множина
- пояснювальні слова - відмінок
- присудок - означення
Прослухати словосполучення. Розподілити їх : перша група – прикметники з іменниками, друга – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.
Свіже повітря, посвіжіле повітря; солона капуста, посолена капуста; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах; стихаючий вітер, тихий вітер, цікава повість, прочитана повість; запашні конвалії, прив’ялі айстри; українська пісня, прослухана пісня.
Записати речення. Підкреслити дієприкметники. Визначити, яким членом речення є
Там щастя закуте в печерах німих.
Яблука доспілі виснуть наді мною.
Усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.
Тополя шепоче у вікна відчинені.
Зігріті любов’ю зорі звисають наді мною
3. Лінгвістичне конструювання (робота в парах).
Від поданих слів утворити дієприкметники.
Різати, пиляти, розглянути, писати, доглянути, малювати, склеїти, рубати, приклеїти,створювати, вибрати, розписувати.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Хвилина релаксу. МЕЛОДІЯ зими)
VІ. Закріплення знань, вироблення умінь і навичок.
З рідною мовою пов’язані найдорожчі спогади про перше слово, почуте в колисці з материних уст, затишок батьківської хати, веселий гомін дитячого товариства й тихий шелест листя старої верби.
Є мови більше й менше розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу,та наймиліша й найдорожча для людини її рідна мова. Бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини й зв’язує її з сучасниками, - у рідній мові чується голос предків, у ній відлунюються перегорнені сторінки історії свого народу.
Кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначились історичні події, пережиті її народом, географічні умови, серед яких живе цей народ, кліматичні особливості його території.
(Б. Антонеко-Давидович)
VІІ. Систематизація й узагальнення вивченого.
Питання:
- Дієприкметник – це…
- Особлива форма дієслова, яка відповідає на питання ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ? – це…
- Дієприкметник поєднує ознаки двох частин мови…
- Початковою формою дієприкметника, як і прикметника, є форма …..
- Дієприкметники виражають ознаку….
- У реченнях дієприкметник найчастіше є….
- У реченнях дієприкметник може бути означенням, а також….
- У якому із словосполучень є дієприкметник?
(Міцні руки, зміцнілі руки)
- У якому із словосполучень є дієприкметник?
(Побілена стеля, біла стеля)
- У якому із словосполучень є дієприкметник?
(Мужній воїн, змужнілий воїн)
- Дієприкметник – це самостійна частина мови?
Звичайно, сьогодні ми не можемо з вами не згадати про ще одне дуже і дуже важливе, як ніколи, свято – День Збройних Сил України. Це свято було засноване постановою Верховної Ради України в 1993 році. Свято відзначається щорічно 6 грудня. Цей день вважається спільним для всіх видів військ України. ЗСУ складаються з сухопутних, повітряних і військово-морських сил. День Збройних сил України — це насамперед свято на честь тих, хто нині захищає чи захищав територію нашої країни від ворогів, піклується про безпеку та зміцнення обороноздатності Української держави. Це свято хоробрих військовослужбовців, завдяки незламному духу яких наша країна досі лишається суверенною незалежною державою.
На листочках запишіть, чи справилися ваші очікування, про які ви писали на початку уроку.
VІІІ. Підсумок уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми познайомилися з дієприкметником як особливою формою дієслова, з’ясували його морфологічні ознаки, визначили синтаксичну роль.
ІХ. Оцінювання (САМООЦІНЮВАННЯ, РЕФЛЕКСІЯ)
Х. Домашнє завдання:
Написати листа захиснику, використавши дієприкметники.