"Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів"

Про матеріал
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь і навичок. Вид уроку: Урок-подорож. Міжпредметні зв’язки: українська мова та історія. ДОДАТОК ДО УРОКУ Теоретичний матеріал
Перегляд файлу

«Як тебе не любити, Києве мій…»

 

Урок у 7 класі

Олена Ворох,

учитель СЗЗ «Слов’янськоа гімназія» міста Києва

Тема: Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів.

Мета: дати учням поняття про дієприкметниковий зворот, навчити визначати його межі в реченні, відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів, будувати речення з дієприкметниковими зворотами, учити самостійно добувати знання; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами, пунктуаційні вміння виділяти  дієприкметникові звороти комами, виробити навички відокремлення дієприкметникових зворотів у реченні відповідно до правил; удосконалювати навички самостійної роботи з підручником; розвивати в учнів уміння виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі,  узагальнювати факти, логічно викладати свої думки; розвивати творчі вміння використовувати дієприкметникові звороти в реченнях, спостережливість, пам'ять і швидкість логічного мислення; викликати в учнів зацікавлення історією Києва, виховувати почуття патріотизму, шанобливого ставлення до національних пам’яток історії; формувати комунікативну, культурологічну, соціальну компетентність; заохочувати співробітництво дітей.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь і навичок.

Вид уроку:  урок-подорож.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, індивідуальні картки-стікери, комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка, фото історичних пам’яток Києва, презентація.

Міжпредметні зв’язки: українська мова та історія.

Хід уроку

Установчо-мотиваційний етап уроку

I. Організаційно-вступна частина

1. Створення емоційного настрою уроку

Вступне слово вчителя:

Пролунав уже дзвінок,

Розпочався наш урок.

Працюймо, Ані, Вані, Стасі,

Щоб почули всі в кінці,

Що в нашім 7-Б класі

Учні – просто молодці!

  • Посміхніться, ви найкращі! Посмішка – запорука успіху!
  • Запишіть, будь ласка, у зошити дату, «класна робота».

Операційно-пізнавальний етап

ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань учнів

1. Інтелектуальна розминка (метод «Мозкова атака»):

  • Які особливі форми дієслова вам відомі?
  • Що таке дієприкметник? Наведіть приклади.
  • Ознаки яких частин мови має дієприкметник? Які саме?

Слайд №1

  • Дієприкметник пов'язаний із прикметником такими ознаками:
  •   по-перше, відповідає на такі ж самі питання: який? яка? яке? які?
  •   по-друге, змінюється за родами, числами, відмінками;
  •   по-третє, стоїть у тому ж роді, числі й відмінку, що й іменник, із яким пов’язаний;
  •   по-четверте, має такі самі відмінкові закінчення.

 

 

 

 

Слайд №2

  • Дієприкметник пов'язаний з дієсловом за такими ознаками, як:
  •   по-перше, це теперішній чи минулий час. Наприклад: схвильований, незабутній;
  •   по-друге, це доконаний чи недоконаний вид. Наприклад: мальований, намальований;
  •   по-третє,  це залежність від нього іменника, займенника або прислівника.

Наприклад: знесилений працею, зачарований тобою, прочитаний голосно.

  • Також слід запам’ятати, що дієприкметники можуть бути лише в теперішньому або минулому часі, а от майбутнього часу вони не мають.

Наприклад: засинаючий (тепер. ч.), заснулий (мин. ч.).

2. Граматичний вернісаж:

а) утворіть дієприкметники від дієслів. Слайд 3.

Дієслово

Дієприкметник

Намалювати

 

Вимостити

 

Розквітнути

 

Зеленіти

 

Палати

 

Побіліти

 

б) установіть відповідність так, щоб утворився фразеологізм; поясніть його значення. Слайд №4.

1

земля …

А

заборонений

2

як у воду …

Б

мазані

3

як дівка …

В

утрачений

4

одним миром…

Г

засватана

5

… рай

Д

обітована

6

… плід

Е

опущений

3. Слово вчителя:

– Сьогодні ми працюватимемо з дієприкметниками. Ви успішно справилися з завданням – молодці! Тому розкрию вам один секрет: дієприкметник дуже любить мандрувати, причому не сам, а з двома друзями. Своїх вірних товаришів він обирає дуже ретельно: один друг – той, кому дієприкметник в усьому підкоряється (означуване слово), а другий – той, хто повністю залежить від дієприкметника (залежне слово).

Слайд №5.

Означуване слово (ОС) – це слово, від якого можна поставити запитання до дієприкметника.

Залежне слово (ЗС) – це слово, до якого можна поставити запитання від дієприкметника.

4. Гра «Хто швидше?» Заповніть таблицю

Слайд № 6.

Дієприкметник

Залежне слово

Означуване слово

Намальований

 

 

Вимощений

 

 

Розквітлий

 

 

Зеленіючий

 

 

Палаючий

 

 

Побілений

 

 

Учитель: – І це завдання вами вдало виконано, тож я запрошую дієприкметник із його двома друзями на екскурсію таким давнім і водночас сучасним Києвом. Наша подорож здійснюватиметься потягом під назвою «Дієприкметниковий зворот».

Етап цілевизначення та планування

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності. Оголошення епіграфа

Звучить пісня «Як тебе не любити, Києве мій» — неофіційний гімн столиці України, написаний поетом Д. Луценком і  композитором І. Шамо.

1. Інтерактивна гра «Мікрофон»:

  • Чи любите ви Київ?
  • За що саме?
  • Згадайте пам’ятки історії та культури, відкриті вами в столиці України.

2. Запрошую вас до фотовернісажу

Слайд №7 (князь Володимир (один із символів Києва), Хрещатик, майдан Незалежності, Богдан Хмельницький, Золоті ворота, Києво-Печерська лавра, Дніпро).

  • Під час уроку ми здійснимо віртуальну подорож до Києва — у часі та просторі.

3. Інтерактивна вправа «Очікування»

Учитель пропонує кожному учневі написати на картках-стікерах кількома словами свої очікування від уроку. Визначення власних цілей та узгодження їх із загальними.

  • Чого я очікую від уроку?
  • Чого я прагну навчитися?
  • Що хотів би пригадати?

4. Узгодження плану роботи

Соціокультурна змістова лінія

Мовна тема

Тип уроку

Мета

Що потрібно знати

Як тебе не любити, Києве мій?..

Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів.

Урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Засвоїти поняття про дієприкметниковий зворот та відокремлення його в усному мовленні й на письмі. Розвивати вміння будувати речення з дієприкметниковим зворотом, правильно розставляти розділові знаки; виховувати любов до столиці України, шанобливе ставлення до історії Києва.

Що таке дієприкметниковий зворот? Розділові знаки при дієприкметнико- вому  звороті. Удосконалити навички індивідуальної, самостійної та групової роботи, роботи в парах.

 

5. Учні записують у зошити тему уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Слайд № 8

1. Учитель: – Ви маєте знати:

  • що таке дієприкметниковий зворот;
  • яке слово називається означуваним;
  • яке слово слід уважати залежним;
  • як та за яких умов виділяється в усному мовленні та на письмі дієприкметниковий зворот.

2. Учитель: – Ви маєте вміти:

  • самостійно добувати знання;
  • знаходити дієприкметникові звороти в реченнях;
  • визначати означуване слово;
  • будувати речення з дієприкметниковим зворотом;
  • правильно розставляти розділові знаки при дієприкметниковому звороті;
  • закріплювати знання та вміння практично.

3. Метод «Мікрофон»

  • На уроці я хочу ...
  • На уроці я можу ...
  • Мені це потрібно для того, щоб ...

Учитель: – Отже, вирушаємо в подорож. Але для того, щоб розпочати мандрівку, треба придбати квитки. Тож – у квиткову касу! Ціна квитка – правильна відповідь на запитання.

Етап опрацювання навчального матеріалу

V. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.

1. Підготовка класу до сприйняття нового матеріалу.

Перша наша зупинка – «Мовне спостереження».

Увага на екран (дошку)!


Слайд № 9.

Відроджений Київ розцвів на берегах Дніпра.

Київ, відроджений людьми,  розцвів на берегах Дніпра.

Освітлений Дніпро схожий на зоряне небо..

Дніпро, освітлений ліхтарями, схожий на зоряне небо.

Котить сонний Дніпро зажурені води.

Котить сонний Дніпро віками зажурені води.

Він овіяний духом історії

Він, овіяний духом історії, надзвичайно змінився.

Овіяний духом історії, він надзвичайно змінився.

  • Виразно прочитайте подані на екрані (заздалегідь записані на дошці) у дві колонки речення.
  • Знайдіть дієприкметники в реченнях лівої колонки. Чи можна їх назвати одиничними?
  • Метод «Прес». Порівняйте речення обох колонок. Чи змінився зміст речень? Чому?
  • Чи впливає слово, уведене в другу колонку, на розділові знаки? Як саме?
  • Де стоїть означуване слово відносно дієприкметникового звороту?
  • Виведіть правило, коли дієприкметниковий зворот виділяється комою.

 Друга зупинка – «Найуважніший». Читай – спостерігай – запам’ятовуй. 

2. Самостійна робота з підручником – §19, с. 116, 118.*

3. «Мозкова атака» (дослідження-характеристика):

  • Що таке дієприкметниковий зворот?
  • Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот у реченні? Як він підкреслюється?
  • Від чого залежать розділові знаки при дієприкметниковому звороті?
  • Як дієприкметниковий зворот виділяється в усному мовленні? А на письмі?
  • Назвіть випадки відокремлення дієприкметникового звороту.
  • Скажіть, коли дієприкметниковий зворот не відокремлюється.
  • Чи має значення, якою частиною мови виражене означуване слово?
  • Яка особливість речень останнього рядка правої колонки?
  • Про що не сказано в підручнику? Якої інформації бракує?

Учитель: – Ви правильно відповіли на запитання, тож маєте квитки для подорожі. Рушаймо далі.

 

*О. П. Глазова. Українська мова. Підручник для 7 класу. «Основа», 2016.

VІ. Узагальнення та систематизація знань, застосування знань, умінь і навичок у різних ситуаціях.

1. Робота з опорною карткою-алгоритмом. Настанова перед мандрівкою

Алгоритм дій. Слайд № 10.

Третя зупинка – «Наймудріший». Пунктуаційний тренінг. Слайд № 11.

  • Прочитайте речення. Проаналізуйте розстановку розділових знаків:

1. На Києвом чудово блищало небо, засіяне зорями.

2. Ходить хмара над березами, блискавками підперезана.

3. На правому березі Дніпра багато парків, засаджених деревами, прикрашених клумбами.

4. Котить сонний Дніпро віками зажурені води.

5. Сонце вранці золотить укриті лісом схили Дніпра.

6. Туристи дивляться на Київ здивовано розплющеними очима.

7. Зачаровані побаченим, вони подорожують історичними місцями нашої столиці.

8. Розбуджений людьми, Хрещатик довго не міг заснути.

  • Створіть формулу дієприкметникового звороту.

     ДЗ =Дпк + ЗС

2. Метод «Прес». Порівняйте: у чому різниця між 6 та 7 реченнями? А між 5 та 8?

Слайд № 12.

Четверта зупинка – «Дослідники». Дослідницький метод.

  • Завдання-відновлення: уставте залежні від дієприкметника слова з довідки. Дієприслівникові звороти підкресліть як члени речення, поясніть розстановку розділових знаків. Слайд № 11.

На краєчку поля виросла тополя, … оспівана, …обвіяна, … омита, … пригріта.

Довідка: сонцем, Шевченком, дощами, вітрами.

П’ята зупинка– «Творці». Метод «Лінгвістичне конструювання».

  • З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова. Утворені речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків. Слайд № 12.

1. Київ усміхається сонцю берегами. Вони прикрашені його променями.

2. Ще спить місто. Воно припорошене снігом.

3. Каштани направляють свої погляди в небо. Вони обтяжені запашними плодами.

4. В історії Києва є знамениті постаті.  Про них люди не забули.

  • У записаних реченнях підкресліть дієприкметникові звороти як члени речення.
  • Записані речення прочитайте, правильно їх інтонуючи.
  • Підкресліть у словах вивчені орфограми.
  • Усно переробіть речення так, щоб у них не було розділових знаків при дієприкметниковому звороті. Що для цього потрібно зробити?
  • Які знамениті постаті, пов’язані з Києвом, вам відомі?

3. Індивідуальне завдання. Див. додаток

4. Рухавка. Лірична хвилинка. Фізкультпауза. (Учні слухають музику, під яку виконують фізичні вправи)

  • Тягнемось до сонечка! (Устаємо, піднімаємо руки, тягнемося догори)
  • Стриб-стриб — через річку! (Стрибаємо на місці)
  • Хилимося до полечка, (Присідаємо)
  • Вищі за смерічку! (Устаємо, тягнемося догори)
  • Навкруги роздивимося — (Робимо оберти головою)
  • Все степи безкраї! (Широко розводимо руки)
  • Сонечку всміхаємося (Посміхаємося, заплющуючи очі)
  • У щасливім краї! (Розплющуємо очі, сідаємо за парти)
  • Пунктуаційний та орфографічний практикум.

5. Диференційоване завдання

Працюємо в групах (яку кожен вибирає сам). Завдання на аркуші форматом А-4 на кожній парті.

а) група «Коректори»: перепишіть, уставляючи, де потрібно, букви та  розділові знаки; усно поясність свій вибір.

1. Київ запрошує на екскурсію сповн…ну несподіванок. 2. Ось знам…нитий князь Володим…р над Дніпром осв…яченим хр…стом. 3. Ось овіян…ий духом історії Хр…щатик. 4. А ось перед вами Майдан розбуджений випробуван…ями  сьогоден…я. 5. На ба…кому коні завмер зд…вований сучасніст…ю Богдан Хмельницький. 6. Золоті ворота ві…чинені для кожного гостя запрошують нас у давнину. 7. Освітл…на сонцем Києво-Печерська лавра своїми дзвонами провіщає св…ято. 8. Київ ро…ташований на обох берегах Дніпра радіє кожному новому дню!

б) група «Трансформатори»: переробіть речення (див пункт а), у яких потрібно вставити коми, так, щоб розділових знаків не було. Усно поясніть свій вибір.

в) група «Конструктори».: допишіть на місці пропусків дієприкметникові звороти.

1. У парку «Позняки», …, гралися діти.

2. І дихають на мене давниною…Золоті ворота.

3. Моїм друзям дуже сподобалася екскурсія, … .                                                          

4. Усі пам’ятають легенду про заснування Києва, … .                                               

5. …, ще здалеку нас вітають куполи Києво-Печерської лаври.

6. Моє улюблене місто – Київ, … .                                                                    .

7. Я, …, намагатимуся прикрашати його.

г) група «Письменники»: напишіть твір-опис на тему: «Київ через 20 років» (7 речень), використавши подані дієприкметникові звороти в різних місцях по відношенню до означуваного слова (закінчення дієприкметника можна змінювати відповідно до роду, числа й відмінка): овіяний духом історії, прикрашений деревами та клумбами, пощерблений часом, омріяний дітворою, колись забруднений, приведений у порядок, стурбований політичними подіями.

Орієнтовний твір Слайд № 13.

Київ через 20 років

Обличчя нашого міста, овіяне духом історії, змінилося до невпізнанності. Ще більше прикрашене деревами й клумбами, воно схоже на пишний сад. На місці старих будівель, пощерблених часом, виросли сучасні. У Києві з’явився свій Діснейленд, омріяний дітворою. Раніше забруднена вода Дніпра стала чистою, прозорою. Приведені в належний порядок,  пляжі вражають своїми зручностями. Колись стурбовані політичними подіями мешканці Києва щасливі й усміхнені.

6. Робота в парах. Самостійна творча робота «Ерудит».

  • Складіть речення за поданими схемами. Слайд № 14.

ОС іменник, дпк зворот

 

ОС займенник, дпк зворот

 

Дпк зворот, ОС займенник

 

Дпк зворот ОС іменник

 

Дпк зворот, ОС іменник

Рефлексивно-оцінювальний етап уроку

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

1. Бесіда

Учитель: Використовуючи ключові слова, розкажіть, що нового ви дізналися на уроці?

  • Яку формулу ми вивели?
  • Для чого потрібно вивчати цю форму дієслова у курсі «Морфологія»?

2. Індивідуальна робота здібним учням

  • Утворіть «асоціативний кущ» до теми: “Дієприкметниковий  зворот”.

               Дієприкметник                                                        Виконує роль

разом із залежними від нього словами                      поширеного означення

          Відокремлюється комами                                     Залежить від місця щодо                                                                                          

                                                                                             означуваного слова

                                                      Дієприкметниковий                 

                                                                 зворот

3. Інтерактивний метод «Мікрофон».

  • Будьте об’єктивні й самокритичні. Чи справдилися ваші очікування? Продовжіть речення:
  •   Я знаю…
  •   Я вмію…

4. Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці з коментуванням.

5. Учитель:

– На закінчення мені хочеться побажати, щоб місто Київ ще більше розквітло, очистилося, причепурилося та ввійшло до п’ятірки найуспішніших у світі столиць і щоб ніколи не припинялися до нього екскурсії.

Тихо звучить мелодія пісні «Як тебе не любити, Києве мій?...»

6. Домашнє завдання: вивчіть параграф 24*.

  • Початковий та середній рівеньвиконайте вправу  171.
  • Достатній та високий рівень – напишіть казку «Пригоди дієприкметникового звороту в країні Морфології».

 

*Українська мова 7 клас О.М. Горошкіна, Л.О. Попова (Нова програма). Київ, «Грамота». 2015 рік.

Додаток до уроку

Теоретичний матеріал

Слова, які відповідають на питання, поставлені від дієприкметника, називаються залежними від нього словами.

Від дієприкметника до залежних слів можна поставити декілька питань: прочитаний (коли?) щойно вірш; прочитаний (ким?) учнем вірш; прочитаний (як?)виразно вірш.

Дієприкметник разом із залежним від нього словом називають дієприкметниковим зворотом.

У реченні дієприкметниковий зворот завжди виступає означенням.

 Іменник або займенник, від якого залежить дієприкметниковий

зворот, називається означуваним словом. Від означуваного сло-

ва до дієприкметника можна поставити тільки одне питання: вірш

(який?) прочитаний. Отже, слід розрізняти одиничні дієприкметники

(вірш прочитаний) від дієприкметникових зворотів (вірш, виразно

прочитаний учнем).

Дієприкметниковий зворот може стояти як перед означуваним словом (препозиція), так і після нього (постпозиція). Від цього залежить уживання при ньому розділових знаків, а саме коми.

Дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова, на письмі виділяють комою: На Києвом чудово блищало небо, засіяне зорями.[ОС, ДЗ]

Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом і не має відтінку причини, комами на письмі не виділяють: Сонце вранці золотить укриті лісом схили Дніпра. [ДЗ  ОС].

Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом і має відтінок причини, на письмі  відокремлюється комою: Розбуджений людьми, Хрещатик довго не міг заснути. [ДЗ (причина), ОС].

Часто дієприкметниковий зворот може бути відділений від означуваного слова іншими словами. У такому випадку зворот теж виділяємо комами: Ходить хмара над березами, блискавками підперезана. [ДЗ,…ОС].

Якщо два чи більше дієприкметникові звороти стоять поряд, то розділові знаки ставимо між ними так само, як між однорідними членами речення: На правому березі Дніпра багато парків, засаджених деревами, прикрашених клумбами. [ ОС, ДЗ, ДЗ].


Таблиця «Розділові знаки при дієприкметниковому звороті». Слайд №15

Відокремлюються

Не відокремлюються

Правило

Приклад

Правило

Приклад

Дієприкметникові звороти, що стоять після означуваного слова

Далеко, далеко на південь засиніли смугою гори, укриті лісом.

Дієприкметникові

звороти, які стоять

перед означуваним

словом, крім особового займенника, і не мають обставинного значення

І дощами вмиті

журавлі в блакиті відлітають у тривожний дальній шлях.

 

Дієприкметникові звороти, які стоять перед означуваним іменником або займенником і мають додаткове обставинне

значення (до них

можна поставити питання чому?, з якої причини?)

У червоному намисті, зав’язана

червоною хусткою,

вона була б дуже

гарною молодицею.

Дієприкметникові

звороти, що стоять

після означальних,

вказівних і присвійних займенників.

Усі виготовлені

юними умільцями речі вражають своєю декоративністю.

 

Дієприкметникові

звороти, що є означеннями до особового

займенника.

Народжена для

пісень, вона проплакала все життя,

проводжаючи

дітей назавжди.

 

Дієприкметникові звороти, які сто-

ять перед іменником і мають тільки означальне значення.

Змальована словами картина

ранку в лісі викликає в читача бадьорий, радісний настрій

Дієприкметникові

звороти, відокремлені від означуваного

слова іншими словами (особливо присудком)

Зараз від дороги,

загороджений

очеретяним тином, починався

величезний виноградник.

Дієприкметникові

звороти, що стоять

після прикметника

і є для нього однорідними, відокремлюються від останнього комою, але після

таких зворотів кома не ставиться

До сіней була

припнута

повітка з широкими, плетеними з лози ворітьми.


Картка №1

Прочитайте речення. Виділені частини складних речень замініть дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.

1. Спасибі матерям за доброту й любов, яку вони залишили нам на все життя. 2. Вивчаймо вітчизняну історію, досліджуймо діла й долі людей, які загубилися в минулому. 3. Зимова ніч опустилася на місто, яке стомилося денною працею. 4. Вірте кожному слову, яке ви від мене почули!5. Пісню, яку написали Д. Луценко та І. Шамо, і сьогодні радо слухають.

 

Картка №2

Знайдіть і підкресліть як член речення дієприкметниковий зворот.

1.У піснях омріяний, у боях посічений Київ сьогодні змінює своє обличчя. 2. Вишиванки, пошиті з полотна або льону, не викликають алергії, приємні для тіла. 3. Прикрашені візерунком, вишиванки стають своєрідним оберегом. 4. Письмо з помилками – то як не вимиті людиною руки. 5. Чужий розум — то вода, кимось наношена. 6. Варто прислухатися до народної мудрості віків, утіленої в прислів’ях та приказках про виховання.

 

 

docx
Додав(-ла)
Ворох Олена
Додано
30 липня 2023
Переглядів
923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку