Урок "Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів" их зворотів

Про матеріал
Тип уроку: Урок закріплення вивченого матеріалу. Вид уроку: Урок-подорож "Рекорди Києва".
Перегляд файлу

1

 

Рекорди Києва

 

Урок у 7 класі

Олена Ворох,
учитель СЗЗ «Слов’янська гімназія" міста Києва

 

Тема: Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів.

Мета: закріплення та осмислення вивченого на попередньому уроці; продовження формування в учнів навчальних умінь і навичок знаходити в реченні дієприкметниковий зворот, виділяти його в усному мовленні та на письмі відповідно до вивчених правил; удосконалення, закріплення та доведення до автоматизму знань, умінь та практичних навичок на основі виконання системи вправ; удосконалення навичок самостійної роботи в групах та парах; розвиток в учнів уміння виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі, порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки; розвиток пізнавальних інтересів учнів, використовуючи дані про новини науки і техніки; розвиток емоцій учнів шляхом створення ситуацій здивування, радості, парадоксальності; зміцнювання зв’язку учнів із Батьківщиною,  викликання почуття гордості за успіхи киян і бажання зробити все, аби столиця України з кожним днем розквітала й тільки радувала всіх нас.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

Вид уроку: урок-подорож.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, індивідуальні картки-стікери, комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка, презентація.

 

Хід уроку

І. Перевірка Д/З, актуалізація та корекція опорних знань і практичного досвіду учнів

Створення емоційного настрою уроку. Учитель:

  • Добрий день, дорогі діти! Рада вас бачити!

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям -

І тоді обов’язково

День для вас веселим буде!

  • Подаруйте одне одному посмішку. Коли бачиш усміхнене обличчя, стає тепліше на душі, поліпшується настрій.

Раді ми гостей вітати

І урок розпочинати.

Будемо навчатись гарно,

Швидко, весело та вправно.

Запишіть, будь ласка, у зошити дату, «класна робота».

1. «Мозкова атака». Бесіда на повторення вивченого:  

  • Пригадайте, будь ласка, що ми вчили на попередньому уроці.
  • Яку формулу вивели?
  • Який асоціативний кущ склали?
  • У яких випадках ДЗ відокремлюється на письмі?
  • За  яких умов не відокремлюється?

2. Перевірка письмового завдання.

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку, мотивація навчання учнів

Учитель: – На нас чекає сьогодні незвичайний матеріал… Подібне ми вже робили, тому ви із завданнями уроку легко впораєтеся. Спробуємо закріпити успіх.

1. Учні мають знати. Слайд № 1:

  • Що таке дієприкметниковий зворот?
  • Яке слово є залежним від дієприкметникового звороту?
  • Яке слово є означальним?
  • Яку синтаксичну роль відіграє дієприкметниковий зворот у реченні?
  • За яких умов дієприкметниковий зворот відокремлюється комами, а за яких цього не відбувається?

2. Учні мають уміти. Слайд № 2:

  • Розпізнавати в реченні дієприкметниковий зворот.
  • Правильно розставляти розділові знаки при дієприкметниковому звороті.
  • Виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі.
  • Порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки.

Учитель: – Продовжуємо мандрівку Києвом. І цього разу ми говоритимемо про рекорди столиці України, а їх уже назбиралося немало.

3. Інтерактивна вправа «Очікування». Заповнення учнями картки сподівань:

  • На уроці я хочу навчитися…
  • На уроці я зможу вдосконалити…
  • На уроці я спробую…

ІІІ. Вивчення правил і способів дій (вступні вправи)

1. Первинне застосування набутих знань (пробні вправи)

Відгадайте загадки, назвіть у них дієприкметники.

  • Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зорі).
  • Повна діжка жита п’ятачком накрита. (Мак).
  • Сто один брат – усі в один ряд зв’язані стоять. (Паркан).
  • Що можна бачити із заплющеними очима? (Сон).

2. Рубрика «Пригадаймо»

Пригадаймо алгоритм дій. Слайд №3.

3. Дослідження-відновлення

Установіть відповідність так, щоб утворився фразеологізм; поясніть його значення. Слайд №4.

1

Став, як…

А

ошпарений

2

Як у воду…

Б

по писаному

3

Мов кип’ятком …

В

Мюнхгаузен

4

Говорив як…

Г

дзиґа

5

Кручений, як…

Д

опущений

6

Викапаний…

Е

укопаний

3. Рубрика «Перевір себе»

Слайд № 5:

  • Викапаний Мюнхгаузен (вигадник, брехун);
  • як у воду опущений (дуже похмурий, сумний);
  • мов кип’ятком ошпарений (дуже збуджений, розгніваний);
  • говорив як по писаному (дуже чітко, не збиваючись);
  • кручений, як дзиґа (енергійний, непосида);
  • став, як укопаний (нерухомо, застигши на місці).

4. Інтелектуальна розминка.

Виконайте тест! Слайд №6:

1. Дієприкметниковим зворотом називається:

А Дієприкметник разом із означуваним словом.

Б Дієприкметник із будь-яким словом.

В Дієприкметник із залежними від нього словами.

2. Дієприкметниковий зворот виділяється комами:

А Завжди.

Б Якщо стоїть після означуваного слова.

В Якщо стоїть перед означуваним словом.

3. Виберіть речення, у якому вжито дієприкметниковий зворот.

А Місто прощально схилило розквітлі свічки каштанів до випускників.

Б Над землею, укритою перепрілим торішнім листям, піднялися ранні   квіти.

В Розпускалися бруньки на затоплених деревах.

4. Виберіть речення, у якому НЕ потрібно відокремлювати дієприкметниковий зворот комами (розділові знаки пропущено):

А Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь.

Б Схилилися квіти рясно вкриті краплистою росою.

В Укрита садками балка звивалася попід горою.

5. НЕ відокремлюється комами дієприкметниковий зворот у реченні (розділові знаки пропущено):

А За вікном тьмяніє небо зорями вишите.

Б Небесами пійманий я тремчу.

В Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.

Слайд № 7. Ключ: 1–В; 2–Б; 3–Б; 4–В; 5–В.

ІV. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах для вироблення навичок (тренувальні вправи).

1. Зупинка «Природа Києва»

Слайд № 8 . Запишіть речення, підкресліть дієприкметникові звороти як члени речення, де потрібно, виділіть їх комами.

1. Над укритим туманами Дніпром мовчать ліси. 2. І все чіткіше виділяються в небі дощем карбовані путі. 3. Там хмари і соком набряклі каштани попадали в блакитний казан озера. 4. Огорнений  славою віків зеленієш ти, вічно молодий Києве!

Метод «Прес» (Проблемні питання):

  • У якому реченні ви поставили кому й чому?
  • Чому в деяких із цих речень ви не поставили коми?
  • Що потрібно зробити, аби можна було поставити коми при ДЗ? Продемонструйте на практиці.

Індивідуальне завдання (на дошці). Накресліть схему розташування ДЗ по відношенню до ОС у реченні. Слайд №9.

1. Серед родзинок Києва – автомобілі, скеровані в небо, пам’ятник сміттєвозу, збудований по вулиці Газопровідній, 4-метровий дерев’яний Буратіно, витесаний із старої липи. 2. Геній — це великий талант, помножений на каторжну працю, поділений на безжалісну втому.

Ключ. 1. [ОС, ДЗ]. 2.[ОС, ДЗ, ДЗ].

Індивідуальні  завдання з картками №1 і №2 (Див. додаток).

2. Зупинка «Рекорди Києва». Орфографічний та пунктуаційний практикум. Робота в парах

Уставте, де потрібно, пропущені літери, приберіть скісну риску. Розставте розділові знаки при ДЗ. Підкресліть ДЗ як член речення.

У кожного міста є свої р…корди й досягнен…я, занес…ні до спеціальної книги. Славиться ними й Київ. Насамп…ред варто згадати Музей Великої Вітчизняної війни, ро…ташований на правому березі Дніпра. Він займає с…оме місце у світі серед пам’ятників за висотою. Пішохідний міст, перекинутий  на Труханів острів, найдовший у Європі. Гордіст…ю Києва є, збудован…а лише за допомогою зварюван…я, єдина у світі споруда – міст Патона. Трамвайний маршрут, проклад…ний  до Пущі-Водиці, найдовший у пост/радянських країнах. Кіно/театр «Київська Русь», знайомий кожному мешканцю міста, має найбільший у Східній Європі зал. Споруджена київськими інженерами станція метро «Арсенальна», випробуван…а вперше 1960 року, найглибша у світі. Унікальний сімейний парк розваг «Галактика» – один із найбільших у Європі, у н…ому пр…дставлені різноманітні атракціони для дітей і дорослих від провідних світових виробників. Київська тел…башта, збудован…а в 1973 році без застосуван…я кранів та гелікоптерів,  також потрапила до списку світових р…кордів.

Які ще рекорди Києва вам відомі?

Найдовша вулиця столиці – Броварський проспект (14 км). Він тягнеться вздовж «червоної» гілки метро – від станції метро «Дніпро» до станції «Лісова». А найкоротша вулиця Києва – Інженерний провулок: усього 50 метрів, на ній аж 3 будинки.

3. Зупинка «Здобутки киян»

Установіть відповідність. Слайд № 10.

 

Схема

 

Речення

1

[ДЗ ОС (іменник)].

А

Схили Дніпра, порослі деревами й травою, перетворені на парки та сквери.

2

[ …ОС, ДЗ].

Б

Проведений ведучими «5 каналу» телемарафон тривав 52 години й став найдовшим.

3

[ОС, ДЗ, …].

В

Завжди налаштований на перемогу, киянин Олег Блохін – володар золотого м’яча.

4

[ДЗ причина, ОС].

Г

Здобутий нелегкою працею, він приніс гравцю київського «Динамо» велику славу.

5

[ДЗ, ОС (займенник)].

Д

На щастя, збереглися до сьогодні Золоті ворота, споруджені протягом XІ століття.

 

Слайд № 11. Ключ: 1– Б ; 2– Д; 3– А; 4–В ; 5– Г.

4. Фізкультхвилинка

Станьте, учні, у проході,

Посміхніться ви природі!

Потягніться догори,

Поклоніться до землі.

Нахиліться вліво, вправо,

Повторіть ще раз цю вправу!

Швидко-швидко пострибайте

І мерщій усі сідайте!

V. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови для формування вмінь (творчі вправи).

1. Зупинка «Дивовижні пам’ятки Києва». Слайд № 12.

Лінгвістичне конструювання. Спишіть, замінюючи виділену частину речення на дієприкметниковий зворот.

1. До не всім відомих пам’яток Києва відноситься горгулья, яку розмістили на Великій Житомирській. 2. Ця страшна драконоподібна змія-химера в нашому місті змінилася, злегка всміхається. 3. Мабуть, на неї впливає доброзичливість киян, яких осяюють посмішки від передчуття розваг. 4. Акція під назвою «Деревам – нове життя» полягає в тому, щоб зі стовбурів рослин, які засохли від довгого віку, вирізати певні фігури.

Перегляд презентації з відповідними зображеннями. Слайд № 13.

2. Індивідуальна робота з картками №3 і №4 (Див. додаток).

3. Лінгвістична гра «Спіймай помилку». Слайд № 14.

Прочитайте речення. Знайдіть пунктуаційну помилку. Свій вибір обґрунтуйте.

1. Заграв, зарум’янився Дніпро, злегка повитий свіжим серпанковим туманцем. 2. Одягнений у хвою шумить дрімучий темний ліс. 3. Вимощена камінням вулиця повилася вгору.

 4. Зупинка «Культурне життя столиці України». Творча робота в парах. Слайд № 15.

Складіть замітку в газету (на сторінку сайту) про ваше враження від концерту відомого співака  (співачки), що приїхав (ла) до Києва на гастролі (10-12 речень). Використайте подані нижче дієприкметникові звороти.

Очікуваний приїзд; омріяні шанувальниками гастролі; підготовлена співаком програма; по-новому аранжовані напівзабуті пісні; оновлений репертуар; модернізовані декорації; ретельно обміркований імідж; дедалі зростаючий темп; яскраво освітлений; захоплені його вокалом; залюблений у красу; дуже надихаючий виступ.

VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання та коментар відповідей учнів на уроці, повідомлення домашнього завдання.

1. Учитель: – Наша екскурсія добігає кінця. Сподіваюся, ви почерпнули з неї багато цікавого, пізнавального. Яке почуття виникло у вас, коли ви дізналися про рекорди Києва? А бажання?

(Почуття гордості за успіхи киян і бажання зробити все, аби столиця України з кожним днем розквітала й тільки радувала всіх нас. А головне, щоб над нею завжди було мирне небо).

2. Інтерактивний метод «Мікрофон»

Прийшов час оцінити свою діяльність на уроці.

  • Сьогодні на уроці я краще зрозумів…
  • Сьогодні на уроці я навчився …
  • Необхідно додатково попрацювати  над …
  • Я оцінюю свою роботу на уроці…

3. Д/З: Повторіть §24*, вправа 172.

Загляньте у «Вікіпедію» та випишіть не названі нами рекорди Києва (за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

*Шкільний підручник 7 клас українська мова О.М. Горошкіна, Л.О. Попова «Грамота» 2015 рік

 

Додаток  до уроку

Слайд №16. Теоретичний матеріал

Дієприкметник разом із залежними від нього словами становить дієприкметниковий зворот. Якщо дієприкметниковий зворот стоїть після означуваного слова, у вимові його виділяють інтонацією, а на письмі — відокремлюють комами. Наприклад: Море мовчало зовсім, приспане тихою ласкою ночі (Дніпрова Чайка).

Якщо дієприкметниковий зворот стоїть перед означува­ним словом, то його не виділяють інтонаційно і не відокрем­люють комою. Наприклад: Замурзаний медом онучок вигойдувався на міцних дідових руках (А. М'ястківський).

Увага! Слід розрізняти одиничні дієпри­кметники, що входять до складу словосполучень «дієпри­кметник + іменник» і комами не відокремлюються, та дієприкметникові звороти. Наприклад: Засніжені поля лежали довкола.— Поля, засніжені ще з осені, лежали довкола. Від означуваного слова до дієприкметника можна поставити одне питання: твір (яки й?) написаний, від дієприкметника до залежних слів — різні питання: написаний (кол и?) давно твір; написаний (к и м?) учнем твір; написаний (я к?) добре твір.

У реченні дієприкметниковий зворот виступає означенням і підкреслюється хвилястою лінією: Осіннє листя, змокле під дощем, світилося сумним світлом (І. Вільде).

Слайд №17.Формула дієприкметникового звороту

     ДЗ = Дпк + ЗС

Слайд № 18.Алгоритм дій


Картка №1

Спишіть, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами. Підкресліть ці звороти як члени речення.

1.Повітря настояне на ароматах горобини й мокрого листя приємно дурманить голову. 2. Біліє розквітла гречка де-не-де підсинена волошками. 3.Безмежний степ укритий снігом спав. 4. Коровай – обрядовий хліб поширений серед багатьох слов’янських народів. 5. Викупаний сонцем колос вклоняється мені. 6. Присипаний срібним теплом через вікно в очі зазирнув клапоть неба. 7. Холодний дощ перемішаний з мокрим снігом заступив ясні обрії.

Картка № 2

У наведених реченнях підкресліть іменники: а) з одиничними дієприкметниками; б) 2) з дієприкметниковими зворотами.

1. Андрій поглядав на розвалені кам’яниці і радісно хитав головою
(М. Коцюбинський). 2. Збита кіньми курява стояла високим стовпом
на вулиці й затуляла весь будинок (П. Панч). 3. Гримлять пісні, виспівувані  різно (М. Бажан). 4. Коник, запряжений у візок, тюпав собі потиху, відганяючись куцим хвостом від набридливих мух (Гр. Тютюнник).
5. Його душа, полонена блиском чарівних картин, не могла від них відірватися (І. Франко).

Картка № 3

Перебудуйте речення так, щоб дієприкметникові звороти виділялися комами. Утворені речення запишіть.

1. Накреслений за допомогою комп’ютера план приміщення затвердили вчасно. 2. Тихо дрімала встелена осіннім листям земля. 3. Засіки засипали зібраним улітку зерном.4. Поріділий від непродуманої вирубки ліс зустрів нас непривітно. 5. Дідусеві подарували оздоблену мереживом  сорочку. 6. Заплетені зеленим горошком трави м’яко лоскотали босі ноги.

Картка №4

Перепишіть, розставляючи розділові знаки. Накресліть схему першого речення.

1. Я у степу край Дунаю свою хату маю густим лісом обсаджену красним цвітом прикрашену (Народна творчість). 2. Тепле ніжне літо волошками повите посріблене дощами живе в очах у мами (А. Костецький). 3. У тиші настояній духом гречаним напахченій визрілим чаром городнім сиджу перед дідом (П. Перебийніс).

Складіть 1 речення, ускладнене двома дієприкметниковими зворотами, що стоять підряд.

 

docx
Додав(-ла)
Ворох Олена
Додано
30 липня 2023
Переглядів
850
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку