Дієприслівник як форма дієслова.Творення дієприслівників. Дієприслівниковий зворот.

Про матеріал
Мета (формувати компетентності) предметні: удосконалювати вміння школярів визначати вид дієприслівників, утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, правильно вживати їх у мовленні, знаходити та відокремлювати дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники, дотримуватися інтонації речень із дієприслівниковими зворотами; ключові: формувати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, закріплювати навички самостійної роботи, співпраці у групі; розвивати увагу, логічне мислення, комунікативні навички; виховувати доброзичливість, тонке відчуття образного слова.
Перегляд файлу

 Тема. Дієприслівник як форма дієслова. Творення дієприслівників.       Дієприслівниковий зворот.

Мета (формувати компетентності) предметні: удосконалювати вміння школярів визначати вид дієприслівників, утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, правильно вживати їх у мовленні, знаходити та відокремлювати дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники, дотримуватися інтонації речень із дієприслівниковими зворотами; ключові: формувати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, закріплювати навички самостійної роботи, співпраці у групі; розвивати увагу, логічне мислення, комунікативні навички; виховувати доброзичливість, тонке відчуття образного слова.

Правопис:   кома у реченні з одиничними дієприслівниками і дієприслівниковими зворотами.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія:     засвоєння нових слів – термінів, фразеологізмів, прислів'їв, афоризмів.

Граматика: побудова речень з дієприслівниковим зворотом.

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях з  одиничними дієприслівниками і дієприслівниковими зворотами.

 Міжпредметні зв’язки: дієприслівники у творах письменників та усній народній творчості.

Т и п  у р о к у:  закріплення знань, умінь та навичок.

 

                                         Перебіг уроку

I. Мотивація навчальної діяльності.

     Визначення емоційного настрою.

Коли б до вашого настрою  можна було доторкнутися, яким би він виявився на дотик (запишіть відповідний дієприкметник).

Цілі уроку сформулювати, записати на картках-хмарках, прикріпити на дошку.

  II.   Актуалізація опорних знань.

     Аналіз тексту.

І, тихий туман пригорнувши до себе,

Вечеряє поле піснями з долин,

Над селами й полем вечеряє небо,

Вмокаючи в ріки хлібинки хмарин ( М. Вінграновський).

Запишіть тропи, які використав автор для опису вечора? Випишіть дієслова, з'ясуйте його форми.

    Проблемне завдання "Згоден?- Не згоден?- Обґрунтуй!"

Спільнокореневі слова –  різні дієслівні форми?

Стихаючі звуки - стихаючи поступово.

Засинаючі села -   почув засинаючи.

В’янучі квіти - в’янучи на сонці.

III. Відтворення теоретичних відомостей.

Об`єднавшись у групи, відновіть втрачену інформацію. Звірте з правильним варіантом у презентації.

IV. Виконання вправ на закріплення.

Лінгвістичне конструювання.

Виконайте наступне завдання в парах. Визначте спосіб творення дієприслівників та складіть речення (I – із фразеологічним зворотом;              II - згадавши прислівя, у яких є ці дієприслівники; III -  із тропами). Консультанти допоможуть тим, у кого виникають труднощі.

 I ряд                            II ряд                              III ряд                   

не чуючи                       сидячи                         купаючись                                                       

не переводячи               не маючи                     в`янучи                       

не залишивши               не поговоривши         затуливши                                      

   У чому особливість будови дієприслівників?

 Чи в усіх реченнях відокремлюється дієприслівники і звороти. Згадати правила відокремлення дієприслівникових зворотів допоможе самостійне опрацювання с. 101 підручника.

Комунікативна хвилинка. "Я – частина дружнього колективу".

Кожна група повинна скласти усно висловлювання, у якому висловить своє добре і поважне ставлення до членів інших груп. Обов'язково використати дієприслівники.

Запам'ятай! Схема "Правильна побудова речень з дієприслівниковим зворотом".

 "Спостережливе око - допитливий розум - влучне слово" (на вибір учня).  

  I. До дієприслівникового звороту доберіть з двох поданих те речення, з якими він узгоджується.

1. Підійшовши до будинку, …

     а) йому блиснуло світло у вікні;

б) він побачив світло у вікні.

     2. Сівши за цікаву книжку, …

      а) йому нічого не було чутно;

      б) він уже нічого не чув.

 

  II. Відредагуйте речення.

    1. Стоячи біля вікна, Наталці чулась далека мелодія вальсу.

    2. Згадуючи море, у моїй уяві постають літні вечори.

  

  III. Позначте речення з помилкою. Запишіть правильно.

1. А. Вишні, зацвівши,  у росах плачуть.

    Б. Соснове гілля, наїжачившись, дивиться вгору.

    В. Так вони, сидячи, діждались неньки.

    Г. Виглядаючи з вікна потяга, нас вражали пейзажі.

2. А. Я, радіючи, дивлюсь на сади у цвіту.

    Б. Йдучи по коридору, двері прочинилися.

    В. Зайшовши до кімнати, Назар привітався.

    Г. Не любить серце, не бачачи краси.

Зробити синтаксичний розбір першого речення.

V. Підсумки уроку.

 Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею (Цицерон).

Скласти діалог "Підсумовуючи сказане про дієприслівник" .

 Чи досягнуто поставлених цілей?

 Що сприяло (завадило) цьому?

 Оцініть власну роботу (підрахуйте бали на листі самооцінювання).

VI. Домашнє завдання. Повторити параграф 20-23,                                скласти тести з вивченої теми, виконати вправу 186 або                                                                       написати творчу роботу «Одного вечора…», використовуючи дієприслівники.

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 листопада
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку