Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Народна іграшка: солом’яна забавка, коник, лялька-мотанка.

Про матеріал
Розробка бінарного уроку створена для роботи вчителя української мови у співпраці з учителем образотворчого мистецтва та обслуговуючої праці. Урок покликаний ознайомити семикласників з дієприслівником як особливою формою дієслова, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприслівники в мовленні, визначати їх роль у реченнях; розвивати комунікативні компетентності, а саме: використання дієприслівників у власних висловлюваннях, виховувати любов і повагу до надбань українського народу, родини, роду. У процесі роботи учні мають формувати уявлення та розуміння видів українського декоративно-ужиткового мистецтва, поглиблювати поняття про пластичність, виразність, колірну палітру і декоративність народної іграшки; розвивати конструкторську фантазію, творчість, естетичні смаки в процесі створення іграшки. Бінарний урок викличе інтерес до українського декоративно – ужиткового мистецтва та поваги до праці народних майстрів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Народна іграшка: солом‘яна забавка, коник, лялька-мотанка.

Номер слайду 2

Подумайте! Що об’єднує ці дві різні теми? Назвіть форми дієслова. Забавляти, плекають, надихаючись, зберігаймо, виготовивши, зачарований, виготовляючи, вирізано, зав’язавши, вишиваний, прив’язати, заквітчаний, шануючи, пофантазувавши, складено, оберігаючи, несучи, виготовлений, прикріпивши. Випишіть дієприслівники.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Дайте відповіді на питання: Що об’єднує ці зображення?Яка відмінність між зображеними виробами?Які матеріали використані для виготовлення зображених виробів?Для чого оздоблюються всі зображені вироби?Яке призначення мають зображені вироби?

Номер слайду 5

Уважно подивіться відео

Номер слайду 6

Дослідження-характеристика Прочитайте. Визначте, які з виділених слів означають основну дію, а які — додаткову. ВВипишіть. Народні майстри іграшки виготовляли, вклавши в них душу. Українці створювали іграшки, використовучи доступні матеріали: глину, тісто, тканину, нитки. Виготовляючи ляльку-мотанку, голкою не користуються. Дослідивши історію створення народних іграшок, учені зробили висновки. Лялька-мотанка має магічну силу, несучи в собі енергію предків.

Номер слайду 7

Позначає додаткову (другорядну) дію або стан,що супроводжує основну дію. Дієприслівник Незміннаформадієслова. У реченнінайчастіше єобставиною. Поєднує ознаки двох частин мови –дієслова й прислівника.

Номер слайду 8

Дослідження-диференціація Прочитайте ознаки, властиві дієприслівникові. З’ясуйте, які з них належать до ознак дієслова, а які – до ознак прислівника. Заповніть таблицю.{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}Ознаки дієприслівника. ОЗНАКИ ДІЄСЛОВАОЗНАКИ ПРИСЛІВНИКА• Має вид (доконаний/недоконаний).• Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?• Незмінність.• Має час (теперішній і минулий).• Залежить від дієслова-присудка.• Виконує роль обставини.

Номер слайду 9

Окремий вид народної іграшки – лялька мотанка, яку виготовляли з ниток. Така лялька символізувала жіночу мудрість, була оберегом для маленької дитини.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Робота в групах1 група – художники-декоратори: зробити ескіз ляльки-мотанки;2 група – інструктори: описати процес виготовлення ляльки-мотанки;3 група – народні умільці: виготовити ляльку-мотанку;4 група – письменники: висловити свої враження й почуття від знайомства з лялькою-мотанкою, вживаючи дієприслівники.

Номер слайду 12

Як ми будемо працювати? Не подумавши, кілочка не застружеш; засукавши рукави; не переводячи подиху; не зводячи очей; не покладаючи рук; не розгинаючи спини; скінчивши діло, гуляй сміло. Пригадаймо стійкі словосполучення, до складу яких входять дієприслівники. Чи характеризують ці фразеологізми нашу роботу?

Номер слайду 13

Домашнє завдання: Вивчити матеріал параграфа 24. Визначити серед домашніх іграшок їх види (професійні чи народні), з якого матеріалу виготовлені (усно). Описати іграшку, яка є вдома, вживаючи різні форми дієслів (у зошиті з мови).

Номер слайду 14

Рефлексія Який настрій від знайомства з інформацією про народну іграшку та безпосередньо від роботи над іграшкою у вас з’явився? Що дало вам поєднання двох тем різних уроків?

pptx
Додано
3 березня 2023
Переглядів
295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку