7 клас
21.12.22
Українська мова – образотворче мистецтво
Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Народна іграшка: солом’яна забавка, коник, лялька-мотанка.
Мета:
Ознайомити семикласників з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприслівники в мовленні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання дієприслівників у власних висловлюваннях; виховувати любов і повагу до надбань українського народу, родини, роду.
Формувати уявлення та розуміння видів українського декоративноужиткового мистецтва. Поглиблювати поняття про пластичність, виразність, колірну палітру і декоративність народної іграшки. Розвивати конструкторську фантазію, творчість, естетичні смаки в процесі створення іграшки. Виховувати інтерес до українського декоративно – ужиткового мистецтва та поваги до праці народних майстрів.
Тип уроку: Бінарний.
Міжпредметні зв’язки: Використання дієприслівників для створення опису народної іграшки, розповіді про процес праці над нею.
Обладнання: Мультимедійна презентація, зразки, фотозображення, малюнки народних іграшок з різних матеріалів в різних регіонах України. Підручник. Відеофрагмент про роботу народних майстрів.
Для учнів: робочі зошити з української мови, альбоми, олівці, фарби, пензлі, фломастери, клапті тканини.
Перебіг уроку
Організація робочих місць, класу.
Учитель образотворчого мистецтва розміщує зразки, фотозображення, малюнки народних іграшок.
Повідомлення теми та мети
Учитель української мовита образотворчого мистецтва формулюють теми уроків.
Цілепокладання, усвідомлення мети
Учитель української мови
–Що, на вашу думку, спонукало нас провести урок водночас з таких, здавалось, дуже різних предметів?
– Отже, наша мета не лише дізнатися про цікаві іграшки народних умільців, а й навчитися створювати їх, описувати роботу над ними та ділитися думками та враженнями про ці вироби, вживаючи форму дієслова – дієприслівник.
Актуалізація знань
Слайд 2 – Назвіть форми дієслова.
– Випишіть дієприслівники в стовпчик.
Слайди 3, 4 Учитель образотворчого мистецтва (бесіда)
• Що об’єднує ці зображення?
• Яка відмінність між зображеними виробами?
• Які матеріали використані для виготовлення зображених виробів?
• Для чого оздоблюються всі зображені вироби? • Яке призначення мають зображені вироби?
Засвоєння нового матеріалу та практичні вправи
Учитель образотворчого мистецтва (коротка розповідь за потреби)
Народна іграшка – особливий вид декоротавного мистецтва. Це незвичайний світ розноманітних образів, у якому присутні люди й тварини, птахи. Кожен народ створював свої іграшки з доступних матеріалів – дерева, соломи, глини, тканини тощо.
Перші іграшки виникли вже дуже давно. Під час розкопок були виявлені іграшки ще давнього Єгипту і стародавнього Китаю. На території України найдавніші прототипи іграшки виявлені в с. Мезин Коропського району Чернігівської області. Це були фігурки пташок, вовка чи собаки, виготовлені з мамонтового бивня приблизно 25 тис. років тому.
У могильнику на території Львівської області археологами знайдено ліпні порожнисті фігурки пташок, що згодом трансформувалися в іграшкисвищики. Дитячі іграшки давніх слов'ян (дерев'яні коники, качечки) знайдено під час розкопок на Наддніпрянщині. Датовані вони приблизно X – початком XII ст.
Українські народні іграшки надзвичайно різноманітні. Є дерев’яні, глиняні, сирні, солом’яні та з інших природних матеріалів. Вони відрізняються кольором, формою візерунком, оздобленням та технікою виготовлення.
Окремий вид народної іграшки – лялька мотанка, яку виготовляли з ниток. Така лялька символізувала жіночу мудрість, була оберегом для маленької дитини.
Учитель української мови
– Уважно подивіться відеосюжет про ляльку-мотанку.
Слайд 5 (відео) Учитель української мови
– Про що розповідається в переглянутому відео? Слайд 6
– Без дієслів не можна відтворити дію. Прочитайте. Визначте, які з виділених слів означають основну дію, а які — додаткову.
– Розглянемо схему.То що ж називається дієприслівником? Слайд 8 –Виконаємо завдання зі слайда.
–Які ознаки дієслова та прислівника успадкував дієприслівник? Слайд 9
–На екрані ви бачите роботи майстрині з Ковельщини, учителя української мови із села Дубове. Але у нас присутня своя майстриня, яка продемонструє й розповість про свою роботу.
Учитель образотворчого мистецтва презентує свої ляльки-мотанки. Учитель української мови:
–Як ви думаєте, справді така лялька може бути оберегом чи допомогти ?
(Розповідь про події 25 липня 2022 р. в с. Дубове) Слайд 10
–Чи може мотанка допомогти, переконаємося не на містичних здогадках, а на реальних планах і фактах.
Учитель образотворчого мистецтва формулює завдання.
–Задля виконання завдання пропонуємо об’єднатися в групи. Учитель української мови:
–Доповнюю вимоги до роботи народними висловами. Що містять дієприслівники.
(учні об’єднуються в групи, виконують завдання) Слайд 12 Підсумок уроку (сформулюють учні).
Слайд 13 Домашнє завдання:
Вивчити матеріал параграфа 24.
Визначити серед домашніх іграшок їх види (професійні чи народні), з якого матеріалу виготовлені (усно).
Описати іграшку, яка є вдома, вживаючи різні форми дієслів (у зошиті з мови).
Слайд 14 Рефлексія:
Учитель образотворчого мистецтва
–Який настрій від знайомства з інформацією про народну іграшку та безпосередньо від роботи над іграшкою у вас з’явився? Учитель української мови:
–Що дало вам поєднання двох тем різних уроків?