Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Народна іграшка: солом’яна забавка, коник, лялька-мотанка.

Про матеріал
Розробка бінарного уроку створена для роботи вчителя української мови у співпраці з учителем образотворчого мистецтва та обслуговуючої праці. Урок покликаний ознайомити семикласників з дієприслівником як особливою формою дієслова, формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприслівники в мовленні, визначати їх роль у реченнях; розвивати комунікативні компетентності, а саме: використання дієприслівників у власних висловлюваннях, виховувати любов і повагу до надбань українського народу, родини, роду. У процесі роботи учні мають формувати уявлення та розуміння видів українського декоративно-ужиткового мистецтва, поглиблювати поняття про пластичність, виразність, колірну палітру і декоративність народної іграшки; розвивати конструкторську фантазію, творчість, естетичні смаки в процесі створення іграшки. Бінарний урок викличе інтерес до українського декоративно – ужиткового мистецтва та поваги до праці народних майстрів.
Перегляд файлу

7 клас

21.12.22

Українська мова – образотворче мистецтво

 

Тема:  Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Народна іграшка: солом’яна забавка, коник, лялька-мотанка.

 

Мета:  

Ознайомити семикласників з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприслівники в мовленні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання дієприслівників у власних висловлюваннях; виховувати любов і повагу до надбань українського народу, родини, роду. 

Формувати уявлення та розуміння видів українського декоративноужиткового мистецтва. Поглиблювати поняття про пластичність, виразність, колірну палітру і декоративність народної іграшки. Розвивати конструкторську фантазію, творчість, естетичні смаки в процесі створення іграшки.  Виховувати інтерес до українського декоративно – ужиткового мистецтва та поваги до праці народних майстрів.

 

Тип уроку:  Бінарний.

 

Міжпредметні зв’язки: Використання дієприслівників для створення опису народної іграшки, розповіді про процес праці над нею.

 

Обладнання:   Мультимедійна презентація, зразки, фотозображення, малюнки народних іграшок  з різних матеріалів в різних регіонах України. Підручник. Відеофрагмент про роботу народних майстрів.

Для учнів: робочі  зошити з української мови, альбоми, олівці, фарби, пензлі, фломастери, клапті тканини.

 

Перебіг уроку

 

Організація робочих місць, класу.

 

Учитель образотворчого мистецтва розміщує зразки, фотозображення, малюнки народних іграшок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image 

                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення теми та мети

Слайд 1

Учитель української мовита образотворчого мистецтва формулюють теми уроків.

 

Цілепокладання, усвідомлення мети

Учитель української мови

–Що, на вашу думку, спонукало нас провести урок водночас з таких, здавалось, дуже різних предметів?

        Отже, наша мета не лише дізнатися про цікаві іграшки народних умільців, а й навчитися створювати їх, описувати роботу над ними та ділитися думками та враженнями про ці вироби, вживаючи форму дієслова – дієприслівник. 

           

Актуалізація знань

Слайд 2 – Назвіть форми дієслова.

        Випишіть дієприслівники в стовпчик.

Слайди 3, 4 Учитель образотворчого мистецтва (бесіда)

                      Що об’єднує ці зображення?

                      Яка відмінність між зображеними виробами?

                      Які матеріали використані для виготовлення зображених виробів?

                      Для чого оздоблюються всі зображені вироби? •         Яке призначення мають зображені вироби?

 

image 

 

    

 

image 

Засвоєння нового матеріалу та практичні вправи

 

Учитель образотворчого мистецтва (коротка розповідь за потреби)

Народна іграшка – особливий вид декоротавного мистецтва. Це незвичайний світ розноманітних образів, у якому присутні люди й тварини, птахи. Кожен народ створював свої іграшки з доступних матеріалів – дерева, соломи, глини, тканини тощо. 

Перші іграшки виникли вже дуже давно. Під час розкопок були виявлені іграшки ще давнього Єгипту і стародавнього Китаю. На території України найдавніші прототипи іграшки виявлені в с. Мезин Коропського району Чернігівської області. Це були фігурки пташок, вовка чи собаки, виготовлені з мамонтового бивня приблизно 25 тис. років тому. 

У могильнику на території Львівської області археологами знайдено ліпні порожнисті фігурки пташок, що згодом  трансформувалися в іграшкисвищики. Дитячі іграшки давніх слов'ян (дерев'яні коники, качечки) знайдено під час розкопок на Наддніпрянщині. Датовані вони приблизно X – початком XII ст.

Українські народні іграшки надзвичайно різноманітні. Є дерев’яні, глиняні, сирні, солом’яні та з інших природних матеріалів. Вони відрізняються кольором, формою візерунком, оздобленням та технікою виготовлення.

Окремий вид народної іграшки – лялька мотанка, яку виготовляли з ниток. Така лялька символізувала жіночу мудрість, була оберегом для маленької дитини.

 

Учитель української мови

        Уважно подивіться відеосюжет про ляльку-мотанку.

Слайд 5 (відео) Учитель української мови

        Про що розповідається в переглянутому відео? Слайд 6

        Без дієслів не можна відтворити дію. Прочитайте. Визначте, які з виділених слів означають основну дію, а які — додаткову.

Слайд 7

– Розглянемо схему.То що ж називається дієприслівником? Слайд 8 –Виконаємо завдання зі слайда.

–Які ознаки дієслова та прислівника успадкував дієприслівник? Слайд 9

–На екрані ви бачите роботи майстрині з Ковельщини, учителя української мови із села Дубове. Але у нас присутня своя майстриня, яка продемонструє й розповість про свою роботу.

 

Учитель образотворчого мистецтва презентує свої ляльки-мотанки. Учитель української мови:

–Як ви думаєте, справді така лялька може бути оберегом чи допомогти ?

(Розповідь про події 25 липня 2022 р. в с. Дубове) Слайд 10

–Чи може мотанка допомогти, переконаємося не на містичних здогадках, а на реальних планах і фактах. 

 

Учитель образотворчого мистецтва формулює завдання.

–Задля виконання завдання пропонуємо об’єднатися в групи. Учитель української мови:

–Доповнюю вимоги до роботи народними висловами. Що містять дієприслівники.

Слайд 11

(учні об’єднуються в групи, виконують завдання) Слайд 12 Підсумок уроку (сформулюють учні).

Слайд 13 Домашнє завдання:

Вивчити матеріал параграфа 24. 

Визначити серед домашніх іграшок їх види (професійні чи народні), з якого матеріалу виготовлені (усно).

Описати іграшку, яка є вдома, вживаючи різні форми дієслів (у зошиті з мови).

Слайд 14 Рефлексія:

Учитель образотворчого мистецтва 

Який настрій від знайомства з інформацією про народну іграшку та безпосередньо від роботи над іграшкою у вас з’явився? Учитель української мови:

–Що дало вам поєднання двох тем різних уроків?

pdf
Додано
3 березня 2023
Переглядів
385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку