Мета: розширити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова; розвивати загальнорозпізнавальні вміння визначати вид і час дієприслівників, утворювати їх, виділяти суфікси, розпізнавати дієприслівники недоконаного і доконаного виду, визначати синтаксичну роль їх у реченні; формувати орфографічні вміння правильно вживати літери а (я)/ у(ю) на позначення голосних звуків у суфіксах дієприслівників недоконаного виду, враховуючи дієвідміну дієслів, від яких утворено їх. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Підкресліть дієприслівникові звороти в реченнях, поставивши до них питання.1. Переночувавши в полі Хмельницький удосвіта рушив назустріч ворогам. 2. Степом широким припавши до гриви козак нісся на стрімкому коні. 3. Дуже втомившись за день вершники б’ють шаблюками навмання. 4. Добре попрацювавши краще відпочиватимеш. Рушив (коли?) переночувавши в полі. Нісся (як? Яким чином?) припавши до гриви. Б’ють навмання (чому? З якої причини?) дуже втомившись за день. Краще відпочиватимеш (коли? За якої умови?) добре попрацювавши.
Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом. Дієприслівникові звороти випишіть.1. Там синіє Дніпр широкий з жовтими пісками, з високими берегами, з темними лісами. 2. Заспівали, затукали тяжкі краплини, спадаючи з листя і квіту на землю, заворушилась, без вітру зашуміла трава, зводячись і підстрибуючи вгору. 3. Де-не-де ще тремтів на гілці одинокий, скручений дудочкою листок, схожий на зморшкувате вушко. 4. Переможним маршем, стяги, розгорнувши, пливе наш державний гордий корабель, шторми поборовши, не злякавшись скель. 5. Весняний вітер нетерпляче зітхає, оббігаючи узлісся та розвіваючи гілля плакучій березі.
Завдання – 1. запишіть у перший стовпчик ті дієприслівники, що означають дію, яка відбулася, а в другий – ті, що означають незавершену дію. Добираючи, зустрічаючи, виконавши, недодивившись, створивши, формулюючи, готуючись, сходивши, написавши, копіюючи. ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Дієприслівники НЕДОКОНАНОГО ВИДУ означають незавершену додаткову дію й відповідають на питання ЩО РОБЛЯЧИ? , дієприслівники ДОКОНАНОГО ВИДУ означають завершену дію й відповідають на питання ЩО ЗРОБИВШИ?
Дієприслівники. Недоконаного виду теперішнього часу. Доконаного виду минулого часуутворюютьутворюють. Від основи дієслова теперішнього часу недоконаного виду за допомогою суфіксів-учи (-ючи), -ачи (- ячи) : Пульсують – пульсуючи,Кидають – кидаючи,Ваблять – ваблячи. Від основи дієслова неозначеної форми доконаного виду за допомогою суфіксів –ши ( після основи на приголосний) і вши ( після основи на приголосний): Принести – принісши,Звикнути – звикнувши, Купити -- купивши
Хто швидше. Прочитайте наведені слова. Розподіліть їх у два стовпчики: 1 – дієслова доконаного виду; 2 – дієслова недоконаного виду. Працюючи, запрацювавши, читаючи, прочитуючи, прочитавши, перевіривши, перевіряючи, ставши, стаючи, поставивши, ставлячи, ухваливши, діючи, борючись, переборовши, переборюючи, оборонивши, обороняючись, купуючи, купивши, закупивши, прикуповуючи, прикупивши, прибудувавши, прибудовуючи
Утворіть дієприслівники недоконаного виду за зразком. Складіть речення з трьома –чотирма дієприслівниками. Читати, розповідати, розігнати, витирати, усміхатися, полювати, жовтіти, засинати, залишати, готувати. ЗРАЗОК: читати – читають – читаючи. ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ ! У дієприслівниках, утворених від дієслів на –ся (- сь), після суфіксів – учи –(ючи), - ачи (-ячи), - вши, -ши зберігається - ся (-сь). НАПРИКЛАД: повертаються – повертаючися, погодитись – погодившись.
Спишіть речення, заміняючи подані в дужках дієслова, відповідними дієприслівниками. Над дієприслівниками скорочено напишіть їхній вид.1. (Витяг) по воді свої довгі шиї, старі гуси повтикалися головами в осок. У й завмерли без руху, (намагаються) таким способом сховатися від небезпеки. 2. Гуляє містом одчайдушна хуга, ( висвистують), дико кричучи. 3. Буйна роса була на всьому, тяжіла гронами, (згинають) стеблини трав та (відгортають) пелюстки квітів. 4. Бійці внесли сіна, розіслали по долівці й покотом полягали вздовж стіни, (поклав) під голови похідні мішки, ( вкрився) шинелями. 5. І виросло жито у колос, ( ввібрав) і сонце, і зливи.
Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть дієприкметникові та дієприслівникові звороти як члени речення.1. Цікаво було виглядати з-за тину спостерігаючи за лінивим життям вулички порослої посірілим від спеки споришем. 2. Дід похиливши голову сидів на ганку обвитому диким виноградом. 3. Сашко помітив у землі маленьку ямку сховану в густій траві і в ній затишне гніздечко вимощене з трав’яних стебел. 4. Уночі йдучи звідкись чи кудись раптом згадаєш про небо . 5. Лунає пісня вереснем почата у світлих стінах вибілених хат.