Відкритий урок з української мови
9 клас
Тема: складнопідрядні речення з кількома підрядними
Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядні речення; ознайомити зі складними реченнями з кількома підрядними; домогтися засвоєння відомостей про речення з однорідною і неоднорідною та послідовною підрядністю; розвивати вміння з`ясовувати тип підрядності, будувати речення за схемами; виховувати в учнів кмітливість, стимулювати інтерес до вивчення української мови
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
I Організаційна частина
II Актуалізація опорних знань учнів
1.Відповіді на запитання
- Які речення називаються складними?
- Які види складних речень ви знаєте?
- Чим відрізняються складнопідрядні речення від складносурядних?
- Які речення називаються складнопідрядними?
2. Творче завдання
Із пари простих речень утворити складнопідрядне з підрядним означальним.
Вітерець заснув у дуплі старої сосни. Сосна своїм верхів’ям піднялась до хмар.
( Вітерець заснув у дуплі старої сосни, яка своїм верхів’ям піднялась до хмар)
3.Проблемне запитання
У даному реченні слово «яка» - це сполучник чи сполучуване слово?
III Оголошення теми і мети уроку
IV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
У цьому типі речень два або більше підрядних однаково пояснюють те саме слово в головній частині або всю головну частину в цілому.
Підрядні є того самого виду, відповідають на те ж саме питання. Наприклад:
Хто тебе любов’ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить. ( В. Симоненко)
Схема речення ( хто ),(хто), [ ]. Складнопідрядні
У цьому типі речень два або більше підрядних по-різному пояснюють в головне речення , або пояснюють в головному різні слова.
Наприклад: Коли набирають стяги епохи вітру нового і висоти, що світ змінити повинен хоч трохи і ти.
( Перше підрядне часу, а друге - з’ясувальне).
Схема речення (коли…),[ ],(що…).
1.3.Складнопідрядні речення з послідовною підрядністю.
У цьому типі речень перше підрядне залежить від головного, друге підрядне – від першого, третє – від другого і т. д.
Наприклад: Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка. ( М.Стельмах)
Схема речення: [ ],(що…), (як…).
1.4.Складнопідрядні речення змішаного типу.
У них може комбінуватися однорідна, неоднорідна і послідовна підрядності.
Наприклад: Ми у грозах радісно зростали, щоб у дні ці сонячні прийти, де встають антени над містами і гримлять мостами поїзди.
У цьому реченні поєднані однорідна і неоднорідна підрядності.
Схема речення: [ ],(щоб…),(де…),(…).
УВАГА!
Якщо в складному реченні збігаються підряд два сполучники, то кома між ними ставиться тільки тоді,коли частину, яка починається другим сполучником, можна випустити без шкоди для будови всього речення. Якщо ж опустити її неможливо, то кома між двома сполучниками не ставиться.
Наприклад: Люди зрозуміли, що якщо вони добре працюватимуть, то щось зароблять. (Гр. Тютюнник)
Соломія міркувала,що,коли брати у ліву руку,плавні мусять швидко скінчитися… (М.Коцюбинський).
Якщо дві підрядні частини, які мають спільне слово або речення, з’єднані сполучниками чи, або, та, І (Й), то кома між цими частинами не ставиться. При цьому підрядні сполучники,чи сполучні слова другого підрядного речення можуть бути опущеними.
Наприклад: Біда навчить, кому подати руку і від кого прийняти чесний хліб.
У цьому випадку два підрядних належать до спільного головного речення і з’єднані між собою сполучником і .
Пройшло немало років, як погас вогонь війни і вичахли гармати.
У даному реченні дві підрядні частини з’єднані сполучником І , сполучник ЯК перед другою підрядною частиною опущений. Речення складнопідрядне з однорідною підрядністю.
V Закріплення вивченого матеріалу.
5.1. Робота з підручником.
Вправа 193 (1,2 речення)
Я ладен стати й грудкою земною, аби шуміла поруч десь ріка і небо голубіло наді мною. Схема
Люблю весну, коли плюскочуть ріки, коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей. Схема:
5.2. ознайомлення з правилом –с.104,107
5.3. Вправа 196.
Клас ділиться на дві команди і кожна команда до складнопідрядного речення вибирає потрібну схему.
(1-1,2-3,)
5.4. Робота з додатковим матеріалом
Вправа 1.
Визначити тип підрядності накреслити схеми
Коли ридали сосни янтарем і динозаври ніжились в щириці, коли ще жив у пралісі пралев, коли в пранебі глибали практиці, коли льоди зсувалися із гір, вночі літав там дивний аромат.
Схема:
Вночі, коли з глибини космосу проступають зорі, пробиваються скупим світлом до нас, ми відчуваємо, що йдемо по планеті.
Схема:
Данило відсунув двері, вдихнув сирої погрібної пітьми,яка була напоєна духом підопрілого сіна,що лишилось не висіяним.
Схема:
Ми обоє смутніємо, мовчки перелазимо через паркан і травами, що оксамитяться,йдемо до тієї черешні,яка найбільше тримає роси.
Вправа 2
Списати речення, поставити розділові знаки. Визначити тип підрядності, зробити синтаксичний розбір речення
Михайло мені сказав що ви збираєтесь їхати аж туди де гарно виблискує ріка
Пояснити вживання м’якого знака
Я знаю що мати говорить з насмішкою бо весело кривуляю до стіни в яку вмазано товсту друзку отого дзеркала
Назвати слова, у яких звуків більше, ніж букв
3.Творче завдання
Утворити складнопідрядні речення, додаючи до підрядних головні. Використати не менше трьох частин .Накреслити схеми. Накреслити схеми. Визначте тип підрядності з кількома підрядними частинами.
1……коли рясним білоцвіттям каштанів закипає Київ… 2…..який сідає на лавці під білим наметом розквітлої акації і слухає зачарований гомін землі…. 3 ….що заплела круті дніпровські схили…. 4. …де білим полум’ям свічок догорають каштани.
4. « Лінгвістична естафета»
Завдання.
Запишіть речення, поясніть розділові знаки, визначте тип підрядної частини,накресліть схему.
Методика проведення.
Перший учень під диктовку записує речення, пояснює розділові знаки, другий учень визначає тип підрядності, малює схему.
Дидактичний матеріал
Улянці здавалося, що вона чує, як розкриваються з тихим лускотом бруньки, як пробиває торішнє листя ряст і валить з трави
Схема:
Коли б був я вітром буйним, я б розгонив чорні хмари, щоб від хмар не склались тіні, щоб сміялось завжди сонце.
Схема:
Мені здається , що я не такий, яким ти мене хочеш бачити.
Схема:
5. Вибірковий диктант.
Якнайшвидше із поданого тексту виписати:
1-й ряд – складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю;
2-й ряд – складнопідрядні речення з послідовною підрядністю;
3-й ряд – складнопідрядні речення з однорідною підрядністю.
Полонення було таким раптовим і блискавичним, що навіть не встиг роздивитися, хто мене полонить. (Ю.Збанацький).
До Анта, коли він був живий, звертались тільки тоді, коли треба було принести жертву богам, та ще на свята, які водилось зачинати комусь із старих (С.Скляренко)
Яке прекрасне місто вранці, коли ще діти сплять, коли ще сон дарує свою благодать. (М.Рильський)
VI Підсумок уроку
VII Домашнє завдання
П.20, вправа 205
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Вправа 1.
Визначити тип підрядності накреслити схеми
Коли ридали сосни янтарем і динозаври ніжились в щириці, коли ще жив у пралісі пралев, коли в пранебі глибали практиці, коли льоди зсувалися із гір, вночі літав там дивний аромат.
Вночі, коли з глибини космосу проступають зорі, пробиваються скупим світлом до нас, ми відчуваємо, що йдемо по планеті.
Данило відсунув двері, вдихнув сирої погрібної пітьми,яка була напоєна духом підопрілого сіна,що лишилось не висіяним.
Ми обоє смутніємо, мовчки перелазимо через паркан і травами, що оксамитяться,йдемо до тієї черешні,яка найбільше тримає роси.
Вправа 2
Списати речення, поставити розділові знаки. Визначити тип підрядності, зробити синтаксичний розбір речення
Михайло мені сказав що ви збираєтесь їхати аж туди де гарно виблискує ріка
Пояснити вживання м’якого знака
Я знаю що мати говорить з насмішкою бо весело кривуляю до стіни в яку вмазано товсту друзку отого дзеркала
Назвати слова, у яких звуків більше, ніж букв
3.Творче завдання
Утворити складнопідрядні речення, додаючи до підрядних головні. Використати не менше трьох частин. Накреслити схеми. Накреслити схеми. Визначте тип підрядності з кількома підрядними частинами.
1……коли рясним білоцвіттям каштанів закипає Київ… 2…..який сідає на лавці під білим наметом розквітлої акації і слухає зачарований гомін землі…. 3 ….що заплела круті дніпровські схили…. 4. …де білим полум’ям свічок догорають каштани.
5. Вибірковий диктант.
Якнайшвидше із поданого тексту виписати:
1-й ряд – складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю;
2-й ряд – складнопідрядні речення з послідовною підрядністю;
3-й ряд – складнопідрядні речення з однорідною підрядністю.
Полонення було таким раптовим і блискавичним, що навіть не встиг роздивитися, хто мене полонить. (Ю.Збанацький).
До Анта, коли він був живий, звертались тільки тоді, коли треба було принести жертву богам, та ще на свята, які водилось зачинати комусь із старих (С.Скляренко)
Яке прекрасне місто вранці, коли ще діти сплять, коли ще сон дарує свою благодать. (М.Рильський)