Мелітопольське міське управління освіти
Конспект
уроку з української мови
у 7 класі
Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові
Підготувала : вчитель української
мови та літератури І категорії
Лахтіонова О. В.
м. Мелітополь
Тема : Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті.
Казка про лінь
Мета : навчити учнів правильно визначати дієприслівниковий зворот в реченні,
формувати вміння правильно розставляти розділові знаки при дієприслів
никовому звороті,розвивати творчі вміння використовувати зворот у вислов
люваннях, удосконалювати культуру мовлення учнів
Тип уроку : урок формування практичних умінь і навичок
Форма уроку : урок – казка
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Мозковий штурм». Гра «Розсипанка» (зберіть прислів’я)
( Не спечеш калачі, лежачи на печі ) Слайд №
Вчитель : як ви розумієте зміст цього прислів’я ? Хай ці слова будуть епіграфом
нашого уроку .
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку . Слайд №
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Задзеленчав будильник ,і Юрко прокинувся.
Завдання « Уважний слухач» ( виписати з тексту казки дієприслівники ) Слайд
Охаючи та ойкаючи ,хлопець спустив з ліжка босі ноги. Намацавши ними черевики , рвонувся , щоб устати. Та щось міцно держало його в ліжку.
Юрко сіпнувся , намагаючись перемогти незрозумілі сили , але щось навалилось на хлопця чималою вагою.
Ось тут Юрко прокинувся остаточно. Розплющивши очі , він побачив поряд із собою на подушці чиюсь голову. Хлопець закляк з несподіванки.
Голова мала дивні ознаки : у неї не було ні очей , ні носа , ні вух. Лише тремтячі від
хропіння губи вимальовувалися на рожевому гладкому обличчі.
Слайд № (перевірка завдання «Уважний слухач» )
тебе поїхала ?
Лінь аж рота з подиву роззявила. Такого жаргону вона ще не чула. Її аж пересмикнуло від гніву. Обхопивши Юрка ще міцніше , вона просичала …
Завдання « Лінгвістичний пошук» ( робота біля дошки . Записати речення, вказати дієприслівники ,підкреслити їх у реченні ,вказати зворот)
Завдання « Юний мовознавець» ( усно з’ясувати значення слів : Слайд №
Жаргон – це умовна , штучна говірка ,зрозуміла лише в певному середовищі.
Патріотизм – любов до своєї Батьківщини ,відданість своєму народові.
Мати рацію – бути правим ,правильно , слушно думати ,говорити ,діяти.
Продовження казки.
лінощів. Жаргоном користується той , хто лінується вчити мову.
І лінь стихла , замурмотіла щось крізь сон , а невдовзі захропла на всю кімнату. Юрко , тихенько випроставшись із ослаблих обіймів , чкурнув до школи. На уроці він відкрив портфель , але ні зошитів ,ні підручників у нім не виявилося. Скулившись клубочком , на дні сопла …лінь!
виросту! – пообіцяла вона .
Вживши знову жаргонний вислів ,хлопець помітив , як напнувся портфель. Лінь збільшувалася , як надувна куля. Рожевою рукою вона вихопила в Юрка ручку , намалювала в зошиті кораблик , клітинки для гри в морський бій.
Метод « Блискавичний м’яч» .( Усно утворити дієприслівники від поданих словосполучень.) Слайд №
Боротися з лінню (борючись з лінню) ; не знати втоми (не знаючи втоми ) ;
Працювати добре (працюючи добре) ; рано вставати (рано вставши ) ;
Скінчити діло ( скінчивши діло) ; не покладати рук (не покладаючи рук ) ;не не шкодувати сил (не шкодуючи сил ) ; не розгинати спини (не розгинаючи спини ) ; засукати рукава ( засукавши рукава ).
Так у Юрковім щоденнику з’явилася двійка з математики . Наступного уроку щоденник поповнився двійкою з мови. Юрко реготав на весь клас під час диктанту. Звідки учительці було знати , що то лінь лоскотала його під партою? Наступним мав бути урок фізкультури . Юрко ледве дотягнув портфель до спортзалу – настільки важкою стала лінь.
Метод « Робота в парах». Завдання « Джунглі пунктуації». Списати речення, розставити розділові знаки ,підкреслити дієприслівниковий зворот. Слайд №
1.Не жалкуючи сил та часу , вчи рідну мову. 2.Досліджуй рідне слово не лінуючись. 3.Борючись за культуру мовлення , ти борешся за свою загальну культуру.
Юрко виконував вправу , а лінь зменшувалася на очах ,навіть хропіння стишилося. Ще трохи – і вона зовсім зникне.
Завдання « Творче конструювання».( Складіть речення про невтомну працю
людей , використовуючи дієприслівниковий зворот) Слайд №
1.Не покладаючи рук …
2.Не шкодуючи сил …
3.Засукавши рукава …
V. Підсумок уроку . Рефлексія . Метод « Прес». Спливає час уроку ,потрібно підсумувати нашу роботу. Давайте перевіримо , що ми досягли на уроці. Слайд
Ставши розміром з мишеня , лінь прокинулася. Вона заметушилася та засичала Юркові : « Спи! С-с-пи!»
На місці , де щойно порпалася лінь , розлилася пляма.
Оцінювання. Метод «Одним словом». Учні відзначають одним словом , що їм сподобалось на уроці : зміст ,методи , атмосфера , вправи.