Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику".Урок

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 7 класі. Розроблений для вивчення теми "Дієприслівниковий зворот"із застосуванням інноваійних методів навчання. Тип уроку: урок-казка
Перегляд файлу

Мелітопольське  міське  управління  освіти

 

 

 

Конспект

 уроку з  української   мови 

у  7   класі

 

Дієприслівниковий     зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові

 

 

                   

 

 

                                                                         Підготувала : вчитель української

                                                                          мови та літератури  І категорії

                                                                         Лахтіонова  О. В.     

 

 

 

 

 

 

м. Мелітополь

 Тема : Дієприслівниковий  зворот. Коми  при  дієприслівниковому звороті.

Казка  про лінь                                                           

  Мета : навчити  учнів правильно визначати  дієприслівниковий  зворот  в реченні,

      формувати  вміння правильно розставляти розділові знаки при  дієприслів

       никовому звороті,розвивати творчі вміння використовувати зворот у вислов

           люваннях, удосконалювати культуру мовлення учнів   

Тип  уроку : урок формування  практичних  умінь і  навичок

Форма  уроку :  урок – казка 

Хід      уроку

І. Організаційний  момент

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  

Прийом  «Мозковий  штурм». Гра «Розсипанка» (зберіть прислів’я)

( Не спечеш калачі, лежачи на печі ) Слайд № 

Вчитель : як ви розумієте зміст цього прислів’я ? Хай ці слова будуть епіграфом

                нашого уроку .

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку . Слайд №

ІV. Сприйняття  та  усвідомлення нового матеріалу.                

Задзеленчав  будильник ,і  Юрко  прокинувся.

Завдання « Уважний  слухач» ( виписати  з тексту казки  дієприслівники ) Слайд 

     Охаючи  та ойкаючи ,хлопець спустив з ліжка босі ноги. Намацавши ними черевики , рвонувся , щоб устати. Та щось міцно держало його в ліжку.

          Юрко сіпнувся , намагаючись перемогти незрозумілі сили , але щось навалилось  на  хлопця чималою  вагою.

 Ось тут Юрко прокинувся  остаточно. Розплющивши очі , він побачив поряд із собою на подушці чиюсь голову. Хлопець закляк з несподіванки.

Голова мала дивні ознаки : у неї не було ні очей , ні носа , ні вух. Лише тремтячі від

хропіння губи  вимальовувалися на рожевому гладкому обличчі.

  • Ой  лишенько! – перелякався  Юрко та пошепки  спитав у голови : - Ти  хто?
  • Тс-с –с!- так само пошепки відповіла голова. – Я – твоя лінь. Не заважай спати!

         Слайд №   (перевірка завдання «Уважний  слухач» )

  • То спи собі ,- сказав Юрко ліні. А мені до школи пора …
  • Не пущу !- засичала лінь.
  • Та ти що – чокнулась ?- закричав хлопець. – Збрендила ? Шизонулась ? Стріха в

тебе  поїхала ? 

Лінь аж рота з подиву  роззявила. Такого жаргону вона ще не чула. Її аж пересмикнуло від гніву. Обхопивши  Юрка ще міцніше , вона просичала …

Завдання « Лінгвістичний  пошук» ( робота біля дошки . Записати  речення, вказати дієприслівники ,підкреслити їх у реченні ,вказати зворот)

  1. Жаргон  забруднює  мовлення , заглушуючи  живу думку ,позбавляючи  людину  індивідуальності.
  2. Вбиваючи силу волі , лінь калічить  людину .3. Пов’язуючи  бережливе  ставлення до мови  з поняттям патріотизму , вчені мають рацію.

Завдання « Юний  мовознавець» ( усно з’ясувати  значення  слів : Слайд №

Жаргон – це умовна , штучна говірка ,зрозуміла лише  в певному середовищі.

Патріотизм – любов до своєї  Батьківщини ,відданість своєму народові.

Мати  рацію – бути  правим ,правильно , слушно думати ,говорити ,діяти.

Продовження  казки.

  • Проте  навіщо  я тебе  лаю ? – схаменулася лінь . – Адже  жаргон   - це теж ознака

лінощів. Жаргоном  користується  той , хто  лінується  вчити  мову.

І  лінь стихла , замурмотіла  щось  крізь сон , а  невдовзі  захропла  на  всю  кімнату. Юрко , тихенько  випроставшись із ослаблих  обіймів , чкурнув  до школи. На уроці він  відкрив портфель , але ні зошитів ,ні підручників у нім не виявилося. Скулившись  клубочком , на дні сопла …лінь!

  • Ти  як сюди  потрапила ? – розштовхав  її  хлопець ? – і чому  так  поменшала ?
  • Бо  ти  мене  переміг ! – ображено  пояснила  лінь. – Утік  від мене …Та я  скоро

виросту! – пообіцяла  вона .

  • Дай  зошит  і  ручку ! – закричав  Юрко  до  сусіда  по  парті  .- Чого витріщився , як  дуб  на  кактус ?

Вживши  знову  жаргонний  вислів ,хлопець  помітив , як  напнувся  портфель. Лінь  збільшувалася , як  надувна  куля. Рожевою  рукою вона  вихопила  в Юрка  ручку , намалювала  в  зошиті  кораблик , клітинки для гри в морський  бій.

  • Так  ось які задачі ти розв’язуєш ! – пролунав  голос  вчительки.
  • Це  не  я …- прошепотів   Юрко.

Метод « Блискавичний   м’яч» .( Усно  утворити  дієприслівники  від  поданих   словосполучень.)  Слайд №

Боротися   з лінню (борючись з лінню) ; не  знати  втоми (не знаючи  втоми ) ;

Працювати добре (працюючи  добре) ; рано вставати (рано вставши ) ;

Скінчити діло ( скінчивши  діло) ; не покладати  рук (не  покладаючи  рук ) ;не не шкодувати  сил (не  шкодуючи сил ) ; не  розгинати  спини (не розгинаючи спини ) ; засукати  рукава ( засукавши  рукава ).               

 

Так  у  Юрковім  щоденнику  зявилася  двійка з  математики . Наступного  уроку  щоденник  поповнився  двійкою  з  мови. Юрко реготав  на  весь клас  під  час  диктанту. Звідки  учительці  було знати , що то лінь  лоскотала  його  під  партою? Наступним  мав  бути  урок  фізкультури . Юрко ледве  дотягнув  портфель  до  спортзалу – настільки важкою  стала  лінь.

  • Давай  поспимо  на  м’якому  маті ! – вкрадливо запропонувала  вона .
  • Давай ! – очі  в Юрка  посовіли , голова  схилилася  на  груди. Він впав на матрац. Прокинувся  хлопець  як  від  удару. Поруч  хропла  товстопуза  лінь. Та якийсь  високий  звук  вплітався  в хропіння . « Хтось  плаче !» - збагнув  Юрко. Плач линув з портфеля . Це  плакав  щоденник .
  • Не  минути  мені двійки з фізкультури ,- ридав він. – А все  через твою лінь!
  • Що  ж  робити ? – похнюпився  Юрко.
  • Боротися  з  нею ! – вигукнув  щоденник . – Мислити , розвивати  пам’ять ! Виконай  для початку  вправу.

Метод « Робота  в парах». Завдання  « Джунглі  пунктуації». Списати речення, розставити  розділові знаки ,підкреслити  дієприслівниковий  зворот. Слайд № 

1.Не  жалкуючи  сил  та  часу , вчи рідну мову. 2.Досліджуй  рідне  слово не лінуючись. 3.Борючись за культуру мовлення , ти борешся  за свою загальну  культуру.

Юрко  виконував вправу , а лінь зменшувалася  на очах ,навіть хропіння  стишилося. Ще  трохи – і вона зовсім  зникне.

  • Склади  речення  про  працю , ввівши  у нього дієприслівниковий  зворот.

Завдання « Творче  конструювання».( Складіть речення про  невтомну  працю

людей , використовуючи  дієприслівниковий  зворот) Слайд №

1.Не покладаючи  рук …

2.Не шкодуючи  сил …

3.Засукавши  рукава …

V. Підсумок  уроку . Рефлексія . Метод « Прес». Спливає  час  уроку ,потрібно  підсумувати нашу роботу. Давайте  перевіримо , що ми досягли на уроці. Слайд

Ставши  розміром  з  мишеня , лінь прокинулася. Вона  заметушилася  та засичала  Юркові : « Спи! С-с-пи!»

  • Знищи  її !- вигукнув щоденник. – Запиши  домашнє  завдання .( Виписати  5-6 прислів’їв  або речень з художньої  літератури , у яких є дієприслівниковий  зворот) Слайд №

На  місці , де  щойно  порпалася  лінь , розлилася  пляма.

Оцінювання. Метод «Одним  словом». Учні  відзначають  одним  словом , що їм сподобалось  на  уроці : зміст ,методи , атмосфера , вправи.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Єрмакова Марина Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
10 січня 2020
Переглядів
1267
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку