Тема: Узагальнення вивченого про сполучник
Мета: узагальнити і закріпити знання учнів про сполучник, вміння відрізняти сполучник від самостійних частин мови, вдосконалювати навички правильно вживати розділові знаки при сполучниках, розвивати логічне й творче мислення учнів, виховувати культуру усного й писемного мовлення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання : картки
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності.
На безмежних просторах планети Українська мова процвітала велика й багата країна Морфологія. Різні мешканці населяли її. Багаті й знатні утворили групу Самостійні Частини Мови. Кожна із цих частин мови пишалася собою й у спілкуванні будь з ким підкреслювала при нагоді свою значущість.
Скромні й сором’язливі теж об’єднались у групу – Службові Частини Мови. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з груп, аби не втратити своєї волі. Він стоїть осторонь, спостерігає за діями Самостійних і Службових частин мови і то жахається їх дій, скрикуючи: «Ой лишенько!», то співчутливо зітхає: «Ох», або ж захоплюється: «Овва!».
А з якою гордістю він виконував роль мудрого вихователя, навчаючи всіх добрих, привітних слів: «Добрий день! До побачення! На добраніч! Пробачте! Будь ласка! Дякую!».
І всі, навіть самозакохані, приймали цю науку молодого Вигуку.
Нелегко жилось у цій країні Морфології. Щоб завоювати своє місце під сонцем, треба було не сидіти склавши рук, а діяти. Тут проводились різні змагання, конкурси, подорожі, екскурсії, і кожна частина мови мала довести, чого вона варта.
Настав день свята Сполучника. Прийменник і частка вирішили піти разом на цю урочистість. Ідуть вони зеленою , квітучою стежкою, аж раптом чують, що за кущем хтось плаче. Підійшли та побачили маленького, тоненького сполучника І.
3. Систематизація та повторення вивченого про сполучник.
Клас об’єднується в 2 команди.
І тур
Поділити сполучники за значенням – сурядності та підрядності.
Або, чи, коли, бо, тому що, як, а, зате, однак, аби, неначе, нібито, але, та, поки.
ІІ тур
Гра «Четвертий зайвий».
На дошці групи слів записані у 2 колонки. По одному з членів команд виходять і підкреслюють зайве слово.
ІІІ тур
Допиши прислів’я, починаючи сполучником.
1 команда
2 команда
IV тур
Гра «Хто я такий»
Два учні за картками виконують розбір за членами речення. Після розбору пояснюють роль сполучника.
V тур
« Коректор». Виправити помилки.
І рости і діяти нам треба так щоб аж гриміло з краю в край. Любіть Україну як сонце любіть як вітер як трави як води.
VІ тур
« Поліглот». Перекласти українською мовою.
Солнце светит, но не греет. Я жил бы дважды и умер бы дважды, если нам две жизни было дано.
4. Підсумок уроку.
- Щоб ви сказали маленькому Сполучнику із країни Морфології?
Оголошення результатів. Нагородження.
5. Домашнє завдання.