Тема: Дієслова-антоніми .Спостереження за влучним добором дієслів автором тексту для змалювання подій, явищ. Вибір із даних дієслів тих , що найвиразніше передають думку, відповідають меті і типу висловлювання. Вживання дієслів у переносному значенні.
Мета: Провести спостереження за виражальними можливостями дієслів-антонімів; формувати вміння впізнавати і добирати дієслова у прямому і переносному значенні; збагачувати словниковий запас, розвивати мовне чуття.
Хід уроку
І. Організація класу
Всі почули: дзень-дзелень?
До роботи! Добрий день!
II. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка
Ос ере ив ад
Дерево посадив сад
Посадив дерево — себе прославив,
Посадив сад — рід прославив.
— Як ви розумієте прислів’я? Поясніть.
— Підкресліть у прислів’ях дієслова.
2.Творче завдання
Під погожим тихим небом
Під дзвінкий пташиний щебет
По землі блукає квітень
І дарує усім квіти
3.Перевірка домашнього завдання (вправа 403, с. 163)
4. Самостійна робота
а) За картками
Картка 1
Шепочуть ( про що?)………………………
Замерзло ( біля чого?) …………………….
Хитають ( чим? )……………………………
Запрошує ( кого? )………………………….
Працюють ( де? )……………………………
Картка 2
Мова -……………………………………..
Гра - ………………………………………
Дружба - ………………………………….
Малюнок - ……………………………….
Радість - ………………………………….
Картка 3
Все навколо зеленіє,
Річка ллється і шумить.
Тихо, тихо вітер віє
І з травою гомонить. ( Олександр Олесь)
Картка 4
Нарешті прийшла весна. Сонце щедро сипле на землю ласкаве проміння. З пагорбів збігають дзвінкі струмочки. Уже набубнявіли бруньки на деревах. Зазеленів степ. Лісові галявини вкрили перші весняні квіти.
* іменники;
* прикметники;
* дієслова.
б) Робота з класом.
- З близьких за значенням дієслів вибери те, яке найбільш підходить за змістом.
Друзі ( мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На галявині вони ( побачили, помітили) зламану берізку. Її тоненькі гілочки ( звисали, спадали) додолу. Ніжне зелене листячко почало ( в’янути, кволитись). Хлопчики ( підняли, підвели) берізку і ( прив’язали, прикріпили) до кремезного дуба
IІІ. Повідомлення теми, мети уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченнях та текстах, добирати до дієслів антоніми..
1.Вправа « Ти -мені, я – тобі»
Перед тим як розпочати гру скажіть антоніми це – (Антоніми – це слова однієї частини мови з протилежними значеннями.)
Один учень читаєте словосполучення з вправи 344, а інший добирає до нього антонім.
Пригадайте і запишіть кілька прислів’їв із дієсловами – антонімами за зразком.
Зразок. Згода дім будує, а незгода руйнує.
V.Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота з підручником с.145 Впр 345 (самостійна робота)
2.Гра « Хто швидше»
До поданих дієслів добери антоніми та запиши парами .( слова записані на дошці )
Сидіти, будувати, позичати, накривати, бігти, розкритись.
3.Гра «Знайди пару»
Правила гри: У кожного з вас на столі лежать сужки паперу, на яких записані слова. Я показувати картку зі словами, а вам потрібно – уважно слухати завдання і виходити зі словами на середину класу.
- Прочитайте кожен свої слова і дайте відповідь, до якої частини мови належать слова? (Дієслова)
Ну що ж , розпочинаємо.
- Доберіть антоніми до слів :
Стояти - йти ,
Плакати – сміятися.
Мовчати – говорити
Любити – ненавидіти
VI. Підсумок уроку.
1.Гра « Так чи ні»
Якщо ви згодні з моїм твердженням, то мовчите. Якщо не згодні, то плескаєте один раз у долоні.
VІІ. Домашнє завдання
Впр. 346, ст.146.