Дієслова-антоніми .Спостереження за влучним добором дієслів автором тексту для змалювання подій, явищ.

Про матеріал
Спостереження за виражальними можливостями дієслів-антонімів. Формувати вміння впізнавати і добирати дієслова у прямому і переносному значенні
Перегляд файлу

Тема: Дієслова-антоніми .Спостереження за влучним добором дієслів автором тексту для змалювання подій, явищ. Вибір із даних дієслів тих , що найвиразніше передають думку, відповідають меті і типу висловлювання. Вживання дієслів у переносному значенні.

Мета: Провести спостереження за виражальними можливостями  дієслів-антонімів; формувати вміння впізнавати і добирати дієслова у прямому і переносному значенні; збагачувати словниковий запас, розвивати мовне чуття.

 

Хід уроку

І. Організація класу

 

Всі почули: дзень-дзелень?

До роботи! Добрий день!

 

II. Актуалізація опорних знань 

 

1. Каліграфічна хвилинка 

 

Ос ере ив ад 

Дерево посадив сад 

Посадив дерево — себе прославив, 

Посадив сад — рід прославив. 

— Як ви розумієте прислів’я? Поясніть. 

— Підкресліть у прислів’ях дієслова. 

 2.Творче завдання

Під погожим тихим небом

Під дзвінкий пташиний щебет

По землі блукає квітень

І дарує усім квіти

  • Спишіть вірш, підкресліть дієслова.
  • Зробіть звуко-буквений аналіз слів дзвінкий і щебет.

3.Перевірка домашнього завдання (вправа 403, с. 163)

4. Самостійна робота

а) За картками

Картка 1

  • Склади сполучення дієслів з іменниками.

Шепочуть ( про що?)………………………

Замерзло ( біля чого?) …………………….

Хитають ( чим? )……………………………

Запрошує ( кого? )………………………….

Працюють ( де? )……………………………

Картка 2

  • Від поданих слів утвори однокореневі дієслова

Мова -……………………………………..

Гра - ………………………………………

Дружба - ………………………………….

Малюнок - ……………………………….

Радість - ………………………………….

Картка 3

  • Випиши з тексту дієслова.

Все навколо зеленіє,

Річка ллється і шумить.

Тихо, тихо вітер віє

І з травою гомонить. ( Олександр Олесь)

  • Добери синонім до слова гомонить .

Картка 4

  • Прочитай текст .

Нарешті прийшла весна. Сонце щедро сипле на землю ласкаве проміння. З пагорбів збігають дзвінкі струмочки. Уже набубнявіли бруньки на деревах. Зазеленів степ. Лісові галявини вкрили перші весняні квіти.

  • Випиши з тексту слова за групами:

* іменники;

* прикметники;

* дієслова.

б) Робота з класом.

- З близьких за значенням дієслів вибери те, яке найбільш підходить за змістом.

Друзі ( мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На галявині вони ( побачили, помітили) зламану берізку. Її тоненькі гілочки ( звисали, спадали) додолу. Ніжне зелене листячко почало ( в’янути, кволитись). Хлопчики ( підняли, підвели) берізку і ( прив’язали, прикріпили) до кремезного дуба

 

IІІ. Повідомлення теми, мети уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченнях та текстах, добирати до дієслів антоніми..

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 1.Вправа « Ти -мені, я – тобі»

Перед тим як розпочати гру скажіть антоніми це – (Антоніми  це слова однієї частини мови з протилежними значеннями.) 

Один учень читаєте словосполучення з вправи 344, а інший добирає до нього антонім.

  1. Вправа «Навчаючи - вчуся»  (колективна робота )

 Пригадайте і запишіть кілька прислів’їв із дієсловами – антонімами за зразком.

Зразок. Згода дім будує, а незгода руйнує.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНА

 

V.Закріплення вивченого матеріалу

1.Робота з підручником с.145 Впр 345 (самостійна робота)

 

2.Гра « Хто швидше»

До поданих дієслів добери антоніми та запиши парами .( слова записані на дошці )

Сидіти, будувати, позичати, накривати, бігти, розкритись.

 

3.Гра «Знайди пару»
Правила гри: У кожного з вас на столі лежать сужки паперу, на яких записані слова. Я показувати картку зі словами, а вам потрібно – уважно слухати завдання і виходити зі словами на середину класу.
- Прочитайте кожен свої слова і дайте відповідь, до якої частини мови належать слова?  (Дієслова) 

Ну що ж , розпочинаємо.

- Доберіть антоніми до слів :
Стояти - йти ,
Плакати – сміятися.
Мовчати – говорити
Любити – ненавидіти

 

VI. Підсумок уроку.

 1.Гра « Так чи ні»

Якщо ви згодні з моїм твердженням, то мовчите. Якщо не згодні, то плескаєте один раз у долоні.

  • Дієслово – це  частина мови.
  • Вона означає дію предмета.
  • Відповідає на питання який? Яка? Яке?
  • У реченні дієслово виступає означенням.
  • У реченні виступає підметом і присудком.
  • Антоніми - це слова близькі за значенням.
  • Антоніми – це слова однієї частини мови з протилежними значеннями.

 

VІІ. Домашнє завдання

Впр. 346, ст.146.

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1919
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку