Дієслова перехідні і неперехідні

Про матеріал

Тема. Дієслова перехідні і неперехідні

Мета: пояснити учням поняття перехідності та неперехідності дієслів; формувати вміння розрізняти дієслова перехідні і неперехідні, правильно використовувати в мовленні;

розвивати пам'ять, логічне мислення;

виховувати шанобливе ставлення до минулого свого народу.
Перегляд файлу

Тема. Дієслова перехідні і неперехідні

Мета: пояснити учням поняття перехідності та неперехідності дієслів; формувати вміння розрізняти дієслова перехідні і неперехідні, правильно використовувати в мовленні;

розвивати пам'ять, логічне мислення;

виховувати шанобливе ставлення до минулого свого народу.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Психологічне налаштування учнів до роботи на уроці.

- Я бажаю вам гарного настрою, щоб вам легко і успішно працювалось. Працювати будемо дружно, злагоджено, тому що сьогодні діють такі правила:

                -  Правило піднятої руки.

                 - Співпраця у групі.

                 - Вміння слухати іншого.

                 - Активно і творчо працювати.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Практична робота.

— Запишіть дієслова у два стовпчики за дієвідмінами. Особові закінчення виділіть.

Дзвеніти, згадувати, іскрити, різати, обирати, будувати, любити, обпалити, наливати, в'язати.

— Якщо ви правильно розподілили слова, то з перших літер цих слів та з четвертої літери виділеного слова вийде перша частина прислів'я «...— гуляй сміло!»

  1. Диктант «Так» чи «Ні» (фронтально, взаємоперевірка).

1. Дієслово – це самостійна частина мови. (Так)

2. Дієслова в реченні найчастіше виконує роль обставини. (Ні)

3. Дієслова відповідають на питання що робити? що зробити? (Так)

4. Існує 6 форм дієслів. (Ні)

5. Дієслова доконаного виду відповідають на питання що робити? що робив? що робитиму? (Ні)

6. Дієслова недоконаного виду утворюються від доконаного за допомогою суфіксів та зміни наголосу. (Так)

7. Дієслова можуть утворювати видові пари. (Так)

8. В українській мові розрізняють минулий і теперішній час. (Ні)

9. Дієслова теперішнього часу мають тільки доконаний вид. (Ні)

10. Дієслова минулого часу змінюються за родами. (Так)

11. Дієслова доконаного виду майбутнього часу мають просту і складну форму. (Ні)

12. Дієслова ІІ дієвідміни в третій особі множини мають закінчення –ать (-ять).(Так)

3. Індивідуальна робота біля дошки (паралельно з фронтальною роботою)

Завдання. Визначити форми дієслів

Граючись, сміюся, їхати, зібрано, зеленіє, зрубаний, нагороджений, вивчатиму, перекрито, росте, розказати, співаючи

 

Прийти, зайшовши, підписано, думати, засіяний, прочитаний, відчинено, намалювати, оглядаючи, слухаю, позеленілий, посіяно.

 

IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

  Спостереження з елементами аналізу

Спишіть словосполучення. Від кожного дієслова поставте питання до іменника. Які, на вашу думку, дієслова будуть перехідні, а які – неперехідні. Як ви це визначили?

 

Дарувати книги, рахуватися з людьми, вдивлятися в небо, шанувати хліб, милуватися краєвидом, з’їсти хліба, не чути птахів, любити природу, привіталися з народом, поклав цукру.

 

VІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.               Слово вчителя
  1.               Дієслова за значенням і відношенням
  2.               Перехідні дієслова
  3.               Неперехідні дієслова. Зворотні дієслова.
  1.               Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу

Виконання вправи 117

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Тренувальні вправи.

Завдання: записати речення, визначити перехідність дієслів.

Грамотний уміє читати і рядки, і між рядками. Наука і труд добрі плоди дають. Щоб правду знати, треба книжку читати. Не вчи орла літати, а соловейка співати. Бережи честь змолоду, а здоров’я під старість. (Нар. творч.)

2. Розподільний диктант.

Завдання: записати подані словосполучення у два стовпчики: І — перехідні дієслова, ІІ — неперехідні дієслова.

Пишуть твір, малює на дошці, їхати в метро, підійшли до школи, вивчив вірш, заспівав пісню, відрізати хліба, не прочитав оповідання, бережіть природу, грає у футбол, не помітила помилки, підійти до школи, стрибнути з трампліна.

3.Творче завдання

Скласти з кожним із поданих слів по два речення так, щоб дієслова були то перехідними, то неперехідними

Читати, збагнути, вивчити, виконувати, будувати, дописати.

4. Перекладіть словосполучення українською мовою і запишіть. Визначити перехідність дієслів.

Заслуживать внимания,  ждать  ответа,  простить  сына, учить  языку, плыть по течению, считать другом, видеть собственными глазами, говорить на украинском языке, рассказывать о празднике, встретились во время антракта.

Заслуговувати на увагу, чекати відповіді, пробачити сина,учити мові, плисти за течією, вважати другом, бачити на власні очі, говорити українською мовою, розповідати про свято , зустрілися  під час  антракту.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вправа «Незакінчені речення»

Сьогоднішній урок навчив мене…

Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці було…

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
12757
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку